iemand kennis van suzuki GS 850 opstart problemen

Frits spits

Rookie
19 mei 2015
25
0
Duizel
Even voorstellen, frits is de naam.

En sinds een jaar een GS850 aan het opknappen, het vordert snel hij is als goed klaar.
Maar nu wil hij niet starten, de motor draait rond maar krijg geen vonk.
Heb de bobines vervangen door andere ( ook gebruikte) geen resultaat.
Ook benzine in de tank gedaan dat alles.
Moet erbij vertellen de motor heeft 3 jr stilgestaan, en buiten het blok is hij helemaal uit elkaar geweest.
Betreft de electra, verlichting werkt, dynamo werkt, nieuwe accu. alle zekeringen goed.
Tja wie weet meer of heeft goede tips. :) *D
 
Even voorstellen, frits is de naam.

En sinds een jaar een GS850 aan het opknappen, het vordert snel hij is als goed klaar.
Maar nu wil hij niet starten, de motor draait rond maar krijg geen vonk.
Heb de bobines vervangen door andere ( ook gebruikte) geen resultaat.
Ook benzine in de tank gedaan dat alles.
Moet erbij vertellen de motor heeft 3 jr stilgestaan, en buiten het blok is hij helemaal uit elkaar geweest.
Betreft de electra, verlichting werkt, dynamo werkt, nieuwe accu. alle zekeringen goed.
Tja wie weet meer of heeft goede tips. :) *D
Hoe weet je nou of de electronica werkt, terwijl je het blok niet eens lopend krijgt :?

Bij de how to staat een overzicht wat te doen bij niet startende motor.
Noodknop, jiffyschakelaar en koppelingsschakelaar als eerste controleren.
 
En ik weet niet of die electronica goed werkt, klopt ook.
Heb de kabel boom van de motor af moeten halen ivm stralen en spuiten van het frame,
toen heb ik alles gelabeld en gefotografeerd hoe het op de oude motor zat.
En volgens mij en de gebruiksaanwijzing die ik heb staat niks over een schakelaar van de jiffy en koppeling,is ie te oud voor.
En de carbs heb ik de vlotter kamers en naalden schoongemaakt, gasschuiven lopen heel soepel, kan je ook horen als ik het gas draai.
dus..
 
Als je geen vonk hebt dan moet je het zoeken in het elektrische circuit. Je zou eens na kunnen gaan of alle contacten vrij zijn van corrosie en spuit ze in ieder geval eens in met contactspray, ook de aansluitingen op de bobines. Zorg ook dat, als je de bougie test, je goede massa maakt. Als je daarna nog geen vonk hebt dan zul je moeten gaan meten om uiteindelijk uit te vinden welke onderdeel niet werkt.
 
Als de motor nog een contactpunten ontsteking heeft gaan dan de punten wel open en dicht?
En zit er geen corrosie oid tussen waardoor ze geen goed contact maken als ze dicht zijn?
 
Als je met andere bobines ook geen vonk hebt ligt het daar niet aan, zal niet zo zijn dat die ook al stuk zijn, je had voordat je die kocht misschien beter even de multimeter er bij kunnen pakken?

Elke bobine moet 12 volt krijgen en een puls van de ontsteking en dan vonken ze is niet zo heel ingewikkeld eigenlijk.
Bouwjaar van de GS is voor of na 1980?
 
En bobines hebben geen aarde nodig, ja via de bougies _O- je kan ze los op het blok leggen en ze horen nog te vonken als de draadjes er maar aan zitten, de aarding van de ontstekingskast is dan wel weer belangrijk en inderdaad vers gespoten/gecoat frame is wel een aandachtspuntje ;Y
 
Dat heb ik wel gedaan de bobines heb ik doorgemeten ze krijgen wel stroom maar als ik de bougies die allemaal nieuw zijn op het blok leg dan zie ik geen vonk.
deze suz heeft een kickstarter en ontsteking als contactpuntjes.
nu kon ik op het electric schema maar een massa kabel vinden, en die heb ik op de accu aangesloten, dit heb ik gedaan omdat dan het licht wel werkte , misschien is dat niet goed voor de ontsteking dan.
En voor de accu kast heb ik een roestvrij stalen bak laten lassen daar zit alle electric in.
Maar ik vroeg me af of er nog meer massa kabels lopen in dit type motor wat ik niet herkent als massa.
 
Voor je gaat starten of rijden: trek eerst de spanningsregelaar maar uit die RVS bak. Die heeft z'n rijwind echt heel hard nodig.
Klinkt mij in de oren alsof je ergens in je ontstekings stroomkring iets niet kloppend hebt.
Download even een WPHB en ga een de slag zou ik zeggen.
 
En als je met een schroevendraaiertje zonder sluiting naar massa te maken even de puntjes opent? Heb je dan wel een vonk?
Staat er wel 12V op de bobines?
Bekabeling vanaf de puntjes doormeten richting bobines?
Even direct vanaf de plus een draadje met een proeflampje er in aansluiten op de geisoleerde kant van de puntjes en als alles goed werkt moet het lampje gaan branden als de puntjes gesloten zijn. Vervolgens de punten openen en kijken of het lampje uit gaat.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel spanning heeft je accu? Deze waarde moet iig boven de 12,5V liggen.
Op je bobine zitten 4 aansluitingen te weten een + aansluiting waar minimaal 12V op moet staan, een - aansluiting die naar de geisoleerde kant van je contactpunten gaat ( dit zijn waarschijnlijk platte schuifstekker aansluitingen) en 2 aansluitingen waar je bougiekabels aan zitten bevestigd.

Als je rechtstreeks van de + pool van de accu 2 draden trekt en die vervolgens op de + aansluitingen van de 2 bobines aan sluit en vanaf de - aansluitingen van de bobines rechtstreeks 2 draden trekt naar de bij de bobine behorende set contactpunten dan moet de hele boel werken en moeten alle 4 je bougies vonken.

Probeer dit eerst maar eens.
 
Ga ik proberen man, had met mijn oom die electro gaf op school daar het licht op de motor gemaakt, die werkte ook als jij draadtjes rechtstreeks van de accu naar de licht bron.
Maar hij had geen verstand van de motor dus verder kwamen we niet. denk je dat laatste lukt me wel, niet dus. laat je weten hoe het loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan