Het Buelltopic van MF deel 3

Ja, zwaaiden terug. 3 compleet zwarte xb's bij elkaar (zwarte velgen, zwarte kappen en zwarte tail), zonde dat we niet effe een foto hebben gemaakt.
 
Mensen vraagje, ben een beetje klaar met al die injectie perikelen :-(.
Je kan zelf niets afstellen, ECM spy wil niet meewerken en ik kan dus niets meer uitlezen. Nieuwe software inladen kost een godsvermogen tov wat het daadwerkelijk inhoudt. En als je Buell dan nog eens koppig wordt kun je weer van voren af aan beginnen.

Dus voor mijn Buell denk ik er nu echt over om er een carburateur op te bouwen.
Wie heeft er een originele liggen voor de buizen Buells? Of bv een goede CV carb voor weinig?

Ook gezocht een spruitstuk, ontsteking etc wordt al geregeld.
Ik ben jullie op voorhand al zeer dankbaar.
 
Zou best wel eens een idee kunnen zijn. Mijn M2 (met carb) loopt een stuk rustiger dan m'n X1 (met injectie). Vooral op een vast toerental wil de X1 nog wel eens wat gaan bokken. Kan me niet herinneren of dat voor de nieuwe mapping nou ook zo was...

Zou alleen even goed rondkijken naar een guide van wat je precies allemaal af moet koppelen of kunt laten zitten. Hoor in ieder geval wel vaker dat mensen het doen. Heb de onderdelen alleen niet liggen voor je :D, zal wel weer duur grapje worden, niet perse goedkoper dan de afstelling laten doen, vermoed ik.
 
Valt op zich mee heb ik me laten vertellen.

Goede ontsteking etc, spruitstuk met carb.

Ik heb nu 4 bedrijven gesproken en voor een probleemloze en bedrijfszekere X1 ombouwen naar carb.
De laatste was niet de minste (Vosselman performance)

Voordelen:

Iedereen kan er aan werken, afstellen simpel op een bank.
Geen dure software benodigd, als ik een andere uitlaat steek of luchtfilter simpel afstellen en niet weer dure nieuwe software
Minder gevoelig voor afwijkingen op alle rand apparatuur.
Bij storingen/ afwijkingen simpelere diagnose

Schatting carb met spruitstuk 250,-
Ontsteking 75,-
Arbeid uurtje of drie.

Ik schat rond de 500 tot 600 kwijt te zijn als een bedrijf dat doet voor me.
Tis gewoon erg jammer, ze liep heel mooi maar door de klep perikelen heeft ze het flink voor haar kiezen gekregen en is de injectie compleet van slag.

Vosselman gaf ook nog aan dat met de injectie (sensor op de achterste cilinder) de gegevens verwerking voor en achter ook niet met elkaar strookt omdat hij enkel data van de achterste cilinder krijgt. En daar past hij dan weer de voorste op aan. En dat is nou net diegene waar we problemen mee gehad hebben. Maar dan nog loopt de voorste nooit mooi zuiver mee, omdat die eigenlijk continu aangepast moet worden en op andere parameters behoort te draaien dan de achterste.

Bij de nieuwe modellen XB etc en ook bij de Harley injectie van na 2003 is dit gescheiden en lopen zo ook beter.

Let wel een X1 met een perfect functionerende injectie loopt ze beter dan op een carb. Enkel is dat helaas een Utopia

Nog wel even uitzoeken hoe dat zit met de brandstof pomp en zo.

Grt Dré
 
Mooi project voor de winter. Zelf heb ik ook nog wat klusjes, maar eerst maar een slager en keerring van de uitgaande as van de versnellingsbak vervangen samen met Speedy. Lager rammelt nogal.
 
Nou we hebben zitten optellen:

Spruitstuk, carb ophanging, ontsteking, klein spul circa 500,-. Daar zitten dan ook nieuwe bougie kabels etc bij.

Carb circa 175,- tot 200 voor een hele nette CV.

Arbeid circa 150,- afgesproken prijs.
Ik moet dan nog wel rekening houden met 150,- om de boel af te laten stellen. Dus dat wordt sparen helaas. Ik had al 300,- apart staan dus nu ff door sparen helaas.

500+175+150+150=975 gemonteerd en wel.

Als ze niet op de bank hoeft gaat daar 150,- vanaf. Dus moet nog ff 700,- doorsparen. Ga nu toch de overweging maken. Ik heb drie opties,

optie 1
400 tot 500 wegleggen bij TM voor de software, ik verwacht dat ze nog wel iets zullen vinden want de injectie let erg nauw.
Nadeel als ik ooit wissel van uitlaat of filter moet ze terug en kan ik minimaal weer 300 wegleggen. Als er ook maar iets minder dan 98% wordt zal ze gelijk problemen gaan geven.

Optie 2
Doorsparen tot ik 1000,- bij elkaar heb en ombouwen. Geen gezeur meer, geen dopjes in de vermogens kromme, iedereen met Harley kennis kan er aan sleutelen.
Nadeel doorsparen tot ik 1000,- bij elkaar heb.....

Optie 3
De Buell verkopen aan iemand die makkelijker de genoemde 4 tot 500,- op tafel kan leggen en dan dus voor weinig een hagel nieuwe Buell heeft. Van dat geld een minder dure xb9 kopen, en helaas mijn geliefde buisje opgeven.

Moet maar eens kijken wat ik doe, de 400 tot 500,- is veel geld momenteel voor ons. Ik had gehoopt dat ik het eerst voor 250,- kon laten afstellen. Maar TM geeft aan dat dit minimaal 300,- ex btw is momenteel. En ik verwacht nog steeds dat ze echt nog wel iets anders vinden wat vervangen moet worden om ze lekker lopend te krijgen. Alles let gewoon te nauw met die rot injectie.
Alle andere bedrijven die bekend zijn met Buells incl Vosselmans geven aan beter de injectie te laten voor wat het is en de Buell om te bouwen naar carb.

Zo veel meningen zo veel oplossingen, nu maar ff hopen dat de Staatsloterij ff wil sponseren :-)
 
Lastige keuze. Beter in een keer goed doen nu dan steeds maar blijven kloten wat ook steeds geld kost. Ben benieuwd wat het gaat worden. Zou zelf voor optie 2 gaan, zodat je van het gedoe af bent.
 
hallo ,
ik vind de buell een geweldig mooie motor met een bruut geluid :9~ ...zou er graag eentje hebben voor erbij en met de name xb9 met topkuip heeft de voorkeur maar als ik topics eens doorlees lijken er toch redelijk wat problemen mee te zijn :/ . Ik ben zelf beginnend mecanicien maar ben alleen japanse motoren gewend.
Tips welkom, ik informeer me graag voor ik een aankoop doe dank u, zal wel ten vroegste in de lente zijn of volgend jaar dan...vaststaat ik een bobber de deur uit doe en iets anders in de plaats koop. Het leven bestaat uit keuzes *O*
 
Laatst bewerkt:
Lastige keuze. Beter in een keer goed doen nu dan steeds maar blijven kloten wat ook steeds geld kost. Ben benieuwd wat het gaat worden. Zou zelf voor optie 2 gaan, zodat je van het gedoe af bent.

Makkelijke keuze.

Zo eenvoudig mogelijk opknappen, alles wat je er meer in investeerd is weggegooid geld.
Dus geen andere uitlaten / filters en aankomend jaar lekker rijden met dat ding :]
 
hallo ,
ik vind de buell een geweldig mooie motor met een bruut geluid :9~ ...zou er graag eentje hebben voor erbij en met de name xb9 met topkuip heeft de voorkeur maar als ik topics eens doorlees lijken er toch redelijk wat problemen mee te zijn :/ . Ik ben zelf beginnend mecanicien maar ben alleen japanse motoren gewend.
*O*
Valt hartstikke mee,de meeste Buells die redelijk probleemloos door het leven hobbelen hoor/lees je nix over.En dat is het merendeel....
 
Nou we hebben zitten optellen:

Spruitstuk, carb ophanging, ontsteking, klein spul circa 500,-. Daar zitten dan ook nieuwe bougie kabels etc bij.

Carb circa 175,- tot 200 voor een hele nette CV.

Arbeid circa 150,- afgesproken prijs.
Ik moet dan nog wel rekening houden met 150,- om de boel af te laten stellen. Dus dat wordt sparen helaas. Ik had al 300,- apart staan dus nu ff door sparen helaas.

500+175+150+150=975 gemonteerd en wel.

Als ze niet op de bank hoeft gaat daar 150,- vanaf. Dus moet nog ff 700,- doorsparen. Ga nu toch de overweging maken. Ik heb drie opties,

optie 1
400 tot 500 wegleggen bij TM voor de software, ik verwacht dat ze nog wel iets zullen vinden want de injectie let erg nauw.
Nadeel als ik ooit wissel van uitlaat of filter moet ze terug en kan ik minimaal weer 300 wegleggen. Als er ook maar iets minder dan 98% wordt zal ze gelijk problemen gaan geven.

Optie 2
Doorsparen tot ik 1000,- bij elkaar heb en ombouwen. Geen gezeur meer, geen dopjes in de vermogens kromme, iedereen met Harley kennis kan er aan sleutelen.
Nadeel doorsparen tot ik 1000,- bij elkaar heb.....

Optie 3
De Buell verkopen aan iemand die makkelijker de genoemde 4 tot 500,- op tafel kan leggen en dan dus voor weinig een hagel nieuwe Buell heeft. Van dat geld een minder dure xb9 kopen, en helaas mijn geliefde buisje opgeven.

Moet maar eens kijken wat ik doe, de 400 tot 500,- is veel geld momenteel voor ons. Ik had gehoopt dat ik het eerst voor 250,- kon laten afstellen. Maar TM geeft aan dat dit minimaal 300,- ex btw is momenteel. En ik verwacht nog steeds dat ze echt nog wel iets anders vinden wat vervangen moet worden om ze lekker lopend te krijgen. Alles let gewoon te nauw met die rot injectie.
Alle andere bedrijven die bekend zijn met Buells incl Vosselmans geven aan beter de injectie te laten voor wat het is en de Buell om te bouwen naar carb.

Zo veel meningen zo veel oplossingen, nu maar ff hopen dat de Staatsloterij ff wil sponseren :-)
Optie 4,schaf voor 5 tientjes een colortune aan,kan je zelf eenvoudig eventuele verschillen tussen beide cylinders vastellen. Ik heb zelf ook met uitlaten lopen kloten omdat ze constant kapot trilden maar hij reed er iedere keer goed op. Wel verschil in verbruik,trekkracht hoge /lage toeren en bokken laag in toeren. Zo heel gevoelig is deze injectie dus ook niet. (heb ook een X1,uit 2000)
 
Valt op zich mee heb ik me laten vertellen.

Goede ontsteking etc, spruitstuk met carb.

Ik heb nu 4 bedrijven gesproken en voor een probleemloze en bedrijfszekere X1 ombouwen naar carb.
De laatste was niet de minste (Vosselman performance)

Voordelen:

Iedereen kan er aan werken, afstellen simpel op een bank.
Geen dure software benodigd, als ik een andere uitlaat steek of luchtfilter simpel afstellen en niet weer dure nieuwe software
Minder gevoelig voor afwijkingen op alle rand apparatuur.
Bij storingen/ afwijkingen simpelere diagnose

Schatting carb met spruitstuk 250,-
Ontsteking 75,-
Arbeid uurtje of drie.

Ik schat rond de 500 tot 600 kwijt te zijn als een bedrijf dat doet voor me.
Tis gewoon erg jammer, ze liep heel mooi maar door de klep perikelen heeft ze het flink voor haar kiezen gekregen en is de injectie compleet van slag.

Vosselman gaf ook nog aan dat met de injectie (sensor op de achterste cilinder) de gegevens verwerking voor en achter ook niet met elkaar strookt omdat hij enkel data van de achterste cilinder krijgt. En daar past hij dan weer de voorste op aan. En dat is nou net diegene waar we problemen mee gehad hebben. Maar dan nog loopt de voorste nooit mooi zuiver mee, omdat die eigenlijk continu aangepast moet worden en op andere parameters behoort te draaien dan de achterst
Raar verhaal,als beide cylinders even goed zijn draaien ze beide ook goed op de zelfde onsteking en inspuitwaardes en tijden. Boven genoemde problemen zou je eerder verwachten met een cylinder die behoorlijk afwijkt van de ander.
 
Raar verhaal,als beide cylinders even goed zijn draaien ze beide ook goed op de zelfde onsteking en inspuitwaardes en tijden. Boven genoemde problemen zou je eerder verwachten met een cylinder die behoorlijk afwijkt van de ander.


De X1 heeft maar een sensor op de achterste cilinder vandaar. De informatie zoals gegeven komt van vier onafhankelijke tuners welke veel ervaring hebben met tunen en de X1 en haar perikielen zeer goed kennen.

Dus mijn excuses dat ik daar toch een beetje mijn beslissing op baseer O-)

Maar al met al zou het opnieuw inladen van de juiste software (afgestemd op mijn uitlaat en luchtfilter) al afdoende zijn. Enkel elke keer als er iets wijzigt of veranderd kunnen we er zelf niets aan veranderen of bijstellen. Daarnaast blijft het feit op tafel liggen dat wanneer er maar iets afwijkt tov de meest ideale setting deze niet bij regelt.

Vandaar de overweging om haar om te bouwen naar carburateur. Maar ik heb mijn beslissing al genomen. Ik ga toch door sparen en ga de conversie doen. Kost een rib uit mijn lijf maar op lange termijn wel de beste en onderhoudsvriendelijkste. tot die tijd behelp ik me wel met een brikkie om lekker mijn kilometers te maken.

We hebben al een carburateur op het oog een Mikuni HSR40. De X1 blijkt er netjes op te lopen, dus het proberen waard 8-)

Ik houdt jullie op de hoogte
 
Ja, ben benieuwd. Ik zal in ieder geval duimen voor de financiele meevallers.
 
Makkelijke keuze.

Zo eenvoudig mogelijk opknappen, alles wat je er meer in investeerd is weggegooid geld.
Dus geen andere uitlaten / filters en aankomend jaar lekker rijden met dat ding :]

Lastige keuze als je het niet zo breed hebt en het wel graag in 1 keer goed wilt doen, zodat je volgend jaar weer kunt rijden ipv sleutelen.
 
Jep maar ik heb er vertrouwen in.

Heb er nu al zo veel tijd en geld in zitten, laatste stukkie moet gewoon ook ff.

Grt Dré
 
De X1 heeft maar een sensor op de achterste cilinder vandaar. De informatie zoals gegeven komt van vier onafhankelijke tuners welke veel ervaring hebben met tunen en de X1 en haar perikielen zeer goed kennen.

Dus mijn excuses dat ik daar toch een beetje mijn beslissing op baseer O-)
Heb je gelijk in,volg je eigen kop.
 
We gaan zien waar deze duurdere oplossing toe lijd.

Je (Ulleke) zou er inderdaad wel rekening mee kunnen houden dat de mannen die vol lof zijn over de carb oplossing jou dadelijk deze spullen ook gaan verkopen :D.

En het klinkt alsof het probleem met de injectie misschien zou kunnen zijn dat je TM simpelweg de laatste stap nog niet uit hebt laten voeren (het afstellen/tunen/mappen of whatever). Op dit punt zou dat nog 330 euro zijn? Dat is een stuk minder dan de 1000 euro (klopt dat?) voor een hele carb setup die ik nu voorbij hoor komen.

Bovendien lijkt mij dat als je Lightning nog steeds niet lekker loopt na de nieuwe map er misschien wel iets anders aan de hand is. Dit zal dan ook bij de carb setup roet in het eten blijven gooien.

hallo ,
ik vind de buell een geweldig mooie motor met een bruut geluid :9~ ...zou er graag eentje hebben voor erbij en met de name xb9 met topkuip heeft de voorkeur maar als ik topics eens doorlees lijken er toch redelijk wat problemen mee te zijn :/ . Ik ben zelf beginnend mecanicien maar ben alleen japanse motoren gewend.
Tips welkom, ik informeer me graag voor ik een aankoop doe dank u, zal wel ten vroegste in de lente zijn of volgend jaar dan...vaststaat ik een bobber de deur uit doe en iets anders in de plaats koop. Het leven bestaat uit keuzes *O*

Excuses voor de late reactie. Een Buell is inderdaad de leukste motor die je kunt rijden, echt met afstand de leukste :P. Dus goede keuze wat dat betreft. Grote verschil tussen de XB9 en 12 is dat je wat koppel mist. De 9 maakt dat echter goed door ook op hogere toeren e.e.a. te gaan presteren.

Waar je op moet letten:

- Die grote remschijf voor kan nog wel eens krom zijn. Gelukkig voel je dit direct als de motor een bepaalde kant op trekt of enorm gaat trillen als je remt.

- De XB serie heeft dat aluminium frame waar brandstof in zit. Steekt ook wat meer uit dan het stalen frame. Nadeel is dat wanneer de motor valt, het lelijke schades oplevert die niet te repareren zijn. Daarom zijn ze van die grote grijs/zwarte framepucks gaan gebruiken. Kijk goed of de motor die je wilt kopen geen zware beschadigingen heeft op andere punten. Zou namelijk ook kunnen dat er schade op het frame zit die daarna verborgen is met een set pucks die ze eerder hadden moeten monteren.

Voordeel van een exemplaar zonder is dat je zeker weet dat het frame o.k. is. Zoals bij deze: http://link.marktplaats.nl/m968139095 - Zou ze daarna zelf wel plaatsen (die pucks) :).

- Een Firebolt zonder originele stickers op tank/topkuip/kont kan ook duiden op een crash in verleden.

- Lekkage bij de voetpakkingen (onderaan de cilinders). Als dit aan de hand is, zijn de cilinders op omdat de motor waarschijnlijk niet netjes warm gereden is alvorens vol op het gas te gaan. Dure reparatie (nieuwe cilinders/zuigers en de montage van al dat moois). Opzich kun je er dan wel weer jaren tegenaan. Alleen tot koop overgaan wanneer de rest van de motor er heel erg netjes uitziet. Zal vaak niet zo zijn (cosmetisch netjes) omdat die twee dingen hand in hand gaan, niet warm rijden en sws als een varken met die arme motor omgaan.

- Blauwe rook uit uitlaat. Kan ook duiden op een zwaar leven en slijtage van allerlei delen in de motor.

- Is het oliepomptandwiel ooit vervangen voor de geupdate bronzen versie? Het originele stalen tandwiel heeft de neiging om kapot te lopen na 30.000 kilometer (kan ook net wat meer of minder zijn). Is vervangen voor een bronzen tandwiel (moet wel origineel Buell zijn).

- Afgezien van de gekke dingen waar alle Buells last van hebben (die voetpakkingen wanneer de motor slecht behandeld is, dat oliepomptandwiel, soms een afbrekende motormount of schokbreker <- al zijn al deze zaken vaak opgelost door recalls) is het onderhoud van een Buell heel makkelijk. Kleppen hoeven niet gesteld te worden (hydraulische lifters). Dus, olie vervangen (blok en primair), primaire ketting stellen, nieuw oliefilter. Banden op spanning en gaan.
 
Laatst bewerkt:
ik heb je pb beantwoord , die link van mp is wel een mooie voor weinig geld... heb wel interesse mvg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan