KLX650 compressie release op nokkenas lassen

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik heb een KLX650 uit 1993, maar deze heeft geen automatische compressie release op de uitlaat nokkenas zitten;

DSC_0148_zps9uz8undc.jpg


Nou ben ik het een beetje zat om door de compressie van een 680cc 1 pitter heen te moeten trappen elke keer als ik hem wil starten, dus ik wilde er eigenlijk een automatische compressie release op bouwen.

Nou kan je geen nieuwe nokkenassen meer vinden met compressie release voor dit model en goede gebruikte zijn ook vrij schaars..

Dus ik zat te denken een slechte gebruikte te kopen (heb er al één gevonden) en daar de compressie release af te slijpen en op het uiteinde van mijn huidige uitlaat nokkenas te lassen.

20140809_134003%255B1%255D.jpg


Is dit mogelijk / goed te doen denken jullie? Of is de kans groot dat je hem er net verkeerd opzet en je hele blok in de soep loopt? (Geen idee hoe nauw dit luistert..)
 
Haha, ja ik weet hoe het werkt;)

Maar normaal gesproken zit er een compressie release op deze motoren wat het kicken een stuk makkelijker maakt. Ik heb deze niet (zijn volgens mij aftermarket nokkenassen) waardoor ik nu een soort van op de kickstarter sta te springen om hem door het bdp te krijgen..

Vandaar dat ik een manier zoek om op mijn blok ook een compressie release te bouwen.
 
Ik zelf rij ook op een klx 650 r en in het begin dacht ik ook "wat een &#-#€ om aan te trappen". Maar op zich valt het wel mee ff een tikje door ze compressie en hoppa.

Maar goed hoe je er een compressie release opbouwt...geen idee. Ga deze wel volgen
 
Haha, ja ik weet hoe het werkt;)

Maar normaal gesproken zit er een compressie release op deze motoren wat het kicken een stuk makkelijker maakt. Ik heb deze niet (zijn volgens mij aftermarket nokkenassen) waardoor ik nu een soort van op de kickstarter sta te springen om hem door het bdp te krijgen..

Vandaar dat ik een manier zoek om op mijn blok ook een compressie release te bouwen.

Jij haalt 2 dingen door elkaar.

"Compressie release" zit niet altijd op je nokkenas. Kan ook een heveltje zijn wat je van buiten af bedient (meestal hendeltje op het stuur), die een uitlaat klep een klein beetje induwt. Net genoeg om de zuiger door de compressie te krijgen. Zodat de zuiger weer de grootste afstand af kan leggen voor dat hij weer compressie opbouwd. Waardoor je ruimte gecreerd hebt om de zuiger/vliegwiel op snelheid te brengen.
Maar zo'n systeem is zelf nog wel relatief makkelijk en goedkoop in te bouwen. En daar zijn al zat ontwerpen van dus ook onderdelen genoeg om te gebruiken.

"Autodecompressie" zit meestal wel op je nokkenas. En "auto" zegt het al hier kun je zelf niets aan bedienen. Dit gebeurd meestal door een nokje die op een zeer laag toerental (lager dan idle) zijn werk doet. Autodecompressie is eigenlijk begonnen omdat de competitie 1-cilinder 4-tact motoren een elektrische start kregen. En om een zo klein mogelijke accu in te kunnen bouwen. Is een erg mooi systeem en werkt ook ideaal bij motoren met alleen een kickstart. Niet meer zoeken naar de compressie, gewoon trappen en lopen.

Een andere manier om je zuiger net voorbij de compressie te krijgen is, motor in de versnelling en achteruit tegen de compressie zetten.
Dit is erg vervellend als je motor niet bij de eerste trap oppakt, maar dat valt en staat toch echt met een goede afstelling van je carburateur.
Zo'n relatief "tamme" motor als die KLX moet echt zo te starten zijn, zo niet zou ik maar eens kijken naar je afstelling. Of iemand met verstand daarvan er naar laten kijken. Een 1/2 slag van de luchtschroef of een andere "luchtremsproeier" zou al de oplossing kunnen bieden. Maar een revisiesetje en goed af laten stellen gaat echt niet meer als 100 euro kosten.

En een nokkenas is een onderdeel wat met een speciale warmte/hitte behandeling gehard is, met de hitte van het lassen breng je dit om zeep. En dan heb je ook nog "Buellbloke" zijn punt.
Dus nee het is niet eenvoudig. Maar het kan wel. Nokkenassen kun je ook oplassen en een nieuw nokprofiel geven. Maar daarna moet hij wel in een speciale oven. Is wel een bedrijf in Nederland die dit doet, maar voor 1 nokkenasje is dit wel prijzig. En ja ik weet hoe duur. :+
Igg duurder dan een revisie en controle van je carburateur. ;)
 
Lassen aan een nokkenas gaat niet echt een succes worden ben ik bang. Inderdaad omdat je met gehard materiaal werkt en het kromtrekken door de warmte die je inbrengt bij het lassen. Gewoon niet aan beginnen dus. Zeker niet als beun de haas.
 
3. Intikken


De stand, verdraaiing t.o.v. nokkenas moet je wel goed hebben.


Dit had ik vooraf bepaalt toen de oude(stand) er nog op zat.

Vliegwiel op T zetten ( is hetzelfde als nokkenastandwiel op EX vlak met de kop zetten)en heb 1 mm aangehouden tussen het verlaten van de kacr t.o.v. the shim plaatje/klepplaatje. Ik heb dan een C knopje. Er zijn C geweest die slecht wilde starten, startmotor kon slecht door de compressie drukken, gevolg lager rpm snelheid bij starten, gevolg slechter starten. Met verdraaing kacr op nokkenas is dit opgelost bij enkele machines.



full
 
Laatst bewerkt:
De nieten van de kacr willen wel eens los gaan, nu uit voorzorg vastlassen, eerst vast laten lassen met tig/mig. Is gehard staal goed schoonmaken, vetvrij.


Daarnaast kan je nog een modificatie doen. Voor het schuin weg kantelen, meer slijtage rammelen kacr. Bij zijdelingse krachten heb je meer kans dat de kacr afbreekt.

http://www.motor-forum.nl/forum/lis...650-c-1993-Decompressor-en-nokkenas-ex-1.html

Kijk hier ook voor de nieten.

Er kunnen verschillen in kacr zijn. Eerste montage is over de jaren wat verandert.
 
Laatst bewerkt:
afstellen
op deze manier markeer je de stand van de nokkenas en tekent af met een krasje,
dat doe je ook met de kacr doorgedraaid tot hij het klepplaatje verlaat, dan teken je op dezelfde manier af op de kacr.

nu moeten de lijntjes/krasjes gelijk zijn zo niet dan verstellen.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf rij ook op een klx 650 r en in het begin dacht ik ook "wat een &#-#€ om aan te trappen". Maar op zich valt het wel mee ff een tikje door ze compressie en hoppa.

Maar dat is dan MET automatische compressor, zo kan ik t ook :+




Jij haalt 2 dingen door elkaar.

"Compressie release" zit niet altijd op je nokkenas. Kan ook een heveltje zijn wat je van buiten af bedient (meestal hendeltje op het stuur), die een uitlaat klep een klein beetje induwt. Net genoeg om de zuiger door de compressie te krijgen. Zodat de zuiger weer de grootste afstand af kan leggen voor dat hij weer compressie opbouwd. Waardoor je ruimte gecreerd hebt om de zuiger/vliegwiel op snelheid te brengen.
Maar zo'n systeem is zelf nog wel relatief makkelijk en goedkoop in te bouwen. En daar zijn al zat ontwerpen van dus ook onderdelen genoeg om te gebruiken.

"Autodecompressie" zit meestal wel op je nokkenas. En "auto" zegt het al hier kun je zelf niets aan bedienen. Dit gebeurd meestal door een nokje die op een zeer laag toerental (lager dan idle) zijn werk doet. Autodecompressie is eigenlijk begonnen omdat de competitie 1-cilinder 4-tact motoren een elektrische start kregen. En om een zo klein mogelijke accu in te kunnen bouwen. Is een erg mooi systeem en werkt ook ideaal bij motoren met alleen een kickstart. Niet meer zoeken naar de compressie, gewoon trappen en lopen.

Geen idee of hij wat door elkaar haalt, volgens mij niet, de KLX650 heeft geen heveltje aan t stuur maar allemaal een auto-decompressor, ook de KLX-R die je met een kickstarter start.




Een andere manier om je zuiger net voorbij de compressie te krijgen is, motor in de versnelling en achteruit tegen de compressie zetten.
Ik zou het opbouwen besparen en deze methode gebruiken :P

Dit is erg vervellend als je motor niet bij de eerste trap oppakt, maar dat valt en staat toch echt met een goede afstelling van je carburateur.
Zo'n relatief "tamme" motor als die KLX moet echt zo te starten zijn, zo niet zou ik maar eens kijken naar je afstelling. Of iemand met verstand daarvan er naar laten kijken. Een 1/2 slag van de luchtschroef of een andere "luchtremsproeier" zou al de oplossing kunnen bieden. Maar een revisiesetje en goed af laten stellen gaat echt niet meer als 100 euro kosten.

KLXén zijn niet de makkelijkste motoren om te starten en ik kan op mijn KLX ook gewoon op de kickstarter gaan staan als hij niet goed staat. Ik weeg toch echt een 95/96 kilo maar no way dat hij er 'als een warm mes door boter' heen zakt }) :+
 
Laatst bewerkt:
3. Intikken


De stand, verdraaiing t.o.v. nokkenas moet je wel goed hebben.


Dit had ik vooraf bepaalt toen de oude(stand) er nog op zat.

Vliegwiel op T zetten en heb 1 mm aangehouden tussen het verlaten van de kacr t.o.v. the shim plaatje/klepplaatje. Ik heb dan een C knopje. Er zijn C geweest die slecht wilde starten, startmotor kon slecht door de compressie drukken, gevolg lager rpm snelheid bij starten, gevolg slechter starten. Met verdraaing kacr op nokkenas is dit opgelost bij enkele machines.



[afbeelding]


:} :} , duidelijk verhaal met mooie foto's, weer wat geleerd. Dank je :)
 
Vroeg mij even af wat de afkorting kacr betekent.
KACR = Kawasaki Automatic Compression Release.


Ja, blijft leerzaam dit forum. :Y
(same to me) :)
 
Laatst bewerkt:
De kacr kan je door verwarmen er uit tikken en door verwarmen er weer intikken

NIKS lassen en afslijpen!!!!!!!!





[afbeelding]

Super, bedankt!

Denk je dat er een kacr in mijn aftermarket nokkenas past? (is de aansluiting goed)

Ik moet alleen even kijken hoe ik hem er op de juiste positie in krijg. Deze nokkenas heeft nooit een kacr gehad, dus ook geen markeerstreep...
 
Terug
Bovenaan Onderaan