Dynamovraag: Kan een rotor (vliegwiel) kapot zijn?

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.678
2.436
Beste dames en heren motorrijdende techneuten,

Ik heb een probleem met mijn motor, dus een vraag waar hopelijk iemand het antwoord op heeft.

Mijn accu laadt niet bij.
Met een volle accu loopt de motor en komt de benodigde energie uit de accu, die als gevolg hiervan leegwordt getrokken. Op een gegeven moment is de boordspanning te laag voor de ontsteking en slaat de motor af, accu uitgeput.

Al wat getroubleshoot en meetwerk verricht: De accu is goed (heb met twee accu’s getest en ik weet van beide dat ze goed zijn, ik begin met een volgeladen accu). Er is geen lekstroom (0.3 mA, dus royaal onder de in het algemeen toegestane 1 mA). De klemspanning over de accu met een verhoogd toerental draaiende motor is globaal wat er op dat moment in de accu zit (en daalt, want de accu wordt leeg getrokken).
Bij 3000 rpm zou de klemspanning minsten 13.6 Volt moeten zijn, maar zelfs bij 7000(!) rpm is de klemspanning maar net 13 V (afhankelijk van wat er nog in de accu zit, er komt wel IETS bij, maar te weinig om te kunnen laden, dus dat verklaart het leegtrekken van de accu.
Conclusie: de accu wordt niet bijgeladen, dus een fout in het laadcircuit.

Ik verdacht de gelijkrichter/spanningsregelaar, maar heb de dynamo onbelast doorgemeten (de no-load wisselstroom die door de 3 fasen wordt gegenereerd). Het stekkerblokje dat naar de spanningsregelaar gaat heeft 3 gele draden (de 3 fasen van de dynamo, om de regelaar te voeden) een rode en een zwarte waar de gestabiliseerde ’12 V’ uit dient te komen. Vrij standaard.

De dynamo hoort onbelast (zonder de spanningsregelaar, dus rechtstreeks op de gele draden gemeten) rond 30 V (AC) te leveren. Ik heb dit gemeten van geel1-geel2, geel1-geel3, en geel2-geel3. Stond niet in de werkplaats manual van specifiek deze motor, maar wel die die van mijn andere, en volgens mij is dit de methode het te meten. Die 30 V (@3000 rpm) leveren doet ie niet! Zelfs bij 7000 rpm komt er met moeite 13 V uit. Dit is voor alle fasen hetzelfde, en dus voor alle fasen te weinig. Wat de spanningsregelaar niet in gaat kan deze er nooit uit laten komen, dus hiermee is het niet bijladen wat mij betreft verklaart, maar nog niet opgelost.

De gelijkstroomweerstand van de spoelen in de dynamo is 0.8 Ohm voor alle drie fasen, en dit is binnen de specs (0.7-0.9 Ohm). Verder is er geen lekkage van de statorspoelen naar het frame (gemeten van de drie gele fase-draden naar massakabel, zonder gemonteerde accu). De meetwaarden die de statorspoelen moeten hebben kloppen en ik kan geen lekkage detecteren, maar toch genereert de dynamo niet voldoende (wissel)spanning.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb de motor pas kort, en heb de dynamo nog nooit open gehad, maar ik neem aan dat de rotor (het vliegwiel) goed gemonteerd is. De pulsegever voor de ontsteking zit ook in het dynamohuis, en ik neem aan dat deze ook door het vliegwiel wordt aangestuurd (al zou dit ook via de krukas kunnen zijn).

Ik ga zeer binnenkort de spanningsregelaar nog doormeten om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt (pin-pin gelijkstroomweerstandsmeting, en ik zal ‘m even testen op mijn andere motor, en de regelaar van die motor op mijn motor met het bijlaadprobleem), maar gezien het feit dat de dynamo al niet genoeg levert verwacht ik dat het deze keer helaas niet aan de spanningsregelaar ligt.

Mijn vraag: Hoe kan het dat als er geen lek is en de gelijkstroomweerstand van de spoelen van de 3 fasen binnen de specs is er tóch niet genoeg spanning wordt gegenereerd? Kan het ondanks de goede weerstand van de spoelen tóch zo zijn dat de stator kapot is??

Aangezien de stator OK lijkt: kan een vliegwiel (de magneten erin) kapot waardoor de in de stator gegenereerde spanning/stroom te laag is? Kan zo’n ding ‘slijten?’

Zou het verder nog kunnen zijn dat er tijdens het draaien van de motor wél een kortsluiting naar massa is, die ik niet in stilstaande dynamo kan meten? Hoe zou ik dit kunnen meten?

Allemaal ideeën die in me opkomen, maar ik heb geen idee wat zou kunnen of niet?

Ik heb de motor pas zeer kort, en moet de boel nog even open maken en kijken of er iets 'fout' in elkaar zit. Ervan uitgaand dat het goed in elkaar zit , wat zou er aan de hand kunnen zijn? Toch het vliegwiel? Ik ken de historie van de motor niet, al NEEM IK AAN dat deze het met dit vliegwiel gedaan zal hebben (anders ben ik willens en wetens opgelicht. . . )

Elke zinvolle reactie is zeer welkom, dus alvast dank daarvoor!!
ps. de kabel van de dynamo naar de spanningregelaar is OK (0.1 Ohm weerstand per draad)
 
Laatst bewerkt:
quote: "Controleer je meter een op ac op het net.
Je hebt hem toch wel op ac, wisselspanning staan?"

antwoord: uiteraard heb ik m'n multimeter op wisselspanning staan voor het meten van de spanning die de fasen van de dynamo.

is het te controleren of de rotor defect is (anders dan optische beoordeling?)
nog andere suggesties om te achterhalen waar de oorzaak van mijn probleem ligt?
In de howto niets dat ik nog niet wist. Het meten van lekstroom kan daar wat mij betreft nog bij (stroom meten met de ampere meter tussen massa-kabel en de min-pool van de accu (mag max 1 mA zijn). Lekstroom moet je ook kunnen uitsluiten in het troubleshooten. Verder ook even meten of de spoelen van de stator geen massa maken (zonder draaiende motor de weerstand meten van de meestal gele fasedraden naar het frame (of de massakabel). De weerstand over alle fasen moet oneindig zijn.

In geval van mijn dynamo is dat ook allemaal OK, en de gelijkstroomweerstend van de spoelen ook exact binnen de specs.

Is mijn conclusie dat de stator niet kapot is gezien de weerstanden die ik meet terecht ?
maw: Dan is het DUS de rotor??
 
Laatst bewerkt:
quote: "Controleer je meter een op ac op het net.
Je hebt hem toch wel op ac, wisselspanning staan?"

antwoord: uiteraard heb ik m'n multimeter op wisselspanning staan voor het meten van de spanning die de fasen van de dynamo.

is het te controleren of de rotor defect is (anders dan optische beoordeling?)
nog andere suggesties om te achterhalen waar de oorzaak van mijn probleem ligt?
Zal de hoto even doorlezen, maar verwacht daar qua handelingen niets dat ik nog niet weet.

Is mijn conclusie dat de stator niet kapot is gezien de weerstanden die ik meet terecht ?

Groet Roger
Nee.

Als je magneten er op zitten, doet dat deel het gewoon. Niks electrisch aan, is feitelijk mechanisch.

Weerstand -onbelast meten- geeft een indicatie, meer nooit 100% zekerheid.

Output van je dynamo meten geeft meer zekerheid, en aangezien je niet boven de 13 volt uitkomt, issie stuk.
 
OK dat laatste wist ik niet, dat het meten van de weerstanden uindicatief is.

Ik zal kijken hoe de rotor eruit ziet en als die er goed uitziet en ik verder ook niets vreemds zie en de spanningsregelaar ook goed werkt, zal ik een nieuwe stator bestellen (euro of 60-70 dacht ik 'm voor gezien te hebben)
 
Hier piccie van een v-strom, met doorgebrande spoel
17419051739_94c4561c3a_c.jpg

Links zie je gelijmde magneten op het vliegwiel - had ik nog niet eerder gezien, ik kende alleen gemagnetiseerd vliegwiel - die kunnen los/verschuiven:
2012-05-26_07-50-11_71.jpg

of
MarkupRotorMagnets.jpg

doet ie 't ook niet ;) Maar weet niet wat voor brommer je hebt.
 
inderdaad bijna eenbrommer: Gilera DNA 180 cc (4-takt) ;-)
14 kW, dus wel een motor!!
Daarnaast nog twee echte, een SV650 uit 1999 en een Z1000 A2 (1978).
Zal kijken wat ik aantref als ik de rotor verwijderd heb
 
Wat kan er dan kapot zijn aan de rotor ?
Als de magneten er allemaal af liggen was de dynamo ook stuk gelopen.

Niet per se.

SV1000S gehad waar nog 3 van de 10 magneten op het vliegwiel zaten, rest lag in stukjes in de deksel en de carterpan. Stator was prima.

En een FZ1 waarbij alle magneten op de stator vastgeplakt zaten (zit een kooi tussen de magneten die de boel bij elkaar hield). Zag er van buitenaf prima uit tot ik de rotor eraf haalde en alle magneten netjes zonder beschadigingen aan de stator bleven hangen.

Waarom ze nog steeds losse magneten op een vliegwiel lijmen... :?
 
Laatst bewerkt:
Niet per se.

SV1000S gehad waar nog 3 van de 10 magneten op het vliegwiel zaten, rest lag in stukjes in de deksel en de carterpan. Stator was prima.

En een FZ1 waarbij alle magneten op de stator vastgeplakt zaten (zit een kooi tussen de magneten die de boel bij elkaar hield). Zag er van buitenaf prima uit tot ik de rotor eraf haalde en alle magneten netjes zonder beschadigingen aan de stator bleven hangen.

Waarom ze nog steeds losse magneten op een vliegwiel lijmen... :?
Ik heb nog een blokkie staan, gekocht met dergelijke schade.

Extra ellende: rotor is een vast onderdeel van de koppelingskorf. Dure unit dus.

Oorzaak: speling in lager, boel heeft te veel ruimte, magneten tegen stator aan. Beide stuk, en primaire kast vol met magnetisch gruis.

Vervangende rotors hebben veelal ingegoten magneten oid. Ik ga bij mijn vervangende rotor ook de boel lekker in n epoxylaag zetten. Al is t maar voor het idee.

Was er niet een LTD die ook zo'n kwaaltje had? Loslatende magneten?
 
Vervangende rotors hebben veelal ingegoten magneten oid. Ik ga bij mijn vervangende rotor ook de boel lekker in n epoxylaag zetten. Al is t maar voor het idee.

Vervangend voor een model wat gelijmde magneten heeft, durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat Europese merken gewoon een vliegwiel magnetiseren, die gaan er geen magneten oplijmen.
 
Vervangend voor een model wat gelijmde magneten heeft, durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat Europese merken gewoon een vliegwiel magnetiseren, die gaan er geen magneten oplijmen.
Dat zou kunnen hoor :)

Ik denk dat er per merk anders wordt omgegaan met dit stukje techniek.

Mijn meeste ervaring met dynamo ellende komt van Harley's. OEM is ouderwetse techniek, vervangende merken een stuk beter en nog goedkoper ook.

Verder zie ik allerlei rotors, maar heb niet echt bijgehouden welke merken nou welke constructie het meeste gebruiken :)
 
Ik ga voor de zekerheid nog even testen met de
SR van mijn SV650, waarvan ik weet dta ie goed is icm een tot de nok geladen accu, en dan even meten of er genoeg spanning is. Ik heb niet veel hoop, maar het klusje is in tijd verwaarloosbaar tot het openen en inspecteren van de dynamo van zo'n heerlijk sleutelvriendelijke scooter . . .
Als het niet goed is trek ik de dynamo open en hoop ik te zien wat er aan de hand is.
Kom er nog op terug , dank voor al jullie reactie tot zover.
 
Laatst bewerkt:
met een goede SR nog steeds te weinig.
bij 7000 rpm 12.05 V, bij minder toeren 12.00 (en gestart met een volledig geladen accu).
te weinig dus, dus dynamo inspecteren.
Zal wel een redelijk prijzig geintje worden om aan de onderdelen (rotor dan wel stator, danwel beide) te komen, want echt gangbaar is de Gilera DNA 180 nou ook weer niet . . .
wordt vervolgd.
 
met een goede SR nog steeds te weinig.
bij 7000 rpm 12.05 V, bij minder toeren 12.00 (en gestart met een volledig geladen accu).
te weinig dus, dus dynamo inspecteren.
Zal wel een redelijk prijzig geintje worden om aan de onderdelen (rotor dan wel stator, danwel beide) te komen, want echt gangbaar is de Gilera DNA 180 nou ook weer niet . . .
wordt vervolgd.
12 volt met een volledig geladen accu?
Dan is het een heel kleine accu of hij is overleden.
Alleen de accu zonder laadcircuit moet al meer geven.
Wat meet je op de accu als de motor niet loopt en je zet je licht aan?
 
volle accu met de klemmen los 12.7 V, met de polen van de kabelboom verbonden 12.69.
Idem met het cantact van de motor aan 12.68 V, en met de verlichting aan (55 W voor en 2x5 W achter) 12.00, en zie je langzaam dalen.
Heb twee accu's en doen beide hetzelfde. volgens mij is de capaciteit 9 Ah. Neetveel , maar ook niet heel weinig, in mijn SV650 zit er ook zoeen.
Verder blijft staan dat de no-load spenning van de dynamo te laag is, 4 V AC bij 2000 rpm en iets van 13 bij 7000 rpm. Met draaiende motor op 7 krpm zie je ook dat de boodspanning oploopt tot 12.6 of zo (met de lampen uit).
 
't is imiddels alweer een tijdje geleden, maar toch maar even een oude koe uit de sloot.
Het vliegwiel was letterlijk niets aan te zien, alle magneten waren heel, zaten vast etc, maar hij was toch kapot. Kan eigenlijk niet dat ik 'm werkend gekocht heb, moet welhaast een soort van 'opzet' geweest zijn. Maargoed, er zit nu een nieuw vliegwiel in e hoe doet het weer als een nieuwe. lag dus inderdaad aan de rotor , niet aan de stator.
 
't is imiddels alweer een tijdje geleden, maar toch maar even een oude koe uit de sloot.
Het vliegwiel was letterlijk niets aan te zien, alle magneten waren heel, zaten vast etc, maar hij was toch kapot. Kan eigenlijk niet dat ik 'm werkend gekocht heb, moet welhaast een soort van 'opzet' geweest zijn. Maargoed, er zit nu een nieuw vliegwiel in e hoe doet het weer als een nieuwe. lag dus inderdaad aan de rotor , niet aan de stator.

Had ik niet verwacht. Bedankt voor de feedback
 
nee ik vond het ook heel vreemd, maar het was toch echt zo . .
blijkbaar waren de magneten niet meer magnetisch genoeg ??
weet uit mijn Puch-tijd nog wel dat het fout gaat als je vliegwielen bij elkaar bewaard omdat dan het magnetisme kan verminderen, misschien is dat hiier ook ooit eens mee gedaan . .
 
Terug
Bovenaan Onderaan