Klepstel probleem Honda CB250RS

Petter B

Rookie
14 apr 2015
16
0
Geleen
Hallo. Ik heb een klepstelprobleem. Sinds kort heb ik een door mezelf ingevoerde CB250RS 1981-type MC02. De een-cylinder heeft 2-in en 2-uitlaatkleppen. De motor liep bij aanschaf meteen goed ondanks een enkele hapering vanwege wat lekvonken langs de bougiedop, maar eerst eens olie verversen, de lekkende bougiekabel/dop vervangen en ook maar eens de kleppen controleren; en toen ging het mis. Bij het controleren van de uitlaatklepspeling kon ik geen speling vaststellen , dus ik dacht dat is mooi dat je het zaakje nu controleert voordat je uitlaatkleppen verbranden (maar de motor liep mooi). Ik houd me bij het klepstellen precies aan het boekje (Haynes en ook Honda-instructieboekje): zuiger in compressieslag TDC, tegen de klok ronddraaien, bougie eruit, kickstartkabel losgekoppeld enz enz. Echter, als ik een uitlaatklep mooi afstel op de voorgeschreven 0.10mm en vervolgens de 2e ook zo mooi afstel en dan vervolgens toch even de speling controleer bij de vorige klep, dan blijkt dat de speling bij de vorige klep geheel weg is. Er valt dus steeds maar een van de twee uitlaatkleppen goed af stellen. Door de veerdruk van de vork wordt de speling van de 1e klep opgeheven om de 2e klep te kunnen stellen en vice versa. HULP
 
Bedankt, goeie reactie, echter, heb ik gedaan. Ik heb een voelermaatje er tussen laten zitten, maar als ik dat er dan achteraf weer uittrek, dan klapt de speling weg tegen de veerdruk.
(Terzijde: CB250RS 13KW 18.500 km)
 
Als ik mijn Haynes Manual (CB250RS 1980-1981) raadpleeg hoeft de decompressiekabel niet losgenomen te worden.

Inlaat 0,05 mm en uitlaat 0,10 mm speling. Wel moet na het afstellen van de klepspeling de speling van de decompressiekabel gecontroleerd worden.

Waarom de speling bij het stellen van de ene klep verdwenen is na het stellen van de andere klep zie hierboven als enige mij bekende verklaring.
 
Ik lees op Honda CB250RS Problem with Valve Adjustment dat er een veer in zit voor het decompressieding (alleen bij de tuimelaar voor de uitlaatklep). Die veer drukt de tuimelaar tegen de klepsteel, waardoor de speling altijd 0 lijkt. De truuk is om de tuimelaar zover terug te drukken dat hij aan de andere kant tegen de nokkenas zit, en dan de klepspeling te meten.

Ik heb je link geopend en de oorspronkelijke vragensteller op het Engelse forum een PM gestuurd en meteen antwoord gekregen:
Pull the rocker up away from the valve stems until it stops against the cams
Screw the adjuster screws in so that they almost touch the valve stem (with rocker still touching the cams)
Slip a feeler gauge between the valve stem and the adjuster screw until you can just feel resistance between the feeler and valve stem.
Once the gap is set between the valve stem and adjuster screw you can release the rocker. The rocker will now spring back and the valve stem and adjuster screw will now touch.
The gap you set is still there, but it has moved to be the gap between the rocker and the cam. This is correct for setting the clearance.


Het kwartje is gevallen en ik begrijp nu ook jouw opmerking in je eerdere antwoord. IK moet bij het meten de tuimelaar met een vinger oid omhoog gedrukt houden en dan pas de stelschroeeven uitdraaien tot aan de gewenste speling, de zaak klapt dan weliswaar weer dicht, maar de speling is nu gewaarborgd op de nokkenas. Ik ga er morgen mee aan de slag en laat jullie wat weten. Dit is toch wat je bedoelt hoop ik? Bedankt alvast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan