Gaten boren in aluminium frame

PRS

MF'er
6 dec 2010
193
0
Steenwijkerland
Aangezien domme vragen niet bestaan...

Vraag:

Kan ik in het frame van mijn oude NTV650 2 10mm gaten boren tbv valbeugels?

Antwoord:

A: Ja dat kan jij als je een boormachine en een goede metaalboor hebt
B: Nee, wan dan is per direct je frame onveilig
C: Domme vragen bestaan wel, jij stelt hem nu
D: Anders, namelijk:

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ga van de week eens informeren naar de mogelijkheden mbt het lassen van bouten op het frame, lijkt mij tot nu toe de beste optie.

helemaal niet. een framebalk haalt zijn stevigheid uit het geheel. slechts 1 deeltje ervan gebruiken is niet slim, komt erop neer dat je bij een val alle krachten gaat concentreren op dat ene punt dat dan enkel ondersteund wordt door 3-4mm alu-plaat, zijnde 1 zijde van de koker (tenzij je geluk hebt van de bout net te lassen ter hoogte van een dwarsverbinding binnenin de balk.
 
helemaal niet. een framebalk haalt zijn stevigheid uit het geheel. slechts 1 deeltje ervan gebruiken is niet slim, komt erop neer dat je bij een val alle krachten gaat concentreren op dat ene punt dat dan enkel ondersteund wordt door 3-4mm alu-plaat, zijnde 1 zijde van de koker (tenzij je geluk hebt van de bout net te lassen ter hoogte van een dwarsverbinding binnenin de balk.

Dat ja.
 
Het is hier wel weer echt moeilijk doen in MF-stijl. Wat wil je bereiken met die valbeugel? Moet de motor mooi blijven en waarde houden, of wil je dat 'ie na een val nog kan rijden en boeit het verder niet?
In het laatste geval zou ik gewoon een gat door dat frame janken, en een lange bout er doorheen. Moer met (grote) ring aan de andere kant en klaar.
Zou me eerder zorgen maken over die Deauville beugel, die lijkt met 2 punten vast te zitten? Zou daar liever een 3e punt bij zien, ergens laag aan de motor.

Er was toch al vastgesteld dat het frame van staal is?

Overigens beginnen scheuren vaak bij lassen, maar vrijwel nooit bij ronde gaten.
 
Laatst bewerkt:
Bluuuu.... wie heeft er nou gelijk??? :?

Mijn NT'tje is in principe al afgeschreven dus die beugels zijn er niet voor om hem mooi te houden.
Een valbeugel is goedkoper en makkelijker te vervangen dan een stuur, daarbij is de broem makkelijker rechtop te zetten vanaf een valbeugel dan vanaf z'n spiegel :9

Een bus lassen in een geboord gat klinkt nu toch wel als de meest degelijke oplossing...
 
Bluuuu.... wie heeft er nou gelijk??? :?

Mijn NT'tje is in principe al afgeschreven dus die beugels zijn er niet voor om hem mooi te houden.
Een valbeugel is goedkoper en makkelijker te vervangen dan een stuur, daarbij is de broem makkelijker rechtop te zetten vanaf een valbeugel dan vanaf z'n spiegel :9

Een bus lassen in een geboord gat klinkt nu toch wel als de meest degelijke oplossing...

Dus het verzwakken van een frame is beter dan het krom rijden (met 't zelfde resultaat: In beide gevallen is de fiets in z'n geheel fiets TL).

Als je je fiets meerdere malen op de grond wil gaan gooien dan zorg je er beter voor dat de onderdelen welke de grond als eerste gaan raken daar ook tegen kunnen.... Dus inklapbare hendels/stepjes.....
 
Laatst bewerkt:
Dat valt nogal mee hoor.
Enig idee hoeveel gaten er in een vliegtuig zitten?
In een alu frame zitten van zichzelf ook vaak een paar gaten.

Vermoeiingssterkte van een gelaste aluminium verbinding is een stuk minder gunstig dan die van een gelaste staalverbinding. Door "het lassen" zijn er al microscheuren geïnitieerd, is enkel een kwestie van belastingswisselingen om de scheur te laten groeien.

Argument betreft "flare" (klik) gaten in vliegtuigen zijn irrelevant, hier worden NOOIT lasverbindingen toegepast, gezien de ongunstige vermoeiingslevensduur.
 
Dan om even uit de discussie te raken van metaal of aluminium... (2)

Zowel de NTV650 (Revere) als de NT650V Deauville zijn uitgerust met een:

lightweight twin hexagonal-section tube frame


Het betreft een stalen frame door Honda in aluminiumkleur gespoten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan