Wel of geen water

Stevie121288

Rookie
30 apr 2015
5
0
Brielle
Na het schoonmaken van de ketting mbv diesel wel of niet afspuiten met water? Diesel werkt prima, alleen naderhand water gebruiken leek een weinig toevoegend effect te hebben... Werd eigenlijk alleen maar een rotzooi op m'n velg en paddock... :N ketting droog gemaakt met een doek en ingespoten
 
:Y


full
 
WD40 tast de o-ringen in je ketting aan dus niet doen... daarbij veels te duur aangezien lampenolie a een paar cent net zo goed werkt en de o-ringen niet aantast..

Ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt maar:

Toen ik nog crosste en regelmatig enduro in het buitenland reed, spoot ik mijn O-ring ketting altijd, tussen het rijden door (sessies), af met WD40. Werkt perfect, door de druk van de spuitbus spoel en spuit je het zand van je ketting. Als je weer thuis bent en je hebt de motor helemaal afgespoten en schoon dan behandel je je ketting weer met O-ring spray.
Maar tijdens een dag rijden met WD40. Jaren gedaan nooit problemen mee gehad, juist kettingen gespaard tov niet spoelen/spuiten met WD40.
 

En toch heb ik eens een O-ring een nacht in kerosine laten liggen en die was duidelijk opgezwollen en slapper. Zou dat ook nog eens uitmaken per kettingfabrikant? Mijn ringetje kwam van een afam af.


Edit:

O nee w8, dat wordt ook bevestigd:
[afbeelding]

Kerosine bestendige O-ringen hebben ook vaak (niet altijd) een afwijkend kleurtje bruin-rood achtig of blauw.
 
Ik smeer mijn ketting om de 500 km en om de 1500 km reinig ik hem met putoline chain and engine degreaser:
putoline_chain_engine_degreaser1l.jpg

Beetje aanbrengen op een doek (dus niet onderdompelen), niet naspoelen oid..goed nawrijven met een schone doek en kettingspray erop.
 
Laatst bewerkt:
Nou.
Volgens mij was er ooit een kerel die een handje O-ringen in diverse vloeistoffen heeft gelegd en vervolgens met een micrometer de dikte ging opmeten etc.. dacht dat WD40 bar weinig uithaalde...

Tadaaaaa;;
Chain O-ring WD-40 exposure effects study and results
WD-40, and Kerosene seem to have negligible to no effect on the O-rings (+/-1%)

Vervolg;
PART II WD-40 O-ring exposure effect results

:^

Ik wou hem gaan noemen maar had geen link.





Als ik al schoonmaak. Doe ik dat gewoon met een doekje op de zijkant van de schakels. De bussen zelf niet, die moeten vet zijn.
 
Kerosine bestendige O-ringen hebben ook vaak (niet altijd) een afwijkend kleurtje bruin-rood achtig of blauw.

Kort geleden een mechanisch injectiesysteem gereviseerd (Bosch jetronic) en dan krijg je inderdaad in plaats van de originele zwarte ringetjes een soort terra-cotta oranje/bruin achtige O-ringen in het revisie setje.

Zoals reeds geroepen door ondergetekende, mijn experimentje wees duidelijk uit dat kerosine / lampolie wel degelijk de O-ringen (tijdelijk) zachter en groter maakt. Het lijkt me dan ook gewoon geen slim middel om een ketting mee te gaan oppoetsen.
 
Kort geleden een mechanisch injectiesysteem gereviseerd (Bosch jetronic) en dan krijg je inderdaad in plaats van de originele zwarte ringetjes een soort terra-cotta oranje/bruin achtige O-ringen in het revisie setje.

Zoals reeds geroepen door ondergetekende, mijn experimentje wees duidelijk uit dat kerosine / lampolie wel degelijk de O-ringen (tijdelijk) zachter en groter maakt. Het lijkt me dan ook gewoon geen slim middel om een ketting mee te gaan oppoetsen.

Mwa zit natuurlijk verschil in of je je ketting er in onderdompelt en laat weken, of dat je het gebruikt om een beetje mee te spoelen. Ik heb als vliegtuigmonteur gewerkt, en dan kan je makkelijk aan dat spul komen. Dus ik heb het wel gebruikt om me ketting me te reinigen. ;)

Maar niet iedere O-ring kan er tegen, daar heb je gelijk in. :P
 
oh. Stond niet in jouw bericht.
misschien in de link, maar ik zoek niet altijd alles uit
Met Viton (rubbersoort) o-ringen krijg je weer heel andere (betere) resultaten.
Die gebruik ik altijd op mijn werk (petrochemie), maar die zijn dan ook aardig wat duurder.

Maar het ligt er ook aan wat voor soort "kerosine" in dit onderzoekje is gebruikt, in veel landen wordt hier ook heating olie mee aangeduid die gebruikt wordt voor oliegestookte CV-installaties.

Dat is ook niet helemaal dezelfde samenstelling als bijvoorbeeld de A1-jetfuel waar commerciele vliegtuigen op draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan