Wel of geen water

Stevie121288

Rookie
30 apr 2015
5
0
Brielle
Na het schoonmaken van de ketting mbv diesel wel of niet afspuiten met water? Diesel werkt prima, alleen naderhand water gebruiken leek een weinig toevoegend effect te hebben... Werd eigenlijk alleen maar een rotzooi op m'n velg en paddock... :N ketting droog gemaakt met een doek en ingespoten
 
Ik wil mijn mijn muur wit schilderen: Dan moet je kalk mengen met olie.. NIETES! talkpoeder met roomboter.

Of.. (beetje vreemd hoor).. Je neemt de ervoor bestemde reinigingsmiddelen en vetten. Verkrijgbaar bij iedere motorzaak.
 
En die reinigingsmiddelen zijn vervolgens gewoon een aardolie product zeer sterk gelijkend op diesel of lampolie alleen dan 10 keer zo duur.
Het is maar net waar je graag je geld aan uitgeeft.
 
En die reinigingsmiddelen zijn vervolgens gewoon een aardolie product zeer sterk gelijkend op diesel of lampolie alleen dan 10 keer zo duur.
Het is maar net waar je graag je geld aan uitgeeft.

Een polyester trainingsbroek is ook een aardolieproduct, er zitten vrijwel dezelfde bestanddelen in als in lampolie ;)

Geurloze lampolie is paraffine
Normale lampolie is zeer directe familie van kerosine

Kerosine meng je in verhouding 1 op 120 met benzine als "injectiereiniger", omdat het anders te agressief wordt voor de rubbertjes in je brandstofsysteem.

En dan zijn er toch hele volksstammen die maar blijven roepen dat het gebruik van zo'n bijtend middel op O-ringen geen enkel probleem is. Heeft iemand die hiervoor is uberhaupt wel eens een O-ring een tijdje in de kerosine gelegd? Ik wel.

Maar idd, je bent gek als je een tientje uitgeeft aan een busje moderne, niet bijtende koudontvetter..
 
WD40 tast de o-ringen in je ketting aan dus niet doen... daarbij veels te duur aangezien lampenolie a een paar cent net zo goed werkt en de o-ringen niet aantast..


Nou.
Volgens mij was er ooit een kerel die een handje O-ringen in diverse vloeistoffen heeft gelegd en vervolgens met een micrometer de dikte ging opmeten etc.. dacht dat WD40 bar weinig uithaalde...

Tadaaaaa;;
Chain O-ring WD-40 exposure effects study and results
WD-40, and Kerosene seem to have negligible to no effect on the O-rings (+/-1%)

Vervolg;
PART II WD-40 O-ring exposure effect results
 
Laatst bewerkt:
Nou.
Volgens mij was er ooit een kerel die een handje O-ringen in diverse vloeistoffen heeft gelegd en vervolgens met een micrometer de dikte ging opmeten etc.. dacht dat WD40 bar weinig uithaalde...

Tadaaaaa;;
Chain O-ring WD-40 exposure effects study and results
WD-40, and Kerosene seem to have negligible to no effect on the O-rings (+/-1%)

Vervolg;
PART II WD-40 O-ring exposure effect results

En toch heb ik eens een O-ring een nacht in kerosine laten liggen en die was duidelijk opgezwollen en slapper. Zou dat ook nog eens uitmaken per kettingfabrikant? Mijn ringetje kwam van een afam af.


Edit:

O nee w8, dat wordt ook bevestigd:
oringexcel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na het schoonmaken van de ketting mbv diesel wel of niet afspuiten met water? Diesel werkt prima, alleen naderhand water gebruiken leek een weinig toevoegend effect te hebben... Werd eigenlijk alleen maar een rotzooi op m'n velg en paddock... :N ketting droog gemaakt met een doek en ingespoten
Je ketting maak je schoon met een doek, en draaiend met de hand aan het wiel.

Zo haal je de rommel er af. Zand, grond, zooi, en aangeplakte meuk. De vetlaag laat je gewoon zitten, en ga je niet verwijderen met welk oplosmiddel dan ook.

Inspuiten doe je na het rijden, aan de binnenzijde van de ketting en bescheiden. Ergens tussen 500km en 1000km rijden. Weersomstandigheden hebben daar ook weer invloed op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan