VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat vraagjes..

Zijn de VF1000F en VF1000F2 achterbrug uitwisselbaar?

Weet iemand of er een "generiek" alternatief is voor de naaldlager in de achterbrug? (bv. allballs/SKF/...)

Heeft er iemand ooit een stencil gemaakt om zelf "1000"op het zadel te schilderen?
 
Geen ervaring met dat "schilderen" , wel een idee misschien... Je kan verscheidene Fonts vinden op internet, wellicht dat je het juiste lettertype kan vinden van Honda... Dan is het een kwestie van je tekst naar keuze uitprinten, op een soort van kunststof plakken en uitsnijden zodat je een mal/sjabloon krijgt.

Die voor je zadel houden en met de spuitbus je tekst op je zadel "projecteren"....?

Heb dat zo al eens gedaan met een auto van iemand.
 
Ben van plan alle posts over de VF500 hier op MF door te lezen; want kennis is macht! :-)
Of ik hier veel ga posten, dat zien wij nog wel :-)

Welkom hier.. Klinkt als een bekende ... :+

Mooie motor! Ik wist niet dat ze de 500 ook met een volledige kuip gemaakt hadden?
Is dit "getransplanteerd" van een andere VF of stock?

VF500FII of (F2) is idd vanaf 1986 zowel met onderkuip als zonder geleverd..
Modificaties t.o.v. de eerdere serie zit in het motorblok. Grotere oliepomp, langere aanzuig en groter oliecarter. Daarnaast is de krukas aangepast en zijn de cilinderkoppen de nokkenassen net als bij de VF1000FII in lijn geboord. (lastig om aan klepdeksel pakkingen te komen) Toch gaan die blokjes als vergif.. 70pK aan de kruk is voor een VF500 gewoon, maar voor een vergelijkbare 500 uit die periode erg veel.
 
Laatst bewerkt:
Wat vraagjes..

Zijn de VF1000F en VF1000F2 achterbrug uitwisselbaar?

De achterbruggen zijn uitwisselbaar. Hou er alleen rekening mee dat de achterbrug bij de VF1000F2 langer is, alsmede het ketingscherm en de ketting. VF1000F en R hebben 110 schakels, VF1000FF en VF1000F2 hebben 114 schakels.

(Hoe dat uiteindelijk met het achter spatbord uitkomt heb ik geen idee van)
 
VF500FII of (F2) is idd vanaf 1986 zowel met onderkuip als zonder geleverd..
Modificaties t.o.v. de eerdere serie zit in het motorblok. Grotere oliepomp, langere aanzuig en groter oliecarter. Daarnaast is de krukas aangepast en zijn de cilinderkoppen de nokkenassen net als bij de VF1000FII in lijn geboord. (lastig om aan klepdeksel pakkingen te komen) Toch gaan die blokjes als vergif.. 70pK aan de kruk is voor een VF500 gewoon, maar voor een vergelijkbare 500 uit die periode erg veel.

Oh, ik wist zelfs niet dat ze daar ook een F2 van gemaakt hadden.
70pk voor een 500 is niet verkeerd!

Dank je voor de informatie over de achterbrug. Hoe komt het dat ze die langer gemaakt hebben bij de latere modellen? Ik dacht dat de VF1000 al niet bekend stond om zijn wendbaarheid, een langere achterbrug komt dat toch niet ten goede?

Geen ervaring met dat "schilderen" , wel een idee misschien... Je kan verscheidene Fonts vinden op internet, wellicht dat je het juiste lettertype kan vinden van Honda... Dan is het een kwestie van je tekst naar keuze uitprinten, op een soort van kunststof plakken en uitsnijden zodat je een mal/sjabloon krijgt.

Die voor je zadel houden en met de spuitbus je tekst op je zadel "projecteren"....?

Heb dat zo al eens gedaan met een auto van iemand.

Dat bedoelde ik idd, misschien een beetje taalverwarring :+
Ben nog een beetje aan het twijfelen of ik het ga doen, maar vind eigenlijk wel dat die "1000" op het zadel moet
 
Het is eigenlijk de 2e VF500F2 die ik de afgelopen 6 weken gekocht heb.........

Een VFR vriend uit Finland had mij eind mei gevraagd om er naar 1 te kijken die hij op speuders had gezien. In Finland is het een kostbare zaak om een motorvoertuig jonger dan 25 jaar aan te schaffen en te houden. Hij had een paar jaar geleden zijn VFR800 verkocht (tja keuzes keuzes keuzes) maar het jeukte weer verschrikkelijk. Bij de "motorzaak" langsgegaan, fiets zag er goed uit en was ook goed volgens de verkoper (ahem...). Achterband had had nog 2mm profiel, was er echter 1 uit 1998... OOOPS!
msg-8974-0-18372800-1430042910.jpg


maar Kenth vond dat geen probleem, voorband een jonkie.. uit 2003..

Proefritje, prima, done deal.



Een week later Kenth van Schiphol opgehaald, ff een 200km gereden opdat hij ff kon wennen. Want volgende ochtend om 0600 vertrokken om de veerboot van de volgende ochtend om 0700 te halen.
In Stockholm
1,600km verder
....

Ja beste mensen, ze zijn er nog.... de hardcore riijders die om 0200 s'nachts bij 2 graden door zuid Zweden rijden...
Dat "ahem" eerder bracht onderweg een paar zaken aan het licht..
De ketting ("die kan makkelijk nog ff mee") bleek voor Bremen het zekeringsvisje te missen op de sluitschakel.... De ketting was goed ingevet, ja dat wel, maar die was blijkbaar daarvoor met veel water schooongemaakt (geen o-ring) en ingevet.... de roest spoog eruit onderweg en er waren bij elkaar 5 volle slagen nodig van de ketting spanner...
Ja mensen, een motorzaak ziet ook niet alles; alhoewel er achteraf werd toegegeven eigenlijk niks nagekeken te hebben....
Snelheidsmeterkabel brak, kan gebeuren, je hebt toch GPS...
en op The Bridge begon het blok slecht te lopen; bleek het vacuumslangetje van carburateur--benzinekraan te zijn; goed dat er op de accu ook een slangetje zit (McGyver zou trots zijn).

Afijn hij was net op tijd voor de veerboot naar Turku :-)
Banden hebben het gehouden en er zitten nu nieuwe Bridgestones onder..

Echter, ik had ook ff op de VF gereden en ja, dat is heeeeeeeeeeeeeel leuk...
"als jij er een 2e motor bij wilt, dan moet je dat gewoon doen" zei my darling wife.
Nou, dat is dus mijn VF...



Jaartallen blijft vaag, want
msg-8974-0-44860000-1432030863.jpg


Kenth's heeft VD41B carburetters (onder de kenteken plaat vonden wij een CH sticker) wat op 1985 zou wijzen. Maar hij heeft geen benzinepomp (heb bij mij nog niet gekeken) en dat zou op 1986 wijzen...
Bij mij zitten er VD41A's op
Beide motoren hebben een 1e toelating in 1986 (1 maart Keny , juli '86 voor de mijne)


Er er weblinks zijn met meer info over de VF500F2, post ze dan ajb hier!
 
Laatst bewerkt:
Oh ja....... er staat ook een VF500F2 te koop bij een motorzaak "aan de kust"
Laat je niet misleiden dioor de foto of de omschrijving..... wat een grafbak.....
Heb maar beleefd gezegd dat dit niet helemaal was wat ik zocht......
Zou een echte KAT in de WIJK euh zak zijn....

:-)
 
Pracht verhaal en een gaaf avontuur. :)
Respect voor je Finse VFR vriend. :}
 
Laatst bewerkt:
Graag jullie mening/inzicht mbt het volgende........



motorolie..............


De vorige eigenaar vertelde mij dat -mininmaal- de laatste 3 wissels gedaan zijn met vol-synthetische olie (Shell X7?); laatste in October 2,000km geleden incl oliefilter.


Tot nu nu altijd gelezen dat je in een "oude" motor geen vol-syntheet moet gebruiken als er half is gebruikt omdat de vol veel beter reinigt en dus het binnenwerk "te schoon" gaat maken en tot verstoppingen kan lijden
Snap ik.

Maar in mijn geval (blokje heeft nu 44,000km), ga ik
a) door met vol-syntheet gebruiken. Eurol? Kroon" Extra Virgine?
b) neeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! terug naar half-syntheer of zelf mineraal?

In mijn VFR750F al langere tijd steeds Eurol vol-syntheet gebruikt, ben ik eigenlijk wel tevreden mee (ook de prijs).




Laatste vraag, handboek zegt oile wissel na 12,800km; wat doen jullie met jullie VF'en?
 
Laatst bewerkt:
mijn v65 ZUIPT de volsyntheet als ware het water. Op halfsyntheet no problems.
 
toch weer last van een haperende startmotor. weet iemand hoe lang die koolborstels moeten zijn? of moet ik er geen tijd in steken. past een vfr startmotor op een vf1000?
 
toch weer last van een haperende startmotor. weet iemand hoe lang die koolborstels moeten zijn? of moet ik er geen tijd in steken. past een vfr startmotor op een vf1000?

Volgens het werkplaatshandboek moeten de borstels minstens 6.5mm lang zijn.

Op het vfrworld forum vond ik nog:
vfrcapn;319640 zei:
'90-'93 VFR starters bolt right in if you want to replace, probably the '94-'97 too although I haven't tested them myself. '84-'86 Vf1000R starters will also work.

linkje
 
Graag jullie mening/inzicht mbt het volgende........



motorolie..............


De vorige eigenaar vertelde mij dat -mininmaal- de laatste 3 wissels gedaan zijn met vol-synthetische olie (Shell X7?); laatste in October 2,000km geleden incl oliefilter.


Tot nu nu altijd gelezen dat je in een "oude" motor geen vol-syntheet moet gebruiken als er half is gebruikt omdat de vol veel beter reinigt en dus het binnenwerk "te schoon" gaat maken en tot verstoppingen kan lijden
Snap ik.

Maar in mijn geval (blokje heeft nu 44,000km), ga ik
a) door met vol-syntheet gebruiken. Eurol? Kroon" Extra Virgine?
b) neeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! terug naar half-syntheer of zelf mineraal?

In mijn VFR750F al langere tijd steeds Eurol vol-syntheet gebruikt, ben ik eigenlijk wel tevreden mee (ook de prijs).




Laatste vraag, handboek zegt oile wissel na 12,800km; wat doen jullie met jullie VF'en?

Het merendeel hier zweert bij Motul half syntheet, deze moet wel om de 6.000 gewisseld worden begrijp ik. Zelf gebruik ik dit ook in de VF, maar daar heb ik nog geen km's mee gemaakt.
In de ZRX gebruik ik Motorex Topspeed. Dat is een halfsyntheet die zich gedraagt als een volsyntheet (aldus WC eend). Deze schijnt een vervangingsinterval van 12.000km te hebben.
 
Graag jullie mening/inzicht mbt het volgende........



motorolie..............


De vorige eigenaar vertelde mij dat -mininmaal- de laatste 3 wissels gedaan zijn met vol-synthetische olie (Shell X7?); laatste in October 2,000km geleden incl oliefilter.


Tot nu nu altijd gelezen dat je in een "oude" motor geen vol-syntheet moet gebruiken als er half is gebruikt omdat de vol veel beter reinigt en dus het binnenwerk "te schoon" gaat maken en tot verstoppingen kan lijden
Snap ik.

Maar in mijn geval (blokje heeft nu 44,000km), ga ik
a) door met vol-syntheet gebruiken. Eurol? Kroon" Extra Virgine?
b) neeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!! terug naar half-syntheer of zelf mineraal?

In mijn VFR750F al langere tijd steeds Eurol vol-syntheet gebruikt, ben ik eigenlijk wel tevreden mee (ook de prijs).




Laatste vraag, handboek zegt oile wissel na 12,800km; wat doen jullie met jullie VF'en?
Ga es naar het vorig deel van het topic hier (nr. 13 dus) en tik 'motul 5100' es in in de zoekbalk
 
Laatst bewerkt:
Ola goedenavond.

Wie kan me ff helpen. Kom op Csml niet veel verder en ook niet in het Wpl handboek.

Mijn veertje voor de achterste remschakelaar is weg..... maar er komt nog meer. Het remlicht brand nu constant.

Maar das te verwachten :-) Maar nu komt ie als ik aan het stangetje trek (stilstaande stand) zou deze uit moeten gaan. Maar dat doet ie niet.

Denk dat de schakelaar ook kapoet is. Wie kan me aan een setje helpen en waar moet het veertje aan het pendaal? Dat vind ik ook zo niet terug. alle oogjes zijn bezet nu zeg maar hahaha.
 
Bij mijn VF lag-ie er ook vanaf. Ik heb hem bij de andere veer (die het pedaaltje weer omhoog trekt) aan gezet. Dat werkt prima :) Het was ivm de beperkte ruimte een beetje prutsen maar het resultaat is een werkende remschakelaar achter :)
 
Ola goedenavond.

Denk dat de schakelaar ook kapoet is. Wie kan me aan een setje helpen en waar moet het veertje aan het pendaal? Dat vind ik ook zo niet terug. alle oogjes zijn bezet nu zeg maar hahaha.

Inderdaad zoals Smuiger zegt aan dezelfde haak als de andere veer...

Ik zal morgen even in de bak kijken voor een schakelaar met veer.. Ongetwijfeld heb ik er nog wel een paar..
 
Ok, MOTUL 5100 it is then :-)

Had zelf al in mijn hoofd om de olie na 6,000km te vervangen; heb zowieso nog Eurol 10W40 staan.

Kleppen stellen dat gaat mijn pet te boven (heb ook alleen een voortuin/geen garage); daar ga ik dus iets op moeten verzinnen...
 
Maar even een vraag in het algemeen. Slecht starten met warm weer?
Gisteren even over de snelweg Roosendaal Breda gedaan.
Is 20 min zeg maar, laatste stukkie binnendoor en de temperatuur liep snel op. Niet compleet uit maar wel dicht erbij.

Op bestemming gekomen motor stil gezet, en een bakkie gedaan 45 min ouwehoeren zeg maar.
Wilde terug rijden, choke niet uit (warm zat) maar niet aanslaan, choke erop geen verschil. Dan door starten maar, accu hield het goed maar geen relaas. Zag dat het licht aanstond dus uit en opnieuw. Weer even door laten ratelen en ja hoor opeens sprong ze aan. Verder liep ze netjes. Is dit nu te wijten aan een vieze/ slechte startmotor? Die draaide op zich mooi rond? Misschien net te langzaam vanwege de combi warm en licht aan?

Grt Dré
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan