VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben vandaag weer verder gegaan met m'n 750F projectje en nu kom ik er achter dat ik de aftapplug uit de onderste radiator kwijt ben ;(
Deze is blijkbaar van plastic en natuurlijk allen van Honda,maar na opmeten is de maat "gewoon" M12x1.25. Dit is een maat welke ook gewoon standaard leverbaar is als carterplug. Heeft er iemand ervaring of het een probleem is om gewoon een metalen carterplug te gebruiken ipv dit plastic Honda-stukje?
 
Ik ben vandaag weer verder gegaan met m'n 750F projectje en nu kom ik er achter dat ik de aftapplug uit de onderste radiator kwijt ben ;(
Deze is blijkbaar van plastic en natuurlijk allen van Honda,maar na opmeten is de maat "gewoon" M12x1.25. Dit is een maat welke ook gewoon standaard leverbaar is als carterplug. Heeft er iemand ervaring of het een probleem is om gewoon een metalen carterplug te gebruiken ipv dit plastic Honda-stukje?

Gewoon staal is geen probleem voor het koelsysteem.. Maar volgens mij is de draad niet helemaal 1,25.. Ik kan me herinneren dat ik op een spoed van 1,2 uitkwam. Maar tussen 1,25 en 1,2 kom je volgens mij op een halve gang uit op het draad wat in de radiateur zit. Dat vormt wel. Anders een dikkere koperen ring gebruiken als afdichting mocht ie te zwaar trekken op de bout voor de laatste afdichting..
 
Heb net het motoroliepeil nagekeken, staat laag. Op minimum.
Heb de koppelingsslave eraf gehaald. Daar lijkt geen lek te zitten.
Maar aan het kleine tandwiel van de ketting is het wel heel vochtig. Achteraan lijkt er wel wat olie te zitten. Zou het kunnen lekken uit de uitgaande as?

bjrcfsMBDxR5z6yxHgcmnYez4wrNDilLl-ZEfJzRCGzKmYRvFAFIwgSGJADz18ti33SrDDig1xzaT2Ex5BFcCb8mx2RFbJqIEevHfIzemKvJz6At63EU3GySNnYeeLs6mvtS1i6SUwb0IWkr_UuKN81DR4jYB9AFVmDR_EUsv2JXDMlF5qxZ71JbK2qyTbj8uaVlKbBfTYrrPFnfFQD4aTusWk6HfxzADmHK2Oby_j806HZI6YWFhxoHQbOYAM8zthQoQVpF3BZyFmLwr-gmiXWAASEi2NL_bx4ONkgA29HeuTXDp2G5g-f7-z5f-nqya9crNl3pa-o4AtYXuCdwYecm_ICpXpF_0S00wXN-Wk02E1c0DPhZ8KPOHDux-TVqyauYbdPL746wO-niAc21gkRTWnTwbiHLUeesz-nfaITjTm852E7IoTXibanoxpGlUC9gwITjKTgz5jIbhDJhdIo50LM988VvYBoVovDpjgQjEvoRn0SBhEaJ8eTYmtN3rRqt3Ep7Q36qwXJHTK39kOVSHiHM4VnNudpfXk9P3L3E3h1hb5AadnjA8MJntm1789cmhU3OlXG1yZvlfbAwRgFAeHSIWpIuNgkpS0I_W4Z0L56_XJyMEA=w287-h509-no


ayBZjZTG0J_k-AgV49vPPMfcU7dSVJfaPok94qGl_tq2ltHkPdMZlHMIZ-6bxp8Aye11Q_yvy6MIi_z1qbi2HyCdVJlhINbZN_9myiWbueWEQRjACeekzfnShTUXNRAf9qLmSCy6U7wBW4bWDmIDR3Lbb1BZgT-gka848tHjX5BlP9gkVKbi5AvymXKFebTrA2f6x3ciVs-ShjNoNbpYn3KZYK2xI0n2X-CKrsPG2UJpBhNNVYdhBejpcFJMHYDvIZHUxf1eTdQ8uBNYaJC3iRsjcVz_jcsOscVeJP_9sSacgjhDFiSG91IClBAOTZxJmLEDIxETIAc9p44y04GCLaAVmnm7NbW5bhug5nY6ctsffxaOX-CCfMFcs0zKRad1FIxEpCOBILYM9YEGjxEgHW87DwkCF7T5aqtiegU4IwNjgXL8BR7A0v-nQIBCpTgV5TGIbUVILW6hbMcilZv0TGAOi6e91TcKzime2rLJiPuUKo4Ii58UAneXQ9Yd36VWV31lQ_A4dWu7hN79r1o_gOGpvuk9fyzLxwQBWgJoq8VIWZVeluvSlIq7hVgAmse_uFgVHo1NSk5-VZ23V5nQXpYhUP80S1zVgKksmZjyo_Tp1DC6IK18HA=w287-h509-no
 
Na -het is al weer- 7 maanden, accu er in, starten, lopen.
Na een minuut of wat stationair, 2 druppies olie.


full




Veel is het niet.
Moet toch nieuwe olie in en kleppen (leren) controleren :-)
 
Haha als ik al die foto's zo zie dan lijkt het wel of de VF van Engels fabrikaat is :+
Misschien stiekem gebouwd onder licentie?
 
Maar aan het kleine tandwiel van de ketting is het wel heel vochtig. Achteraan lijkt er wel wat olie te zitten. Zou het kunnen lekken uit de uitgaande as?

Zou de O-ring achter de sluitring van de bout die het tandwiel vastzet kunnen zijn. Item 30 in het plaatje..

honda-vf1000f-interceptor-1984-e-usa-california-transmission_bighu0182e6e14_7f8d.gif
 
Nou het was weer lekker hoor!
Mooi uitzicht op old skool analoge tellerpartij!


IMAG6541.thumb.jpg.5595ee71df914ec92c40180680857a06.jpg



En de RWB Arai past mooi bij de RWB VF!
IMAG6542.thumb.jpg.8b683f6b7a3fb5769c1d94230c951f26.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou het was weer lekker hoor!
Mooi uitzicht op old skool analoge tellerpartij!

Nothing wrong with old school !!

We gaan ongeveer 120km/u Dat kan 108 zijn maar ook 132... En dan komt er van overheidswege zo'n persoon je vertellen hoe hard je werkelijk reed. Nu ja vertellen... Het is eigenlijk een briefje onder de tafel door.

Zo van: Bent U zich er van bewust dat U 7 kilometer te hard reed.. U kunt hiervoor via DigiD het geconstateerde op foto nazien.

Nee meneer de officier.. Hier... Een foto van mijn tellerpartij bij stilstand.. Ik ben al blij, wat heet.. Eigenlijk niet blij, dat ik het olielampje zie bij 120 km/h... Op de snelweg wappert het naaldje tussen 100 en 140 dus ik neem het bewogen gemiddelde...

Kortom... De eerste van het seizoen is weer binnen...
 
Laatst bewerkt:
heb om die reden eigenlijk altijd mijn Garmin mee.....
Meten is weten...

En met een Speedohealer eea op mijn SP nauwkeurig gecorrieerd... 100 op de tellerpartij is nu ook echt 100 :-)
 
7 per uur te snel op de autostrade.. Daar verspillen ze hier nog geen postzegel aan.
8 per uur daarentegen, dan ben je een crimineel en is het meteen 50 euro dokken. :+

Wat is de schade in NL voor 7 per uur te veel?
 
Vandaag eindelijk de VF weer eens een flink rondje laten ronken:

Vlak voor thuiskomst zie ik een vreemd uitzicht:

Is m'n toerenteller naald afgebroken, die verzin je toch niet? Naald uiteinde is ook hol, en precies waar dat ophoud is ie afgebroken.... ;(
 
Haha oh nee.. Nu heb je wel een excuus voor de flikken :)
Heb nog wel een teller liggen voor je, als je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, dankuwel! Dus het is beter om 0.12mm klepspeling aan te houden en deze elke 7500km te controleren? Of is de 0.14mm ook acceptabel?

Het zou nog wel even kunnen duren tot er een vf1000 komt. Ik heb mijn xj600 diversion net omgebouwd naar naked/caferacer. Het blijft veel te leuk om hierop te rijden.

Ondertussen is de xj600 weg, nu begint de zoektocht naar een vf1000f.

Als ik er bij een ga kijken, waar extra op te letten? Ik wil er deze zomer mee naar oostenrijk met duo achterop en koffersetje.

Zijn ingesleten nokkenassen te horen? Of na aankoop gewoon de kleppen stellen en de nokkenassen inspecteren? Las ook iets van dat de naks soms de geest geeft.

Als ik er eentje koop zal ik het liefste natuurlijk een oliemodificatie doen en een handmatige schakelaar op de fans voor langzaam rijden in het warme zuiden.
 
Ondertussen is de xj600 weg, nu begint de zoektocht naar een vf1000f.

Welk type ?? De '84 versie FE. Of wordt het een FF of een F2.



Als ik er bij een ga kijken, waar extra op te letten? Ik wil er deze zomer mee naar oostenrijk met duo achterop en koffersetje.

Als ik er eentje koop zal ik het liefste natuurlijk een oliemodificatie doen en een handmatige schakelaar op de fans voor langzaam rijden in het warme zuiden.

Voor de duo doelstelling "vakantiebuffel" zou de F2 vanwege de langere wielbasis en karakteristiek de betere keus zijn.

Daaronder zit de FG, deze deelt hetzelfde blok als de F2 welke door ontwikkelt en in basis hetzelfde is als de F2. Alleen een kortere wielbasis. Wel de betere "tour" eigenschappen vanwege de conversie van 16" naar een 18" voorwiel, wat de duo setup in mijn idee verbeterd. Echter 1 nadeel.. Een FG is lastig te vinden..

Dan hebben we de FF versie.. Dat is eigenlijk de FG versie maar dan met 16" voor.. Mijn idee is de 16" voorpartij leuk, als je er aan gewend bent.. De fiets lijkt echt bij insturen om te vallen. Als je het weet, geen probleem. Gas erop en alles komt goed.. En gas erop met een 1000 is geen probleem. Maar het stuurgedrag blijft zenuwachtig. Niet bepaald prettig lijkt mij in duo setup met de nodige bagage.. (Als je toch de keuze in aanschaf hebt)

Dan de 84 FE versie.. Qua blok de snelste.. Alleen ook qua blok degene met de meeste aandachtspunten.. Smallere kop, nokkenassen zonder de lijnboring en daarnaast lastiger om specifieke onderdelen te vinden (nokkenassen, tuimelaars en versnellingsbak onderdelen) daar het model relatief kort in productie is geweest.. Ja, de standaard slijtage onderdelen zijn plenty verkrijgbaar. Maar versnellingsbakken, nokkenassen en aflageringen van de krukas worden erg schaars, al dan wel "niet meer verkrijgbaar"..

Zijn de FF FG en F2 dan de betere versies?

Nee, naar afwerking naar mijn idee niet.. Het bodywork is naar mijn beleving t.o.v. de eerdere versie veel te fragiel.. Alles besparing van gewicht. Maar er is zoveel bespaard dat het kuipwerk dermate dun is.. Lijkt wel scooter land. De meeste scooters zijn nog tiptop in orde, maar al het tupperware wat er omheen hangt is meestal een rampenplan..

Wat hebben alle VF1000's gemeen: Ze lusten wel een slokje..

Afsluitend...

Waarom een VF1000 ??
En nu komt het op een teer puntje voor mij als VF (V4) liefhebber...

Als je mij vraagt om een keuze, zou ik het hoofdstuk VF1000 overslaan. Ik kan ze allemaal voor een proefrit aanbieden want ik heb tenslotte alle modellen staan. Ook de 1000R. De 1000R is... Tja wat zal ik zeggen.. Als je eenmaal weet waarom de R is toegevoegd aan de VF codering een geweldig motorblok... Tjonge wat gaat die fiets er vandoor t.o.v. de andere modellen.. Niet vergelijkbaar.. Maar het is een drama qua rij eigenschappen van de rest van de familie. Veels te zwaar... Onderdelen schaars, dus ook duur.. Dus geen optie als tourmotor voor 2 personen..

Nu kom ik op het tere punt als VF liefhebber.. Waarom ga je niet voor een RC36-2? Oftewel de VFR750F gebouwd tussen 1994 en 1997? (Goh als JFJ dit van mij hoort..) Die fietsen kosten nagenoeg geen drol, onderdelen plenty verkrijgbaar.. Prima als duo met baggage.. En die motorblokken zijn net als de Honda Cup series onverwoestbaar... Volgens mij kun je daar afgewerkte frituurolie in kieperen en hij gaat nog de wereld rond zonder motorproblemen. Plenty bandenkeuze, en in ieder land zijn bij pech de standaard onderdelen snel verkrijgbaar ..
 
Welk type ?? De '84 versie FE. Of wordt het een FF of een F2.Voor de duo doelstelling "vakantiebuffel" zou de F2 vanwege de langere wielbasis en karakteristiek de betere keus zijn.

Daaronder zit de FG, deze deelt hetzelfde blok als de F2 welke door ontwikkelt en in basis hetzelfde is als de F2. Alleen een kortere wielbasis. Wel de betere "tour" eigenschappen vanwege de conversie van 16" naar een 18" voorwiel, wat de duo setup in mijn idee verbeterd. Echter 1 nadeel.. Een FG is lastig te vinden..

Dan hebben we de FF versie.. Dat is eigenlijk de FG versie maar dan met 16" voor.. Mijn idee is de 16" voorpartij leuk, als je er aan gewend bent.. De fiets lijkt echt bij insturen om te vallen. Als je het weet, geen probleem. Gas erop en alles komt goed.. En gas erop met een 1000 is geen probleem. Maar het stuurgedrag blijft zenuwachtig. Niet bepaald prettig lijkt mij in duo setup met de nodige bagage.. (Als je toch de keuze in aanschaf hebt)

Dan de 84 FE versie.. Qua blok de snelste.. Alleen ook qua blok degene met de meeste aandachtspunten.. Smallere kop, nokkenassen zonder de lijnboring en daarnaast lastiger om specifieke onderdelen te vinden (nokkenassen, tuimelaars en versnellingsbak onderdelen) daar het model relatief kort in productie is geweest.. Ja, de standaard slijtage onderdelen zijn plenty verkrijgbaar. Maar versnellingsbakken, nokkenassen en aflageringen van de krukas worden erg schaars, al dan wel "niet meer verkrijgbaar"..

Zijn de FF FG en F2 dan de betere versies?

Nee, naar afwerking naar mijn idee niet.. Het bodywork is naar mijn beleving t.o.v. de eerdere versie veel te fragiel.. Alles besparing van gewicht. Maar er is zoveel bespaard dat het kuipwerk dermate dun is.. Lijkt wel scooter land. De meeste scooters zijn nog tiptop in orde, maar al het tupperware wat er omheen hangt is meestal een rampenplan..

Wat hebben alle VF1000's gemeen: Ze lusten wel een slokje..

Afsluitend...

Waarom een VF1000 ??
En nu komt het op een teer puntje voor mij als VF (V4) liefhebber...

Als je mij vraagt om een keuze, zou ik het hoofdstuk VF1000 overslaan. Ik kan ze allemaal voor een proefrit aanbieden want ik heb tenslotte alle modellen staan. Ook de 1000R. De 1000R is... Tja wat zal ik zeggen.. Als je eenmaal weet waarom de R is toegevoegd aan de VF codering een geweldig motorblok... Tjonge wat gaat die fiets er vandoor t.o.v. de andere modellen.. Niet vergelijkbaar.. Maar het is een drama qua rij eigenschappen van de rest van de familie. Veels te zwaar... Onderdelen schaars, dus ook duur.. Dus geen optie als tourmotor voor 2 personen..

Nu kom ik op het tere punt als VF liefhebber.. Waarom ga je niet voor een RC36-2? Oftewel de VFR750F gebouwd tussen 1994 en 1997? (Goh als JFJ dit van mij hoort..) Die fietsen kosten nagenoeg geen drol, onderdelen plenty verkrijgbaar.. Prima als duo met baggage.. En die motorblokken zijn net als de Honda Cup series onverwoestbaar... Volgens mij kun je daar afgewerkte frituurolie in kieperen en hij gaat nog de wereld rond zonder motorproblemen. Plenty bandenkeuze, en in ieder land zijn bij pech de standaard onderdelen snel verkrijgbaar ..

The Dutchy, super bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb ook zitten kijken naar een vfr750 of zelfs naar het eerste model vfr800fi. Maar bij deze motoren krijg ik niet het zelfde gevoel als bij een vf1000f. Misschien inderdaad niet de beste vakantiemotor, maar als het goed is, is deze lange duo reis eenmalig, want dan heeft mijn vriendin zelf haar rijbewijs.

Over de vf, ik was op zoek naar het eerste model, de FE. Naar mijn idee de mooiste(na de vf1000r dan). Mijn oom heeft er op dit moment ook eentje staan, die is hier een keer voorbij gekomen. Hij rijd ermee als marshall bij de SAM races.

De vf1000fg heb ik eerlijk gezegd nog niet veel over kunnen vinden? De FF vind ik minder mooi door die grotere achterkap. Op de f2 vind ik dit wel weer mooi staan.

Zit er trouwens een andere onstekingsvolgorde tussen de vf1000f en de vfr750? Ze klinken anders naar mijn idee.
 
Zit er trouwens een andere ontstekingsvolgorde tussen de vf1000f en de vfr750? Ze klinken anders naar mijn idee.
De volgorde is inderdaad anders maar heeft meer te maken met de krukas. De VF series hebben allemaal een 360 graden krukas. De VFR heeft ( behalve de R series zoals RC30 en RC45) een 180 graden krukas.

360 VF krukas waarbij de drijfstangen aan dezelfde kant zitten:
000000092752-1.jpg


180 VFR krukas waarbij de drijfstangen 180 graden van elkaar verschillen:
cig%C3%BCe%C3%B1al-vfr-750-f.jpg
 
De volgorde is inderdaad anders maar heeft meer te maken met de krukas. De VF series hebben allemaal een 360 graden krukas. De VFR heeft ( behalve de R series zoals RC30 en RC45) een 180 graden krukas.

360 VF krukas waarbij de drijfstangen aan dezelfde kant zitten:
[afbeelding]

180 VFR krukas waarbij de drijfstangen 180 graden van elkaar verschillen:
[afbeelding]

Nog een reden om een vf te nemen haha. Maar het is inderdaad twijfelen tussen een iets modernere motor of een vf1000f. Een vfr750 of een cbr1100xx is ook iets om over na te denken.

Maar als ik ga kijken bij een vf is het dus vooral letten op rare geluiden uit het blok? Naast de gewone aandachtspunten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan