Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Ik hoop dat ik de volgende keer wel mee kan dan :)

Ik heb de laatste tijd last van vrij nare vibraties op zo'n 120 km/u (5000 rpm ofzo?). Ik heb het idee dat dat gebeurt sinds ik mijn carburateurs van nieuwe gasnaalden, buizen en chokeplunjers heb voorzien. Het verbruik is wel een stuk beter nu (was 1:10.5, nu 1:16 met veel snelwegritjes). De vibraties had ik eerder nooit, en nu is het dusdanig irritant dat mijn handen en voeten beginnen te slapen na een minuut of 10. Ben dus maar ruim 140 gaan rijden, dan is het weg :P

Ik ga mijn carbs synchroniseren en nog eens kijken hoe het gaat. Iemand nog een ander idee?
 
Ik heb dat ook, zou het dan toch aan de motor zelf kunnen liggen?
Met de andere motors heb ik het ook wel maar veel minder. Met de suup al reeds na een tiental minuutjes. Die is nochtans afgesteld geweest met een synchrometer en dat was een heel gedoe waar ik niet graag weer aan begin.
 
het gekke is dat ik er nooit eerder last van had. Natuurlijk trilt een twin altijd een klein beetje in vergelijking met een 4 cilinder, maar ik had nooit last van zulke trillingen.
 
Misschien is het heel wat anders: Al eens naar je voorwiel gekeken? Balhoofdlager? Slag in velg?

Kan ook een behoorlijke invloed hebben...

groet,
Ronald
 
of die dunne rubber pads onder de tank ? ik had ook es last van trillingen en nadat ik extra schuimrubber monteerde daar was het een stuk beter.
 
door resonantie

Elk object heeft zijn eigen frequentie waarin de boel trilt. Als je een lange metalen buis op een bepaalde snelheid heen en weer schudt gaat hij heel hard heen en weer, terwijl als je iets minder snel schudt er vrij weinig gebeurt. Door rubbers te plaatsen absorbeer je wat van de energie van het schudden, en zorg je dat de eigen trilfrequentie anders en/of minder sterk wordt.

op wikipedia staat het voorbeeld van een schommel, die is ook wel mooi. Als je op het verkeerde moment duwt ga je niet zo hard. Door de harde link tussen frame en tank weg te halen verander je de lengte van het voorwerp wat kan resoneren (in het voorbeeld van wiki is dat de lengte van de schommel). Het blijft een beetje abstract.
 
Laatst bewerkt:
Ok, thx! Op zoek naar rubber dus :)
(maar niet nu, hij staat te bakken in de zon)...
Honda is daar trouwens heel goed in. Mijn goedkope XL is overal voorzien van rubbers. Op die motor (ééncilinder) heb ik veel minder last dan op de suup.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, vraagje: als ik een zwitsere naalden set monteer, heb ik dan andere sproeiers nodig?

aah ik zie net dat ze bij Kedo erbij zitten. my bad
 
Laatst bewerkt:
Gisteren had ik een lichte confrontatie met een bestelbus en daarbij is een stukje van de beugel van de koppelingshendel afgebroken waarop de spiegel zit, rij nu dus zonder rechterspiegel.
heeft iemand nog zo'n beugeltje liggen?
 
Ik hoop dat ik de volgende keer wel mee kan dan :)

Ik heb de laatste tijd last van vrij nare vibraties op zo'n 120 km/u (5000 rpm ofzo?). Ik heb het idee dat dat gebeurt sinds ik mijn carburateurs van nieuwe gasnaalden, buizen en chokeplunjers heb voorzien. Het verbruik is wel een stuk beter nu (was 1:10.5, nu 1:16 met veel snelwegritjes). De vibraties had ik eerder nooit, en nu is het dusdanig irritant dat mijn handen en voeten beginnen te slapen na een minuut of 10. Ben dus maar ruim 140 gaan rijden, dan is het weg :P

Ik ga mijn carbs synchroniseren en nog eens kijken hoe het gaat. Iemand nog een ander idee?
1 op 16 is nog veel, ik zit zelf rond de 1 op 20 in het woon werk verkeer met veel stoplichten. Op lange afstanden kom ik op 1 op 23 uit.
 
klopt, 1 op 16 is nog niet zo goed als het hoort. Denk ook dat ik mijn koppelingskabel een beetje te strak had staan. Ik zal hier eens posten wat het verbruik is als ik klaar ben met afstellen :)
 
Zat ik juist een beetje te streetviewen in mijn straat en wat zie ik daar?
Mijn suup compleet met TY aan boord!

full


full
 
Laatst bewerkt:
Die is mooi, je bent dus gespot! Google komt overal, die Big Brother.......Heb je al die rubbers-bij-de-tank oplossing geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
Die van mij is ook al een tijdje terug te vinden in streetview, vanadiumweg 9 in amersfoort, onder de brug. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan