Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Lekker :)

met dat verschil hoef je nog maar 25.429 km te rijden om je investering (ik reken op 249 euro voor nieuwe bochtjes of nieuwe demper) terug te verdienen!

(scheelt bijna 1 eurocent per kilometer)



ha! denkfout; de demperd is een originele en kreeg ik eens van een vriend die er een rvs blafferd voor veel geld op heeft geschroefd, zo'n herriebak..., en de bochtjes zijn ook nog origineel, kneiterhard, daar doe ik eens per jaar kachelzwart op. t is pure winst!

hoorde laatst iets over lijnzaadolie, dat dat ook zwart inbrandt op (niet-rvs) staal, als het gesmeerd wordt op een afkoelende uitlaatbocht, van plusminus 80 graden. Iemand uit de old-skool-hoek die daar ervaring mee heeft?
 
Laatst bewerkt:
bij 1,40 per liter en met 2km per liter gunstiger verbruik rekent het toch met een twaalf en half duizend kilometer naar de 250 euro? Mooi ! met mijn jaargemiddelde pak ik zo 6 tientjes per jaar *D
 
Laatst bewerkt:
wie weet hoe je aan zo'n rally scherm komt?

275fbf00fac22533582d4815b5fa7459.jpg
 
Laatst bewerkt:
ha! denkfout; de demperd is een originele en kreeg ik eens van een vriend die er een rvs blafferd voor veel geld op heeft geschroefd, zo'n herriebak..., en de bochtjes zijn ook nog origineel, kneiterhard, daar doe ik eens per jaar kachelzwart op. t is pure winst!

hoorde laatst iets over lijnzaadolie, dat dat ook zwart inbrandt op (niet-rvs) staal, als het gesmeerd wordt op een afkoelende uitlaatbocht, van plusminus 80 graden. Iemand uit de old-skool-hoek die daar ervaring mee heeft?

Een mengsel van lijnzaadolie en kachelzwart in een potje door elkaar roeren en dan met een kwast aanbrengen werkt aardig goed. Motoro,ie schijnt ook te kunnen zelf nooit geprobeerd.
 
Een mengsel van lijnzaadolie en kachelzwart in een potje door elkaar roeren en dan met een kwast aanbrengen werkt aardig goed. Motoro,ie schijnt ook te kunnen zelf nooit geprobeerd.

thanks! ik ga het volgend seizoen zo doen; alleen kachelzwart is een beetje droog, het schilfert vrij snel, es kijken wat die combi met die olie doet
 
Ik heb last van een trillend stuur. Is dit een bekend probleem bij de ST? Het is in ieder geval zo erg dat ik niet zonder handen aan het stuur kan rijden.

Mijn ST heeft (nieuwe) progressieve vering. Banden zijn nieuw en uitgebalanceerd, wiellagers voelen goed en ook bij de lagers van het balhoofd kon ik twee maanden geleden geen slijtage zien.

Iemand een idee wat de trilling kan veroorzaken? Ik rij wel met topkoffer en originele achterveer. Enige wat ik kon bedenken is dat door de progressieve vering de voorkant wellicht iets hoger is geworden en dat de achterveer te weinig tegenspanning levert waardoor de voorkant lichter wordt en dat dit nog eens wordt versterkt door de topkoffer die als spoiler gaat werken en de achterkant van de fiets naar beneden druk en daarmee druk aan de voorkant wegneemt..

Dit is echter slechts gissen... Iemand ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Masterruud,
Kan je iets concreter zijn? Wat ik uit je verhaal opmaak is dat de trillingen afhankelijk zijn van de snelheid (vanaf welke?) en niet van het toerental. De Suup kent trillingen over het gehele toerenbereik (zoals elke twin), maar met name rond de 5500 toeren. Ik kan tot 120km/u makkelijk mijn stuur los laten; daarboven waarschijnlijk ook, maar niet uitgeprobeerd. Alleen als ik mijn topkoffer zwaar belaadt (10kg. of meer), wordt het stuur eerder licht bij hobbels.
Als het goed is kan je de achterveer nog opschroeven, probeer dat eens en voer eens wat testen uit bij verschillende snelheden (met en zonder topkoffer) en stel ons op de hoogte. Andere zaken die je kan checken: is de voorvork recht, is het frame niet gescheurd (incidenteel wil het frame weleens scheuren met name in de buurt van het motorblok), staat je achterwiel goed uitgelijnd. Overigens hoeft een goed uitziend balhoofdlager niet te betekenen dat deze goed is afgesteld, dus dat is een belangrijke.
Succes.
 
Goede middag,
Heb mij laatst een xtz aangeschaft.
Rij altijd op een honda cb750 van 1977 ,maar bij langere ritten is dat niet wat.
Vandaar dat ik naar wat anders op zoek was en deze xtz tegen kwam.
Nou daar heb ik nog geen spijt van,wat een fijne fiets.
Ding heeft 30k gelopen.
Aankomende winter de beruchte koppeling maar eens bekijken.
Verder heb ik er stalen remleidingen op gezet,voor een achter.
En een setje pivot pegz voetsteunen,wat ook heel fijn is.
Nu had ik nog een vraag.
Hoeveel speling zit er normaal in de rubbers van de kroonplaat waar je stuur aan vast zit?
Als ik bv een rotonde neem,dan heb ik heel veel stuuruitslag.
Dus eerst een paar centimeter je stuur om draaien voordat hij ook echt begint.
Zet ik hem met het voorwiel tegen de muur bijvoorbeeld dan is er links en rechtsom veel stuuruitslag.
Kroonplaat en T-stuk enz. zit echt wel vast je ziet hem echt in de kroonplaat rubbers heen en weer gaan.
Zijn die desnoods nog los nieuw te krijgen of moet je dan een hele nieuwe kroonplaat?
 
Hoeveel speling zit er normaal in de rubbers van de kroonplaat waar je stuur aan vast zit?
Als ik bv een rotonde neem,dan heb ik heel veel stuuruitslag.
Dus eerst een paar centimeter je stuur om draaien voordat hij ook echt begint.
Zet ik hem met het voorwiel tegen de muur bijvoorbeeld dan is er links en rechtsom veel stuuruitslag.
Kroonplaat en T-stuk enz. zit echt wel vast je ziet hem echt in de kroonplaat rubbers heen en weer gaan.
Zijn die desnoods nog los nieuw te krijgen of moet je dan een hele nieuwe kroonplaat?
Hoi michaelknight, in de originele kroonplaat zijn de bevestigingen van je stuur in rubber gevat. Dat heeft Yamaha bedacht om zo de trillingen bij je stuur te dempen. Ik was daar niet blij mee, want ik kreeg daardoor ook een vaag gevoel met sturen (zoiets als wat jij schetst). Je kan via Kedo.de massieve houders bestellen, maar die vond ik nog vrij prijzig.
Ik heb indertijd aan de onderzijde de wijze van bevestigen aangepast. Daarmee kwamen deze vast tegen de kroonplaat en was de speling verdwenen.
 
Okay bedankt voor je reactie,
Als ik binnenkort de koppeling ga bekijken ga ik ook eens met die kroonplaat aan de gang.
Denk dat ik die stuuradapters dan ook maar direct op de kroonplaat ga bevestigen en dan eens kijken of ik last ga krijgen van trilling in het stuur.
 
masterruud, hoe lang ben je? Je zou namelijk als de veervoorspanning achter wat strakker zetten niet genoeg is ook nog andere, kortere dogbones kunnen kopen. Die zitten in het linksysteem tussen de achtervering en achterbrug. Daarmee verhoog je de achterkant van de motor een paar cm, en komt er dus meer druk voor op de vork te staan. Dat in combinatie met de progressieve voorvering levert een mooie balans op, iig op mijn suup. Je moet er wel lange benen voor hebben maar het rijdt heerlijk. En niet duur.
 
Laatst bewerkt:
2 x 750 en 1 x 250 ?? En herken ik de monsters van Iggy en Sarvin?
groet van mattijsw, tegenwoordig op tdm 4tx (verhoogd en met cross stuur....... was qua hoogte verwend met een suup)
 
hey gerard, vraag ns aan Iggy of ie zn privéberichten leest. Ik vermoed van niet..... Veel fun daar heren! Geniet ervan.
 
wie weet hoe je aan zo'n rally scherm komt?

[afbeelding]

Ik heb zelf geknutseld. Niet uit één geheel maar mede daardoor ook stukken goedkoper. :+
Ik moet zeggen dat van alle ruitjes die ik in 't verleden gefabriceerd heb, deze huidige het meest geslaagd is. Voor wat betreft de windbescherming, en ook voor de looks, maar dat is natuurlijk weer heel persoonlijk. Ik zelf ben er iig zeer tevreden mee.

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan