Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

en intussen ons maar jaloers maken. Ik zou willen dat ik ff 350 km kon offroaden zeg..

Hier moet ik eerst een uur snelweg pakken voordat ik bij de eerste onverharde weg kom. Tegen die tijd wil ik al weer naar binnen voor koffie :P brr
 
Hier is het net Sinterklaas. Vandaag een grote doos met mijn gereviseerde USD vorkpoten van Promax ontvangen. Ziet er fraai uit. En een pakketje met een nieuwe wave rvs achterremschijf. Dat worden weer fijne sleutel-uurtjes in het schuurtje. Laat 9 april maar komen, we zijn er klaar voor! 8-)
 
Bij het monteren van mijn nieuwe RVS remschijf ben ik er achtergekomen dat de achterrem aanloopt. Beste oplossing lijkt mij de revisie van mijn achterremklauw (caliper). Nu kan ik alleen de rubbertjes (caliper sealing ring set) vervangen of ook meteen nieuwe remklauw cilindertjes (caliper piston set) monteren. Heeft iemand hier ervaring mee en wat adviseren jullie? Mijn gevoel zegt een complete revisie, met de cilindertjes.

En verder wil ik ook nieuwe remblokken (brake pad) monteren. Heeft iemand ervaring met gesinterde remblokken? Is dat een goede keuze met een RVS remschijf of is het beter om voor normale remblokken te kiezen?
 
Laatst bewerkt:
Bij het monteren van mijn nieuwe RVS remschijf ben ik er achtergekomen dat de achterrem aanloopt. Beste oplossing lijkt mij de revisie van mijn achterremklauw (caliper). Nu kan ik alleen de rubbertjes (caliper sealing ring set) vervangen of ook meteen nieuwe remklauw cilindertjes zuigertjes (caliper piston set) monteren. Heeft iemand hier ervaring mee en wat adviseren jullie? Mijn gevoel zegt een complete revisie, met de cilindertjeszuigertjes.

En verder wil ik ook nieuwe remblokken (brake pad) monteren. Heeft iemand ervaring met gesinterde remblokken? Is dat een goede keuze met een RVS remschijf of is het beter om voor normale remblokken te kiezen?

Loopt je achterwiel zwaar doordat de rem niet vrij komt?

Dan komen de remschoenen niet goed terug.
Dat kan 3 oorzaken hebben.

1> de pennen waar de remschoenen op "hangen" zijn vies/veroerst.
ff opschuren of vervangen.

2> de remzuigertjes gaan zwaar en daardoor niet ver genoeg terug.
Dat komt meestal doordat er vuil onder de seals zit.
Dan moeten de zuigertjes en de seals eruit, vervolgens de groeven goed uitkrabben.
Dan zou je kunnen overwegen om nieuwe seals te plaatsen, al na gelang de staat van die dingen.

3> heeft bovenstaande niks geholpen dan is de rempomp aan de beurt

Mooie remschijf btw. :}
 
Sonauto, de seals zou ik altijd vervangen. Ik heb mijn zuigers destijds met kleppenslijppasta gepolijst en die gaan nog steeds soepel (4 jaar, 20.000km). Zuigers kan je het beste eruit persen met het rempedaal. Wil je ze vervangen, op het Engelse forum werden ze, niet lang geleden, voordelig aangeboden. In principe raken de zuigers alleen de seals (en remblokken), dus als er niks lekt zijn ze in iha in orde.

Ik heb zelf ervaring met de originele blokken en ook de gesinterde blokken. Ik heb iets meer gevoel in de originele remblokken met remmen. Ik kan het nog niet vergelijken, maar gesinterde horen wat langer mee te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Raymond en Gerard, bedankt voor de tips. De zuigertjes gaan idd zwaar. Ik ga de seals vervangen en de zuigertjes polijsten. Er is geen sprake van lekkage en het oppervlakte van de zuigertjes ziet er nog goed uit (geen krassen).

Ik denk dat ik gewone remblokken neem en geen gesinterde. Op internet gelezen dat normale remblokken idd meer gevoel hebben met remmen. En dat gesinterde langer meegaan, maar dat je remschijf ook sneller slijt. Voor mij zijn dan gewone remblokken een goede keuze.
 
Hoi Bauke,
ik heb laatst ook mijn remmen aangepakt omdat ze aanliepen. Er zit dan aluminiumoxide onder de seals, dat moet je in ieder geval wegkrabben en dan nieuwe seals plaatsen. Er staat een how-to op het forum die is echt aan te raden. Volgens mij bij een magna ofzo, maar het principe is allemaal hetzelfde.

Ik heb gesinterde blokken er op gezet en ik merk geen verschil. Ik dacht voor die extra paar euro kan het iig geen kwaad.

De remzuigers vervangen moet je doen als het nodig is. Zodra je ze in je handen hebt, zul je daar een beter idee bij hebben.
Die van mij waren aardig verroest en heb ik met veel werk enigszins glad gekregen en ingesmeerd met rempasta om verder roesten tegen te gaan. Toen mijn remmen een paar maanden later weer aanliepen heb ik de zuigers af laten draaien bij de lokale motormonteur. Dat is eigenlijk ook een halve oplossing, dus ik wacht nu tot het moment dat ze weer aan gaan lopen en dan ga ik ze vervangen voor nieuwe. Is niet goedkoop..

Ik moet wel zeggen dat hier aan de kust alles roest waar je bij staat, en mijn motor een echt gebruiksvoorwerp is geworden. Staat het hele jaar buiten en wordt zo regelmatig mee gereden dat ik het niet op kan brengen om de hoes er elke dag om te doen, dus die ligt al maanden in de kelder. Dus ik ben misschien een slecht voorbeeld :+
 
Laatst bewerkt:
Neu Willemvu.
Je bent juist een goed voorbeeld!
Veel rijden!
Maar wel elke dag die hoes erop, dat is weinig werk, ook het afhalen is weinig werk, en motooke gaat blij zijn.
Die beesjes zijn met weinig tevreden, dag en nacht, in weer en wind, steeds weer draaien,
altijd klaar staan.
Maar een beetje liefde en aandacht vinden ze wel fijn!
Een bosje rozen met Valentijn hoeft dan weer niet, denk ik.
Doei,
Doudou
 
Als de dagen weer langer worden wordt alles weer piekfijn in orde gemaakt.
En later, als ik weer eens centen heb, komt er een fatsoenlijke carport voor de auto, de aanhanger en de suup. Een verwarmde garage zoals jij hebt zal in mijn leven wel nooit meer lukken...
 
Garage zou wel lekker zijn ja!

Vandaag per ongeluk achteruit tegen een paaltje gereden |( hoe krijg ik het voor elkaar :X

heeft iemand nog een achterlicht liggen? Mijn glas is kapot..
 
Ik wou mijn suup op de stoep parkeren, maar besloot dat de plek waar ik aankwam toch niet ideaal was. Toen een beetje draaiend achteruit gestapt terwijl ik er op zat. Daar stond een paal..

Ook stond er een lange rij automobilisten naast me voor het stoplicht te wachten die me hebben kunnen zien en vast hard hebben gelachen :+
 
Net de zuigertjes uit de achter remklauw gehaald. De oppervlakte van beide zuigertjes ziet er nog goed uit. Straks even polijsten en die zien er weer als nieuw uit. Beide dustseals waren helemaal vergaan, goed om de seals als gehele set te vernieuwen. Ook een mooie gelegenheid om de remklauw een keer goed schoon te maken. Lekker fröbelen in het schuurtje...
 
Hallo allemaal, sinds kort ben ik ook in het bezit van een suup. Een hele kale versie die door de vorige eigenaar zoveel mogelijk off road ready is gemaakt (hij is er ook mee naar Dakar gereden).

Dit houdt o.a. in dat er een hele grove noppenband om het voorwiel zit (achter een tkc 80). Aangezien ik zeker in het begin vooral op asfalt zal rijden heb ik een Heidenau K60 voorband gekocht, met niewe bib en velglint. Omleggen heb ik ervaring mee, alleen kan ik de motor opbokken door mijn krik met houten plankje zo op de bash plate onder het blok te zetten of beschadig ik dan iets? Bij voorbaat dank!
 
Hoi fixiepowerr, welkom. Hoe ziet jouw kale Suup er eigenlijk uit?

Ik zet mijn Suup altijd met een schraagbank onder de bash plate omhoog. Ik heb daar nog nooit iets mee beschadigd. Hij moet wel stabiel staan, gaat dat met een krik werken?
 
Hoi Sonauto dank voor je antwoord, ik heb een motorkrikje van Datona waar ik dan altijd een plankje op leg om niks te beschadigen.

Ha, mijn Suup ziet er uit als een Mad Max vehikel, de kuip is eraf, hij is helemaal matzwart en heeft een verhoogd cross-spatbord voor.

Hij is absoluut niet netjes, maar technisch dik in orde. O.a. een WP achterschokbreker, voorvorkstabilisator en andere veren in de vork. Een Laser Produro uitlaatssteem en nog wat meer dingetjes. Ik heb hem vooral om de technische upgrades gekocht. En het wordt mijn eerste allroad. Ik heb nog geen goede foto, maar die zal ik van de week met het betere weer eens maken.
 
Je kan er toch niet naar kijken tijdens het rijden ;)

Welkom Fixie!

En ik sluit me aan bij Bauke, je kunt 'm rustig op de keienvanger zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan