Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Het is wel een stoer ding zo :)

idd balhoofdlager niet zo moeilijk.

Origineel brandt inderdaad 1 dimlicht, en gaan beide lichten aan als je naar groot licht schakelt.

Er zijn veel suup rijders die 2x een H4 hebben geplaatst en dan 2 dimlichten aan hebben. Is een eenvoudig klusje. Simpelweg het niet-aangesloten punt op de connector van het rechterlicht bijsluiten in parallel met het linker dimlicht (dus gewoon een draadje van de een naar de ander, geel meen ik zo uit mijn hoofd) en een H4 lampje er in steken.
 
Hoi Fixiepowerr, ik maak uit je posts uit dat je fietsenmaker bent of bent geweest?
Ik ben er ook geweest, en inderdaad, een balhoofd op de motor is net gelijk als op een fiets.
Ook kun je voor sommige motoren Konische rollagers kopen, b.v. voor de Honda XL en TL, misschien ook voor de Yam Suup, die kunnen de klappen beter hebben bij het off-road rijden.
Doei,
Doudou
 
Klopt, ik ben fietsmonteur. Het enige verschil met een fiets is dat de lagerschalen die in het frame geperst zitten, helemaal inwendig zitten. Bij een fiets steekt de cup meestal ook nog uit de balhoofdbuis.

Ik heb vandaag via een leverancier die ook motoronderdelen doet een balhoofdlagerset besteld. Die ga ik van het weekend proberen te monteren. Ik heb al gezien dat het ook zonder speciaal gereedschap mogelijk moet zijn. Als je creatief gebruik maakt van de oude cups, kun je die gebruiken om de nieuwe er in te tikken.

Meeste werk zal zijn alle zooi eromheen zodanig op te hangen dat er geen draden breken en/of leidingen scheuren. Scheelt wel dat er geen kuip meer op zit :-)

Willemvu, daarmee vervalt dus de grootlicht functie helemaal of zie ik dat verkeerd?
 
Fietsmonteur is mooi werk!
Ik heb een paar jaar gewerkt op de winkel (afmonteren, reparatie, verkoop), en dan nog ruim een jaar nieuwe fietsen afgemonteerd.
Gazelle vooral.
Wat een geklooi soms, al die tape rondom Miss Grace en Heavy Duty....
En de displays van Bosch, dat geklooi met die rubbertjes.
Ik gebruikte daar de accuboor voor, om de korte boutjes eruit te halen, dan de lange boutjes erin kloppen met de hamer...
Rubbertjes erin, en alles monteren, daar pakte ik ook de accuboor bij.
't Is vreemd he.
De fiets is zo'n milieuvriendelijk vervoermiddel.
En dan al dat plastic, die zakjes om het stuur, of nog fijner, bubbeltjesplastic rond het stuur. En rond het frame op Heavy Dutys enzo.
Soms dacht ik dat Gazelle een plastic-fabriek was, in plaats van een fietsenfabriek.
Cortina was ook fijn, en de Alpino kinderfietsjes....
Wat een hoop werk, plastic en karton.
Liever aan de motor werken!
Doei,
Doudou
 
Gelukkig werk ik in een winkel waar vooral gerepareerd wordt en weinig nieuwe fietsen worden verkocht. Dat is ook onze redding, want winkels die het vooral van nieuwverkoop moeten hebben, vallen bij bosjes om. Ik ben blij dat ik nooit in een winkel heb gewerkt waar Gazelles werden verkocht. Wat een kutfietsen! Zoals je zegt, heel veel plastic, niet alleen in de verpakking waar ze in geleverd worden. Schandalig, hoe een merk met zo'n naam fietsen maakt die goed geld kosten en waar buiten het design werkelijk geen goed woord over valt te zeggen.

Zoals bijvoorbeeld de allerallergoedkoopste trapas in een fiets van 800 euro. De allergoedkoopste ketting. Eigen design shifters die lang niet zo goed werken als het origineel van Shimano, terwijl die maar marginaal duurder zijn.

En elkaar maar feliciteren met de prijzen die hun designs winnen. Intussen dringt Gazelle dealers wurgcontracten op die geen zichzelf respecterende ondernemer ooit zou tekenen en dumpen ze overjarige modellen (maar tegenwoordig ook nieuwe modellen) tegen schijtprijzen bij dozenschuivers die vervolgens al je klanten wegtrekken want 40% korting.

Wil je een goede fiets? Koop een Duitse! Goede prijs/kwaliteits verhouding, meestal geen poespas en degelijke techniek.

Zo, dat lucht op!
 
fixiepowerr,
Er is tientallen jaren geleden een filosofisch boek verschenen met de titel: 'Sleutelen aan Japanse motorfietsen vraagt onbezwaard gemoed'. Dit in combinatie met 'gecontroleerd geweld' en het gaat vast goed komen met je balhoofd.
De lagerschalen in je frame gaan vrij makkelijk. Met goed licht, kan je twee sleuven zien boven de onderste lagerschaal en onder de bovenste lagerschaal; daar kan je een draadeind, steenbeitel of wat dan ook op het randje van de lagerschaal zetten en met een vuistje (zwaardere hamer) de lagerschaal eruit slaan. De bovenste gaat makkelijk en die kan je het beste als eerste doen, waardoor je beter bij de onderste lagerschaal in het frame komt. Ik sla lagers en lagerschalen met een vuistje en steenbeitel eruit.
De lagers die op de pen zitten zijn vergelijkbaar in die zin, dat de bovenste er heel makkelijk afgaat (anders krijg je de pen niet uit het frame) en de onderste echt een bitch is. Pen met onderste kroonplaat op z'n kop in de bankschroef, een plankje hout onder de pen, om deze niet te beschadigen en gecontroleerd rammen.
Ik wens je succes (en ben waarschijnlijk over niet al te lange tijd ook aan de beurt).
 
Hoi fixiepower.
Mooie tirade, en grotendeels waar.
Ik kan daar nog veel aan toevoegen, maar het is hier geen fietsenforum!
Doei,
Doudou
 
Balhoofdlager is gelukt! Gisteren had ik wel ruzie met de lagerschalen in het frame. Ik had geen gereedschap dat en lang en dun en hard genoeg was. De lagerschalen zijn keihard en elk gereedschap dat ik gebruikt was te zacht. Gecombineerd met het ultra kleine oppervlak waar je tegen aan probeert te slaan , resulteerde dat elke keer in een wegschietende tool. Uiteindelijk een oude inbussleutel (gehard aan het uiteinde) een beetje bijgeslepen en toen was het 10 keer tikken en vlogen ze eruit!

Zo zag de onderste lagerschaal eruit, best wel een beetje droevig:



En zo na het monteren van de nieuwe schaal. Heel verschil:



Suup zonder voorpartij:



Het kuipframe is ook krom, maar daar heb ik een andere, rechte, bijgekregen. Ga ik eerst doen aangezien ik er nu makkelijk bij kan.


Ik kan het youtube kanaal van Delboy's Garage van harte aanbevelen. Hij laat veel klussen aan de motor zien en probeert zoweinig mogelijk speciaal gereedschap te gebruiken, aangezien de gemiddelde amateursleutelaar dat niet heeft of het geld er niet voor (over) heeft. Hij is een beetje ADHD, maar legt de dingen wel tot in detail uit. Vermakelijk om naar te kijken!

Ik ben zo vrij om mijn verlanglijstje nog even te spammen:

Wormwielaandrijving teller.

Tweedehands voorwiel of beschadigd voorwiel met nog goede spaken. Twee of drie spaken staan helemaal slap en de nippels zitten vastgeroest aan de spaken. Aangezien het straight pull spaken zijn, dus zonder elleboog, draait de spaak vrolijk mee.

Langere dogbones. Ik wil de motor achter in ieder geval verlagen. Dan klopt het toch dat ik juist langere dogbones nodig heb? Die er nu opzitten zijn 107 mm, hart-hart gemeten. Is dat standaard? De vorige eigenaar heeft er een stuggere/langere schokker in gezet. Die laat ik zitten omdat hij pas gereviseerd is (WP). Als hij er ook kortere dogbones op heeft gezet, ben ik met originele dogbones misschien al geholpen. Maar ik weet niet wat de ori lengte is.

Bij nader inzien zijn mijn schijven voor ook versleten (1 is 3,5, de ander 3mmm....yikes!) Dus een compleet voorwiel met goede schijven heeft eigenlijk mijn voorkeur, dan vang ik drie vliegen in 1 klap.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik vind het een vette machine en het is ook leuk om er aan te sleutelen!
 
Suup rijders! Ik zit te Kedo'en en kwam een smartphone houder tegen. Lijkt me wel handig voor navigatie, maar wil dan ook meteen een micro USB kabel aanleggen anders is de telefoon zo leeg.
Heb weinig kaas gegeten van elektra, en had verwacht ergens op dit forum wel een post te vinden hoe je een USB aansluiting kan maken op de Suup maar vind maar weinig info!
Hoe hebben jullie het gedaan? Ik las ergens dat iemand met een andere motor de + kabel bij de remlichtschakelaar had aangesloten. Leek me ook wel slim; is al gezekerd en zit al op het stuur. Maar goed, ideeën zijn welkom!
 
zou ik niet rechtstreeks doen. Via relais schakelen. Is niet moeilijk, maar ik heb nu geen tijd om heel verhaal te typen..

Edit: een USB voor je telefoon trekt niet zo veel stroom dat je het rechtstreeks van de accu hoeft te doen. Zonder relais moet je dat trouwens nooit doen, dan gaat de spanning er niet af als de motor uit staat. Dan kan iedereen aan je geparkeerde motor zijn telefoon opladen.

Je kunt inderdaad de + van je remlichtsensor aftakken naar je USB. De min kun je aan het frame aansluiten. Alternatief is om de plus van je koplamp af te takken. Dit lijkt me voor jou voldoende.

Ik heb zelf een relais aangesloten, omdat ik ook handvat verwarming heb. Het relais wordt bij mij geschakeld door mijn koplamp. De plus richting mijn relais komt rechtstreeks van de accu. Het voordeel van een relais is dat je daarmee de minste weerstand hebt (en dus de warmste handen) en het toch uit schakelt als mijn motor uit staat. Google even wat een relais doet dan snap je het meteen
 
Laatst bewerkt:
Zomaar tussendoor.. oliefilter-testje..

www.thecoolwall.eu/Waar%20voor%20je%20geld%3F

(en voor 3 euri had ik de 2 O-ringen en 2 koperen ringetjes opgestuurd gekregen [incl verzendkosten] door Pieter van HPS motoren) :t
 
Laatst bewerkt:
zou ik niet rechtstreeks doen. Via relais schakelen. Is niet moeilijk, maar ik heb nu geen tijd om heel verhaal te typen..

Edit: een USB voor je telefoon trekt niet zo veel stroom dat je het rechtstreeks van de accu hoeft te doen. Zonder relais moet je dat trouwens nooit doen, dan gaat de spanning er niet af als de motor uit staat. Dan kan iedereen aan je geparkeerde motor zijn telefoon opladen.

Je kunt inderdaad de + van je remlichtsensor aftakken naar je USB. De min kun je aan het frame aansluiten. Alternatief is om de plus van je koplamp af te takken. Dit lijkt me voor jou voldoende.

Ik heb zelf een relais aangesloten, omdat ik ook handvat verwarming heb. Het relais wordt bij mij geschakeld door mijn koplamp. De plus richting mijn relais komt rechtstreeks van de accu. Het voordeel van een relais is dat je daarmee de minste weerstand hebt (en dus de warmste handen) en het toch uit schakelt als mijn motor uit staat. Google even wat een relais doet dan snap je het meteen
Bedankt Willem! Ik ga hem van mijn koplamp stroom halen dan inderdaad.
 
zou ik niet rechtstreeks doen. Via relais schakelen. Is niet moeilijk, maar ik heb nu geen tijd om heel verhaal te typen..

Edit: een USB voor je telefoon trekt niet zo veel stroom dat je het rechtstreeks van de accu hoeft te doen. Zonder relais moet je dat trouwens nooit doen, dan gaat de spanning er niet af als de motor uit staat. Dan kan iedereen aan je geparkeerde motor zijn telefoon opladen.

Je kunt inderdaad de + van je remlichtsensor aftakken naar je USB. De min kun je aan het frame aansluiten. Alternatief is om de plus van je koplamp af te takken. Dit lijkt me voor jou voldoende.

Ik heb zelf een relais aangesloten, omdat ik ook handvat verwarming heb. Het relais wordt bij mij geschakeld door mijn koplamp. De plus richting mijn relais komt rechtstreeks van de accu. Het voordeel van een relais is dat je daarmee de minste weerstand hebt (en dus de warmste handen) en het toch uit schakelt als mijn motor uit staat. Google even wat een relais doet dan snap je het meteen


Vraagje mbt het aansluiten van een smartfone.
Wat gebeurt er als je spanningsregelaar de geest geeft?
Krijgt de fone dan ineens heel veel volt voor zijn kiezen of zit er een of andere beveiliging in de fone dat er geen schade kan ontstaan?


Zelf heb ik aansluitingen rechtstreeks van de accu, met en koppelstuk naar usb kan ik dan mn fone opladen maar dat doe ik nooit onder het rijden.
Meer uit voorzorg om bovengenoemde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan