Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Willemvu,
Ik ben zelf erg te spreken over de Mitas-07. Zit er nu dik 20.000km onder en is aan vervanging toe. Als je echter veel snelwegkilometers rijdt, is de Heidenau K60 met extra rubber in het midden van de band een betere optie. Off-road zou ik eerder voor de Mitas gaan. Voor de rest zijn ze redelijk gelijk. Voor heb ik overigens wel de K60 er op zitten, die schijnt beter te zijn.

lomano,
Daar heb je inderdaad flinke stappen gemaakt. Het begint op een Suup te lijken.

Gert,
Ik heb een blauw/wit-voorspatbord van Acerbis gekocht (wel even gemeten of deze tussen te voorkpoten pastte). De beugel heb ik in een machine-fabriek laten maken. Kedo verkoopt/verkocht die beugels, maar ik vind het spatbord dan net te laag hangen. Vind jij die wel prima, koop je eerst de beugel en dan kan je elk willekeurig spatbord nemen, waar de beugel op past en die tussen je vorkpoten past.
 
~
Welkom Roel! Hou ons maar op de hoogte van de verbouwpraktijken. Remmen zijn origineel niet de allerbeste, maar in goede staat van onderhoud, stalen remleidingen en een beetje handkracht komt het toch aardig tot stilstand.


Hey mede S10'ers,

Nou, de ervaringen met de suup bouwen wel op.

Een Givi ruitje gaat best op de snelweg, moet alleen niet achter een busje zitten want dan gaat suup met de kop schudden :)

Rij nu dagelijks 100km/dag en dan vooral snelweg, hou me daarbij zelfs min of meer aan de regels :}

De remmerij heb ik aangepast door de 320 kit te monteren, dat scheelt wel, remmen met 2 vingertjes en het gevoel nog over te hebben.

In de praktijk blijkt de suup 1 ltr olie per 5000km te gebruiken maar hij rookt niet, hmmm, lijkt me toch een beetje aan de hoge kant.

Om het sturen iets lekkerder te laten gaan heb ik de voorpoten 1,5cm verder doorgestoken.

Verbruik is 1 op 14/15, tikkie hoog misschien ? Zijn wel snelwegkm's waarbij veel rond de 130/140 gereden wordt. Tijd voor een naaldenkitje misschien, ook omdat de s10 bijna zonder choke start?

Gisteren wilde de suup niet, startmotor draait rond maar hij sprong niet aan. WTF?
Terug de garage in, stinken naar benzine en zag ik benzine uit het kleine gaatje tussen demper en voorpijp druppelen. Zal toch niet? Kraan loopt door en/of vlotters blijven hangen.
Ik doe eigenlijk nooit de kranen dicht maar nu maar wel ff gedaan.
Dit is serieuze shit.

Pechhulp erbij, ik dacht die gaan de suup wegbrengen maar nee, het was de wegenwacht.
Samen aan de olie geroken, gelukkig geen benzine, krantjes open, starten en meteen lopen maar wel (grijswit) roken.
Warm laten draaien, olie weer gecheckt, alles ok.
's Middag na het werk starten lopen en een lange rit gemaakt, no problemo................olie voor de zekerheid extra afgetopt.
Was volgens mij wel een fiks risico, wegenwachter vond dat vanwege het drysump wel meevallen.
OK, klusje carburatie komt er dus aan......................
Wat denken jullie als ervaringsdeskundigen?

Groet,
Roel.
 
Heren,

Ik heb nog een voorwiel en achterwiel liggen dat ik voor offroad heb gebruikt. Naaf is wel in orde, maar de velg is wat gecorrodeerd en is ietsepietsie krom (waarschijnlijk kan een wielendokter met spaakspanning heel veel recht maken). Zit ook wat kraswerk op van het banden wisselen met bandenlepels.
Ik heb geen suup meer, dus doe een goed bod, dan mag je ze komen halen in Roosendaal.


Oja, anders gaan ze weg voor de prijs van metaal bij de ijzerboer 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Roel,

Ik rij ook een ruime 100km per dag ww verkeer, meestal nog ietsje vlotter (140/u ongeveer) en mijn verbruik zit rond de 1/17. Heb wel vorig jaar mijn carb naalden en buizen vervangen ja. Dat helpt. Daarvoor was het rond de 1/14 a 1/15.
Olie verbruikt de mijne niet (0.5 ltr op 20.000 km ongeveer) maar 1 liter op 5.000 km vind ik nog wel meevallen. Mijn auto gebruikt 1 liter op 500 km ongeveer :P

Kraantjes altijd dichtzetten. Vooral op zijstandaard willen de vlotters nog wel eens lekken omdat de motor scheef staat, en das niet fijn. Dan gaat idd ook je cilinder vol staan met benzine en verzuip je de motor, en start de boel dus erg slecht. Ik draai ze daarom altijd dicht als ik parkeer. Went snel genoeg. Je zal vast een paar keer vergeten om ze open te zetten maar daar kom je snel genoeg achter :+

beetje turbulentie achter busjes merk ik ook wel ja, maar op zich moet je daar toch niet blijven hangen.. :)
 
Hoi Roel,

Ik rij ook een ruime 100km per dag ww verkeer, meestal nog ietsje vlotter (140/u ongeveer) en mijn verbruik zit rond de 1/17. Heb wel vorig jaar mijn carb naalden en buizen vervangen ja. Dat helpt. Daarvoor was het rond de 1/14 a 1/15.
Olie verbruikt de mijne niet (0.5 ltr op 20.000 km ongeveer) maar 1 liter op 5.000 km vind ik nog wel meevallen. Mijn auto gebruikt 1 liter op 500 km ongeveer :P

Kraantjes altijd dichtzetten. Vooral op zijstandaard willen de vlotters nog wel eens lekken omdat de motor scheef staat, en das niet fijn. Dan gaat idd ook je cilinder vol staan met benzine en verzuip je de motor, en start de boel dus erg slecht. Ik draai ze daarom altijd dicht als ik parkeer. Went snel genoeg. Je zal vast een paar keer vergeten om ze open te zetten maar daar kom je snel genoeg achter :+

beetje turbulentie achter busjes merk ik ook wel ja, maar op zich moet je daar toch niet blijven hangen.. :)

Haha, ik blijf daar ook niet achter hangen hoor maar soms moet je iets aandringen om ruimte te krijgen :Y
 
Zin is er zeker, maar ik kijk het nog even aan.
Sowieso moet ik rond 4 uur weer thuis zijn ivm werk :$ .
Hoi Raymond, zou leuk zijn als je er ook bij kan zijn. Ik wil zondagmiddag ook bijtijds thuis zijn vanwege een verjaardag. Voor mij komt 16:00 ook wel uit. We kunnen (net zoals vorige keer) samen richting Amsterdam. Bauke
 
Hey Bauke,
Zonet de suup weer eens van stal gehaald en die heeft er ook zin in. :}
Ik rij via Hilversum, dan is het nog maar een klein stukkie naar Nijkerk.
 
Vandaag even heen en weer naar brabant geweest, en mn uitlaatdemper explodeerde onderweg. Nu loopt mn suup niet zo lekker.
Heeft iemand nog een nette liggen? Of een goede tip voor een rvs?
 
Vandaag even heen en weer naar Brabant geweest, en m'n uitlaatdemper explodeerde onderweg. Nu loopt m'n Suup niet zo lekker.
Heeft iemand nog een nette liggen? Of een goede tip voor een rvs ?
Hoe kan dat gebeuren ? :?


Vandaag 't linksysteem eens uit elkaar gehaald om te controleren, zag er nog prima uit, mede door de 4 a 5 smeernippels. Meteen de Suup voorzien van nieuwe Putoline olie + oliefilter + TSL

Morgenochtend naar Nijkerk voor een MF offroadritje :]
 
Demper was al een tijdje lek, roest allemaal flink hier aam zee. Ik reed met 140 lekker door en ineens sloeg de motor een paar klappen mis, alsof de benzine op leek. Daarna een flinke knal en toen was het kleine gaatje in de demper ineens wat groter...
 
Hey hallo,,

Sorry dat ik al lang niets meer heb laten horen, lees soms nog wel mee. xtz blijft in het hart zitten, zelfs dochter wil niet mee op de andere motor.......
is geen yamaha zegt ze. :}
Na 2 rugoperaties en me xtz verkocht te hebben en ook de andere yamaha´s
En een verhuizing naar overpelt heb ik weer een motor aangeschaft.

En het is geworden.......... O-) een BMW R1150RT Limited edition Black met slechts 29.000 km.
Ok ben dan nu mss. een overstapper op dit moment maar er komt nog echt een xtz750 bij als het huis en de kosten ervan weer op orde zijn.

vr. groeten en heel veel plezier en veilige km´s met jullie xtz750

John1965
 
Ik overweeg een van bolskis xtz dempers aan te schaffen. Er zijn 6 gpr modellen en 2 arrow dempers.
(Zie uitlaatstore.nl)

Weet iemand de verschillen, buiten de looks en prijzen? Ik wil iets wat een beetje beschaafd klinkt. Mooi geluid mag wel, maar niet te hard. Ik heb de rvs bochten van arrow al dus mijn boeren verstand zegt dat dat het beste zal passen
 
Nog mooie plaatjes van vandaag trouwens?

@John, jammer van de bmw :+ maar leuk om wat te horen. Dat de super geliefd blijft is hier wel bekend :)
 
2yydoom.jpg


Boem
 
Met wat verder google werk ben ik ook op de arrow demper met e keur uitgekomen. Nu maar wachten tot dat moois thuis gebracht wordt :)
 
Met wat verder google werk ben ik ook op de arrow demper met e keur uitgekomen. Nu maar wachten tot dat moois thuis gebracht wordt :)

Heee, da's toevallig. Ik heb ook de arrows met e-keur besteld inclusief voorpijpen want die van mij worden door roest bij elkaar gehouden (zolang het duurt) Rij ook langdurig 130/140 en wil geen plof meemaken ;-)
 
Laatst bewerkt:
GPR blaast je knipperlicht er af. Die zit niet op de goede hoogte.

Ik ga die velgen van mij weggooien als niemand ze wil hebben. Tjuß!
 
Goedemorgen, ik heb even een vraagje voor de ervaren suup rijders hier .
Ik ben in het bezit van een 94er maar als ik laag in toeren door een woonwijk of stapvoets wil rijden dan bokt hij nogal .
Heeft dit te maken met versleten gasnaalden en buizen of kan het gewoon te maken hebben met het synchroon stellen v/d carburateurs?
Alvast bedankt
 
Hoi Dicok2.
Of dat specifiek voor de Suup is, of het een afstellingsprobleem is?
Mijn Honda NX 250 is erg bokkig onder de 4000 toeren, vanaf de 3e versnelling. Die heeft z'n maximum koppel vanaf 4000. Dus misschien een kwestie van te lage versnelling? Met de NX merk ik meteen dat ze mooier loopt als ik eentje terugschakel.
Synchro controleren kan nooit kwaad, als je in de buurt van Maastricht woont, ik heb een stel klokken.
Versleten onderdelen in de carb, misschien weet een andere lezer hier meer van.
Bij Kedo is het allemaal niet erg duur, het is vooral een vervelend klusje....
Doei,
Doudou
 
Hoi Dicok2.
Of dat specifiek voor de Suup is, of het een afstellingsprobleem is?
Mijn Honda NX 250 is erg bokkig onder de 4000 toeren, vanaf de 3e versnelling. Die heeft z'n maximum koppel vanaf 4000. Dus misschien een kwestie van te lage versnelling? Met de NX merk ik meteen dat ze mooier loopt als ik eentje terugschakel.
Synchro controleren kan nooit kwaad, als je in de buurt van Maastricht woont, ik heb een stel klokken.
Versleten onderdelen in de carb, misschien weet een andere lezer hier meer van.
Bij Kedo is het allemaal niet erg duur, het is vooral een vervelend klusje....
Doei,
Doudou
Goedenavond, ik woon in Barendrecht dus beetje ver van Maastricht.
Hij bokt in lage versnelling bij laag toerental dus stapvoets rijden in een woonwijk is niet echt prettig.
Misschien is er iemand die dichterbij woont , maar ik hou je aanbod in gedachten.
Alvast bedankt, gr dico
 
Ik heb geen last van bokken. Kan rustig in 1e versnelling zonder gas bij 1050 toeren rond tokkelen, geen probleem. Het is wel een beetje inherent aan een 2 cilinder dat het onderin wat snel op het gas oppakt. Maar bokken is er bij mij niet bij, dan lijkt me inderdaad dat er iets niet lekker afgesteld staat.
Nieuwe naalden en buizen kunnen sowieso geen kwaad, vooral goed voor je verbruik. Synchronisatie is altijd fijn. Kun je ook met een slangetje vloeistof doen (kost niks) moet je maar eens googlen
 
Bokt hij ook in de hogere versnellingen?

Als het alleen in z`n eerste versnelling is kan het ook aan versleten transmissiedempers liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan