Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hoi Hookski en co, wij gaan passen voor de rit.
Ik twijfel er niet aan dat het gezelschap heel leuk zou zijn, maar we hebben allebei veel polsproblemen en lange ritten zitten er voor ons nu niet in. Ook heb ik het filmpje gezien waar er bijna uitsluitend rechte zandbanen gereden worden. Met de suup en span zou ik dat nog fijn vinden, maar momenteel is de rit op en af te zwaar voor me en met de NX zijn die rechte banen aan hoge snelheid niet leuk :N
We rijden dus de zuidelijke richting uit waar veel bochtjes zijn en dat is mijn achtertuin :]
Misschien een volgende keer, als de polsen beter zijn en ik met de suup kan komen.
 
Heimwee naar een suup of een nieuw projectje?

Helaas weet ik geen een te koop.
Nah, eigenlijk dus niet echt zin in een projectje, daarom vraag ik naar een kant-en-klare :P

Ik doe nu een ritje op een Transalp en ik merk toch dat dat net iets te klein / te weinig vermogen heeft. Maar ik heb het idee dat een TDM-blok net iets langer mee gaat dan het het blok van de S10, dus die combinatie zou ik wel een tijdje willen rijden. Maar ik merk dat ik het gek vind dat ik niet op een tenere rij :P
Mocht ik dat niet vinden dan toch maar een LC8 overwegen :x, of een GS, of een africa twin. Weet ik veel, ik weet nooit wat ik wil, daarom wacht ik altijd tot er iets tofs op mijn weg kom :P Zo kom ik nu ook aan de transalp :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had juist de indruk dat tdm blokken sneller olie gaan stoken, maar dan weer minder problemen hebben met onderbemeten veertjes in de koppelingskorf.. Wat zou er minder zijn aan een suup blok behalve het mindere vermogen?
 
Mannen, tot zaterdag! Idd stofmaskertje mee.

@Klick en co, wel jammer, maar begrijpelijk.

Loopt verder niet zo storm met de deelname... -O-

Met zijn 3-en wordt het ook net zo gaaf. *O*
 
Hoi Lieve en Dou, heel vervelend van jullie polsproblemen.. kan me herinneren dat vorig jaar ook al roet in t eten gooide..

Maar even over
..Ook heb ik het filmpje gezien waar er bijna uitsluitend rechte zandbanen gereden worden..
dat geeft dan een vertekend beeld.. wel is het zo dat ik op rechte stukken makkelijker de groep voorbij kan rijden, en filmen.. of de groep mij voorbij kan rijden voor een lang shot.. we rijden zeker veel bochten en kronkels

Maar herstel eerst maar eens van deze lastige polsblessures en dan een volgende keer genieten.. op Suup of NX

:t

En wat betreft de overige Suup rijders / meelezers.. 't wordt mega mooi weer en de pistes liggen er geweldig bij.. wordt een lekker dagje :]
 
@Hookski: is er nog plek voor 2 suupjes a.s zaterdag, want met het voorspelde weer is het zonde om de beestjes niet van stal te halen ;-) En zo ja, hoe-wat-waar-hoe laat (per PB?)?
 
dat geeft dan een vertekend beeld.. wel is het zo dat ik op rechte stukken makkelijker de groep voorbij kan rijden, en filmen.. of de groep mij voorbij kan rijden voor een lang shot.. we rijden zeker veel bochten en kronkels
Goed om te weten, probeer het ook maar eens te filmen of heb je ergens nog wat online staan?
Zou wel graag eens mee toeren met jullie :Y
De polsen, het is nu weer even wat erger, omdat we meer motorrijden, maar het is toch iets dat alleen maar erger wordt met de tijd -O-
Maar heb wel weer een trialwedstrijdje gereden zondag, da 's ook offroad :P
 
Beste mensen,

Ik heb een probleem met de afstelling van mijn XTZ750 uit 1997. Ik heb recentelijk de carburateurs gereviseerd (onderdelen van Kedo, normale Europese set), incl. nieuwe sproeiers, gasnaalden, naaldbuizen, stationair pinnetjes (plastic), membramen van de gasschuiven etc.
Ook heb ik de luchtfilters en bougies vervangen.

Qua afstelling heb ik alles gelaten zoals origineel beschreven staat in het werkplaatshandboek.
De motor rijd nu niet helemaal soepel met lagere snelheden. Vooral als ik langere tijd op lage snelheid (50kmh) en redelijk laag in de toeren rij begint de motor wat te "bokken". Ook als ik een rotonde opkom met gas dicht, en dan in de bocht het gas lichtelijk oppak begint het te pruttelen en te bokken. Ook met constant 80kmh loopt de motor niet 100% soepel, wel beter als met lage snelheid. Op de snelweg met 120-130 is er niks aan de hand, dat gaat perfect.

Nu heb ik de vlotterhoogte getest, die is goed (niet op de mm nauwkeurig gemeten want slangetje was niet helemaal soepel). Maar zag er nagenoeg perfect uit.
Met de pilot schroef heb ik alles tussen 1 slag en 2,5 slag geprobeerd. Met 2,5 heb ik het beste resultaat, maar dit is het rijden zoals hierboven omschreven, dus lang niet perfect.

Afgelopen week ben ik 2 keer naar het werk gereden (100km retour), snelweg heen, binnendoor terug. één keer met de pilot schroef 1 slag uitgedraaid, en één keer 2,5 slag uitgedraaid. De routes waren identiek.
Nu waren na beide ritten de bougies behoorlijk zwart (met een beetje wit erin) en dik aangeslagen met roet.

Wat kan ik nog proberen om de afstelling in orde te krijgen. Misschien de gasnaald een tandje laten zakken? Dus ringetje 1 groefje hoger. Ik heb het nu vooral in de pilot schroeven gezocht omdat het probleem er vooral is bij lagere snelheden, maar dit heeft weinig effect.

Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag. Volgende week zaterdag vertrek ik naar Spanje met de motor, dus dan zou het fijn zijn als ie goed loopt :)

Groeten Robin

T67oHmf.jpg

Ykwuyk7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daar kan ik even niets over zeggen, er zijn wel kenners op dit topic die daar meer van weten.
Wel leuk, vanavond waren we in Maastricht in de stad wezen eten, en met een taxi naar huis... En de taxichauffeur rijdt een TDM.
Dat was een leuk gesprekje onderweg!
Doei,
Doudou
 
Beste mensen,

Ik heb een probleem met de afstelling van mijn XTZ750 uit 1997. Ik heb recentelijk de carburateurs gereviseerd (onderdelen van Kedo, normale Europese set), incl. nieuwe sproeiers, gasnaalden, naaldbuizen, stationair pinnetjes (plastic), membramen van de gasschuiven etc.
Ook heb ik de luchtfilters en bougies vervangen.

Qua afstelling heb ik alles gelaten zoals origineel beschreven staat in het werkplaatshandboek.
De motor rijd nu niet helemaal soepel met lagere snelheden. Vooral als ik langere tijd op lage snelheid (50kmh) en redelijk laag in de toeren rij begint de motor wat te "bokken". Ook als ik een rotonde opkom met gas dicht, en dan in de bocht het gas lichtelijk oppak begint het te pruttelen en te bokken. Ook met constant 80kmh loopt de motor niet 100% soepel, wel beter als met lage snelheid. Op de snelweg met 120-130 is er niks aan de hand, dat gaat perfect.

Nu heb ik de vlotterhoogte getest, die is goed (niet op de mm nauwkeurig gemeten want slangetje was niet helemaal soepel). Maar zag er nagenoeg perfect uit.
Met de pilot schroef heb ik alles tussen 1 slag en 2,5 slag geprobeerd. Met 2,5 heb ik het beste resultaat, maar dit is het rijden zoals hierboven omschreven, dus lang niet perfect.

Afgelopen week ben ik 2 keer naar het werk gereden (100km retour), snelweg heen, binnendoor terug. één keer met de pilot schroef 1 slag uitgedraaid, en één keer 2,5 slag uitgedraaid. De routes waren identiek.
Nu waren na beide ritten de bougies behoorlijk zwart (met een beetje wit erin) en dik aangeslagen met roet.

Wat kan ik nog proberen om de afstelling in orde te krijgen. Misschien de gasnaald een tandje laten zakken? Dus ringetje 1 groefje hoger. Ik heb het nu vooral in de pilot schroeven gezocht omdat het probleem er vooral is bij lagere snelheden, maar dit heeft weinig effect.

Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag. Volgende week zaterdag vertrek ik naar Spanje met de motor, dus dan zou het fijn zijn als ie goed loopt :)

Groeten Robin

[afbeelding]
[afbeelding]
Goedemorgen,ik denk aan lucht brandstof verhouding.
Heb het zelfde gehad met mijn vorige motor (Goldwing GL 1000) heb toen een colortune aangeschaft en het probleem opgelost.
Je kan daarmee in de cilinder naar de verbranding kleur kijken .
Op YouTube staan filmpjes genoeg .
Succes ik hoop dat je hem goed krijg voor je vakantie 😊
 
Hi Unlimited, dat klinkt alsof je stationair en laagtoerig mengsel in ieder geval niet helemaal goed staat. Behalve je carburateurs zijn er meer dingen van invloed op je mengsel; je uitlaat en je luchtfilter bijvoorbeeld. Zijn die in orde?

Ik zou:

1. luchtfilter en uitlaat nalopen op resp. verstopping en lekkages (je zou niet de eerste zijn met een groot gat in zn uitlaat)
2. je stationairsproeiers nalopen op verstoppingen (zijn de kleinste, dus willen nog wel eens verstoppen)
3. inderdaad eens proberen of je gasnaald een tandje hoger of lager beter resultaat geeft
4. kijken of je een setje sproeiers op de kop kunt tikken om verdere experimenten mee te doen

Heb je bij stationair draaien een hoog toerental, en pingelt het een beetje in de hoge RPM, maar krijg je geen vermogen als je weg wilt trekken dan zal je mengsel waarschijnlijk wat arm zijn. Dan zou het met een beetje choke beter moeten draaien. Als je toerental juist een beetje inzakt bij stationair en je motor direct afslaat met een beetje choke, moet je wellicht een kleiner setje sproeiers regelen of proberen je gasnaald dieper te steken (clipje omhoog). Hoeveel rpm draait het op stationair? Die van mij op ongeveer 1050 - 1100, dat is geloof ik redelijk normaal.

Het blijft uiteindelijk een beetje vogelen met de sproeiers tot je de juiste combinatie hebt gevonden. Ik zou je hoofdsproeier in ieder geval met rust laten als ik je verhaal zo lees; die doet het meest bij vol gas en daar lijkt de boel wel goed te functioneren

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Hi Unlimited, dat klinkt alsof je stationair en laagtoerig mengsel in ieder geval niet helemaal goed staat. Behalve je carburateurs zijn er meer dingen van invloed op je mengsel; je uitlaat en je luchtfilter bijvoorbeeld. Zijn die in orde?

Ik zou:

1. luchtfilter en uitlaat nalopen op resp. verstopping en lekkages (je zou niet de eerste zijn met een groot gat in zn uitlaat)
2. je stationairsproeiers nalopen op verstoppingen (zijn de kleinste, dus willen nog wel eens verstoppen)
3. inderdaad eens proberen of je gasnaald een tandje hoger of lager beter resultaat geeft
4. kijken of je een setje sproeiers op de kop kunt tikken om verdere experimenten mee te doen

Heb je bij stationair draaien een hoog toerental, en pingelt het een beetje in de hoge RPM, maar krijg je geen vermogen als je weg wilt trekken dan zal je mengsel waarschijnlijk wat arm zijn. Dan zou het met een beetje choke beter moeten draaien. Als je toerental juist een beetje inzakt bij stationair en je motor direct afslaat met een beetje choke, moet je wellicht een kleiner setje sproeiers regelen of proberen je gasnaald dieper te steken (clipje omhoog). Hoeveel rpm draait het op stationair? Die van mij op ongeveer 1050 - 1100, dat is geloof ik redelijk normaal.

Het blijft uiteindelijk een beetje vogelen met de sproeiers tot je de juiste combinatie hebt gevonden. Ik zou je hoofdsproeier in ieder geval met rust laten als ik je verhaal zo lees; die doet het meest bij vol gas en daar lijkt de boel wel goed te functioneren

Succes!

Bedankt voor de heldere uitleg!

Ik had vandaag helaas maar weinig tijd, maar toch even gesleuteld.

- Het luchtfilterhuis goed bekeken en eraf gehad, lijkt prima te zijn, filters zelf zijn gloednieuw. (150 km)
- Uitlaat gecontroleerd, overal waar t zichtbaar is geen gaten te vinden (mijn vriendin haar motor had pas toevallig de uitlaatcollector doorgerot, dat geeft echt flink ploffen in de uitlaat, dat heb ik niet).
- Gasnaald tandje lager gezet (dus ringetje 1 hoger naar groef 2 van boven)

Zojuist kort testritje gemaakt, maar loopt slechter als voorheen, loopt veel meer bokkerig en moeilijk op lage snelheid. Hogere snelheid gaat stukken beter.
Ik had wel de pilot schroef nog op 2,5 slag staan, die heb ik nu teruggedraaid naar 1,5 en dan morgenavond proberen wat t verschil is.
Als dat niet helpt, dan aan de sproeierkant aan de slag. Even doorblazen, en wellicht de originele terugzetten (hebben wel dezelfde maat maar je weet het nooit).

Wat betreft de pilot schroef, wat gebeurd er als ik deze indraai? Dus wat doet dit met de lucht/brandstof verhouding?

Groeten Robin
 
Laatst bewerkt:
Mischien toch nog eens de vlotterhoogte goed checken zodat je dit met zekerheid goed hebt. Ik heb zelf toevallig onlangs ook, na heel lang ook bij lage toeren niet zuiver lopen, toch nog eens de vlotterhoogte aangepast en..... probleem verholpen en ook nog eens van 1:14 naar 1:17 :]
 
Als uitlaat en luchtfilters standaard zijn, kan je het beste de in het wphb beschreven standaard instellingen aanhouden; deze zijn goed (ga niet lopen vogelen). De vlotterhoogte kan inderdaad een rol van betekenis spelen en heb je verder die kleine rubberen ringetjes bij de membranen weer teruggezet? En ooh ja, de chokeplunjers willen nog wel slijten, kosten niet veel en geven ook de reactie die jij beschrijft. Verder ken ik ook geen plastic stationair pinnetjes waar je eerder over schreef (misschien bedoel je chokeplunjers en heb je deze goed gemonteerd?).

Je sproeiers zijn goed, want in het hogere toerengebied (gasgebied) heb je nergens last van. De pilot schroef is voornamelijk van belang voor je stationair (+ een klein beetje gas) en deze regelt het benzine/luchtmengsel.

Onderstaand in het Engels een goed stuk over de carb-afstelling, zodat je weet waar je moet zoeken (maar ga niet lopen vogelen ;))

CV Carb Tuning Procedures

Waar ga je naartoe in Spanje (ik woon in Andalusië)?
 
Bedankt voor de reacties weer, dat helpt een hoop om in de goede richting te zoeken!

@ sarvin006:

- De kleine rubbertjes bij de membramen heb ik inderdaad teruggezet
- Ik bedoelde met stationair pinnetjes inderdaad de choke plunjers, ik kon gisteren niet meer op de naam komen :) Deze zijn nieuw. Dus de plunjer zelf en de seal. Ze schuiven beide goed in- en uit. Er zit één bolle kant aan, kan die op de kop gemonteerd zijn, of past het dan niet? Ik heb goed opgelet en volgens mij zit het goed.

- Wat betreft de vlotterhoogte, ik vond mijn motor al steeds veel verbruiken, ook vóór het reviseren van de carburateurs. Deze vebruikte zelfs meer al de KTM 950 Adventure van mijn vriendin (heb het niet precies gemeten maar ik moet over dezelfde afstand meer liters tanken :)
Zou het probleem dan toch daar zitten? Ik ga het nog eens precies opmeten.

Is het wat dat betreft beter om de vlotter afstelling wat lager of wat hoger te hebben? Lager, dus een lager niveau van benzine lijkt mij logisch?

In Spanje weten we alleen dat we door de Pyreneeën richting Alicante willen, daar woont een oom van mij en als hij thuis is gaan we even langs. De rest van de route is flexibel omdat we met de tent onderweg gaan.
Is Andalusië aan te bevelen? Als ik op de kaart kijk lijkt me het wel? *D
Vorig jaar zijn we in Portugal geweest, en via Noord-Spanje gereden. Daar hebben we het Picos Europas gebergte bezocht. Ook erg mooi! Maar deze keer willen we Spanje dus wat verder verkennen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe je de chokeplunjers moet monteren, weet ik zo snel niet meer. Overigens is de chokekabel bij de Suup ook erg gevoelig; mijn Suup begon ook een keer flink te bokken bij 50km/u, stond de choke nog 2mm. open.

Mijn Suup reed met gereviseerde carbs. 1:18-19 (alles exact volgens wphb). Voor de vlotterhoogte afstelling kan je dus het wphb aanhouden. Let goed op welk merkteken je moet hebben om te meten; is geloof ik net iets anders dan een TDM. Verder kunnen de carbs nog vies zijn van binnen als ze niet ultrasoon gereinigd zijn. En tot slot kan synchroniseren je nog helpen.
Verder had ik ook problemen met mijn carbs in het begin, ook na de revisie. Een dagje sleutelen (met onbezwaard gemoed :)) leerde me dat er onder andere nog zwitserse stationairsproeiers in zaten van de vorige eigenaar.

Andalusië is schitterend, ver weg van de eveneens schitterende Pyreneeën, maar niet meer zo ver van Allicante (ik woon bij Berchules). Je kan hier fantastisch on- en off road rijden, het is hier goedkoop en de Spanjaarden zijn enorm vriendelijk. Als je wilt, pb ik je m'n telefoonnummer en kan ik je/jullie een en ander hier laten zien als je/jullie in de buurt bent/zijn.
 
Wat een brute machine, de XTZ! Bergen koppel en met mijn Laser uitlaat een erg vet (misschien wel te) geluid. Ik moet wel wennen aan het stuurgedrag met zo'n groot voorwiel en het relatief hoge zwaartepunt, maar ondanks dat hij eigenlijk net iets te groot is voor mij, rolt en stuurt het goed.

Helaas is mijn net gespaakte wiel technisch toch niet helemaal in orde. En dan bedoel ik de naaf. Het pasvlak voor 1 van de remschijven is niet 100% recht. Bij 1 van de bouten trek ik de remschijf krom als ik dd bout op moment zet. Tot nu toe heb ik die bout maar wat losser gezet om de schijf weer recht te laten lopen, maar ik zie onder de schijf ter plaatse van die bout een spleetje licht. Dat is niet veilig natuurlijk.

Dus ik ga hier maar weer eens bedelen voor onderdelen. Als iemand een voorwiel heeft houd ik mij aanbevolen. Mag met beschadigde of kromme velg zijn;ik zet mijn nieuwe spaken en huidige velg dan over. Of een losse voornaaf. Mag ook met verrotte lagers, daar zet ik dan wel nieuwe in. Alvast bedankt weer!
 
Wat een brute machine, de XTZ! Bergen koppel en met mijn Laser uitlaat een erg vet (misschien wel te) geluid. Ik moet wel wennen aan het stuurgedrag met zo'n groot voorwiel en het relatief hoge zwaartepunt, maar ondanks dat hij eigenlijk net iets te groot is voor mij, rolt en stuurt het goed.

Helaas is mijn net gespaakte wiel technisch toch niet helemaal in orde. En dan bedoel ik de naaf. Het pasvlak voor 1 van de remschijven is niet 100% recht. Bij 1 van de bouten trek ik de remschijf krom als ik dd bout op moment zet. Tot nu toe heb ik die bout maar wat losser gezet om de schijf weer recht te laten lopen, maar ik zie onder de schijf ter plaatse van die bout een spleetje licht. Dat is niet veilig natuurlijk.

Dus ik ga hier maar weer eens bedelen voor onderdelen. Als iemand een voorwiel heeft houd ik mij aanbevolen. Mag met beschadigde of kromme velg zijn;ik zet mijn nieuwe spaken en huidige velg dan over. Of een losse voornaaf. Mag ook met verrotte lagers, daar zet ik dan wel nieuwe in. Alvast bedankt weer!

Als je een mazzel hebt heeft Nomiss nog geen tijd gehad om zijn wielen naar de stort te brengen.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28270280#28270280
 
Wat een brute machine, de XTZ! Bergen koppel en met mijn Laser uitlaat een erg vet (misschien wel te) geluid.
!

Best een mooi geluidje zo`n laser brulpijp maar Arrows is nu zo`n beetje de standaard vervangingsdemper voor de suup.
En das dan ook niet voor niets. :9~
Zowel met rustig rijden als iets sneller komt er een lekker geluidje uit.

https://www.youtube.com/watch?v=BHeX_nDmaHM
 
Thanks Raymond voor de link. Misschien heeft ie ze nog liggen! En die Arrow, bedoel je dat die luider is dan een Laser of juist beschaafder?
 
Hallo,

Helaas is mijn motorblok in elkaar gedraaid. Ik heb besloten om af te zien van revisie of vervanging. Om die reden zal ik mijn XTZ 750 in zijn geheel of in onderdelen verkopen.

Mijn voorkeur gaat naar verkoop in geheel. In dat geval hoeft er ‘slechts’ een nieuw motorblok onder gehangen te worden. Mocht dat niet lukken dan zal ik overgaan tot verkoop in onderdelen. Alles is te koop tegen elk aannemelijk bod. Kleine onderdelen kunnen verzonden worden, grote onderdelen kunnen slechts opgehaald worden (avond en weekend).

De XTZ 750 heeft de volgende upgrades:
- GPR uitlaat;
- voorvork met Wilbers progressieve voorveren en nieuwe olie;
- compleet gespoten kappen zonder afgebroken delen (helaas is de lak van de tank wel beschadigd bij werkzaamheden; reparatie kost ongeveer € 150,-);
- 320mm remschijven en adapters;
- renthal handvaten;
- MRA windscherm;
- Barracuda richtingaanwijzers;
- Acerbis handkappen;
- valbeugels van Heavy Duties;
- kofferrek incl. topkoffersteun van Heavy Duties;
- nieuwe Heidenau banden;
- opnieuw bekleed zadel;
- nieuwe accu;
- nieuwe remblokken;
- usb-port en sigarettenaansteker.

Prijs: T.E.A.B.

full

full

full
 
Hoi Masterruud, jammer dat je jouw motor weg wilt doen. Op Marktplaats staat een gereviseerd 750 blok te koop. Je kan deze situatie ook aangrijpen om er een 850 in te lepelen. Dit biedt voor belangstellenden de mogelijkheid er een leuke hobby aan over te houden. Of wellicht voor jou om je besluit te heroverwegen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan