trekstrekte verschil 4.6 - 8.8?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.085
10.985
nultwintig
Ik moet eea vastzetten met M7 draadeind,
Omdat dit een vrij exotische maat is (kan helaas niet anders) moet ik dit met een draadeind doen,
Helaas is trekstrekte 8.8 niet beschikbaar in dit diameter,
het betrefet een set flensen die op een naaf vastgebout moeten worden.



Heb ik met zes draadeindjes genoeg "sterkte" om dit vast genoeg te zetten?
(op de afbeelding staan er vijf, maar mijn flens heeft er zes)

welke ijzervreter weet meer?
 
Ze worden buiten het aanspannen niet belast op treksterkte, eerder op afschuiving.
Het verschil is wel groot,
6 M7 bouten van 8.8 kunnen een trek/schuifspanning aan van 150000 Newton
6 M7 bouten van 4.6 = 55000 Newton
6 M6 bouten van 8.8 = 108000 Newton

Geen idee wat voor krachten er komen op zo een naaf, maar het verschil is groot en ik zou uit principe al geen bouten/draadstangen gebruiken van kutkwaliteit.
Als de originele bouten/klinknagels een 8.8 qualiteit hebben zou ik hier gewoon niet ondergaan.
Minder zelfs....
een 4.6 bout heeft een rekgrens van 240N/mm² en een M7 bout een spanningsdoorsnede van 28,9mm²
dus F = 240 / 28,9 = 6,9kN
6,9kN * 6 = 41,4kN... en dan ga je er nog vanuit dat je ze puur op trek belast en is er nog geen veiligheidsfactor meegenomen. Als je ze op afschuiving gaat belasten kun je dat getal makkelijk door de helft doen of zelfs nog minder. Maar goed, 20kN is ook nog best een flinke belasting. De vraag is meer of je het risico durft te nemen.
 
Bij een CBR600f uit 95 zitten M7 draadeinden in het blok waar de uitlaatflens op bevestigd wordt. Je zou ook nog een M7 snijplaat kunnen kopen en zelf in de gewenste kwaliteit schroefdraad snijden.
 
Verpakking per 200
Enkel volle verpakkingen

:N
Ben je echt bij Fabory langs geweest, of alleen uitgegaan van de site?
Op de site staat inderdaad per 200 stuks, maar hier in de winkel kon je ook een paar losse bouten kopen.
Weet niet hoe het is als ze ze speciaal moeten bestellen, maar wat ik nodig had hadden ze gelukkig liggen.


Bij een CBR600f uit 95 zitten M7 draadeinden in het blok waar de uitlaatflens op bevestigd wordt. .
Bij mijn CBR uit 1997 zat er verloop in van M7 naar M8, zag er aan de buitenkant wel uit als M7.
http://www.wemoto.com/bikes/honda/cbr_600_fm/91/picture/exhaust_stud/
 
Laatst bewerkt:
Ben je echt bij Fabory langs geweest, of alleen uitgegaan van de site?
Op de site staat inderdaad per 200 stuks, maar hier in de winkel kon je ook een paar losse bouten kopen.
Weet niet hoe het is als ze ze speciaal moeten bestellen, maar wat ik nodig had hadden ze gelukkig liggen.Bij mijn CBR uit 1997 zat er verloop in van M7 naar M8, zag er aan de buitenkant wel uit als M7.
http://www.wemoto.com/bikes/honda/cbr_600_fm/91/picture/exhaust_stud/


In de naaf en de flensen moet het boutje komen,
de gaatjes die in de flens zitten zijn 7 mm, in de naaf 6.7/8, deze moet ik nog opboren naar 7mm,
daardoor heb ik geen mogelijkheid om er iets van een verloop in te zetten,

en het gaat hier om een naaf/ flens combie:

zoietes moet het worden:
https://www.flickr.com/photos/7849153@N05/sets/72157600090916417/show/?rb=1

ik zal eens bellen naar fabory.. wellicht is dat interessant!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad je hebt geen M7 nodig. als je een gat van 6,8 in je naaf hebt tap je daar M8 en de gaten van de flensen boor je op naar 8. Kun je ze mooi vastzetten met M8 boutjes.
 
Er zitten gaten in van 6.8mm, dat is precies de kernmaat voor M8.

Dus kan je er zo M8 in tappen. Eventueel dan een draadbus erin draaien of gewoon M8 bouten gebruiken.


:^


Sowieso snap ik het opboren naar 7 mm om M7 te tappen? al niet helemaal. [edit] beter lezen Martin, bedoeling is een draadeind M7. [/edit] Voorboor diameter zou dan precies 6 mm zijn.
Voor de rest......., 4.6 is bedoeld voor wat prullaria aan op te hangen, NIET voor mechanisch belaste delen!
RVS is (in mijn optiek) ook minder geschikt.
"Vlees" rond je huidige gaten is trouwens voldoende om daar helicoils in te zetten, nog véél beter dan gewoon tappen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Verschil tussen 4.6 en 8.8

Het 1e cijfer staat voor de breuksterkte.
Het 2e cijfer staat voor max % belasting voordat plastische vervorming gaat optreden.

Maw 4.6 => 60% van 400N/mm2= 240 N/mm2 (= pisbakken-staal)
voor 8.8 => 80% van 800N/mm2= 640 N/mm2 Dus 2,5 keer sterker!!!

Ik heb het iets anders geleerd op school.
4.6= 4x100=400N, 4x6x10=240N
8.8= 8x100=800N, 8x8x10=640N
 
volgens mij halen we nu zaken door elkaar,

mijn eerste idee was om de gaten te ruimen naar 7mm en met M7 boutje/ moertje het geheel vast te zetten,
echter,
(ik ben/ blijf blond)
kwam er een suggestie om draad in de gaatjes te tappen,
omdat ik (gemiddeld) 6.8 mm gemeten had, (voor M8 boutjes)
wat een mooiere/ elegantere oplossing is.

ik ben nu aan het nameten gegaan en heb nog maals de gaatjes gemeten,
nu blijken er twee 6.8 te zijn,
een enkele 7.15 en de meeste 6.99 mm te zijn,

nu dus weer in dubio of ik nu wel weer genoeg "vlees" heb om draad in te tappen.
dus,

ik wil eerst weten of ik daarmee een veilige constructie kan maken of weer terug ga/ moet vallen op mijn eerste idee, gaatjes ruimen naar 7 mm en boutje/ moertje..
de schijven/ flensen (5mm dik RVS) daar zitten nu gaatjes in van 7mm, die moeten dan ook weer groter, waarbij ik denk dat ik daarvoor -in zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- kan investeren in enkele boortjes 8mm... :/
 
als de gaten nu al 6.8 zijn, snap ik niet hoe TS erbij komt om er een M7 in te kunnen monteren ?

Oorspronkelijk plan was opboren en boutje/draad of tapeind met een moer monteren.
Heb ik ook voor terug moeten lezen ja. O-)


volgens mij halen we nu zaken door elkaar,

mijn eerste idee was om de gaten te ruimen naar 7mm en met M7 boutje/ moertje het geheel vast te zetten,
echter,
(ik ben/ blijf blond)
kwam er een suggestie om draad in de gaatjes te tappen,
omdat ik (gemiddeld) 6.8 mm gemeten had, (voor M8 boutjes)
wat een mooiere/ elegantere oplossing is.

ik ben nu aan het nameten gegaan en heb nog maals de gaatjes gemeten,
nu blijken er twee 6.8 te zijn,
een enkele 7.15 en de meeste 6.99 mm te zijn,

nu dus weer in dubio of ik nu wel weer genoeg "vlees" heb om draad in te tappen.
dus,

ik wil eerst weten of ik daarmee een veilige constructie kan maken of weer terug ga/ moet vallen op mijn eerste idee, gaatjes ruimen naar 7 mm en boutje/ moertje..
de schijven/ flensen (5mm dik RVS) daar zitten nu gaatjes in van 7mm, die moeten dan ook weer groter, waarbij ik denk dat ik daarvoor -in zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- kan investeren in enkele boortjes 8mm... :/


Niet moeilijker maken dan nodig is......, "gewoon" M8 tappen en daarna, behalve bout(je) ook een moer, als in contramoer, gebruiken. Lijkt op je oorspronkelijke idee met draadeind en moer!
Dat er dan wat "rammelpassende" M8 gaten bij zitten maakt voor de uiteindelijk mechanische sterkte niks uit.
:o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan