trekstrekte verschil 4.6 - 8.8?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.083
10.984
nultwintig
Ik moet eea vastzetten met M7 draadeind,
Omdat dit een vrij exotische maat is (kan helaas niet anders) moet ik dit met een draadeind doen,
Helaas is trekstrekte 8.8 niet beschikbaar in dit diameter,
het betrefet een set flensen die op een naaf vastgebout moeten worden.



Heb ik met zes draadeindjes genoeg "sterkte" om dit vast genoeg te zetten?
(op de afbeelding staan er vijf, maar mijn flens heeft er zes)

welke ijzervreter weet meer?
 
Spanning = Kracht gedeeld door Oppervlak. Hier dus:

800N/mm2 = Kracht : (3.14/4 x d2) waarbij d de kerndiameter van de schroefdraad is. Dit is voor M8 6,466 mm.

oftewel een 8.8 bout kan een trekkracht aan van 800x0,785x41,809 = 26256 Newton = ca 2625kg

grtz,

Cees

PS: Dit is puur theoretisch zonder rekening te houden met veiligheidsmarges.
 
Laatst bewerkt:
goed eerste poging gaatjes opboren.. één gaatje..
bij de tweede piepte de boor alleen maar..

:N
is zo'n stappen boor een optie?


"Probleem" is waarschijnlijk tweeledig, je gat is al vrijwel aan de maat én je boor is bot, niet snijden betekend piepen/wringen/vast en/of heetlopen.
Oplossing is een goede scherpe boor en een zo stabiel mogelijke opstelling. Koop één nieuwe 6,8 mm HSS boor en boor alleen die gaten op die nog geen 6,8 zijn. Alle andere iig met liefst een verzinkboor een zoekkantje geven voor je M8 tap.
Ik ga er van uit dat je boort/tapt in een alu gietlegering? In dat geval zou ik gaten die groter zijn dan +/- 7,1 mm voorzien van M8 helicoils, daarin "gewoon" getapte draad (wat zeker wel kan natuurlijk) heeft niet meer de gewenste mechanische sterkte!! Draai die een beetje vaster aan (tenzij voorzien van een contramoer, evt op een doorstekend deel?) en je draad geeft de geest, heb je een mooie bout versierd met alu ringetjes. :P

[me="Mar1tin"]Just my 2 cents[/me]
 
"Probleem" is waarschijnlijk tweeledig, je gat is al vrijwel aan de maat én je boor is bot, niet snijden betekend piepen/wringen/vast en/of heetlopen.
Oplossing is een goede scherpe boor en een zo stabiel mogelijke opstelling. Koop één nieuwe 6,8 mm HSS boor en boor alleen die gaten op die nog geen 6,8 zijn. Alle andere iig met liefst een verzinkboor een zoekkantje geven voor je M8 tap.
Ik ga er van uit dat je boort/tapt in een alu gietlegering? In dat geval zou ik gaten die groter zijn dan +/- 7,1 mm voorzien van M8 helicoils, daarin "gewoon" getapte draad (wat zeker wel kan natuurlijk) heeft niet meer de gewenste mechanische sterkte!! Draai die een beetje vaster aan (tenzij voorzien van een contramoer, evt op een doorstekend deel?) en je draad geeft de geest, heb je een mooie bout versierd met alu ringetjes. :P

[me="Mar1tin"]Just my 2 cents[/me]


had een nieuwe boor,
en ik heb het draad getapt in de naaf zelf,
geen idee, of het nu giet alu is, of giet staal/ ijzer..
ging wel makkelijk.

als ik groter moet boren heb ik weinig vlees in het materiaal om "iets anders" (helicoils M8) te monteren.
ergo, denk ik dat ik het hiermee ga doen.
Ik draai er boutjes in die net niet tot de helft komen en deze zet ik vast met lijm.. (dat blauwe spul)

lijkt mij dat dit afdoende is om eea de komende jaren bij elkaar te houden.. ????
 
ik ben er te laat mee zie ik maar volgens mij zijn de draadeinden van een uitlaatspruitstuk fireblade [sc28] van M7 draad gemaakt.
ik heb van een m6 moertje nog m7 moeten maken om enkele terug in de kop te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
had een nieuwe boor,
en ik heb het draad getapt in de naaf zelf,
geen idee, of het nu giet alu is, of giet staal/ ijzer..
ging wel makkelijk.

als ik groter moet boren heb ik weinig vlees in het materiaal om "iets anders" (helicoils M8) te monteren.
ergo, denk ik dat ik het hiermee ga doen.
Ik draai er boutjes in die net niet tot de helft komen en deze zet ik vast met lijm.. (dat blauwe spul)

lijkt mij dat dit afdoende is om eea de komende jaren bij elkaar te houden.. ????


Boren kun je ook achterwege laten indien je M8 wilt tappen. Gat vanaf 6,5 mm krijg je, mits een goede tap!! ook wel voor elkaar, helemaal in (volgens mijn inschatting) wat op de foto aluminium lijkt.
Monteren met Loctite (merknaam voor onder andere schroefdraad borgmiddelen) is altijd aan te raden.
Zoals eerder vermeld, indien gat te groot krijg je wel iets wat lijkt op een goede schroefdraad maar je hebt weinig/onvoldoende mechanische sterkte, ook met gebruik van Loctite.

full


Kloppen de afmetingen een beetje zoals ik gegokt heb? Dan in de (te) grote gaten helicoils plaatsen, vlees zát!

[me="Mar1tin"]is daar geweest en heeft het gedaan.[/me] :o



:P
 
Kerndiameter van M8 is dus 6.8.

Als je dit nog moet boren pak je een fatsoenlijke boor en gebruik (snij)olie.
Zeker bij tappen is dit belangrijk. Niet droog tappen, als de tap gaat vreten zit je dadelijk met een schroefgat waar de draad half van vernield is.

Het is echt geen rocket science, en zou al zeker geen probleem moeten zijn in gietaluminium of -ijzer.

Tap ook regelmatig lossen, dus stukje erin draaien, dan linksom stuk terug zodat de spaan breekt. Of als de tap vol loopt helemaal eruit draaien en schoonmaken voordat je verder gaat tappen.

Verder is de tip van het borgen aan de achterkant dmv een moer wel een goeie, mits er ruimte is natuurlijk.
 
Ik dek dat ik er een draadeind insteek, helemaal er doorheen,
En deze met 2x bout aan iedere zijde vastzet,

Dit is, lijkt mij de beste oplossing, misschien met een lage bout als borg, vastgelijmt met dat blauwe spul, waarvan ik steeds de naam vergeet..... :?
Maar, RVS draadeinden gebruiken, of "gewone" gegalvaniseerde?

 
Laatst bewerkt:
Spanning = Kracht gedeeld door Oppervlak. Hier dus:

800N/mm2 = Kracht : (3.14/4 x d2) waarbij d de kerndiameter van de schroefdraad is. Dit is voor M8 6,466 mm.

oftewel een 8.8 bout kan een trekkracht aan van 800x0,785x41,809 = 26256 Newton = ca 2625kg

grtz,

Cees

PS: Dit is puur theoretisch zonder rekening te houden met veiligheidsmarges.

Spul wordt toch op afschuiving belast? Gebruik hiervoor de trekkracht / wortel(3).
 
Zo als je het tekent, belast je alleen het draadeind met het aandraaimoment. De oren van de naaf worden zo, als opvulbus (spacer), alleen op druk belast. De draadeinden worden door de flensen op afschuiving belast en daar ben je dus een maat hoger van M7 naar M8 gegaan en is voor belasting op afschuiving alleen maar sterker geworden. Moet goed zijn zo.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan