BMW K1200rs Verliest koppelings druk

DJ_Bartezzz

MF veteraan
28 okt 2007
1.433
2
hilversum
Zoals hierboven gemeld,

De omschrijving,

Na een vakantie viel de koppelingsdruk weg, door hem (provisorisch) te ontluchten kon ik mijn weg vervolgen.

Eenmaal thuis de slave cilinder vervangen, deze flink gaar en versleten, eenmaal de nieuwe erin (met een nieuwe keering bij de ingaande as), ontlucht met verse dot4. (ontluchten ging moeizaam, maar uit eindelijk gelukt), vullen van onderaf en ordinair ontluchten hielpen beide slecht.

Na eindelijk druk te hebben, een proefrondje gereden, koppelde heerlijk en circa 200km gereden de volgende dag.

Nu een week lang geparkeerd, op de zijstandaard, wilde ik weer wegrijden, koppelingsdruk volledig weg.

Reservoir is nog steeds vol (net als de eerste keer op vakantie...).

Motor naar rechts houdend(master horizontaal) en flikkeren met de hevel helpt om een paar grote luchtbellen het reservoir in te helpen en koppelings druk komt meteen terug.



Conclusie, ergens lekt er lucht in het systeem..

Waar moet ik beginnen met zoeken?
full

full


full
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat het lekt, anders had er ook ergens vloeistof uitgekomen. Ontluchten kan best een k*t karwei zijn maar met het juiste gereedschap bijv. een ontluchtings set is het zo gepiept. Snelste en makkelijkste manier is even langs de plaatselijke motorzaak en vragen om te ontluchten. Dat kost de wereld niet.
 
Denk niet dat het lekt, anders had er ook ergens vloeistof uitgekomen. Ontluchten kan best een k*t karwei zijn maar met het juiste gereedschap bijv. een ontluchtings set is het zo gepiept. Snelste en makkelijkste manier is even langs de plaatselijke motorzaak en vragen om te ontluchten. Dat kost de wereld niet.

Ben er van op de hoogte ;)

Ik heb 4 dingen geprobeerd (in eigen beheer)
-Standaard ontluchtmethode (hevel in, nippel open, hevel doorknijpen, nippel dicht, hevel los).
-Vullen van onderaf (200ml door gepompt en reservoir tussentijds legen).
-Ontluchten met vacuum (zo'n handpompje)
-Ontluchten met de Easybleeder.

Toch kreeg ik hem lastig op druk, ondanks het horizontaal zetten van de master.
 
Er zit gewoon nog lucht in het systeem. Dus je moet beter ontluchten.

Ik had dit recent ook met de auto. Ontlucht, koppelen ging prima. Week later pedaal plat. Paar keer pompen en er was weer druk. Nogmaals ontluchten en toen was het over.

Tenzij er ergens lekkage is, is dit gewoon een kwestie van ontluchten.
 
Er zit gewoon nog lucht in het systeem. Dus je moet beter ontluchten.

Ik had dit recent ook met de auto. Ontlucht, koppelen ging prima. Week later pedaal plat. Paar keer pompen en er was weer druk. Nogmaals ontluchten en toen was het over.

Tenzij er ergens lekkage is, is dit gewoon een kwestie van ontluchten.

Okee ga ik proberen.

hoe kan het dan dat ik 200km perfect kon rijden, snoeiharde koppeling, en na een week staan compleet weg?
 
Het principe is heel simpel. Twee cilinders en een leiding. dat zijn dus ook de plekken die kunnen lekken. Zitten er nog rubber omhulsels om de cilinder, die eventuele lekkage verbergen? De cilinders kunnen tijdje intern lekken en dan duurt het even voordat je het aan de buitenkant ziet. Dat is nog een mogelijkheid.

Maar toch denk ik dat het gewoon een kwestie van lucht is. Ik doe meer met auto's, maar soms moet je echt gewoon een auto een week lang laten staan voordat alle lucht eruit gaat.
 
Nog een keer goed ontluchten idd. mocht het dan nog steeds niet goed zijn ff kijken of de slave cilinder die je vervangen hebt toch niet helemaal goed is en weer is gaan lekken. Kleine kans maar nieuw wil niet altijd zeggen goed ;)
 
als er lucht in zit doet ie het niet goed. als ie het goed heeft gedaan en daarna weer niet, is er waarschijnlijk lucht bij gekomen. of mis ik iets? ;) waarom zitten er trouwens twee leidingen op die slave? Koppeling-ABS? ;)
 
als er lucht in zit doet ie het niet goed. als ie het goed heeft gedaan en daarna weer niet, is er waarschijnlijk lucht bij gekomen. of mis ik iets? ;) waarom zitten er trouwens twee leidingen op die slave? Koppeling-ABS? ;)

Ja scherp ;)
Nu uitvinden waar.

Leiding kan lek zijn, master kan lekken.
Nu alleen nog weten hoe ik het kan uitsluiten?

Die 2e leiding is de verlengde ontluchtingsnippel.
Het is zo slordig om iedere keer je achterbrug en cardan as uit te moeten bouwen om de boel te ontluchten. :+
 
als er lucht in zit doet ie het niet goed. als ie het goed heeft gedaan en daarna weer niet, is er waarschijnlijk lucht bij gekomen. of mis ik iets? ;)

Dat hoeft dus niet. koppelingen kunnen rare snuiters zijn wat betreft ontluchten. Het is mogelijk dat er nog legio hele kleine luchtbelletjes in de vloeistof zitten. Heb je niet heel veel last van. Na verloop van tijd trekken die naar elkaar toe (naar het hoogste punt) en dan verlies je weer druk.

Loop het systeem echt goed na op druppels etc. Maar vind je geen lekkage, dan zou ik nogmaals ontluchten, koppeling weer op druk en kijken of de druk nu behouden blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan