Tweetakt slaat op hol

Jeroen74

Rookie
28 mei 2015
6
0
Voorschoten
Hallo,

Ik heb een Victoria KR 20 EN, één cilinder tweetakt uit 1937.

Ik ben een al een tijdje bezig om deze goed te krijgen met twee problemen:
- Als het blok warm wordt gaat de motor vanuit zijn stationair volle toeren lopen.
- De afstelling van combinatie carburateur/ontsteking is moeilijk goed te krijgen.

Het tweede punt komt denk ik wel goed als ik punt 1 heb opgelost.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn met het 'op hol slaan'? De carburateur is al vervangen voor het originele type en dit maakt geen verschil. Ergens een lekke kering misschien?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Dat is bijna altijd een lekke krukas keerring (of kurk, of vilt gezien de leeftijd). Hij zuigt valse lucht op via het carter waardoor hij opeens 3500 toeren stationair loopt.
 
Dank voor je reactie!

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik krijg hem dan ook niet via de gebruikelijke weg uit. Alleen door de koppeling te laten opkomen als hij op de rem staat (laten afslaan dus).

Is er een manier om te testen of de keerring lek is, of is het enige alternatief het blokje uit elkaar halen?
 
Heb dit gehad met een MZ Etz250,die ging steeds hoger draaien.
Was inderdaad valse lucht via het carter.Maar niet vanwege een keerring,maar er zat speling tussen de carterhelften,was uit elkaar geweest.Aandraaien hielp.
Bij een oude tweetakt die al lang stil heeft gestaan zou ik de ringen vervangen,als je dat al gedaan hebt,is het misschien op te lossen met aandraaien van de carterhelften,met beleid natuurlijk.
 
Wat hierboven geschreven is, zijn toch metal wel de oorzaken.
ik denk dat bantam de zuigerveer bedoeld.

het is een klus, maar ik zou het blok uit elkaar halen en lagers, keering, pakkingen en zuiger + zuiger veer toch vervangen. Hij ligt immers uit elkaar, je kan alles controleren en hierna is alles fris, zeker gezien de leeftijd.
Wanneer je gokt om 1 ding te vervangen, dan kan je waarschijnlijk blijven sleutelen.
maar als je dit gedaan hebt en hij loopt als een naaimachientje dan ben je blij dat je hem helemaal hebt aangepakt. ik heb alleen geen idee, hoe lastig het is om aan onderdelen te komen.

Succes.
zelf heb ik een puch 250cc in de verre planning staan hiervoor.
 
Heb dit gehad met een MZ Etz250,die ging steeds hoger draaien.
Was inderdaad valse lucht via het carter.Maar niet vanwege een keerring,maar er zat speling tussen de carterhelften,was uit elkaar geweest.Aandraaien hielp.
Bij een oude tweetakt die al lang stil heeft gestaan zou ik de ringen vervangen,als je dat al gedaan hebt,is het misschien op te lossen met aandraaien van de carterhelften,met beleid natuurlijk.

Had het ook heel af en toe met mijn MZ 300 (niet opgelost overigens)
 
Ik heb dat ooit gehad bij mijn 125cc Aprilia AF1. Toen ik hem kocht zat er rommel in de tank waardoor de carburateur steeds verstopt werd. Ik kreeg het er ook niet goed uit. Als tijdelijk lapmiddel had ik een brandstoffilter tussen de tank en de carburateur geplaatst, maar hierdoor was de lengte van mijn brandstofleiding een beetje langer geworden waardoor de routing een beetje aangepast werd.

Zodra het brandstofniveau in de tank lager kwam dan het bovenste punt van de brandstofleiding liep er geen brandstof meer doorheen. Het gevolg was bij mij dat hij op maximaal toeren ging draaien en met geen mogelijkheid meer uit ging ook al zette ik het contact uit.

Ik betwijfel dat jij het zelfde euvel hebt aangezien je blok eerst warm moet worden, maar wellicht een idee om even te dubbelchecken voordat je je blok uit elkaar gaat trekken?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ooit gehad bij mijn 125cc Aprilia AF1. Toen ik hem kocht zat er rommel in de tank waardoor de carburateur steeds verstopt werd. Ik kreeg het er ook niet goed uit. Als tijdelijk lapmiddel had ik een brandstoffilter tussen de tank en de carburateur geplaatst, maar hierdoor was de lengte van mijn brandstofleiding een beetje langer geworden waardoor de routing een beetje aangepast werd.

Zodra het brandstofniveau in de tank lager kwam dan het bovenste punt van de brandstofleiding liep er geen brandstof meer doorheen. Het gevolg was bij mij dat hij op maximaal toeren ging draaien en met geen mogelijkheid meer uit ging ook al zette ik het contact uit.

Ik betwijfel dat jij het zelfde euvel hebt aangezien je blok eerst warm moet worden, maar wellicht een idee om even te dubbelchecken voordat je je blok uit elkaar gaat trekken?

Dus je motor kreeg geen brandstof meer en ging daardoor maximale toeren draaien zelfs zonder het contact??
Gauw patenteren dat verhaal, dat is goud waard!!!
 
Okee. Als die te arm loopt is de pit grijs. Ikzelf pers mijn 2takt blokjes altijd af. Uitlaat poort dicht maken en op het inlaatspruitstuk iets maken met een autoband ventiel en een drukmetertje. Half barretje erin pompen en kijken of de druk blijft staan. Zo niet, met sopje de lekkage opzoeken.
 
Dus je motor kreeg geen brandstof meer en ging daardoor maximale toeren draaien zelfs zonder het contact??
Gauw patenteren dat verhaal, dat is goud waard!!!
Toen de brandstof helemaal op was viel hij eindelijk uit. In de aanloop daar naar toe ging hij als een malle lopen zelfs met contact uit ja, gewoon een kwestie van een veel te arm mengsel binnen krijgen.

Patenteren zal trouwens niet lukken, want er is al "Prior art" over dit onderwerp. -O-
 
Had ik ook een keer bij m'n Suzuki GT 250
Op de oprit naar MAX toerental!
Contact uit-> bleef maar gaan.
Bougiekappen eraf (kreeg een aardige optater) en bleef toch gaan.
M'n moeder zag het en dacht dattie door het keukenraam zou gaan, opstijgen.

Het was een vacuumgestuurde benzinekraan, dus die ging ook niet dicht!

In paniek de motor maar op z'n kant gelegd, toen ging hij uit... PFFT.

Bleek een losgetrild inlaatspruitstuk, dus die zou ik ook inspecteren.
 
Ik heb een soortgelijk iets gehad met een cagiva 2 takt.. ik vermoed dat door het arme mengsel/hitte een kooldeeltje gaat gloeien wat de zelfontbranding veroorzaakt..
 
Als leek een vraag, hoe kan hij op hol slaan terwijl het gas dicht staat en er dus alleen benzine bij komt om stationair te kunnen draaien?

Hij krijgt dus niet alleen benzine, maar juist extra veel lucht via het gedeelte waar de lek zou moeten zitten (krukaskeerring/carters/etc. wat al genoemd is).
Er ontstaat dus een zeer schraal mengsel en daar gaan de toeren een tijdje van omhoog, is overigens niet heel gezond omdat er ook veel minder koeling en smering is op dat moment. < Zo begrijp ik het, bij onwaarheden laat ik me graag verbeteren
 
Terug
Bovenaan Onderaan