Normale voltages?

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.556
954
Zevenhoven (Zuid Holland)
Afgelopen weekend stuk gereden zo'n 35 km, toen na 35 km motor uitgezet en wilde hem weer starten zat er geen pit meer in, accu was helemaal leeg. De motor aangeduwd en weer naar huis gereden. Daar aangekomen de motor enkele keren uitgezet en weer gestart, zonder problemen...

Toen ben ik gaan meten en kreeg ik de volgende waardes, ook met een andere spanningsregelaar;

Accu contact aan motor uit12,5V

Starten accu valt terug naar het laagste punt ca. 10,7V

Stationair 12,4V

Stationair en licht aan 11,9V

4.000 rpm licht uit 13,4V

4.000 rpm en licht aan 12,3

Deze waardes lijken me aan de lage kant, of niet?
 
Bedankt voor de reacties, sr reeds vervangen, waardes blijven hetzelfde.

Als ik de dynamodeksel los moet halen zit er hier dan nog een pakking tussen?
Meestal wel, maar het kan zijn dat deze dynamo 'droog' zit.

Kun je niet eerst even uitgangen dynamo meten, voordat je t open maakt? Kleine moeite.

yamaha-xj600sf-1994-crankcase-cover-1_bigyau1268b-10_cd93.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
net zoals deze hier (Stator kapot?) vermoed ik dat alles werkt, maar dat er een slecht kontakt ergens is, of je batterij slecht is (hangt ervan af hoeveel tijd er was tussen het stil zetten en weer willen starten na die 35km).

tijdens het terug naar huis rijden is je batterij wel keurig geladen blijkbaar, dus lijkt het mij kwasi onmogelijk dat er een probleem is met de aparte componenten van het laadcircuit.

een batterij kan als ze pas geladen is (ritje naar huis) best wel wat kracht hebben om verschillende keren te kunnen starten, maar als je ze een uurtje rust gunt zo plat als Justin Henin zijn.

begin eerst eens met alles stekkers van het laadcircuit na te kijken. zelfs al zien ze er ok uit, wat WD40 of iets dergelijks inspuiten en verschillende keren in elkaar klikken zodat de kontaktoppervlakken zichzelf kuisen.
 
Wat betreft dynamo vervangen / olie / pakking:

Ik heb m'n motor laatst op de zijkant/schuin gelegd op een oud matrasje.
Dynamo deksel er af, Dynamo vervangen, dichtbouwen, ff laten staan zodat de olie weer terug kan naar beneden.
Klaar.
 
Laatst bewerkt:
Zonder toelichting niet echt een zinvolle bijdrage...
Als er een diode in de gelijkrichter sneuvelt is ook je spanning te laag en dat komt niet door de dynamo.
Vaak gaat de dynamo stuk door kortsluiting in de regelaar.
Het is wel zo dat als de spanning te hoog is dat dat door de regelaar komt maar bij een te lage spanning is de kans dat het in de regelaar zit volgens mij niet kleiner dan de kans op een defect in de dynamo.
 
Is het al weer goed nu?

Nee nog niet aan toe gekomen om te meten, ik ga het proberen vanavond te doen, wel op zoek gegaan naar de stekker van de dynamo, deze blijkt ergens halverwege de tank in een andere stekker te zitten.

Andere vraag, de dynamo die ik nog heb liggen heeft wel 3 draden maar geen stekker, nu kan ik deze natuurlijk van de oude dynamo afhalen, mocht deze defect zijn, maar maakt de volgorde van de 3 draden in de stekker uit?
 
Nee nog niet aan toe gekomen om te meten, ik ga het proberen vanavond te doen, wel op zoek gegaan naar de stekker van de dynamo, deze blijkt ergens halverwege de tank in een andere stekker te zitten.

Andere vraag, de dynamo die ik nog heb liggen heeft wel 3 draden maar geen stekker, nu kan ik deze natuurlijk van de oude dynamo afhalen, mocht deze defect zijn, maar maakt de volgorde van de 3 draden in de stekker uit?

Volgorde van de draden maakt niets uit.
 
Kijk ook je stekkers vanaf de dynamo eens na.
Bij een motor van mij was de 3 polige stekker vanaf de dynamo half doorgebrand waarbij zelfs één draad gebroken was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan