hyonsung gv 125 cc

wim125

Rookie
30 mei 2015
2
0
herentals
nen goeie dag
heb een vraag , hoe kun je zien dat den olie op min staat
en welke olie moet het nu juist zijn en hoeveel 1 liter
en nog een vraag hoe kan ik mijn motor sneller laten rijden , nu ga die 90 en nen colega van mij die rijd 115 wat kan ik eraan doen alvast bedankt groeten van wimpie
 
Het olie niveau kun je checken met het kijkglaasje aan de rechterkant van het motorblok. Laat de motor een paar minuutjes stationair draaien, zet de motor uit, wacht 3 minuten, en kijk dan door het kijkglaasje hoeveel olie erin zit, zorg er wel voor dat de motorfiets recht staat! F is vol, M is minimum. Het mooiste is ongeveer tussen F en M in. Zorg in ieder geval dat je nooit met te weinig of teveel olie rijdt.
Voor dit blok raadt Hyosung een 10W40 olie aan. Het mooiste is een vol-syntheet. Als je niet weet wat voor olie er nu in zit, kun je het beste een volledige oliewissel doen zodat je geen verschillende viscositeiten en (half)synthetische/minerale olie gaat mixen. Zorg ook dat je motorolie hebt voor motorfietsen met een natte koppeling, dus geen auto olie gebruiken!
Er gaat 1,45 liter olie in, als je het oliefilter ook vervangt 1,5 liter.
Bovenstaande dingen staan ook allemaal in het werkplaats handboek, moet je even googlen op 'hyosung gv 125 service manual'.

Waarom die van jou maar 90 gaat en die van je collega 115 kan veel redenen hebben. Het blijft een 125cc, dus als je wind tegen hebt scheelt dat al snel 10-15 km/h. Verder moeten je banden natuurlijk goed op spanning zijn. Er zijn honderden technische redenen waarom die langzamer zou kunnen gaan, je kan een vervuilde carburateur hebben, te weinig compressie, slecht ingereden, dat is op afstand gewoon niet te zeggen.
Mocht de fiets helemaal in orde zijn, dan moet je zelf misschien wel wat afvallen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan