Vervangen wiellagers (achteras-lagers) Gilera DNA

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
Hoi Dames en heren motorrijders en sleutelaars,

Mijn Gilera DNA (180 cc, dus inderdaad een motor :-) ) heeft spaling op het achterwiel, het kan wat kantele op de as. Achterwiel verwijderd, en nu blijkt de naaf waar het wiel aan vastgebout zit (semi-enkelzijdige ophanging) speling te hebben op de as. Ik krijg je er vanaf de kant van het wiel niet uit, maar dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling. De werkplaats manual laat zien dat de transmissie (eindreductie/tandwieltrein) gedemomteerd kan worden , maar er staat niet bij of dit noodzakelijk is om de wielas-lagers te kunnen vervangen. Heeft iemand dit ooit gedaan? Het demonteren van de transmisse kan volgens de manua vanaf de binnenkant (koppeling en achterpully eraf, dan kun je erbij), maar ik zie ook bouten die ik door de remschijf heen (of na losbouten daarvan vanaf de WIELzijde kan uitdraaien.... Iemand enig idee wat ik moet doen om het lager te kunnen vervangen? Aan de as waar ik het wiel af heb gehaald zit GEEN lager, klopt dat? Moet dáár wellicht een lager om om speling op te heffen?

Zie foto's. alvast dank.
IMG_0461_zps2rfrtvdb.jpg
IMG_0460_zpstgpcwitq.jpg
IMG_0459_zpszgu9lx08.jpg
IMG_0458_zpse57pdhzo.jpg
 
Laatst bewerkt:
OK, ik ben een stukje verder.
De naaf zat muurvast om de vertanding op de as , maar bleek er met een pullytrekker af te halen te zijn. De speling die ik voel aan het wiel voor je ook aan de as. De speling zit waarschijnlijk op het lager dat uit de 'versnellingsbak' (meer de eindreductie, in mijn ogen, want het is maar 1 vertraging, de versnelling is de variomatic, maar goed) komt, dus waar de achterwiel as doorheen komt. Dat lager moet er dus uit om te kunnen vervangen. Maar hoe? De manual geeft het niet aan. Aan de wielzijde zit een circlip, die ik eruit zou kunnen halen. Kan ik dat na het aftappen van de transmissie-olie (de inbusbout rechtsonder de 'versnellingsbak'), doen en komt de boel er door aan de as te trekken dan uit?? Of moet ik na het aftappen de hele versnellingsbak uit elkaar trekken door de 5 bouten eruit te draaien, en dan vanaf de binnenkant het lager eruit tikken (weer naar de kant van de (verwijderde) circlip?
Iemand enig idee?
(zie foto weer), alvast dank.
IMG_0462_zps42tquatt.jpg
IMG_0465_zpsgq6oopyz.jpg
IMG_0464_zpsvjqrb0ja.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook een poging wagen met de lager in de vriezer te doen en het staal waar de lager in moet op te stoken met warmte. Met mazzel glijd hij er zo in.

En met het eruit halen alleen het staal opwarmen. En met een lagertrekker eruit draaien. (als je de as eruit krijgt dan he)
 
Je kan dat hele deksel waar het lager in zit toch loshalen?
Dat lager met de circlip moet dan meekomen.
Je moet toch alletwee de lagers waar de as nu in loopt vervangen, dan moet dat deksel er toch ook af.
Naar de scooterzaak rennen kan altijd nog, maar daar leer je niets van. Beetje simpel ook om dat op een forum te roepen, zo kan je elke technische vraag doodslaan.
 
ik zou ook beginnen met het deksel loshalen. daar achter vind je waarschijnlijk ook nog een lager en als de 1 speling heeft heeft de ander dat waarschijnlijk ook. en aangezien het lager op zijn plek wordt gehouden door een circlip is de kans groot dat de passing niet al te strak is ontworpen en het vervangen dus ook goed zelf te doen is.
 
Laatst bewerkt:
Ja doodslaan van topics heeft niet zoveel zin. Als ik met alles naar de motorzaak moet :-)
Maar iets serieuzer. Uiteraard had ik de deksel verwijderd, en de circlip verwijderd. Daarna de seal een de binnekant (olie keerring die voorkomt dat de versnellingsbakolie er aan de kant van het wiel uitloopt, eruit gewipt met een schroevendraaier.
Daarna de deksel op een plank met een gat iets groter dan het lager gelegd en met een vlakke pijp die een iets kleiner diameter heeft dan de buitenste ring van het lager het lager er naar de kant van de circlip toe uitgetikt. Zat wel vast, maar als je recht blijft tikken gaat het. Het lager aan de andere kant van de uitgaande as van de versnallingsbak (is achteras) hoefde niet vervangen te worden, want die heeft altijd in de gearbox olie gedraaid, dus was nog goed (is een los kogellager zonder vetring). Het lager op de foto zit niet in de olie, dus had een vetkeerrring, maar is blijkbaar toch een keer te droog geworden. Maar is nu weer goed . . .
 
wat een grappig topic :) doet me denken aan het sleutelen aan mijn sprint-wc van een jaar of 10 terug..

rommelen met Malossi vertanding, en sleuven slijpen in het vertandingsdeksel en het carter, omdat anders de koppelingpoelie aanliep :)
 
Ja lachen he zo'n race-plee :-)

Zo vind ik persoonlijk de Honda PC800 (Pacific Coast volgens mij voluit) de ULTIME race-plee.

Maar ik heb een Gilera DNA in de 180 cc uitvoering. heeft maar 19 pk, dus gaat niet eens zo hard als de eerder genoemde PC800, maar hij ZIT en rijdt ook niet als een WC. Hij heeft een normaal 'deltabox-achtig' frame, met een normale zitpositie zoals op een echte motor. Dus relatief hoge buddy, en relatief lage clipons. Het is technisch wel een scooter, want de hele aandrijving zit aan de achterswing, geen rem- en schakelpedaal, en 2 handremgrepen aan het stuur.
Wel even wennen als ik na een stukkie sturen op de SV650 plaatsneem op die Gilera . ..

'shit nu trek ik de achterrem in en probeer ik een '1' in te schakelen . . .' :-).

Verder wel de Mallossi koppeling en een strakker veer aan de achterpully inderdaad :-)

Cheers!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan