kawasaki zzr 600 geen vonk

remlicht99

MF'er
31 mei 2015
32
0
SUSTEREN
hallo,

ik ben bezig met een kawasaki zzr600 motorblok uit 1993 voor een projectje.

nu ik eindelijk aangekomen ben bij het testen van het motorblok wil deze niet vonken. ik ben begonnen met het controleren van de zekeringen en het meten van de weerstand van de pick-up. deze is in orde.

om te testen of de bobines een signaal van de CDI krijgen heb ik een testlampje aangesloten op de klemmen die normaal aan de primaire zeide van de bobine zitten. deze knippert niet. dus ik heb een andere cdi 2e hands gekocht op een website, maar geen verandering.

als ik meet op de aansluitingen van de bobines, zie ik dat er een spanning van 12V op de rode draad van beide bobines staat
als ik meet aan de groene draad meet ik 0V als ik de start knop indruk.
en als ik aan de zwarte draad meet, meet ik 6v als ik de start knop indruk

ik heb de kabelboom helemaal doorgemeten alle verbindingen zijn in orde. ook heb ik de junction box open gemaakt, hier heb ik de 3 diode doorgemeten ook deze zijn in orde. verder waren er geen mankementen te bekennen aan de junction box


ik heb geen idee waar ik nog kan zoeken, wie kan mij helpen?


groetjes,

tom stevens
 
Vonken de bougies nu wel of niet (alle 4)? Bougies zijn nat? (dus benzine is OK) en er zit voldoende compressie in het blok (compressie gemeten)? Bougiekabels aangesloten in de juiste volgorde?

Brandstof+vonk+compressie==lopen
 
Ok kopietje van net een pbtje dat ik heb geschreven:

Bekijk Mijn Motor-Forum
Bekijk onderwerpen

De stroboscoop is een flitslamp , die flits op het moment dat de bougie vonkt.
Je hangt de opnemer van dat apparaat om de bougiekabel van cilinder 1
De projectie van de flitsbundel schijn je op de vliegwiel.

Op het Vliegwiel staan tekens;
T van Top (BDP = Bovenste Dode Punt)
F= van voor onsteking (bij stationair
en vaak verder naar voren nog een streepje.
(naar voren is tegen de draairichting in van de motor)

De stroboscoop flits bij stationair op het moment dat F tegenover een pijl (op de behuizing) staat.
Dat is voor het BDP!
Is dat niet zo , staat je ontsteking verkeerd
Ga je meer gas geven, dan komt de ontsteking tijdstip steeds eerder.
Die gegevens staan in het wphb.

voorbeeldjes:

Waarom voorontsteking.
Er zit een vertraging in het verbranden.
Op het moment dat je vonkt, duurt het een paar milliseconden voordat het hele mengsel brand en druk opbouwt. Dat noem je de ontsteking vertraging.
 
thank you! dat is nog eens duidelijk omschreven!

ik heb toenet nog een keer geprobeert te starten, en nu liep die voor een 10 a 2p seconden veel 'blub blub' en opeens langzaam begon die te verbranden!
 
+ en - aansluiten op de batterij, speciale "tool" over bougiekabel hangen in de juiste richting, motor laten rondgaan(startmotor als hij niet start), knopje op de lamp induwen en de lamp flits iedere keer de bougie vonkt. als je ontsteking juist staat : net op het moment dat de markering voor ontsteking van in uw geval cyl paar 2-3 of 1-4 (afhankelijk van welke bougiekabel je gebruikt) tegenover het vaste punt staat.
flits de lamp niet vonjen de bougies niet.
flits de lamp maar zie je de markering niet, heb je ontsteking op een fout moment.

edit, zie net dat er al een 3de pagina was met uitleg :$
 
Laatst bewerkt:
stroboscoop en compressie metertje toenet binnengekregen en direct de compressie gemeten.

hele rare waardes uitgekregen,bij de eerste meting hebben we alle bougies eruit gedraaid en toen 1 voor 1 de cilinders gemeten. de waardes zijn cil 1 120PSI, cil 2 50PSI, cil 3 190PSI, cil 4 45PSI.

daarna wilde we de stroboscoop gaan testen en bij het rond laten gaan van de motor starte de hij opeens, hij loopt zolang ik de choke erop hou en geen gas geef.

hij heeft in totaal misschien 1 minuut gelopen en toen heb ik hem aflaten slaan.

10minuten later hebben we nog een keer de compressie gemeten, maar nu dan wel de bougies 1 voor 1 eruit gehaalt. dus 1 bougie eruit en op die cilinder gemeten en zo de volgende. nu kwamen we op de volgende waardes uit. cil 1 110 PSI, cil 2 120PI, cil 3 155PSI, cil 4 115PSI.
kan iemand deze waardes verklaren, en mij kunnnen vertellen wat de beste volgende stappen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Als hij alleen op choke loopt dan staan je pilotschroeven niet goed.
Of zijn je stationair sproeiers verstopt.
Even gekeken door er remmenreiniger erdoorheen te spuiten of alle gaatjes open zijn?
 
Laatst bewerkt:
neehoor er zat geen handleiding bij, psi was de meest duidelijk afleesbare schaal op de meter vandaar in psi. dan ga ik morgen eens kijken naar de pilotschroeven, de carburateurs heb ik tot 2 keer toe volledig schoon gemaakt dus..
 
Terug
Bovenaan Onderaan