vermogen kwijt en verzuipen

Jer900RR

Rookie
15 sep 2013
10
0
Spijkenisse
Hallo heren en damens,

Wie o wie kan mij tips geven over een probleem met mijn 900RR.
Voordat ik hem weg breng en weer een vermogen kwijt ben aan deze bike zijn er misschien mensen hier die tips hebben wat ik eerst kan proberen.

(achtergrond informatie van deze bike).
Ben er mee over de kop gegaan, motor is in het water beland.
Er zitten nieuwe carbs op (2e hands :)) en deze zijn ultrasoon gereinigd.
(totaal incl. body work, keuring etc heeft dit ding me 2500eu gekost in reparatie, meer kosten zie ik natuurlijk niet zitten, aangezien de motor zelf minder waard is, maarja,, hobby.)

Inmiddels +/- 800km mee gereden met het idee inrijden, maar 2 probleempjes blijven naar voren komen.

1. Moeilijk starten, heb het gevoel dat hij verzuipt, ook als hij warm is..
2. Hij is zijn vermogen kwijt na 10k toeren, toeren teller loopt ook door, hij blijft wel rijden / herrie maken, maar acceleratie is er niet meer.

iemand ervaringen/tips?
 
Als dat ding bougies heeft check die eens. Dan krijg je hetzelfde verschijnsel.

Start moeilijk en inhouden.

Maar ja troubleshooten is het elimineren van bekende factoren.

Dus stapje voor stapje checken.

Meestal zijn storingen electrisch en carbs doe je als laatste.
 
Laatst bewerkt:
Als dat ding bougies heeft check die eens. Dan krijg je hetzelfde verschijnsel.

Start moeilijk en inhouden.

Maar ja troubleshooten is het elimineren van bekende factoren.

Dus stapje voor stapje checken.

Meestal zijn storingen electrisch en carbs doe je als laatste.

Zitten nieuwe bougies in, maar misschien kan het geen kwijt dit nogmaals te doen, ik zal ze wel even controleren.

als er meer tips zijn, altijd welkom
 
Meer toeren zonder meer snelheid is slippende koppeling.

Moeilijk starten zowel koud als warm komt denkelijk doordat hij tijdens het kopje onder gaan water naar binnen heeft gehapt en er iig roest aan de klepzetels en klepschotels is ontstaan waardoor deze niet goed meer af sluiten en je dus compressie verlies hebt.
Of kromme drijfstangen door waterslag.
1e actie is dus compressie meten.

Verder krijg je na verloop van tijd allerlei rare elektronische storingen want elektronica en water, zeker als er spanning op staat, gaat heel erg slecht samen.
 
Meer toeren zonder meer snelheid is slippende koppeling.

Moeilijk starten zowel koud als warm komt denkelijk doordat hij tijdens het kopje onder gaan water naar binnen heeft gehapt en er iig roest aan de klepzetels en klepschotels is ontstaan waardoor deze niet goed meer af sluiten en je dus compressie verlies hebt.
Of kromme drijfstangen door waterslag.
1e actie is dus compressie meten.

Verder krijg je na verloop van tijd allerlei rare elektronische storingen want elektronica en water, zeker als er spanning op staat, gaat heel erg slecht samen.

ja die toeren had ik over het hoofd gezien. Daar heeft daddy gelijk in. Maar hoe wist je dat die kopje onder is gegaan? Had die al eerder gepost?
 
Laatst bewerkt:
Hmm ik heb idd niet goed gelezen. was wat haastig. Maar een motor die in het water is beland daar ga je geheid electirsche storingen mee krijgen.

Alles hangt af van hoelang die in het water lag natuurlijk. Maar als je electriciteits kabels al wat ouder zijn dan neemt die kans alleen maar toe.

Of kabels niet meer goed zijn kun je controleren door de weerstand te meten en of de kabels te voelen..

Gecorrodeerde kabels hebben vaak een stuk harder deel en dit is vaak daar waar de kabels bloot liggen.

Maar is het 1 groot vraagteken en daddy kan best gelijk hebben maar er zijn zoveel factoren dat je gewoon het eea staps gewijs zal meoten uitsluiten.

Je kan bv nieuwe bougies erin gedaan hebben maar als die bv natgeslagen zijn door slecht starten dan zijn ze zo weer kapot of die knurft vh motormagazijn heeft ze een keer laten vallen.

Anderzijds ben ik benieuwd of alle uitlaat bochten even warm zijn als je rijdt en het euvel optreedt.

Maar oplopende toeren en geen acceleratie is meestald idd versleten koppelingsplaten en dat zou je zeker moeten merken bij hardwegtrekken. Of je aandrijfketting besloot de tandwielen te negeren lol.

Maar check op compresie en koppelingsplaten is idd erg belangrijk zoals daddy beschrijft. Maar bougies en goede vonk zou ik zeker checken ..ik heb de meest wazige dingen gehad door bougies en slechte bobines. (maar nog geen oplopende toeren en slippende koppelingsplaten door bougies en of bobines lol)
 
Laatst bewerkt:
De ervaring leert dat een koekblik die zwemles heeft gehad daarna gewoon totallos is en ook bij de moderne motorfiets is de kans op een totallos na zwemles meer dan 90% is helaas. En dan heb ik het alleen nog maar over het elektrische gedeelte van de motorfiets.
En nee dat hoeft niet meteen te gebeuren maar alle '' leuke" storingen komen meestal pas na een tijdje.
Waaronder dus bobines die vreemd gaan doen, pick-up spoeltjes die vreemd gaan doen, een cdi die het dan wel en dan niet goed doet enz enz. Heb je wel echt de hele draadboom uit de fiets gehad en alle stekkerverbindingen droog/schoon gemaakt? En een elektrisch gedeelte van het contactslot houdt ook niet van zwemles en gaat vaak daarna lekker oxideren van binnen.

Als je blok ook vol met water heeft gestaan dan is het bijna onbegonnen werk om er nog weer wat van te maken. Denk aan verroeste cilinderwanden, verroeste zuigerveren, verroeste lagerloopvlakken, verroeste kogellagerbanen, door waterslag krom geslagen drijfstangen enz enz enz.
 
Laatst bewerkt:
de 2 punten die je noemt kunnen ook komen doordat de sproeiers/naald bezetting/afstelling in je carburateurs anders zijn als je originele set.
Vind het wel veelzeggend dat je er al 800 km mee gereden hebt.
kwestie van fijnafstelling of misschien slecht contact in je bougiekabels ?
 
Hmm ik heb idd niet goed gelezen. was wat haastig. Maar een motor die in het water is beland daar ga je geheid electirsche storingen mee krijgen.

Alles hangt af van hoelang die in het water lag natuurlijk. Maar als je electriciteits kabels al wat ouder zijn dan neemt die kans alleen maar toe.

Of kabels niet meer goed zijn kun je controleren door de weerstand te meten en of de kabels te voelen..

Gecorrodeerde kabels hebben vaak een stuk harder deel en dit is vaak daar waar de kabels bloot liggen.

Maar is het 1 groot vraagteken en daddy kan best gelijk hebben maar er zijn zoveel factoren dat je gewoon het eea staps gewijs zal meoten uitsluiten.

Je kan bv nieuwe bougies erin gedaan hebben maar als die bv natgeslagen zijn door slecht starten dan zijn ze zo weer kapot of die knurft vh motormagazijn heeft ze een keer laten vallen.

Anderzijds ben ik benieuwd of alle uitlaat bochten even warm zijn als je rijdt en het euvel optreedt.

Maar oplopende toeren en geen acceleratie is meestald idd versleten koppelingsplaten en dat zou je zeker moeten merken bij hardwegtrekken. Of je aandrijfketting besloot de tandwielen te negeren lol.

Maar check op compresie en koppelingsplaten is idd erg belangrijk zoals daddy beschrijft. Maar bougies en goede vonk zou ik zeker checken ..ik heb de meest wazige dingen gehad door bougies en slechte bobines. (maar nog geen oplopende toeren en slippende koppelingsplaten door bougies en of bobines lol)


Bougies zijn al 2x vervangen, meteen bij het begin (na ongeluk) en de 2e keer maand of 2 geleden, als hij +/- 1min aanstaat loopt hij perfect, hard wegtrekken is geen probleem, doet het echt perfect, ik voel niet dat ik vermogen mis, totdat ik de 10k toeren aantik

Vermoed zelf niet dat het de koppelingsplaten zijn omdat ik puur vanaf 10k toeren het probleem heb (in alle versnellingen) voor deze 10k toeren is er niks aan de hand en trekt hij vol door
 
Heb je de originele carburateurs nog? Je zou eens kunnen kijken of er kleine verschillen zijn.
Kijk ook nog even of alles goed zit. Je kan misschien iets vergeten zijn na veel loshalen en vastmaken.
 
Bougies zijn al 2x vervangen, meteen bij het begin (na ongeluk) en de 2e keer maand of 2 geleden, als hij +/- 1min aanstaat loopt hij perfect, hard wegtrekken is geen probleem, doet het echt perfect, ik voel niet dat ik vermogen mis, totdat ik de 10k toeren aantik

Vermoed zelf niet dat het de koppelingsplaten zijn omdat ik puur vanaf 10k toeren het probleem heb (in alle versnellingen) voor deze 10k toeren is er niks aan de hand en trekt hij vol door

Dan moet je er eens goed opletten wat er precies gebeurt als je rond die 10000 toeren komt,
Toerental wat wel oploopt terwijl de snelheid niet mee gaat kan alleen maar aan de koppeling liggen.

Of de band verliest zijn grip in de velgrand. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan