stuggere zadelveren

nickdylan92

Rookie
21 mei 2013
11
0
Nunspeet
Beste Allen,

Momenteel zit er een panzadel op mijn Suzuki Intruder met 12,5cm veren. Het probleem is echter dat ik deze nogal slap en iets te lang vind. Voordat ik nu blind andere ga kopen wil ik even het een en ander zeker weten.

Naar mijn weten is de stugheid afhankelijk van de dikte van het gebruikte materiaal en de spoed van de veer. Is dit ook echt zo? En wat is dat de toegevoegde waarde van veren die van smal naar breed naar smal lopen.
( http://www.kolliesparts.nl/images/springs-solo-seat-4-inch-chrome_2745_0.jpg )

Als ik flink over een hobbel rij dan raakt de onderkant van mijn zadel het achterspatbord. Echter heb ik dit enigszins opgelost door van die plakbeschermers (voor stoelpoten) onder mijn zadel te plakken. Hetgeen wat ik nu zoek zijn dus veren van +/- 10cm die aardig stug zijn.


Als er iemand oplossingen of een mening hierover heeft dan hoor ik het graag.

Groet,
Nick
 
Als je de veren te lang vind kan je deze inkorten, ze worden dan ook stugger.
Kort je de veer met 25% in dan worden ze 25% stugger
 
Als je de veren te lang vind kan je deze inkorten, ze worden dan ook stugger.
Kort je de veer met 25% in dan worden ze 25% stugger

Ik heb dan niet meer de mogelijkheid om ze te monteren aangezien er ogen in zitten waar de bout in valt. Naar mate de veer langer wordt, wordt de spoed wijder.

Al die veertjes zijn in principe ruk.

Heb je een betere oplossing?
 
Nee.
Ze worden niet stugger, ze krijgen alleen minder veerweg. De veerconstante is bepalend in de stugheid.

Ga hier eens kijken en verbaas je:
Amatec Technische Veren - Drukveren,trekveren,veerringen
|(
Als een veer van 10cm 5cm in veert dan veert iedere cm 0.5cm in.
Haal je de helft van de veer dan veert de veer nog maar 2.5cm in bij hetzelfde gewicht.
Als een veer minder in gaat veren bij hetzelfde gewicht, word hij dan stugger of niet?
 
De spoed kan in het begin bijvoorbeeld meer windingen hebben, en dan naar mate hij verder veert wordt de spoed minder dus stugger. Dit is dus progressief. Constant is een gelijke spoed de hele lengte. Maar dit kan ik alsnog niet doen dus dat heeft voor mij geen zin.
 
De spoed kan in het begin bijvoorbeeld meer windingen hebben, en dan naar mate hij verder veert wordt de spoed minder dus stugger. Dit is dus progressief. Constant is een gelijke spoed de hele lengte. Maar dit kan ik alsnog niet doen dus dat heeft voor mij geen zin.
Ik weet wat progressief is.
De windingen komen op elkaar liggen waardoor een deel van de veer niet meer mee doet waardoor hij stugger word.
Hetzelfde krijg je als je de veer inkort.
 
|(
Als een veer van 10cm 5cm in veert dan veert iedere cm 0.5cm in.
Haal je de helft van de veer dan veert de veer nog maar 2.5cm in bij hetzelfde gewicht.
Als een veer minder in gaat veren bij hetzelfde gewicht, word hij dan stugger of niet?

Best joh. Ontken 1 van de oudst bekende natuurkunde wetten maar. De aarde is zeker nog plat bij jou?
Veerconstante:
Wet van Hooke - Wikipedia
 
Nee, de veer constante zegt hoe stug de veer.is. Lees het stuk op wiki effe door.
Ik heb het gelezen en inderdaad geeft de veerconstante aan hoeveel kracht er nodig is op de veer 1cm te laten inveren.
Ik lees nergens dat de veerconstante gelijk blijft bij het inkorten van de veer.
Als je even zelf probeert na te denken wat er gebeurt als je die veer in kort heb je daar geen formule voor nodig.
Een veer is ook progressief doordat een deel van de veer niet meer mee doet.
Haal je een deel van de veer af dan doet er ook een stuk niet meer mee en zal hij minder ver in veren.
 
Pffff. Sloop een pen en probeer het. Leg een euro op het veertje en meet de indrukking. Knip een stukje van de veer af en leg er weer een euro op. Meet weer de indrukking. Die veranderd niet. Dat heet veer constante. Pannekoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan