Weer of geen weer (5), Laat de hitte maar komen

gisterenavond met een maat wezen rijden, kon ik gelijk mijn nieuwe iginition 2 testen.
het was minder warm dan ik gedacht had gelukkig, we zochten een beetje een weg langs het water, meestal is het daar wat koeler, maar die zoektocht liep na een tijdje toch langs behoorlijk wat stoplichten en de "ik weet dat je hier 50 mag maar wij als bewoner vinden dat dit een 30km zone is en nee je kan me niet voorbij"-mensen ging de motortemperatuur van zowel mijn Vara als zijn VF750 flink omhoog, die van mij niet verder dan het midde van de meter, maar mijn maat zijn motor gaf na een tijdje toch echt een waarschuwingslampje. toen hebben we snel de open weg gekozen en zijn gewoon maar gaan rijden, wat uiteindelijk verkoelender was dan het daadwerkelijk rijden langs het water.
al met al een mooi ritje geworden!
 
Hier in onze westerse wereld draag ik ook altijd mijn volledig motorpak. Omdat het veiliger is, en omdat we het gewoon zijn.
Echter als ik op de Filipijnen rijd, doe ik het niet.
Simpel omdat je daar zo goed als nergens beschermende motorkledij vind, omdat het daar zo in die cultuur zit. Het is er dan ook het hele jaar door vlotjes 32 tot 38 graden ...

Maar, sinds enkele jaren zijn er wel meer en meer veiligheidsregels opgedoken. Zo is het op de Highways* nu wel verplicht een helm te dragen, en ook schoenen ... :+
* en met highways worden daar niet de snelwegen bedoeld, maar de grote verbindings/hoofdwegen van stad tot stad. Die zijn meestal zelfs in betere staat dan de West-Europese wegen

Je moet het trouwens niet zo ver zoeken, in Zuid Frankrijk en Spanje wordt op de dag van vandaag nog steeds in flodderbroek en hemd gereden, al dan niet met korte mouwen ...

Als ik met deze hitte een korte afstand moet afleggen pak ik wel de fiets ... hoeveel veiliger dat is durf ik niet te zeggen ... aan 60km/u de bocht uit met een fiets is ook niet leuk, ik weet wat ik bedoel |(

Dat is wel zo, dat ik in Spanje was zag ik eerst niemand met een helm of iets. Maar daar is een helm ook meer verplicht aan het worden. En je ziet zelfs ook wat meer kleding hier en daar
 
:+ Airco op de motor. Moet niet gekker worden.

Maar die gaat niet helpen tegen het verbranden van mijn been bij het blok. :+

Nope. Oververhitting brengt het slechtste in mij boven. En dan kan een stom foutje van iemand anders ontaarden in een roadrage. :P Rood licht mag maar max. 2 seconden duren. Enz enz.

Neuh, ik weet wanneer ik niet op mijn motor moet kruipen. :$

Je bent niet de enige met een korter lontje met deze temperatuur.....Als ik zo om mij heen kijk lach ik mij af en toe helemaal suf.
Verder heb ik vooral last van een rode reet na het rijden....de uitlaatbochten lopen onder het zadel door. :')

Iemand enig idee of onder het zadel isolatie aanbrengen nog nut kan hebben? Soort aluminiumfolie o.i.d.?
 
Even lekker afkoelen na een ritje:

11695950_117256655279125_5775834415111829221_n.jpg
 
'Komende nacht kans op vorst aan de grond' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Komende nacht kans op vorst aan de grond'

Foto: NU.nl/Cap Magielse
Gepubliceerd: 09 juli 2015 16:50
Laatste update: 09 juli 2015 17:23

In het midden en oosten van Brabant, op de Veluwe en in Twente, kan het in de nacht van donderdag op vrijdag aan de grond gaan vriezen.
Dat meldt Weerplaza donderdag. De minima lopen donderdagnacht uiteen van 4 tot 10 graden, maar aan de grond kan de temperatuur zakken tot iets onder het nulpunt.

Vorst aan de grond in juli is, zo meldt Weerplaza, zeer zeldzaam: sinds 1970 is dat slechts vijf keer voorgekomen. Op 1 juli 1984 werd het op een hoogte van 10 centimeter -1,5 graden in Gilze-Rijen.

Nachtvorst in juli verwacht

Zomerdag
Vrijdag wordt echter gewoon een zomerdag, met maxima tot 24 graden. Zaterdag kan het 29 graden worden in het zuiden.







Oppassen voor de motorrijders in het midden en oosten van Brabant, op de Veluwe en in Twente :]
 
Weeronline bedankt, vanochtend stond er dat het vannacht pas ging regenen.
Net dus 3 kwartier door de regen gereden in m'n doorwaaijas, motorjeans en crosshelm. Het water stond tot in m'n naad. :')
 
Ik moest vanavond ook mijn regenjas onderweg uit de koffer pakken. Een doorwaaijas laat niet alleen lucht door....
 
Ja dat was lekker uitwaaien na mijn nachtdienst.
Eerst nog even natgeregend en daarna flink wat wind maar strakblauwe lucht bij thuiskomst.
 
Zijn er mensen die vanmiddag ergens heen moeten op de motorfiets en weigeren de auto te pakken? Ik heb altijd de neiging om door te rijden, vooral ook omdat je toch ervaring op moet blijven doen in verschillende weersomstandigheden. Maar als ik zo de meteo van vandaag zie, weet ik het zo net nog niet. Hoewel mijn ervaring ook is, dat als je gaat, het achteraf altijd weer mee valt ...

KNMI forecast
KNMI alerts
Buienradar
NU.nl (code rood)
 
Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die vanmiddag ergens heen moeten op de motorfiets en weigeren de auto te pakken? Ik heb altijd de neiging om door te rijden, vooral ook omdat je toch ervaring op moet blijven doen in verschillende weersomstandigheden. Maar als ik zo de meteo van vandaag zie, weet ik het zo net nog niet. Hoewel mijn ervaring ook is, dat als je gaat, het achteraf altijd weer mee valt ...

KNMI forecast
KNMI alerts
Buienradar
Gelderland valt toch wel mee?
 
Yep, maar het westen, waaronder A'dam niet. Mijn vrouw (en anderen) zeggen natuurlijk dat ik niet goed wijs ben en gewoon de auto moet pakken. Motor is niet perse nodig en daarin hebben ze gelijk. Aan de andere kant mis ik de ervaring dan weer van het rijden in pittige wind of storm. Motorfiets kan ik altijd nog aan de kant zetten onderweg of van de snelweg afgaan en binnenwegen pakken. Het gaat om een rit van hooguit een half uurtje, van Mokum naar IJmuiden vv, over de A9. Onderweg zou ik m'n jongste dochter ophalen van 14, maar dat laat ik wijselijk maar achterwege. Ik denk er sowieso nog even over ...

Edit:
Eigenlijk is het meer: Als je onder deze windkracht kunt rijden, weet je gelijk hoe de vlag er bij hangt en is ook gelijk duidelijk dat je met alle windkrachten daaronder ook rijden kunt. Dat is eigenlijk meer de gedachte erachter.
 
Laatst bewerkt:
dan zou ik het niet doen.

en wat belerend, ervaring opbouwen doe je met kleine stappen. maak eersrt maar eens mee hoe het is om bij een stevige wind vanachter een geluidscherm vandaan te komen ipv die ervaring voor het eerst mee te maken met stormkracht.

je knmi alerts staat naar Gelderland, vandaar mijn eerste commentaar
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef nergens heen vandaag, maar het waait hier flink in Den Haag en af en toe een hoosbui. Als ik wel ergens heen moest zou ik wel de motor pakken, want een andere optie heb ik niet, buiten het OV en dat is ook nogal dodgy met dit weer.

Een paar jaar terug ging ik met een flinke storm naar het werk op de motor. Collega's verklaarden me voor gek, ik had volgens hun de tram moeten nemen. En even later las ik dat twee tramhaltes eerder dan waar ik zelf op zou zijn gestapt een dode was gevallen omdat er een omgewaaide boom op de halte was gevallen.

Moraal: met extreem weer zou je eigenlijk helemaal niet naar buiten moeten, en als je dat dan wel doet, is de motor niet noodzakelijk veel gevaarlijker dan een andere manier van vervoer.
 
dan zou ik het niet doen.

en wat belerend, ervaring opbouwen doe je met kleine stappen. maak eersrt maar eens mee hoe het is om bij een stevige wind vanachter een geluidscherm vandaan te komen ipv die ervaring voor het eerst mee te maken met stormkracht.

je knmi alerts staat naar Gelderland, vandaar mijn eerste commentaar
Dank! GL nu gewijzigd in NH in mijn post. Inhoudelijk:
Ik heb de afgelopen maanden vaker met flinke Beaufort windkrachten gereden, sterker: Zocht het juist op om redenen die ik in mijn post genoemd heb. Zou er de posts op dit forum op na moeten zoeken, was meen ik in het "weer of geen weer" winter topic. Echter B9 is voor mij nieuw, maar heb dus geen stapjes overgeslagen. Temeer omdat ik in andere disciplines ook met wind en weer te maken heb, maar elke discipline vereist weer eigen ervaring, zo ook op de motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef nergens heen vandaag, maar het waait hier flink in Den Haag en af en toe een hoosbui. Als ik wel ergens heen moest zou ik wel de motor pakken, want een andere optie heb ik niet, buiten het OV en dat is ook nogal dodgy met dit weer.

Een paar jaar terug ging ik met een flinke storm naar het werk op de motor. Collega's verklaarden me voor gek, ik had volgens hun de tram moeten nemen. En even later las ik dat twee tramhaltes eerder dan waar ik zelf op zou zijn gestapt een dode was gevallen omdat er een omgewaaide boom op de halte was gevallen.

Moraal: met extreem weer zou je eigenlijk helemaal niet naar buiten moeten, en als je dat dan wel doet, is de motor niet noodzakelijk veel gevaarlijker dan een andere manier van vervoer.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. De storm an sich hoeft op zich geen probleem te zijn (toeren hoog houden, voldoende snelheid, gyroscoop effect, lijf slap houden, knie in de wind, goed anticiperen op ghusts voor zover dat mogelijk is althans, midden van de rijstrook pakken ipv links of rechts van het midden etc. etc.). Maar troep op de weg, troep wat door de lucht vliegt, omvallende bomen is natuurlijk ook een risico. Ik kijk het dus zelf ook nog even aan ...
 
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. De storm an sich hoeft op zich geen probleem te zijn (toeren hoog houden, voldoende snelheid, gyroscoop effect, lijf slap houden, knie in de wind, goed anticiperen op ghusts voor zover dat mogelijk is althans, midden van de rijstrook pakken ipv links of rechts van het midden etc. etc.). Maar troep op de weg, troep wat door de lucht vliegt, omvallende bomen is natuurlijk ook een risico. Ik kijk het dus zelf ook nog even aan ...
ok, je edit begrijp ik dan niet, have fun en het rubber op de weg
 
ok, je edit begrijp ik dan niet, have fun en het rubber op de weg
Je hebt gelijk. Uit de edit lijkt het alsof ik nog nooit in Beauforts lager dan 9 heb gereden. Geschreven communicatie is niet altijd even duidelijk.

Maar in ieder geval nu wel duidelijk en ben benieuwd naar een 'stapje' verder. Probleem is altijd met dit soort zaken "hoever kun je gaan". Lijkt ook wat op "hoe schuin kun je in de bochten" hoewel dat ook met allerlei theoriën (en natuurlijk trainen) uit te vinden is. Uiteindelijk geldt toch, je hebt maar één kans om te weten hoe schuin je echt kunt, totdat je een schuifer maakt. Keep you informed and will keep the blue side up ...
 
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. De storm an sich hoeft op zich geen probleem te zijn (toeren hoog houden, voldoende snelheid, gyroscoop effect, lijf slap houden, knie in de wind, goed anticiperen op ghusts voor zover dat mogelijk is althans, midden van de rijstrook pakken ipv links of rechts van het midden etc. etc.). Maar troep op de weg, troep wat door de lucht vliegt, omvallende bomen is natuurlijk ook een risico. Ik kijk het dus zelf ook nog even aan ...
Ik rij regelmatig met de K75RT in harde wind omdat ik in Den Helder werk en kan dit beamen.

Probeer troep die door de lucht vliegt ook niet te ontwijken als het even kan, als je net een windstoot pakt terwijl je uitwijkt ben je verder van huis.
Pas je snelheid aan, met zulke wind hou ik het liever bij 100-110 km/h. En pas ontzettend goed op als je een vrachtwagen in haalt, daaromheen zitten de raarste wervelingen.
 
Ik rij regelmatig met de K75RT in harde wind omdat ik in Den Helder werk en kan dit beamen.

Probeer troep die door de lucht vliegt ook niet te ontwijken als het even kan, als je net een windstoot pakt terwijl je uitwijkt ben je verder van huis.
Pas je snelheid aan, met zulke wind hou ik het liever bij 100-110 km/h. En pas ontzettend goed op als je een vrachtwagen in haalt, daaromheen zitten de raarste wervelingen.
Ah, wat leuk. Heb tussen m'n 8e en 18e jaar in Den Helder gewoond (Schooten) en ken de stad goed. Ook de wind overigens, altijd aanwezig daar. Wellicht komt daar mijn hang naar wind vandaan.
 
Net vanaf de zaak terug naar huis was het af en toe laveren tussen de afgewaaide takken en halve bomen op de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan