Fazer FZX lijst

Balen voor je. Hopelijk niet meer schade.
Ik heb niets maar in Facebookgroep adverteert er een met een hoop spullen.
Succes
 
op de sloop zullen ze zat te vinden zijn, hopelijk is het blok niet droog gelopen, dan maar beter en dikke 1000 opzoeken, een fzr 1000 zonder exup een zwart blok, past er zo in zonder al te veel gedoe
 
Balen voor je. Hopelijk niet meer schade.
Ik heb niets maar in Facebookgroep adverteert er een met een hoop spullen.
Succes

Verder geen schade. Zodra het lampje olie aan ging, kon ik van de weg af, en 500m verder was een bouwmarkt. Daar gestopt en wat geknutseld. Er was weinig olie (ruim onder peilglas, 800ml onder max), maar het ging nog wel rond, dus smering is ok geweest. Pas daar heb ik scheur in kapje ontdekt, en ik heb m ter plekke nog verder kapot gemaakt dan hij al was. Dus in feite niet veel schade, alleen staat m'n motor nu niet thuis. Met het juiste onderdeel op zak moet ik dat ter plekke op kunnen lossen, hopelijk dit weekend. Via 'onderdelenzoeker' al 1 aanbod van de sloop. onderdeelnummer is 1AE-13447-00-00, wordt gebruikt op

1986-1991 FZ750 (GENESIS)
1987-1990 FZR1000
alle jaren FZX750
alle jaren FZX700

kost nieuw €130-€135

Omdat het van meerdere motoren af kan komen is de sloop niet altijd ideaal, ze hebben het denk ik vaker dan ze weten. Ik dacht hier misschien iemand anders z'n resereonderdelenfiets te kunnen plunderen.

Ik heb bij de bouwmarkt zo'n 25 euro uitgegeven aan olie, doekjes, trechtertjes, opvangbakjes. Hopelijk is het met daarbij 25-40 euro voor een nieuw kapje gedaan, en valt dit financieel mee.

Ik moet wel met de belasting bellen, want vanaf morgen mag ik niet meer legaal de weg op. Of geparkeerd staan.
 
Ok de belasting is een leukerdje:

2016: de vorige eigenaar heeft gebruik gemaakt van de overgangsregeling, dus december mag de motor niet op de openbare weg. Wil ik dat toch, dan betaal ik de volledige motorrijtuigenbelasting (mrb). Niet met die 30 euro in mindering, maar wel alleen de periode dat de motor van mij was. Dus 90 euro. Da's even slikken, maar vooruit dan maar.

2017: Ik kreeg een rekening van de belastingdienst van 30 euro. de cryptische omschrijving dat dit een optionele rekening was heb ik niet begrepen, dus ik heb deze rekening betaald. Nu blijkt dat betalen van die rekening betekent dat ik vast zit aan de overgangsregeling en in de wintermaanden van 2017 niet mag rijden. Wil ik dat terugdraaien (november 2016), dat kan, dan ben ik vanaf nu de volledige mrb verschuldigd. Alweer niet met die 30 euro in mindering. Ook kan ik deze niet zomaar terug krijgen. Wat je betaalt aan overgangsregeling is dus GEEN wegenbelasting! Om dit terug te kunnen krijgen moet ik een bezwaarformulier invullen (via de telefoon kon ze een bericht aanmaken, maar geen bezwaar), en dan wist ze niet in te schatten wat de kans was dat ik mijn 30 euro voorgoed kwijt was.

Cryptischer kunnen ze het maken, wel onhandiger.
 
de belastingdienst leuker kunnen we het niet maken, je had de vorige keer die 30 euro niet moeten betalen, dan had daarna bericht ontvangen dat je de normale verschuldigde belasting moeten betalen.
wat je ook kunt doen

je schrijft je motor op naam van je ouder, vriendin of zo, dan schijf je hem een dag later weer op jou naam, vervolgens krijg je netjes bericht van de belasting.

Daar staat in

als u het hiernaast vermelde bedrag tijdig betaald is voor het genoemd motorvoertuig de overgangsregeling voor oltimers van toepassing.
het bedrag is een kwart van de regulier verschuldigde belasting, en dan staat er dat je dan dec, jan, feb niet op de openbare weg mag komen.

verderop staat

als u niet tijdig, onvoldoende of helemaal niet betaald komt u NIET in aanmerking voor de overgangsregeling.
u bent dan het reguliere bedrag aan de belasting verschuldigd

overschrijven dus, dat scheelt je toch weer geld
 
de belastingdienst leuker kunnen we het niet maken, je had de vorige keer die 30 euro niet moeten betalen, dan had daarna bericht ontvangen dat je de normale verschuldigde belasting moeten betalen.
wat je ook kunt doen

je schrijft je motor op naam van je ouder, vriendin of zo, dan schijf je hem een dag later weer op jou naam, vervolgens krijg je netjes bericht van de belasting.

Daar staat in

als u het hiernaast vermelde bedrag tijdig betaald is voor het genoemd motorvoertuig de overgangsregeling voor oltimers van toepassing.
het bedrag is een kwart van de regulier verschuldigde belasting, en dan staat er dat je dan dec, jan, feb niet op de openbare weg mag komen.

verderop staat

als u niet tijdig, onvoldoende of helemaal niet betaald komt u NIET in aanmerking voor de overgangsregeling.
u bent dan het reguliere bedrag aan de belasting verschuldigd

overschrijven dus, dat scheelt je toch weer geld

Dit is mijn eerste motor, dus toen ik hem kocht wist ik nog niet of ik in de winter ook ging rijden. Die brief heb ik niet meer.
Ik denk dat ik in de winter door wil rijden. Zeker nu hij kapot langs de weg staat, en vanaf morgen dus illegaal. Waar ze dus geen uitzondering voor kunnen schrijven.

De tweede alinea was me wel opgevallen, dat leek meer een dreigement dan dat ze aangeven dat betalen van een gestuurde rekening optioneel is. Het sturen van een rekening is innen van geld, niet informatie imo.

Overschrijven zou inderdaad kunnen maar moet wel snel omdat het nu 30 november is. Zou wel flinke duiten schelen (60?).

Ik heb dit trouwens ook gepost in het overgangsregeling topic, dat lijkt me een betere plek voor verdere discussie.

Ik heb een motor die kans maakt op de overgangsregeling (hij is uit '86). Eigenlijk wil ik ook wel in de winter rijden.
 
De conclusie van mijn gescheurde oliefilterhuisje avontuur: donderdag heb ik bij een sloop in de buurt een nieuw kopje gekocht voor 25 e en met die kerel gekletst over filters vervangen en wat ik verprutst zou kunnen hebben. Vrijdag heeft mn vriendin me naar de motor gebracht (had ook met de trein gekund, maar ze vindt zulke dingen ook wel leuk om te zien/doen) en 30 min later was ik weer onderweg naar huis. Hij lekt geen druppie meer, en dat met dezelfde rubbers. Dus ik denk dat er al vanaf het eerste verversen van filter een scheurtje in heeft gezeten.

Balen voor je. Hopelijk niet meer schade.
Ik heb niets maar in Facebookgroep adverteert er een met een hoop spullen.
Succes

Ik had jouw bericht al gelezen en was dus kritisch op presteren van de motor. Het viel me op dat schakelen niet zo soepel ging. Was versnellingsbak/koppeling toch droog gekomen? Thuis even goed gekeken, kan bijna niet. Er was niet zo veel olie uit, en zowel versnelling als koppeling zitten goed onderin. Dus verder kijken. Koppelingsvloeistof op. Als in, alleen nog nat bezinksel in reservoir. Hoe kan dat nou weer? Die heb ik van t voorjaar bijgevuld. Dus die bijgevuld en ontlucht. Dat wilde maar slecht, er bleef lucht uit komen. De vieze vloeistof was er tenminste wel uit nu. Even geforumd en gevonden dat je hem een nachtje met de hendel ingeknepen moet laten staan om luchtbellen te verwijderen. Gedaan, en ook dat opgelost. Nu rijdt en schakelt ie weer als n zonnetje. Dus geen blijvende schade van olieavontuur. :t :]

nu vraag ik me af hoe a) de koppelingsvloeistof zo snel op is geraakt en b) er zoveel lucht in de leiding bij is gezogen bij het ontluchten van de leiding. Ik heb geen idee waar dat zou moeten zijn, maar kan ie lek zijn? Ik sta open voor hints, maar gezien ik met de vorige vloeistof een seizoen heb gereden is het niet dringend... :)
 
Kan zijn dat de zuiger lekt bij het blok. Revisiesetje kost €20,-- ofzo. Ik heb het zelfde euvel gehad. stelde niet veel voor. Goed schoonmaken nieuw rubber epop en en veertje en klaar is kees
 
Kan zijn dat de zuiger lekt bij het blok. Revisiesetje kost €20,-- ofzo. Ik heb het zelfde euvel gehad. stelde niet veel voor. Goed schoonmaken nieuw rubber epop en en veertje en klaar is kees


Top, daar heb ik wat aan. Dat zou zeker kunnen. Ik dacht zelf eerder aan een lek bij de handgreep, omdat daar de druk lager is en hij eerder lucht aan zou zuigen. Maar dat ziet er allemaal erg dicht uit, geen idee waar dat zou kunnen lekken. Ik kijk eerst even aan hoe lang het duurt voordat ik weer leeg sta (ik ga het nu elke rit even checken).

Kon je ergens de lekkage zien? (spoortje afgebeten lak, hangende druppels, etc?) of was het daar te weinig voor. Had je ook bij ontluchten leiding dat je maar bellen bleef krijgen? :$ dank!
 
Herkent iemand hier fzx onderdelen in?
Dit vond ik op mijn zolder tussen de andere motor onderdelen.

720.jpg


720.jpg
 
Laatst bewerkt:
He hallo!

Ik ben mijn linkerkapje (plastic fairing dingetje) kwijt geraakt. Ik ga zo nog even de route langs rijden waar ik gisteren geweest ben, maar ik vrees dat het m niet meer gaat worden (hij valt natuurlijk in het midden van de weg, dus stuitert niet zomaar onbeschadigd de berm in...

Heeft iemand nog wat liggen? Voor de duidelijkheid op dit plaatje omcirkeld, maar dan dus aan de linkerkant. Via Ebay kom ik op 50e verzendkosten, nieuw kom ik op 100e incl verzendkosten, dus ik ben wel wat bereid te bieden. kleur om het even, in het zwart heeft niemand m denk ik...
full
 
He hallo!

Ik ben mijn linkerkapje (plastic fairing dingetje) kwijt geraakt. Ik ga zo nog even de route langs rijden waar ik gisteren geweest ben, maar ik vrees dat het m niet meer gaat worden (hij valt natuurlijk in het midden van de weg, dus stuitert niet zomaar onbeschadigd de berm in...

Heeft iemand nog wat liggen? Voor de duidelijkheid op dit plaatje omcirkeld, maar dan dus aan de linkerkant. Via Ebay kom ik op 50e verzendkosten, nieuw kom ik op 100e incl verzendkosten, dus ik ben wel wat bereid te bieden. kleur om het even, in het zwart heeft niemand m denk ik...[afbeelding]

ohja onderdeelnummer, mocht je daar wat aan hebben: 1UF-21711-00
 
Hi fzx collega's! Mijn vrouw wil graag op mijn fzx700 gaan rijden. Nu is zij wat korter (1.53) en wil ik de motor wat verlagen. Weten jullie of ik de achtervering kan verlagen? Misschien een kortere springveer?

2e probleempje is dat ik de olie wil verversen maar de bout helemaal vast zit. Iemand nog tips?

Hoor het graag!
 
Hi fzx collega's! Mijn vrouw wil graag op mijn fzx700 gaan rijden. Nu is zij wat korter (1.53) en wil ik de motor wat verlagen. Weten jullie of ik de achtervering kan verlagen? Misschien een kortere springveer?

2e probleempje is dat ik de olie wil verversen maar de bout helemaal vast zit. Iemand nog tips?

Hoor het graag!

Is zelfs de FZX te laag voor haar? Zo groot is ie toch niet? De originele vering heeft heel wat travel, en komt vlak bij het spatbord bij het rijden. Inkorten zou kunnen, maar dan moet je wel voor een veer met dezelfde minimum lengte zorgen, denk ik. Dus stijver. Is er niet meer te halen met de voorvork inkorten?

Qua bout: Heb ik nog geen problemen mee gehad. Probeer je de aftapschroef eruit te draaien of de bout zelf? (of heb je geen schroef?) De bout is in principe makkelijker. Heb je een zeshoekige dop (niet zo'n 12zijdige, die verraggen je bout) en een ratel met lange arm? en al wat verlengd? Als je roest kan zien kan het helpen wat wd40 erop te spuiten, even sleutel (of griptang) erop zetten, met de hamer zachtjes op de sleutel tikken (in de los-richting), een keer proberen los te draaien, een nachtje te wachten, tikken, proberen. Er hoort natuurlijk een messing (koper?) ring tussen, dus kan ie nooit vast roesten. Maar wie weet wie dat heeft verkloot de vorige keer. En ook nog te hard aangedraaid.

(het volgende is mij nog nooit overkomen hoor O-) : de bout zit ondersteboven, draai je de goeie kant op? anders draai je m nog veel vaster)

Als ie zo lang al vast zit is het vast een goed idee om de olie te verversen. :Y
 
Ik heb een vraagje , mijn FZX heeft 1 1/2 jaar stil gestaan en loopt heel slecht.
Heb als zo'n flesje om te reinigen toegevoegd aan de benzine , maar dat heeft niet geholpen.
Vooral stationair en als ik gas geeft slaat ie af.
Vanaf 5000 tpm gaat ie wel goed , maar dat rijdt een beetje moeilijk in de stad.

Ik zou graag de carburateurs (laten) schoonmaken , heeft iemand misschien ervaring met het loshalen van de carburateurs.
Is zoiets zelf te doen ?

Gr.Wout :]
 
Als je wel eens een carburateur hebt schoon gemaakt met goed resultaat kan je deze ook zelf doen. Check wel eerst je rubbers van blok naar carb en van carb naar filter. Zijn deze hard dan vervangen! Anders loopt i nooit goed! En je krijgt het zeer slecht er weer op straks
 
Is zelfs de FZX te laag voor haar? Zo groot is ie toch niet? De originele vering heeft heel wat travel, en komt vlak bij het spatbord bij het rijden. Inkorten zou kunnen, maar dan moet je wel voor een veer met dezelfde minimum lengte zorgen, denk ik. Dus stijver. Is er niet meer te halen met de voorvork inkorten?

Qua bout: Heb ik nog geen problemen mee gehad. Probeer je de aftapschroef eruit te draaien of de bout zelf? (of heb je geen schroef?) De bout is in principe makkelijker. Heb je een zeshoekige dop (niet zo'n 12zijdige, die verraggen je bout) en een ratel met lange arm? en al wat verlengd? Als je roest kan zien kan het helpen wat wd40 erop te spuiten, even sleutel (of griptang) erop zetten, met de hamer zachtjes op de sleutel tikken (in de los-richting), een keer proberen los te draaien, een nachtje te wachten, tikken, proberen. Er hoort natuurlijk een messing (koper?) ring tussen, dus kan ie nooit vast roesten. Maar wie weet wie dat heeft verkloot de vorige keer. En ook nog te hard aangedraaid.

(het volgende is mij nog nooit overkomen hoor O-) : de bout zit ondersteboven, draai je de goeie kant op? anders draai je m nog veel vaster)

Als ie zo lang al vast zit is het vast een goed idee om de olie te verversen. :Y

Hi Maarten, bedankt voor je tips. Ga er dit weekend even naar kijken. Volgens mij zit er idd geen ring tussen, dus dat zou het moeten verklaren.

De rijschool heeft de motor helaas afgekeurd, dus het hele verlagen is niet meer nodig. Misschien als beginmotor als ze klaar is (was ook mijn eerste motor)
 
Hi Maarten, bedankt voor je tips. Ga er dit weekend even naar kijken. Volgens mij zit er idd geen ring tussen, dus dat zou het moeten verklaren.

De rijschool heeft de motor helaas afgekeurd, dus het hele verlagen is niet meer nodig. Misschien als beginmotor als ze klaar is (was ook mijn eerste motor)

Afgekeurd? Ben benieuwd waarom. Ik heb m nu ook als eerste motor, is prima. Zeker vanuit onderhoudsperspectief, geen moeilijke dingen met ABS of electronica etc.
 
Goedemiddag,

Ik ben net aan het lezen geweest in dit topic en ben opzoek naar een paar onderdelen voor een yamaha fzx 750.

Het is voor mijn schoonvader die anderhalf jaar bezig is geweest om een opknapper weer tot nieuwstaat te krijgen.
Zijn motor is nu 2 maanden eindelijk klaar. Nu gingen we zondag een rondje rijden met het mooie weer en toen is er een quad achterop zijn fzx geklapt. Hij baalt hier verschrikkelijk van omdat er heel moeilijk tot geen onderdelen te krijgen zijn voor zijn fzx.

Zijn achterkap is kapot en zijn achterspatbord. Heeft iemand dit toevallig nog of weet iemand waar ik kans maak om aan de onderdelen te komen ?

Ik hoop dat hij snel weer trots op pad kan met zijn fzx.
 
Terug
Bovenaan Onderaan