motortrillingen in stuur en voetsteunen

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Vandaag voor het eerst op mn projectfiets een flink stuk gereden, maar na 300 km had ik toch wel te veel last van de trillingen in het stuur en in de voetsteunen.

Hoe werkt dat bij stuurgewichten?
Hoe zwaarder het gewicht hoe minder trillingen hij doorgeeft?

Zijn er ergens voetsteunrubbers te verkrijgen of voetsteunen met een dikken rubber grip?
Gaat om voetsteunen van een GSXR1000 K4, maar als ik daarop google vind ik niets zinnigs...

Iemand ervaring met bovenstaande?

R&R

8-)
 
Hahaha.....

Same here!!
Maar dan op een Kawasaki ZXR750 H2 1990.

Ik heb ook het idee dat het ook door de einddemper kan komen.
Heb er een Laser K1 onder die helemaal hol is en dus wel voor resonantie zorgt.

Verder hoorde ik iets over carburatie maar die van jou heeft injectie neem ik aan.
Die kan ook wel voor resonantie zorgen.

Ik ga het eens volgen. Misschien heeft iemand nog een goeie verklaring én oplossing.
 
Hahaha.....

Same here!!
Maar dan op een Kawasaki ZXR750 H2 1990.

Ik heb ook het idee dat het ook door de einddemper kan komen.
Heb er een Laser K1 onder die helemaal hol is en dus wel voor resonantie zorgt.

Verder hoorde ik iets over carburatie maar die van jou heeft injectie neem ik aan.
Die kan ook wel voor resonantie zorgen.

Ik ga het eens volgen. Misschien heeft iemand nog een goeie verklaring én oplossing.

Nee hoor ik heb ook carbs. Is namelijk een kawa Z1000 1977. Ouwe dame :) :)
Alleen de voetsteunen zijn van een gsxr1000k4, maar moet die waarschijnlijk vervangen...
 
Nee hoor ik heb ook carbs. Is namelijk een kawa Z1000 1977. Ouwe dame :) :)
Alleen de voetsteunen zijn van een gsxr1000k4, maar moet die waarschijnlijk vervangen...

Misschien zit het dan toch in de carburatie en biedt synchronisatie uitkomst. :Y

Achterwiel/tandwiel overigens wel goed in "in lijn" met voortandwiel?......dat wil ook nog wel eens voor trillingen in met name de voetsteunen zorgen.
 
Misschien zit het dan toch in de carburatie en biedt synchronisatie uitkomst. :Y

Achterwiel/tandwiel overigens wel goed in "in lijn" met voortandwiel?......dat wil ook nog wel eens voor trillingen in met name de voetsteunen zorgen.

Dat was bij mij niet het geval.
Ik heb mijn carbs er de afgelopen dagen al 3x af gehad inclusief synchroon stellen. Geeft geen verschil
 
Je kunt best zwaardere trillingsdempers proberen,zou best kunnen helpen.
Voor de voetsteunen zou ik andere platen maken waarin je rubbers monteerd.Ik heb verschillende motoren gehad waar dat standaard zo zat.
Moet je wel zelf maken :)
 
Ik heb vergelijkbare problemen. Ik heb onderstaande post gisteren op het "Racehelden van weleer"-forum geplaatst, maar nog geen antwoord gehad. Iemand hier?


Ik wil deze zomer, als het hier toch eigenlijk te heet is voor een lange tocht, weer enige tijd aan mijn Vietnamese vibrator besteden. Vorig jaar is dat heel goed uitgepakt (zie http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,192.msg52479.html#msg52479 ): ik kan nog steeds mijn stuur loslaten en hij blijft rechtdoor rijden. Omdat er ook weer een paar onderdelen zijn afgebroken, o.a. de chokehandle en een achtervoetsteun (de las zat op traditioneel Vietnamese wijze maar aan een paar tipjes vast) wil ik 2 dingen doen:
- alles nalopen (voor enige veiligheid....)
- kijken of ik de vibraties kan verminderen.
Om diverse redenen wil ik het blok niet opentrekken. Eén daarvan is dat ik geen flauw idee heb of ik pakkingen en onderdelen kan kopen. Dit schuif ik dus nog even voor mij uit.

In http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,1327.msg41350.html#msg41350 werd de hint gegeven om een gewicht onder de krukas te bevestigen om te trillingen te verminderen.

Heeft iemand anders dat ook geprobeerd?
Moet het gewicht alleen aan het carter vastzitten?
Wat zou een goed gewicht zijn om te beginnen met experimenteren?
Nog andere goede suggesties?
 
Net even gesproken met Ten Kate Racing en gevraagd naar hun ervaringen betreft stuurgewichten/trillingsdempers.
Antwoord: de theorie klinkt aannemelijk, maar in praktijk levert het je nooit op wat je ervan verwacht.... :(
 
full


Heb de voetsteunen wel eens zo opgehangen,zitten in een transmissiedemper van een Ducati.
 
Ik heb vergelijkbare problemen. Ik heb onderstaande post gisteren op het "Racehelden van weleer"-forum geplaatst, maar nog geen antwoord gehad. Iemand hier?


Ik wil deze zomer, als het hier toch eigenlijk te heet is voor een lange tocht, weer enige tijd aan mijn Vietnamese vibrator besteden. Vorig jaar is dat heel goed uitgepakt (zie http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,192.msg52479.html#msg52479 ): ik kan nog steeds mijn stuur loslaten en hij blijft rechtdoor rijden. Omdat er ook weer een paar onderdelen zijn afgebroken, o.a. de chokehandle en een achtervoetsteun (de las zat op traditioneel Vietnamese wijze maar aan een paar tipjes vast) wil ik 2 dingen doen:
- alles nalopen (voor enige veiligheid....)
- kijken of ik de vibraties kan verminderen.
Om diverse redenen wil ik het blok niet opentrekken. Eén daarvan is dat ik geen flauw idee heb of ik pakkingen en onderdelen kan kopen. Dit schuif ik dus nog even voor mij uit.

In http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,1327.msg41350.html#msg41350 werd de hint gegeven om een gewicht onder de krukas te bevestigen om te trillingen te verminderen.

Heeft iemand anders dat ook geprobeerd?
Moet het gewicht alleen aan het carter vastzitten?
Wat zou een goed gewicht zijn om te beginnen met experimenteren?
Nog andere goede suggesties?
Niemand wat hints die ik als startpunt kan gebruiken? Dit mede omdat sommige materialen hier heel moeilijk te krijgen zijn en ik dus mogelijk dingen moet proberen te regelen.
 
Waarschijnlijk met zwaardere stuur gewichtjes ,
Haal je er wel wat uit,

Wielen 100% recht, en ook 100% goed gebalanceerd?
Beetje onbelans kan al trillingen doorgeven,

Kan je niet bij CMSNL jou onderdelen bestellen?

Maar wat bedoel je met gewichten onder de krukas plaatsen?

Bedoel je onder je motorblok ? Of daadwerkelijk inwendig ?
 
Er zitten al stuurgewichtjes in. Ik denk dat zachte handvatten voldoende moet zijn, maar dat ga ik uitproberen.

Wielen is ook niet de directe oorzaak want ik heb dezelfde vibraties als de motor op de standaard staat. Zelf denk ik dat het uit het motorblok komt.

CMSNL: twijfelachtig. Het is een Vietnamese kloon van de Honda Rebel met hier en daar wat aanpassingen. Ik ben bang dat ik veroordeeld ben tot het kopen van onderdelen hier in Vietnam.

In het gelinkte artikel stond:
Ik denk hierbij ook aan Aalt's theorie dat je massa onder de krukas moet hebben om trillingen tegen te gaan.
(Minarelli vele jaren geprobeerd rustig te krijgen ,is uiteindelijk gelukt door een flinke homp staal onder het krukascarter te schroeven) (daaruit volgend ook zijn theorie dat die Kreidlers misschien wel mede zo lekker draaien omdat die als enige "onder" de krukas een flinke voorraad staal hebben hangen ,nl. de versnellingsbak)


Dit klinkt als uitwendig en alleen aan het carter bevestigen, niet ook aan het frame.
Wat op zich logisch zou zijn. Maar of dat ook echt zo is?
 
Nee, de oude voetsteunen waren op de welbekende Vietnamese jbf-manier schots en scheef ergens aan het frame gemonteerd. De nieuwe trillen wat minder dan de oude, zitten nu tamelijk recht tegenover elkaar, maar zijn ook niet in rubber gemonteerd. Is wel iets dat ik deze zomer meeneem in de mogelijke aanpassingen.
 
Misschien even de boutjes van het motorblok checken of ze nog vastzitten.
Heb dat is bij een brommer gehad. Na 25km had je geen gevoel meer in je handen.

Overigens heb ik bij mijn brik ook wel last van trillingen maar dat merk ik alleen in de spiegels waar ik bij een bepaald toerental geen moer in zie. Zal ook wel een beetje onbalans in het motorblok zijn. Het spul is ook niet nieuw meer natuurlijk. :p
 
Check de staat en de spanning van de ketting eens, en zoals eerder vermeld, kijk ook eens of je achterwiel er 100% recht in zit. Dus niet (alleen) naar de streepjes op je achterbrug, maar meet beide kanten na met een schuifmaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan