olie pomp/olie verversen yamaha xt 600 1984

bonnie40

MF'er
25 apr 2015
60
0
Ik heb een oude xt600 ,de motor heeft 5 jaar stilgestaan ,ik heb hem wat opgeknapt zodat hij er weer redelijk netjes uitziet ,
en ook direct de olie ververst , daarna eerst gewoon wat proberen langs de kickstart ,om te zien of er olie doorstroming was ,met ontluchtingsboutje los,
er kwam geen olie ,
dan met bougie eruit aanlopen ,nog geen olie ,
dan starten zo maar voor even natuurlijk, hij sloeg een paar keer eventjes aan ,maar geen olie,
dan oliefilter los/eruit alles droog daar ,

Wat kan ik het beste doen nu , I.p.v heel de boel direct open te gooien ?
en zit de oliepomp achter het filter ?
kan blok blijven zitten?

Ik weet zeker dat motor goed is weggezet ,zonder dit gebrek ,dus wat hebben we vuil/drab,ventiel, verstopt of vastzittend ,doorblazen ,spoelen ??

gr
 
Wat ik deed met een kick only blok is motor op de zijkant in het gras. In de 3e versnelling, de toevoer leiding vanaf olietank los en dan iemand aan het achterwiel laten draaien en tegelijk olie in het kanaal dat naar de oliepomp gaat bijvullen.

Je kan even voor de zekerheid door de klepstel luikjes op de kop wat olie gieten. Bij eerste start laat ik er ook altijd eentje even los om te checken of de kop olie genoeg krijgt. Moet er dan echt uit spugen.
Uit ~~~ Het drietiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)
 
_O- _O-
Als je dit opgelost hebt, weet je dan ook al waar je de nieuwe olie in gaat doen? _O-
Het is een dry sump motor, de olie zit in het frame *O*


Laat je niet gek maken, als het een XT van 84 is, dan meestal van het type 43F of 34L.
Beide typen hebben een olietankje links achter, dus geen olie in het frame zelf.

Diagnose met de beperkte info zal niet lukken, wel antwoord op de vraag of de oliepomp voor het oliefilter zit. Ja, zit voor oliefilter. Wat ik doe (bij type 43F) na het verversen van olie is de dodemansknop inschakelen zodat de motor niet kan starten. Schroefje boven oliefilterdeksel opendraaien en met de kickstarter op en neergaan totdat er olie uit het kleine gaatje komt, dan schoefje dicht. Maar dat heb je allemaal gedaan.

Waar heb je olie in bijgevuld ?
 
Laatst bewerkt:
Klopt ik heb het allemaal gedaan ,het ontluchten , de bougie eruit en hem aanlopen in 1e of 2e,dus dan is er flink aandrijving v.d pomp en kan niet starten ,maar niks
dan zelfs geheel zonder het filter en ook niks ,
olie zit bij mij inderdaad in het tankje links ,er is ingegaan de hoeveelheid die volgens spec erin moet,
daar ligt het niet aan ,het zit erin maar komt niet doorgelopen ,
wel heb ik in de olie aflaatmoer in het midden een schroef zitten ,moet daar soms ook nog ontlucht worden ,lijkt te gek voor woorden,maar voor dat ik iets open gooi wel alles zo proberen ,
wat gassen zegt zou ik nog kunnen proberen ,maar normaal is dat allemaal niet (bedoel even olie wisselen) maar gassen bedoel je eigenlijk hem vol laten lopen langs de het oliefilter?
als motor goed is weggezet ,kan pomp niet ineens versleten zijn ,wel kan er ergens drap ofzo zitten ,of een of ander ventiel ?
wel alvast bedankt voor de reactie
 
ik heb de manual van xt met olie in frame , de mijne is dan wel met een tankje ,
maar goed ze zeggen dat het ventiel in de stijgleiding zit ,ook ik dacht aan dit ventiel,
maar als het in de stijgleiding zit dan zou het na het oliefilter zitten ,richting de kop,
dus d.w.z dat ik toch nog altijd olie bij het filter zou moeten kunnen krijgen .
 
ik heb de manual van xt met olie in frame , de mijne is dan wel met een tankje ,
maar goed ze zeggen dat het ventiel in de stijgleiding zit ,ook ik dacht aan dit ventiel,
maar als het in de stijgleiding zit dan zou het na het oliefilter zitten ,richting de kop,
dus d.w.z dat ik toch nog altijd olie bij het filter zou moeten kunnen krijgen .

Het it in het zijdeksel waar de koppeling achter zit.
 
ik heb de manual van xt met olie in frame , de mijne is dan wel met een tankje ,
maar goed ze zeggen dat het ventiel in de stijgleiding zit ,ook ik dacht aan dit ventiel,
maar als het in de stijgleiding zit dan zou het na het oliefilter zitten ,richting de kop,
dus d.w.z dat ik toch nog altijd olie bij het filter zou moeten kunnen krijgen .

Dat "klepje/ventiel" zorgt ervoor dat na het afzetten van de motor de olie niet in het carter van de motor zakt en de olie in de leiding naar de cilinderkop blijft staan. Het ventiel zit na de oliepomp en voor het oliefilter in je rechter zijdeksel.

1) Vanuit het tankje wordt de olie naar de oliepomp toegevoerd. In het tankje, waar de toevoerleiding uitgaat zit een filtertje. Deze kan verstopt zitten door vuil/roest uit het tankje.
Als de toevoerleiding toch los is, dan misschien even met lucht doorblazen.

2) Het dekseltje van het oliefilter aan de zijkant van het motorblok wordt met bouten op het blok geschroefd. Één van die bouten (de onderste) is een speciale bout met een lange borst. Deze bout zorgt ervoor dat de toegevoerde olie niet naar het blok wordt afgevoerd. Is ver gezocht maar toch, maar heb je de juiste bout toegepast ? (onwaarschijnlijk want er zou olie in je filter moeten komen.

3) De oliepomp wordt aangedreven door een plastic tandwieltje. Dit tandwieltje loopt op het koppelingshuis. Als je rechterzijdeksel demonteert, kun je zien of het tandwieltje nog op de juiste wijze vastzit en de oliepomp wordt aangedreven. Nu het zijdeksel los hebt kun je meteen het "ventieltje" bekijken.

4) In het rechter zijdeksel zit intern ook een olie-keerring met een "ijzeren" rand. Deze oliekeering gaat over de krukas. Deze keerring kan lek zijn en zorgt dan voor olie verlies.

Kortom toevoerleiding en rechter zijdeksel demonteren is het minimale wat je kunt doen.
Verstandig om eerst olie uit het tankje af te tappen.

Ben erg benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de adviezen ,daar kan ik al iets mee, en hoe meer hoe beter ,
als ik wat dingen heb gecontroleerd laat ik het weten ,kan even duren bij mij.
wat die bout bij filter betreft ,kan zijn dat ik verkeerde heb gebruikt, maar ook met filter eraf geen olie,dus dit zal het niet zijn.
maar als het terugslag ventiel na de pomp en voor het filter zit is het een grote kanshebber,ik wil de pomp zelf in elkaar houden ,kan dit als je dit ventiel wil bekijken ?
het olie tankje is al die jaren wel vol met olie gebleven dus kans op roest e.d is daar klein .

ventiel en tandwiel zijn grote kanshebbers denk ik ,
 
ben toch eens wat gaan openhalen , tankje+zeef Oke,
doorblazen naar blok Oke, In het deksel zit het ventiel, kogeltje met veertje perfect in orde,
het deksel vormt een kanaal.
tegenover het ventiel zit een gat ,ik blaas daar in en hoor plop, nog eens blazen en geen plop meer ,dus dacht mogelijk was dit iets,
de tandwieltjes zien er goed uit,
alles nog zo veel mogelijk doorgeblazen en alles was Oke ,
de pomp zit achter koppeling ,ik heb dit nog even laten zitten ,
Door dat ik die plop had gehoord dacht ik dat er iets zou zijn verbeterd ,dus alles dicht ,olie erin ,en eerst weer trappen,ik hoor hem kolken/aanzuigen uit vaatje dus denk ,goed teken ,maar na 50 keer trappen nog niks ,
dan maar weer gaan lopen in 2 ,zonder bougie ,een paar honderd meter en nog niks .
ondertussen beginnen ze hier in de buurt al te denken ,die is gek die loopt alsmaar naast zijn motor ,zie mensen wel graag lachen ,maar ik lach dan toch liever mee,goed dat mijn fitness abonnement al is opgezegd want heb nu wel even genoeg gelopen.
Dus wat nu ,olie opgieten langs filter?
of nog verder graven tot pomp ?
 
Falls doch (noch) kein Öl aus der Bohrung tritt, die Entlüftungsschraube jetzt einige Gewindegänge reinschrauben, Motor kurz starten, abstellen und Entlüftungsschraube wieder rausnehmen - jetzt muß Öl kommen (event. nochmal kurz kicken/orgeln)! Entlüftungsschraube mit Gefühl (!!!) festziehen, Ölgesabber abwischen und nachschauen ob alles andere dicht ist.

dan is er dit nog ,maar aangezien hij 5 jaar niet heeft gedraaid ,moeilijke optie
 
Hallo
Ik heb een vraagje
Ik heb een nieuwe honda cr250 2 tak gekocht van het bouwjaar 2001 nou heb ik gehoord dat je benzine met olie moet mixen nauw weet ik niet hoe ik dat moet doen en wat de besten olie is voor mijn crossmotor en hoe ik hem de besten kan mixen? Zelf in de jerryken mixen of in de tank zelf?
Stel je voor ik tank 10 liter benzine in een jerryken hoeveel olie moet ik er bij schuden
Zou Iemand mij kunnen helpen aub alvast bedankt!!
 
250cctje. Het is gewoon toegestaan een eigen topic te openen voor vragen. Nu begin je over een ander onderwerp in iemand anders zijn topic te lullen.
Ik zie dat je nieuw bent op dit forum. Zal je een klein handje helpen. Als je linksboven aan op index klikt krijg je een lijst met alle categorieën dit forum. Je zoekt de categorie waar jou vraag in thuis hoort en klikt hierop. Helemaal links onderin staat nieuw topic openen. Hier kun jij jou vraag stellen en kunnen mensen jou vraag beantwoorden.
(Nu ga ik ook een eindje off-topic. Excuses)
 
Laatst bewerkt:
De Xt is opgestart en wordt weer gesmeerd,
ik heb opgegoten langs de kleppen ,vervolgens plat gelegd ,opgevuld langs oliefilter,dan wat kicken,dan zie je wat luchtbellen komen en olie verdwijnt in gaatje daar waar onderste bout in zit (deksel filter) .
de boel dicht gedaan ontluchtingsboutje er iets ingedraaid,starten en zag al direct dat er olie uit sijpelde .
bedankt voor al de reacties
 
De Xt is opgestart en wordt weer gesmeerd,
ik heb opgegoten langs de kleppen ,vervolgens plat gelegd ,opgevuld langs oliefilter,dan wat kicken,dan zie je wat luchtbellen komen en olie verdwijnt in gaatje daar waar onderste bout in zit (deksel filter) .
de boel dicht gedaan ontluchtingsboutje er iets ingedraaid,starten en zag al direct dat er olie uit sijpelde .
bedankt voor al de reacties

Fijn te lezen dat het is opgelost, opgieten bleek dus de echte oplossing. Maar goed je weet nu in ieder geval dat alle leidingen open waren, better save than sorry. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan