Stroomlek

23 jan 2015
202
0
Rotterdam
Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een eigen motor, een CBR 600 F2 uit 1994.

Zodra ik de motor aan zet, zie ik de voltage snel dalen richting 11 (vanaf 12.7). Daardoor kan ik de motor niet goed (tot helemaal niet) starten. (vorige eigenaar had een volt meter ingebouwd)

De accu is gewoon goed, heb een druppellader (optimate 3) en die geeft aan dat de accu gezond is (eerst brand charge een tijdje, daarna het meest rechts bovenste groene lichtje blijft dan knipperen).

Nu ben ik eerst de ampere gaan meten met het contact slot op uit. Rode pin van de multimeter op de zwarte kabel en de zwarte pin op de min pool van de accu. Hij geeft dan 0.4mA aan.

Toen gekeken wat de voltage was, de multimeter gaf 12.7V aan
(accu eerst ff goed opgeladen voordat ik begonnen ben met testen)
(rode pin op plus pool en zwarte pin op min pool)

Heb alle zekeringen eruit gehaald en dat maakte geen verschil. 12.7V bleef staan en de 0.4mA ook. Het lijkt er niet op dat de 12.7V minder wordt. ik meet morgen nog een keer om te zien of het veel minder geworden is.

Nu dacht ik dat het voltage nul moest zijn wanneer de accu gewoon is aangesloten en de motor uit staat?

Als dat wel normaal is en de 0.4mA is ook redelijk, hoe kan ik dan het beste (en veilig) de motor testen wanneer het contact slot op aan staat?
 
De accu moet altijd een voltwaarde afgeven. Losse accu is meestal 12,7V, 13.5V bij opladen met acculader en 14.5V bij laden met een draaiende motor. Als deze waarde met 1V afwijken is het raadzaam om dit nader te onderzoeken.

Wat merkwaardig is aan jou verhaal is dat er een stroom blijft lopen (ook al is 0.4mA =(0.0004A) heel weinig) als alle zekeringen eruit zijn. Zit er alarm op je motor? Deze blijft stroom trekken van je accu.
Wat gebeurt er met de stroommeting als je de hoofdzekering van je motor verwijderd?

Wat ik niet helemaal uit je verhaal op kan maken is, of de 11V gemeten wordt als je aan het starten bent of als de motor draait na het starten. Als dit tijdens het starten is is dit niet vreemd.
Een Accu wordt als "leeg" beschouwd als de spanning tijdens belasting (starten motor) tegen de 10.5V aan zit. De spanning mag zakken tijdens starten van de motor maar niet heel veel. Persoonlijk vindt ik een spanningsdaling tot 12 à 11,5 volt acceptabel. Lager niet.
Indien de motor verder motorisch goed is, is nieuwe accu plaatsen een oplossing.
Indien de startmotor teveel moet werken wordt de belasting op de accu groter en zakt de spanning verder dan 11.5V. Dan is je accu wel goed maar geeft het zelfde resultaat.
Oplossing: controleer of de krukas soepel rond kan draaien. Tip. Verwijder met deze controle de bougies.

P.S. Dit verhaal is geschreven door een gevorderde leek :) .
Commentaar van andere is welkom om mijn kennis ook te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
De accu moet altijd een voltwaarde afgeven. Losse accu is meestal 12,7V, 13.5V bij opladen met acculader en 14.5V bij laden met een draaiende motor. Als deze waarde met 1V afwijken is het raadzaam om dit nader te onderzoeken.

Wat merkwaardig is aan jou verhaal is dat er een stroom blijft lopen (ook al is 0.4mA =(0.0004A) heel weinig) als alle zekeringen eruit zijn. Zit er alarm op je motor? Deze blijft stroom trekken van je accu.
Wat gebeurt er met de stroommeting als je de hoofdzekering van je motor verwijderd?

Wat ik niet helemaal uit je verhaal op kan maken is, of de 11V gemeten wordt als je aan het starten bent of als de motor draait na het starten. Als dit tijdens het starten is is dit niet vreemd.
Een Accu wordt als "leeg" beschouwd als de spanning tijdens belasting (starten motor) tegen de 10.5V aan zit. De spanning mag zakken tijdens starten van de motor maar niet heel veel. Persoonlijk vindt ik een spanningsdaling tot 12 à 11,5 volt acceptabel. Lager niet.
Indien de motor verder motorisch goed is, is nieuwe accu plaatsen een oplossing.
Indien de startmotor teveel moet werken wordt de belasting op de accu groter en zakt de spanning verder dan 11.5V. Dan is je accu wel goed maar geeft het zelfde resultaat.
Oplossing: controleer of de krukas soepel rond kan draaien. Tip. Verwijder met deze controle de bougies.

P.S. Dit verhaal is geschreven door een gevorderde leek :) .
Commentaar van andere is welkom om mijn kennis ook te verbeteren.

Ach ik ben een super leek, dus alle hulp is welkom ;)

De 11 (11.6 om precies te zijn) volt is wanneer de motor aangezet wordt maar niet gestart. Als ik dan bv mn lichten aan doe, dan zie ik dus de accu dalen.

De 12.7V waarde is dus iig goed gezien het contact dus nog op uit staat. Ik weet niet wat mogelijk is met de multimeter zodra ik de motor aangezet heb of wanneer ik de motor gestart heb. (bv, blaas ik de multimeter op of zo?)

Alarm van de vorige eigenaar heb ik er zelf uitgehaald en de stekkers weer op de originele plek terug geplaatst.

Het probleem is dus nog voordat ik de motor zelf start. (had ik duidelijk moeten aangeven.)

Weet niet wat er gebeurt zodra ik m weer eens probeer te starten. Volgens mij start ie wel, maar na een paar keer starten is de accu daar gewoon te leeg voor. Zeker wanneer mn lampen aan staan.
 
Als je 12,7 a 12,8V meet bij een accu, dan wil dat zeggen dat deze volledig geladen is. (Dat geeft de acculader aan.)
Maar zodra je het contact aan zet daalt de spanning naar 11,6V. Waarschijnlijk staat alleen je verlichting aan, een niet zo grote belasting dus.

Dan lijkt het er op dat je accu stuk is. Hij geeft wel een juiste spanning af, maar deze zakt in zodra 'ie maar een klein beetje belast wordt.

0,4mA lekstroom is geen enkel probleem. Komt door bijvoorbeeld een klokje e.d.

De stroom die er gaat lopen bij het starten kan je niet meten met een multimeter. (Veelste hoog)

Dan is het interessant om te weten of er iets mis is waardoor de accu stuk gegaan is. Als de motor loopt en je maakt wat toeren zal de spanning richting ergens tussen de 13,8V en 14,5V moeten zitten. Komt het hier onder of boven dan is er iets aan de hand.

Zo niet, dan is het gewoon ouderdom van de accu. Ze hebben niet het eeuwige leven en dienen zo nu en dan vervangen te worden.
 
Laatst bewerkt:
als die van alleen op het contact zetten al zover zakt is de accu rot of er zit ergens een hele grote verborgen stroomverbruiker. ik zou er eerst eens een nieuwe accu in zetten of even proberen met startkabels naar een autoaccu. grote kans dat het probleem is opgelost met een nieuwe accu.
 
Als je accu net van de lader af 12.7 volt geeft is de accu stuk.
Een net geladen accu geeft 13.2 a 13,5 volt.
Als je spanning bij alleen contact aanzetten al zakt naar 11,6 dan is hij aan vervanging toe.
Wat meet je met verlichting aan?
 
Heb ik ook gehad, aan de oplader, dan rond de 13 volt na afkoppelen.
Daarna in rust rond de 12,5 volt, 1 keer starten prrrrt, accu leeg.
Nieuwe accu en gelijk weer goed starten, ook na langere stilstand, (1 à 2 weken)
Dit probleem was thuis, maar dat kan onderweg ook na een stop gebeuren als je misschien 2 x achter elkaar moet starten.
 
0,4mA kan zoveel dingen zijn het klokje in het dashboard een beetje houdstroom voor een geheugen een meetfout van je multimeter een beetje stroom van de antenne van de transponderontvanger die je sleutel herkent ............., maar het is niet iets om je druk over te maken. dat kan een accu normaal een hele tijd opvangen.
 
Laatst bewerkt:
ok, ben ff de motor wezen starten, hieronder de waarden die eruit gekomen zijn:

12.6V voordat ik de motor aanzetten (is dus sinds vanochtend met 0.1V gezakt)

Het starten ging goed, liet 14.2V zien als hoogste voltage.
Liep langzaam terug naar 13 volt en ik draaide de choke steeds meer dicht. Merkte dat de motor wilde afslaan, dus choke weer helemaal open... motor viel toch uit.

Daarna was de spanning 12.8V (contactslot nog steeds op aan).
Direct erna starten lukte niet, accu liet 10 volt zien.

Na 5min wachten startte de motor wel, maar liet nu de choke met rust. 14,0 volt was de spanning en dat bleef ie ook, tot ik de motor zelf uitgezet had.
 
Laatst bewerkt:
De beste motorfiets accu, zijn toch wel de yuasa,s.
Wel wat prijzig maar het verdient zich terug.

MLM-parts: Motor Onderdelen en Accessoires

Yuasa voor 37 euro
Varta voor 49 euro
Shin-yo voor 35 euro
Motobatt voor 52 euro
JMT Lithium voor 69 euro
JMT Gel voor 46 euro

Yuasa is hier niet echt de duurste, nog steeds een goede keus? Mijn huidige (kapotte) accu is de Yuasa.
 
Ik heb ook zulke vage problemen gehad, bij mij(klinkt vreemd, maar t was tocht echt de oplossing) was het de spanningsregelaar.

Ik zie dat je ook in Rotterdam woont, mocht je een keer mijn accu en spanningsregelaar willen testen mag je altijd langskomen :) Pm dan maar even
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan