Stroomlek

23 jan 2015
202
0
Rotterdam
Hoi iedereen,

Ik heb sinds kort een eigen motor, een CBR 600 F2 uit 1994.

Zodra ik de motor aan zet, zie ik de voltage snel dalen richting 11 (vanaf 12.7). Daardoor kan ik de motor niet goed (tot helemaal niet) starten. (vorige eigenaar had een volt meter ingebouwd)

De accu is gewoon goed, heb een druppellader (optimate 3) en die geeft aan dat de accu gezond is (eerst brand charge een tijdje, daarna het meest rechts bovenste groene lichtje blijft dan knipperen).

Nu ben ik eerst de ampere gaan meten met het contact slot op uit. Rode pin van de multimeter op de zwarte kabel en de zwarte pin op de min pool van de accu. Hij geeft dan 0.4mA aan.

Toen gekeken wat de voltage was, de multimeter gaf 12.7V aan
(accu eerst ff goed opgeladen voordat ik begonnen ben met testen)
(rode pin op plus pool en zwarte pin op min pool)

Heb alle zekeringen eruit gehaald en dat maakte geen verschil. 12.7V bleef staan en de 0.4mA ook. Het lijkt er niet op dat de 12.7V minder wordt. ik meet morgen nog een keer om te zien of het veel minder geworden is.

Nu dacht ik dat het voltage nul moest zijn wanneer de accu gewoon is aangesloten en de motor uit staat?

Als dat wel normaal is en de 0.4mA is ook redelijk, hoe kan ik dan het beste (en veilig) de motor testen wanneer het contact slot op aan staat?
 
Ik heb ook zulke vage problemen gehad, bij mij(klinkt vreemd, maar t was tocht echt de oplossing) was het de spanningsregelaar.

Ik zie dat je ook in Rotterdam woont, mocht je een keer mijn accu en spanningsregelaar willen testen mag je altijd langskomen :) Pm dan maar even

De waardes die met draaiende motor gemeten worden zijn goed,
Alle symptomen wijzen naar de accu.
 
Ben je op je werk ook zo duidelijk? :P

Omdat jij et bent ;)

Je meet (met een multievusdelariusmietersmeter) op de polen (de noord en de zuidpool) en als je dan gas geeft en de hele aarde stort in dan is het de spanningsregelaar :+

Je kan ook een nieuwe accu kopen of beter een optimate lader (onmisbaar voor iedere motorkneus) als die optimate geen groene lampies aangeeft dan is je accu kaput, dan moet je naar Helmut in duitsland voor een nieuwe :+

Toytoy!
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet muggenziften maar het lijkt mij handig om in de praktijk de juiste termen te gebruiken en weten waar je mee bezig bent:

Stroom (uitgedrukt in Ampère) meet je altijd IN SERIE in de stroomkring
Spanning (uitgedrukt in Volt) meet je altijd OVER een deel van de stroomkring

En er staat niet ergens stroom op, maar spanning. Pas als er een belasting aan wordt gehangen gaat er een stroom lopen.

Een gezonde opgeladen accu moet onbelast rond de 12,4 Volt aan spanning afgeven, maar zeker niet minder dan 12 V.
Na het starten hoort de laadspanning rond de 13.2 Volt te zijn. Bij meer toeren maken tot 3000 toeren moet dit oplopen tot ongeveer 13.8 - 14 Volt en mag bij meer toeren niet veel hoger worden.

Als de spanning meteen inzakt na starten en onder de 12 Volt komt, zou ik eerst gaan zoeken bij de dynamo als je een dynamo hebt met koolborstels erin. Vaak zijn de koolborstels versleten en dan laadt de accu niet meer bij als de motor draait.
Als de spanning te hoog wordt (boven de 14,5 volt) zou ik aanraden de spanningsregelaar te vervangen.

Verder is het erg belangrijk om goede elektrische verbinding te hebben in de stekkers. Stekkers los, goed reinigen 1x per jaar en daarna iets inspuiten met zuurvrije vaseline, even paar minuten wachten, daarna stekkers weer in elkaar is afdoende voor een heel jaar storingsvrij rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet muggenziften maar het lijkt mij handig om in de praktijk de juiste termen te gebruiken en weten waar je mee bezig bent:

Stroom (uitgedrukt in Ampère) meet je altijd IN SERIE in de stroomkring
Spanning (uitgedrukt in Volt) meet je altijd OVER een deel van de stroomkring

En er staat niet ergens stroom op, maar spanning. Pas als er een belasting aan wordt gehangen gaat er een stroom lopen.

Een gezonde opgeladen accu moet onbelast rond de 12,4 Volt aan spanning afgeven, maar zeker niet minder dan 12 V.
Na het starten hoort de laadspanning rond de 13.2 Volt te zijn.
Bij meer toeren maken tot 3000 toeren moet dit oplopen tot ongeveer 13.8 - 14 Volt en mag bij meer toeren niet veel hoger worden.

Als de spanning meteen inzakt na starten en onder de 12 Volt komt, zou ik eerst gaan zoeken bij de dynamo als je een dynamo hebt met koolborstels erin. Vaak zijn de koolborstels versleten en dan laadt de accu niet meer bij als de motor draait.
Als de spanning te hoog wordt (boven de 14,5 volt) zou ik aanraden de spanningsregelaar te vervangen.

Verder is het erg belangrijk om goede elektrische verbinding te hebben in de stekkers. Stekkers los, goed reinigen 1x per jaar en daarna iets inspuiten met zuurvrije vaseline, even paar minuten wachten, daarna stekkers weer in elkaar is afdoende voor een heel jaar storingsvrij rijden.

als je een ander op zijn fouten wilt wijzen, schrijf het in ieder geval dan zelf ook goed neer.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan