Koelvloeistofexplosie fazer

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
Bij de yamaha fazer fzs600 van een kameraad is er een explosie geweest van koelvloeistof bij het motorblok. Het heeft nu een wat geelpoederachtig residu achtergelaten, maar dit is niet vet. Het gebeurde aan het eind van de rit van werk naar huis, na ongeveer 50 kilometer snelweg bij het stilstaan voor een verkeerslicht. De fazer heeft geen temperatuurindicatie

Mijn theorie is nu dat ik denk dat de motortemperatuur aardig was opgelopen en dat de ventilator niet aan is geslagen. Dus zometeen gaan we de koelvloeistof helemaal verversen en controleren of de ventilator nog werkt door het overbruggen van een aansluiting zoals ik ergens op internet heb gevonden.

Heeft iemand ook eens zoiets meegemaakt, wat was er toen aan de hand en moeten we ons zorgen maken over het geelachtige residu?
 
Ik zou het residu wel even goed wegpoetsen. Bij onze lekkende projectauto is de hele verflaag van de vloer weggevreten, dus ik verwacht dat dit ook lelijke plekken zal geven als je het laat zitten.

Verder zou ik ook even kijken of je overloop goed is, en of dat ding wat open moet gaan als hij warm wordt nog goed is (ik kan niet op de naam komen, het zit ergens in je koelsysteem en als hij warm wordt drukt een pin een klepje omhoog waardoor de doorstroming het gehele motorblok door gaat... Help :? )

En als je toch bezig bent, kijk even als de koelvloeistof eruit is of er niet een pakking is kapot gegaan bij de pomp... Als de koelvloeistof bij je olie komt dan word je ook niet blij.
 
Waar heeft de explosie zich voorgedaan ? Bij een slang aansluiting of tankje of door een pakking heen ? Vreemd dat de motor geen temp indicatie heeft :? Mocht alles weer in orde komen zou als het mijn motor was een schakelaartje ergens monteren als doorverbind dienend over het temp switch schakelaar om snel voor elke rit ff te checken of de fan nog wel draait .
 
Bij de yamaha fazer fzs600 van een kameraad is er een explosie geweest van koelvloeistof bij het motorblok. Het heeft nu een wat geelpoederachtig residu achtergelaten, maar dit is niet vet. Het gebeurde aan het eind van de rit van werk naar huis, na ongeveer 50 kilometer snelweg bij het stilstaan voor een verkeerslicht. De fazer heeft geen temperatuurindicatie

Mijn theorie is nu dat ik denk dat de motortemperatuur aardig was opgelopen en dat de ventilator niet aan is geslagen. Dus zometeen gaan we de koelvloeistof helemaal verversen en controleren of de ventilator nog werkt door het overbruggen van een aansluiting zoals ik ergens op internet heb gevonden.

Heeft iemand ook eens zoiets meegemaakt, wat was er toen aan de hand en moeten we ons zorgen maken over het geelachtige residu?

Grote kans dat dat gietzand is ,dat bij het produceren van het cilinder blok achter is gebleven.
 
Hij heeft wel een alarmlichtje voor hoge temperatuur. De exacte locatie van de ontploffing is niet helemaal duidelijk, het zou kunnen dat het bij een aansluiting van het blok is gebeurd, maar ik heb de locatie van de overloop nog niet gevonden. Het expansievaatje zit goed verstopt.
 
Koelvloeistof bijgevuld en motor gestart, het drupt naarbuiten bij stationair toerental, bij een slinger aan de gashendel spuit het eruit. Het lek zit bij de aansluiting van het blok, tussen de linker twee aansluitingen van de carburateurs. Wat nu? Is er een pakking kapot? Zit er een verstopping? Motor heeft 83500 gelopen en is in erg goede staat voor die km-stand.
 
Ik ga er verder niet naar kijken, hij gaat hem door de garage laten repareren. Ik had alle slangen gecontroleerd en ze kraakten een beetje, alsof er wat aanslag in zat. Bovendien voelde ik ook geen druk of warmte bij de slangen of de radiator na een tijdje de motor te laten lopen. Motor loopt trouwens uitstekend en start makkelijk.

Zou het kunnen daar de waterpomp de geest heeft gegeven of dat er een verstopping in het systeem zit of allebei? Het lekkende water zou denk ik kunnen komen doordat het stilstaand water bij het blok aan de kook komt. Misschien dat een degelijke flush de problemen al oplost. Maar goed, het is mijn motor niet en die kameraad van mij is a-technisch, dus we horen het straks van de vakman.
 
Hij heeft geen tijd gehad om hem weg te brengen en vandaag kijken we er weer naar, deze keer met gereedschap. Eerst het koelvloeistof af laten lopen. Het was bron van kleur. Toen gespeeld met azijn en water en nagespoeld. Kleur bleef bruinachtig. Toen een van de slangen losgehaald, bleek ontzettend veel bruine aanslag in de zitten, ook de radiatordop was vies van binnen. Na een tip op internet een vaatwasblokje opgelost in warm water en daarmee de motor een paar minuten laten draaien.
 
:N

haal je thermostaat er uit en test die in een pannetje met kokend water of die werkt, hang er een thermometer bij om de juiste temp af te lezen, waardes staan op de thermostaat.

bouw alles ff op zonder thermostaat erin en afvullen met leidingwater, alles op temperatuur laten draaien en ook controleren of je koppakking niet door is, dat zie je als je de radiatordop eraf haalt(voorzichtig!!, heet!!)
of er wat luchtbellen verschijnen bij stationeer draaien.

Dan alles aflaten (water) en thermostaat erin en vullen met koelvloeistof, dit alles natuurliuk alleen als alles in orde is.
Zoniet, ff melden wat je ziet?
 
ja, heb ik ook gehad met mijn bmw k100

Het was bij mijn de combinatie van een niet werkende temperatuursensor waardoor de ventilator niet aansloeg..en een niet werkende radiatordop omdat ie vol zat met prut uit het koelwater.

Nieuwe sensor en dop..koelvloeistof er uit en laten spoelen met speciale spoelvloeistof.. daarna was het prima..

de bmw kenner zegt nu vast: je fan zat vast.. maar dat was niet het euvel.. de fan was het enige wat goed werkte aan die motor..hahaha
 
We hebben nog een paar keer vaker gespoeld, vaatwasblokje en azijn hebben effect gehad want de lekkage bij het punt waar de koelvloeistof het blok in gaat is nu weg. Die bruine aanslag is wel echt verschrikkelijk en ondanks het vele spreken blijft het water wat eruit komt bruin van kleur. Ik zie geen reden om de thermostaat te verdenken en de ventilator moeten we nog eens controleren.
 
Ik ga er verder niet naar kijken, hij gaat hem door de garage laten repareren. Ik had alle slangen gecontroleerd en ze kraakten een beetje, alsof er wat aanslag in zat. Bovendien voelde ik ook geen druk of warmte bij de slangen of de radiator na een tijdje de motor te laten lopen. Motor loopt trouwens uitstekend en start makkelijk.

Zou het kunnen daar de waterpomp de geest heeft gegeven of dat er een verstopping in het systeem zit of allebei? Het lekkende water zou denk ik kunnen komen doordat het stilstaand water bij het blok aan de kook komt. Misschien dat een degelijke flush de problemen al oplost. Maar goed, het is mijn motor niet en die kameraad van mij is a-technisch, dus we horen het straks van de vakman.






We hebben nog een paar keer vaker gespoeld, vaatwasblokje en azijn hebben effect gehad want de lekkage bij het punt waar de koelvloeistof het blok in gaat is nu weg. Die bruine aanslag is wel echt verschrikkelijk en ondanks het vele spreken blijft het water wat eruit komt bruin van kleur. Ik zie geen reden om de thermostaat te verdenken en de ventilator moeten we nog eens controleren.


:? :? :?
 
Ok, mijn excuses. Het vervelende is ook dat die fazer alleen een waarschuwingslampje heeft in plaats van een weergave van de koelvloeidtoftemperatuur. We gaan de tgermostaat ff testen. Maar wat in ieder geval en feit is, is dat de lekkage nu verholpen is door het spoelen, al is het misschien tijdelijk.
 
Hij is een beetje brons geel inderdaad, maar er zat (praktisch) geen olie in het spoelwater en er was ook zeker geen slurry. Ook bij het inspecteren van een van de slangen was het overduidelijk dat er het een soort kalkaanslag is, zoals je ook tegen kunt komen in een waterkoker in een studentenhuis.

Aangezien we de motor nu met een vaatwasserblokje en schoonmaakazijn hebben "gerepareerd" zat ik te denken wat een goede volgende stap is, misschien een lading vaatwasmachinereiniger erin???? Of is dat te aggressied? Misschien een "officiele" flush? Of nog een paar keer vaker met schoonmaakazijn?
 
Laatst bewerkt:
De ventilator bij een fazer springt ook niet zo snel aan. Ik zou met de oorzaak dan ook niet in die richting kijken.

Ter indicatie: bij mij is ie in 85k op 2 fazers maar één keer aangesprongen. Toen ik bij 35+ in hartje Brussel stilstond.
 
ik zou de thermostaat ook niet testen, die kunnen bijna niet stuk gaan. '(

Mijn thermostaat van de auto lag in onderdelen toen ik m eruit haalde. Ik ben blij dat die ergens achter zijn blijven haken, moet er niet aan denken dat die mn waterpomp ofzo in gegaan waren.

Ik heb dus dezelfde zooi met de auto, ook die gele aanslag etc. Bij mij was t hele systeem ook roestig en mn thermostaat in 3 stukken. Was het aan het flushen en kwam er toen achter dat ik ook nog een slang kapot heb. Als ik jou was zou ik dus alles controleren en flushen tot het water dat eruit komt dezelfde kleur heeft als het erin ging.
 
Hij is een beetje brons geel inderdaad, maar er zat (praktisch) geen olie in het spoelwater en er was ook zeker geen slurry. Ook bij het inspecteren van een van de slangen was het overduidelijk dat er het een soort kalkaanslag is, zoals je ook tegen kunt komen in een waterkoker in een studentenhuis.

Aangezien we de motor nu met een vaatwasserblokje en schoonmaakazijn hebben "gerepareerd" zat ik te denken wat een goede volgende stap is, misschien een lading vaatwasmachinereiniger erin???? Of is dat te aggressied? Misschien een "officiele" flush? Of nog een paar keer vaker met schoonmaakazijn?

Als ik dit zo lees zou mijn eerste gedachte zijn dat er altijd met leidingwater is gevuld. Als het echt kalk is zou ik er nog een paar grootverpakkingen schoonmaakazijn aan besteden...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan