Twijfel over volgende motor - ik weet het echt niet meer

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.306
1.101
Twente
Het zoveelste welke motor moet ik halen-topic! Ik heb nu precies drie jaar mijn motorrijbewijs en ruim twee jaar geleden mijn eerste motor gekocht: een Honda CB-1, 400 cc 56 pk. Ik heb hier zo'n 12000 kilometers mee gemaakt, waaronder mijn eerste kilometers op het circuit (en dat smaakt zeker naar meer!). Ik vind de CB-1 een heerlijke motor, want hij is lichtvoetig, stuurt heerlijk (ik heb er Hyperpro-vering ingegooid), heeft karakter/pit, hij is snel (genoeg) op de openbare weg en ziet er best aardig uit. Hij heeft alleen twee nadelen: op het circuit zit je vrij snel op de grens (remmen, grondspeling, vermogen, in die volgorde) en dat vind ik niet meer verantwoord. Het twee nadeel is dat is hij niet comfortabel genoeg voor grote afstanden (motorvakantie) met mijn 1m89: mijn knieën zijn ernstig opgevouwen en stuur is net iets te laag.

Ik wil op dit moment tussen de 2500 en misschien wel 4000 uitgeven aan een volgende motor, maar k kan ook besluiten om door te sparen. Uiterlijk vind ik trouwens niet heel belangrijk, behalve dat ik iets heb tegen rode motoren :+

Hieronder een lijstje wat ik nu overweeg en waar ik ervaring mee heb en wat ik er ervan vind:
Cbr600 f4i of F Sport: ik dacht dat dit dé motor zou zijn, maar bij de proefrit op de f sport bleek toch dat het stuur echt te laag is. Bovendien vind ik de combinatie van gearing en vermogenskromme niet echt geschikt voor de openbare weg: dit rijdt echt lekker op hoge snelheid
Vfr800: niet op gereden, maar ik denk dat hij te zwaar is voor het circuit
Ducati monster 620: veel ervaring mee, heerlijk karaktervolle fiets, stuurt lekker, maar heeft iets te weinig vermogen, te krap voor mijn benen en duur in onderhoud
Ducati monster 900 of iets dergelijks: prijs? Onderhoudskosten? Ergonomie?
Street triple: geweldig geluid, karaktervol blok, ergonomie is het net niet, te duur, te lange gearing voor de openbare weg: 130 in de tweede versnelling |(
Ktm duke 690: te duur, maar wel echt speelgoed, misschien zelfs te veel van het goede
Yamaha fazer fzs600 van voor 2004: fijn blok, comfortabel, goede remmen, gunstige prijs, spreekt me heel erg aan, maar ik twijfel over hoe geschikt hij is op het circuit.
Yamaha mt-09 tracer, deze lijkt me echt perfect, maar helaas ver boven budget, nog niet op gereden
Triumph Sprint RS: nog niet op gereden. Lijkt me een gave gunstig geprijsde cultfiets, maar ik weet niet of hij comfortabel genoeg is (stuur lijkt te laag) en of hij niet te zwaar is...
Honda hornet 600 of 900: misschien eens een keer op proefrijden, spreekt me niet bijzonder aan.
Yamaha mt-07: spreekt me ook wel aan op basis van alle goede reviews, maar boven budget
Honda firestorm: gunstig geprijsd, dikke twin, maar misschien wel te zwaar? Stuur is misschien te laag?

Op dit moment neig ik naar de fazer, maar dat kan morgen weer heel anders zijn, net hoe de wind waait. Zie ik nog modellen over het hoofd? Heeft iemand nog wat in de melk te brokkelen of iets te koop staan?
 
Laatst bewerkt:
Gaan we weer....
Ik zeg zoals gewoonlijk Honda VFR, welke mag je zelf bepalen aan de hand van je budget en smaak.
 
Je kunt aansluiten in de rij:
Mijn eerste motor

b9938683a1fa82acb6508b9101755b2c.jpg


:Z :Z :z
 
Jajaja, mea culpa. Nu weer verder. Hoe rijdt een vfr op het circuit? En hoe is de ergonomie ten opzichte van de cbr600 die ik heb gereden? V4 lijkt mee wel wat! Alleen een goede vfr800 is nog aardig aan de prijs, dan is de Triumph Sprint misschien beter voor een lagere prijs.
 
Wat betreft de VFR op een circuit: qua gewicht is hij niet te zwaar. het is geen smijtmotor, maar zelfs een redelijke nieuweling als ik kon goed meekomen en de groep bleek aan het einde zelfs te langzaam te zijn voor wat ik die dag uiteindelijk kon. Er reed iemand op dezelfde motor in de snelste groep en het was super om hem door de bochten te zien gaan :) . Het koppel van die motor maakt het nog het leukst, je kan je lol op tijdens woon-werk ritjes enzo. Ik rij zelf een VFR 800 Vtec uit 2002, verder heb ik van je lijstje niet meer dan 50km aan ervaring per motor vrees ik ;)
 
Heb evt. nog een mooie gsx 1100 r/w voor je met wat pit en nog onder het eerst genoemde prijsje. Pico bello in orde en lijkt me net iets wat je zoekt.
 
misschien 1 waar je nooit aan gedacht hebt BMW R1150GS. voldoet aan alle eisen die ik voorbij zag komen behalve gewicht. zeer goed op de straat (comfortabel, zeer geschikt voor lange mensen, goede wegligging, makkelijk te onderhouden) en met de juiste piloot zeer snel op het circuit. je hebt door de lange veerwegen enorm veel inkant mogelijkheid. je gaat op topsnelheid supersporters niet bijhouden maar in de bochten kan je er velen de baas.
het nadeel is natuurlijk het imago wat er aan kleeft maar wat kan jouw het schelen wat anderen over je denken.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn echt een paar motoren waar ik principiële bezwaren tegen heb, ik zal nooit van m'n leven geld uitgeven aan een Harley Davidson en ook zeker geen bmw GS kopen, misschien als ik gepensioneerd ben. Ik denk ook niet dat die in mijn budget past.
 
Tja, de VFR lijkt me dan nog de beste keuze voor je.

Op de openbare weg, top!
met een lengte van 1.89, top!
gearing/koppel/vermogen, dik in orde
Vakanties, top!
Circuitgebruik, ok.
Betrouwbaarheid, kan eigenlijk niet beter.

En dit zeg ik op basis van 120.000km VFR ervaring.
Ik zou het wel weten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je een Vfr800 zeker aanbevelen, ik heb er zelf een van bj 1998 en vind het echt een top ding.
Je kan er heerlijk op toeren ook met iemand achterop, ook dan heb je Power genoeg.

Vorig jaar ben ik er mee naar Italië geweest met bagage en ook dan rijd hij prima, zelfs snelheden van 250+ is geen probleem probleem.

Ook circuit rijden gaat uitstekend ,vorig jaar twee keer op Lelystad gereden, ik zat in een behoorlijk snelle groep met twee mannen op een cbr1000rr waarvan ik te horen kreeg dat ze moeite hadden om mij bij te blijven, dus dat zegt wel iets.

Kortom ik kan hem je echt aanbevelen, je kan er gewoon alles goed mee doen.
 
Stap eens af van het verheerlijken van de Japanse massaproducten. Betrouwbaar,, dat is waar, snel ook, maar verder net zo grijs als de muis van een 80jarige oma.
Probeer uit het lijstje wat je opsomde maar eens de Triumph. Ik rijd zelf met een Sprint ST. Zalige machine. Genoeg power ( meer heeft niemand nodig) Eens je zo'n driecilinder gevoeld hebt wil je niets anders meer
 
al gekeken naar een Honda fireblade ?

de laatste generatie fireblades met de 900 cc motoren (de 929rr en de 954rr) zijn tegenwoordig erg betaalbaar.

verder rijden en sturen deze motoren echt wel goed (ook op het circuit) ik heb zelf een 929rr en ondanks dat het een supersport is kan je er ook prima langere stukken mee rijden en zit deze echt nog wel confortabel :Y
 
@bendevanmarx :als je hiermee doelt op een standaard 4 in lijn blokje van een cbr600 ofzo ben ik het gedeeltelijk met je eens dat dit niet de meest spannende motoren zijn die er te krijgen zijn.
Maar om dit kan je echt niet van zeggen van de v4 die je in de vfr vind, dan heb je geen verstand van motoren ;-) iedere vfr die voorbij komt herken je aan zijn typische eigen geluid door het v blok en de tandwiel aangedreven nokkenassen...

Zo'n 3 cilinder is wel apart maar toch net of ze een van je armen afgehakt hebben ;-)
 
Heb je al eens gedacht aan een Bmw R1100S. Prima straatmotor, snel genoeg, fantastische remmen, cardan dus geen gezeur meer met kettingen en prima te vinden binnen je budget. Voor net iets meer heb je een boxer cup replica en dat is echt een heel gave fiets, ook voor op het circuit.
 
Laatst bewerkt:
Wel is over na gedacht om er een circuitfiets zonder kenteken bij te kopen?

Voordelen:
-Je hoeft geen consessies te doen voor straat of circuit.
-Vaak heel goed betaalbaar.
-Een racer zonder kenteken kost ook geen geld aan wegenbelasting en verzekering.
-Ook met bandenkeuze en dergelijke dingen hoef je niet te kiezen tussen goed voor straat of circuit.
-Als je onderuit gaat heb je altijd je andere motor nog en is reparatie vaak goedkoper (geld vooral voor de kuipen).

Nadelen:
- Je moet er wel plek voor hebben/maken/vinden.
- Ondanks dat de aanschafprijs voor een circuitmotor wel mee valt ben je als je voor op straat ook wat anders wil natuurlijk toch duurder uit.

En je moet dan natuurlijk wel met een aanhanger of een busje of iets dergelijks naar het circuit toe, maar dat vind ik persoonlijk sowieso veel fijner.
 
Laatst bewerkt:
Ja, absoluut over nagedacht! De tips zijn welkom, maar wel veel mensen die hun eigen motor aanprijzen ;) de falco had ik nog niet in het vizier, hoe is de kwaliteit en betrouwbaarheid van die dingen? Fireblade 900 gaat hem niet worden, ik geloof niet dat die voor mij beter is dan de cbr600 die ik heb geprobeerd. Ik heb liever licht en handelbaar dan veel cilinderinhoud.
 
misschien 1 waar je nooit aan gedacht hebt BMW R1150GS. voldoet aan alle eisen die ik voorbij zag komen behalve gewicht. zeer goed op de straat (comfortabel, zeer geschikt voor lange mensen, goede wegligging, makkelijk te onderhouden) en met de juiste piloot zeer snel op het circuit. je hebt door de lange veerwegen enorm veel inkant mogelijkheid. je gaat op topsnelheid supersporters niet bijhouden maar in de bochten kan je er velen de baas.
het nadeel is natuurlijk het imago wat er aan kleeft maar wat kan jouw het schelen wat anderen over je denken.
Wat bedoel je met inkant mogelijkheid?
 
Ja, absoluut over nagedacht! De tips zijn welkom, maar wel veel mensen die hun eigen motor aanprijzen ;) de falco had ik nog niet in het vizier, hoe is de kwaliteit en betrouwbaarheid van die dingen? Fireblade 900 gaat hem niet worden, ik geloof niet dat die voor mij beter is dan de cbr600 die ik heb geprobeerd. Ik heb liever licht en handelbaar dan veel cilinderinhoud.

Kawasaki ER6N of ER6F of Versys
 
Terug
Bovenaan Onderaan