magna 1100 houdt in tussen 5000 en 6000 toeren

7 jun 2015
2
0
mijn honda magna sabre 1100 rijdt perfect, draait stationair goed en is altijd starten lopen.
na de afgelopen winter is er iets vreemds. in alle versnellingen gaat hij inhouden vanaf 5000 toeren, en vanaf 6000 toeren is dit weer over. vlinderkleppen zijn goed, co is goed afgesteld, brandstofpomp en filter zijn goed, luchtaanzuiging goed(geen lekkage).
iemand een idee?
 
Bij mijn 750 was dat net zo n beetje het gebied waarbij die begon te gillen van genot. Bij de 6000-6500 toeren komt de echte acceleratie erin, zeg maar.
Als ik in ging halen zorgde ik ervoor dat ik altijd rond de 6500 toeren zat.

Volgens mij is dat het overgangsgebied. Hoe zeg je dat, je hebt stationair, middengebied (+_ 6000 toeren) en het hoge gebied.
Ik gok dat ie rond de 5000 toeren te arm loopt? Of een rubber membraam van 1 van de gasschuiven is poreus? Zodat een naald te laat gelift word.
(Ik gok maar wat, maar het lijkt op het symptoon van een benzinetoevoerprobleem wat ik wel eens gehad heb)
 
Ik dacht in eerste instantie aan de carburateurs. Nu schiet me te binnen dat de 3e generatie magna's (vanaf 1992) exact hetzelfde probleem hebben.
Te arm afgesteld en rond de 5000 en 6000 toeren zit een grote dip. Word vaak opgelost met een kitje.

Ook de 1987 700cc magna had een probleem met de aftermarket luchtfilters van K&N. K&N had de fout gemaakt om de 1988 750cc te gebruiken als proefkonijn voor de filters.
Nu zijn er in 1987 veel meer geproduceerd dan in 1988 dus er kwamen heel veel klachten van 700cc bezitters.
Door het verkeerde ontwerp voor de 87er, de weerstand van het luchtfilter is veel te laag, had ook deze motor een vette dip zo rond de 5000 toeren.
Later heeft K&N dit opgelost door een extra losse schuimlaag, om de weerstand door het filter te verhogen.

Ik weet niet hoe gevoelig een 1100 is voor aftermarket luchtfilters, nooit iets over gelezen eigenlijk.
Wat voor filter heb jij erin zitten? OEM (orgineel), of een aftermarket.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zat het originele luchtfilter er nog in, was helemaal kapot. k heb er nu eentje geknipt van een wasemkapfilter. de membramen waren allemaal goed, maar dat met het luchtfilter ga ik zeker even proberen volgende week. hartelijk bedankt voor de tip en ik laat het nog weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan