Bout afgebroken uitlaatbocht manchet

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Hoe krijg ik dat draadeind heel uit de cilinder?
Iemand in omgeving zaanstad die morgen een uurtje tijd heeft?

full
 
Inspuiten met kruipolie
Wachten
Motor warm rijden
Uitlaat verwijderen
Tapeind in een boormachine goed vastzetten
Langzaam proberen los te draaien door de boormachine achteruit te laten draaien.
 
Ok, die mag je uitleggen met daarbij de opmerking dat het me meerdere malen op deze manier gelukt is.
Ik zal het nog sterker vertellen.
Ik geloof je _O-

Een bout zit zo vastgeroest in het aluminium dat de kop van de bout breekt en jij gaat die losdraaien met een boormachine.
Als je kop al zo vast zou kunnen zitten dat hij er niet overheen draait dan zou je boormachine nooit sterk genoeg zijn.
heb je een boormachine die wel zo sterk is dan kan je hem niet tegenhouden.
Met een waterpomptang heb je al veel meer grip en ben je veel sterker dan met een boormachine en dat gaat ook al niet lukken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal het nog sterker vertellen.
Ik geloof je _O-

Een bout zit zo vastgeroest in het aluminium dat de kop van de bout breekt en jij gaat die losdraaien met een boormachine.
Als je kop al zo vast zou kunnen zitten dat hij er niet overheen draait dan zou je boormachine nooit sterk genoeg zijn.
heb je een boormachine die wel zo sterk is dan kan je hem niet tegenhouden.
Met een waterpomptang heb je al veel meer grip en ben je veel sterker dan met een boormachine en dat gaat ook al niet lukken.

Ik schrijf dat je eerst kruipolie moet gebruiken moet wachten en het blok warm moet maken. Dit zorgt er vaak voor dat de bout makkelijker los gaat. Wellicht was het dan ook gelukt met de kop nog aan de bout maar ja dat is niet meer het geval.

Voor de rest het is mij meerdere malen wel gelukt wellicht lukt het jou ook met een waterpomp tang. Wellicht moet je een beter boormachine kopen.
 
Mijn ervaringen gaat zoiets het best als je een grote moer pakt die helemaal over de draad van het draadeind valt.
( moer eerst kaal maken door hem met een staalborstel of in een zoutzuurbadje dat last veel beter )
Dan de bout/draadeind ook goed schoonmaken.

Vervolgens met een TIG apparaat wat op een zo hoog mogelijk amperage ( 180 ampere kan best )
De moer erop lassen, eventueel met een beetje toevoegdraad en niet bang zijn dat ding helemaal tot op het bot roodgloeiend te stoken tijdens het lassen.

af laten koelen en los draaien.

Mocht hij dan nog een keer afbreken, dan moet je gaan boren.

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met dat setje al eens een afgebroken tapeinde verwijderd.
Goed ingespoten daarna met een hobbybrander warm gemaakt.
Toen met tapeinde verwijderaarset heel gemakkelijk het afgebroken stukje los gedraaid.
 
Een elektrode apparaat (zeker die goedkope) is eigenlijk altijd K*T als je het mij vraagt. Ik heb er ook ooit een gehad en net lassen is vrijwel onmogelijk met zo'n goedkoop ding. Fatsoenlijk MIG/MAG apparaatje bevalt me 100X beter.

En het woord kruipolie komt hier vaak voor. Gebruik bij voorkeur ook goede. WD40 komt bij veel mensen vaak op als "kruipolie" maar er is veel beter. Mijn ervaring met JB80 is erg goed. Busjes zijn niet goedkoop maar er zit veel in en werkt erg fijn.
 
Geen WD40. Dat is geen kruipolie maar water verwijderaar.
IMAL is kruipolie (Ik Maak Alles Los).

En met een simpel elektrode lasapparaat is een moer oplassen zeer goed te doen. Zoals al eerder gezegd, veel hitte er in brengen, dat helpt enorm bij het loskomen.
 
Mijn ervaringen gaat zoiets het best als je een grote moer pakt die helemaal over de draad van het draadeind valt.
( moer eerst kaal maken door hem met een staalborstel of in een zoutzuurbadje dat last veel beter )
Dan de bout/draadeind ook goed schoonmaken.

Vervolgens met een TIG apparaat wat op een zo hoog mogelijk amperage ( 180 ampere kan best )
De moer erop lassen, eventueel met een beetje toevoegdraad en niet bang zijn dat ding helemaal tot op het bot roodgloeiend te stoken tijdens het lassen.

af laten koelen en los draaien.

Mocht hij dan nog een keer afbreken, dan moet je gaan boren.

Groeten en succes ermee.

je begrijpt hopelijk wel dat er tig las apperaten zijn die veel hoger gaan dan 180 Amp...
de mijne b.v. tot 360Amp, dus "zo hoog mogelijk" is een foutief advies imho...

@TS, wat je met een goedkoop electrode lasapparaat wel kunt doen is een koperen pin in de klem, en dan direct op het tapeind drukken en houden, daar wordt hij ook lekker heet van, dan direct laten schrikken met kruipolie met koelmiddel, dan heb je de meeste kans, desnoods herhalen
 
Zelfs met een gelaste moer erop is het niet gelukt, ondanks tikken, kruipolie, heetstoken en veel kroeg verhalen over vast zittende bouten en cola.

Morgen een afspraak om hem te laten uitboren en opnieuw draadje erin tappen.

:Y
 
Een elektrode apparaat (zeker die goedkope) is eigenlijk altijd K*T als je het mij vraagt. Ik heb er ook ooit een gehad en net lassen is vrijwel onmogelijk met zo'n goedkoop ding. Fatsoenlijk MIG/MAG apparaatje bevalt me 100X beter.

En het woord kruipolie komt hier vaak voor. Gebruik bij voorkeur ook goede. WD40 komt bij veel mensen vaak op als "kruipolie" maar er is veel beter. Mijn ervaring met JB80 is erg goed. Busjes zijn niet goedkoop maar er zit veel in en werkt erg fijn.


Dat heeft niet zozeer met de prijs van het apparaat te maken maar meer met het feit dat elektrode lassen moeilijker is dan mig lassen.
Zeker als je in een moer last krijg je al snel slakinsluiting en breekt het zo weer af.

Kruipolie discussie gaan we maar niet voeren maar ik heb met WD-40 al net zoveel goede resultaten bereikt als met ''echte'' kruipolie, geduld is hierbij veel belangrijker dan het merk olie.
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft niet zozeer met de prijs van het apparaat te maken maar meer met het feit dat elektrode lassen moeilijker is dan mig lassen.
Zeker als je in een moer last krijg je al snel slakinsluiting en breekt het zo weer af.

Kruipolie discussie gaan we maar niet voeren maar ik heb met WD-40 al net zoveel goede resultaten bereikt als met ''echte'' kruipolie, geduld is hierbij veel belangrijker dan het merk olie.
Je wast jezelf ook met allesreiniger zeker?
 
Terug
Bovenaan Onderaan