Welke oude motor kopen?

peter gentzel

Rookie
8 jun 2015
8
0
lochem
hallo ik overweeg om een motor aan te schaffen,

ik heb 2 opties
1 een suzuki GSX 750 1980
de ander is een yamaha XV 920 1986
zijn er mensen die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten bij aanschaf
je merkt ik val op klassiekers
graag informatie
alvast bedankt
 
Het zijn oude fietsen.

Het meest simpele advies wat ik je kan geven, is niet aan beginnen als je geen verstand hebt van basic onderhoudsklusjes aan de motor en/of geen ruimte en materiaal hebt om dat uit te voeren. Dan ben je beter uit met een motor van midden of eind jaren '90, die kosten gemiddeld hetzelfde of een paar honderd euro meer.
 
De Yamaha was nieuw al een zorgenkindje. Gummi frame, twijfelachtige startmotor. Ik zou voor de Suzuki gaan. De afwerking is wat minder, De techniek simpel en rechtoe, rechtaan.
 
Het zijn oude fietsen.

Het meest simpele advies wat ik je kan geven, is niet aan beginnen als je geen verstand hebt van basic onderhoudsklusjes aan de motor en/of geen ruimte en materiaal hebt om dat uit te voeren. Dan ben je beter uit met een motor van midden of eind jaren '90, die kosten gemiddeld hetzelfde of een paar honderd euro meer.

Ja, een klein beetje kennis van klussen aan de motor is soms wel handig.
Maar ook weer niet te somber! Met mijn FZ 1985 rijd ik net zo makkelijk overal heen.
Vorig jaar naar Sicilië. Niet dit jaar, maar volgend jaar weer een grote reis.
Afgelopen weekend even 650k gedaan. Komend weekend naar de Eifel.
 
Als je zelf geen technische kennis bezit zorg dan in ieder geval dat je iemand bij je hebt die dat wel heeft.
Het kan je een hoop kosten en ergernis besparen.
Goede 80er motoren zijn er heus wel, ik heb kort geleden nog een mooie gsx1100 van 83 gekocht.
 
hallo ik overweeg om een motor aan te schaffen,

ik heb 2 opties
1 een suzuki GSX 750 1980
de ander is een yamaha XV 920 1986
zijn er mensen die mij kunnen vertellen waar ik op moet letten bij aanschaf
je merkt ik val op klassiekers
graag informatie
alvast bedankt

Hoezo je hebt twee opties? Er zijn meer motoren uit de jaren 80 te koop binnen dat budget. Waarom moet het er per se een van deze twee worden?
Waar je op valt zijn ook geen echte klassiekers. Het zijn gewoon oude motoren en daardoor gelukkig vrij goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
Zijn wel twee compleet verschillende fietsen.

Als deze twee de enige keus zijn, dan zou ik sowieso voor de GSX gaan (even afhankelijk van de staat waar ze in verkeren natuurlijk)

Ik vind 1500,00 eypo voor die XV ook best behoorlijk aan de prijs eigenlijk, voor een in mijn ogen, zwakke motorfiets.

Wat kost een beetje FZ 750 tegenwoordig of een GPZ 900? vind ik ook wel aardige fietsen.


@TS; wat is je doel een beetje met deze fiets? Toeren, sportief, vakantie?
 
Laatst bewerkt:
ik ben een beginner en vind dit soort motoren gewoon mooi,bedoeling is toeren geen verre vakantie.s
ik ben ook geintereseerd waarom je ze zwak vind ketting,versnellingsbak,starten?etc
jij bent een BMW biker?
 
ik ben een beginner en vind dit soort motoren gewoon mooi,bedoeling is toeren geen verre vakantie.s
ik ben ook geintereseerd waarom je ze zwak vind ketting,versnellingsbak,starten?etc
jij bent een BMW biker?

Startmotor/starterskrans is een erg zwak punt bij de XV's. Maatje had er vroeger 1, die stond nogal eens stil met dat ding (en ik vind ze zelf ook niet zo heel erg mooi, maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk)

Puur voor toer-doeleinden is de GSX wellicht iets aan de sportieve kant (afhankelijk of we het hier over een R of F hebben?)

Ja, is overigens mijn eerste BMW (die van mijzelf is dan, wel al eerder op R75(zijspan) en R60 gereden), eigenlijk altijd verschillende merken Jappen gereden.
Bij mij hangt er overigens een zijspan aan.
 
Laatst bewerkt:
martel suzuki heeft ketting
En de Yamaha?

Met ketting issie meer waard namelijk.

Zwakke punt is de startkkoppeling. Dat is op twee manier te verhelpen: goedkoop of duur. Maar tis sowieso te verhelpen (als deze motor er al last van heeft). Prijs blijf ik aan de hoge kant vinden, motor moet er echt netjes uitzien en nooit overslaan bij starten (das dan die startkoppeling weer).

Blok van de XV is beresterk, frame had beter gekund, maar is niks mis mee. Voorvork een goede beurt geven scheelt al een hoop gezwabber, maar dat geldt net zo goed voor andere motoren uit die tijd.
 
Bedankt voor jullie reacties
ja natuurlijk zijn er meer mogelijkheden Eric,
alleen mijn oog viel nu even op deze 2 motoren,
de basic klussen waar jullie het over spreken,waar hebben we het dan over ?

Basic klussen is lastig te zeggen bij dit soort oude motorfietsen. Ik heb er zelf een aantal gehad en die hadden allemaal andere mankementjes. Olie verversen, remvloeistof vervangen etc. zijn onderhoudskosten die je ook aan een nieuwe motor hebt. Dus dat verschilt niet met een oude. Alleen bij een oude is alles al 30 jaar of meer in gebruik. Dat betekent dat carburateur rubbers poreus kunnen worden, gasnaalden versleten kunnen zijn, je koolborstels van de startmotor een keer aan hun eind zijn, je remklauwen verroest kunnen zijn, de bouten van je uitlaatbochten niet meer los willen en kunnen afbreken, je benzinekraan inmiddels vol troep zit, etc....etc...etc....
Allemaal dingen die je bij een nieuwe(re) motor nog niet tegenkomt. Maar na 30 jaar gebruik zijn er dingen vies, versleten, vastgerot etc.. Dit maakt dat je soms wat langer moet zoeken naar een oorzaak als ie slechter begint te lopen of er een keer helemaal mee ophoudt. En het betekent meer kruipolie gebruiken. Voordeel is wel dat de techniek ook 30 jaar oud is en wat makkelijker te repareren over het algemeen dan moderne systemen. Remblokken vervangen is vaak werkje van niks want de de sensoren van de ABS zittten er nog niet op, er is nog geen gecombineerd remsysteem etc..
Dat is zo'n beetje in een notendop wat je bij een oude motor kunt verwachten. maar ook uit die tijd zijn er erg betrouwbare motoren de je met regulier onderhoud gewoon goed rijdend houdt. Ik heb ruim 40.000 km op een hONDA cbx 750 f uit 1984 gereden zonder noemenswaardige problemen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan