KTM RC8 topic deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
De voorkeur van of voor een tuner kan ook een reden zijn. Als je altijd samen werkt met een bepaalde tuner, en die kan heel goed overweg met powercommanders, en sponsort misschien een beetje. Waarom zou je dan naar wat anders zoeken?
In Nederland zijn niet superveel tuners die fatsoenlijk overweg kunnen met tuneecu volgens mij.

Tuners die werken TuneECU of TuneBoy zijn op 1 hand te tellen. Ritzen werkt met TuneBoy, is vrijwel hetzelfde als TuneECU alleen heeft TuneECU geen tracer.
 
Ik heb geloof ik geen Akra 4 map maar een gewone Akra map gezien ik een non R heb maar dat maakt ook niet gek veel uit:

802031 map
Flies altijd 100% open
SAS en O2 uit
F-E switch: 12 - 12 - 6 - 0 - 0 etc.

Ik geloof dat ik onderin ook een tikkeltje rijker gezet heb maar dit durf ik niet zeker te zeggen, geloof eigenlijk van niet.

Met de Rob special overigens.

Edit: zo te zien heb ik niets aan de fuel map aangepast dus daar kan ik nog wel winst mee behalen wanneer ik een keer met een bank kan spelen.
 
Laatst bewerkt:
Edit: zo te zien heb ik niets aan de fuel map aangepast dus daar kan ik nog wel winst mee behalen wanneer ik een keer met een bank kan spelen.

Als de mijne van 140pk naar 150pk op het achterwiel gaat met standaard uitlaat, moet er met een Akra nog wel wat meer te halen zijn.
 
Mijn motor is ook gewoon per cilinder gemapped. Zoals aadje01 ook al aangeeft kan je juist met de ECU meer dan bij een Powercommander. De enige goede reden voor de Powercommander die ik weet is de quickshifter. Ik vermoed ook dat Rens om die reden een Powercommander heeft.

Paar redenen...

Ik reed met de superbike kit.
Daar zat een ecu bij met een mapping op van KTM.
Dit is een ecu die op slot zit.

Daarbij een powercommander kun je tijdens het testen/rijden op de bank aanpassen.
Je kunt bij de pc Direkt zien hoe de motor reageert op extra of minder brandstof om hem op de juiste Air/fuel range te houden.
Een tune ecu van KTM kan dat niet.. Dat is continu aanpassen op een bepaald toerental en dan laden op de ecu en kijken wat hij doet... Kost uren werk als je per gasstand moet afstellen.
De powercommander is hierin dus veel makkelijker.

Tevens had ik gelijk een qs die werkt met de druk stang ipv een KLS die apart is.
Omdat de versnellings ruimte verschillend is dit erg moeilijk af te stellen.
Met de qs in de drukstang vervalt die ruimte en reageert hij pas elke keer als je bij een versnelling aan komt.
 
Daarbij een powercommander kun je tijdens het testen/rijden op de bank aanpassen.
Je kunt bij de pc Direkt zien hoe de motor reageert op extra of minder brandstof om hem op de juiste Air/fuel range te houden.
Een tune ecu van KTM kan dat niet.. Dat is continu aanpassen op een bepaald toerental en dan laden op de ecu en kijken wat hij doet... Kost uren werk als je per gasstand moet afstellen.
De powercommander is hierin dus veel makkelijker.

Volgens mij kan dit met TuneBoy dan weer wel. Dat was ook waarom Ritzen met TuneBoy aan de slag wou gaan in plaats van TuneECU. Omdat het met TuneBoy veel makkelijker er sneller gaat.

Nadeel van TuneBoy is dan weer dat je een key voor je ECU moet kopen. Alleen omdat het daarmee veel sneller ging om goed te mappen was het qua uren weer goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
De prijzen staan op de site van Ritzen:

Ritzen motors Weert

TuneEcu mappen is €315.
TuneBoy is €410 inclusief key voor jouw ECU à €150. Hij rekent dus inderdaad minder arbeid voor TuneBoy.

Hij heeft mij ook per e-mail aangegeven dat je motor bij afstellen met TuneEcu langer en meer wordt belast doordat het afstellen lastiger gaat dan bij TuneBoy.
 
Ik weet dat hij met afstellen met TuneBoy op de motor zit op de dyno. Dan op een scherm met toetsenbord de mapping aanpast en dan gas geeft. Daarna kan ie gelijk weer aanpassing maken om vervolgens weer gas te geven. Op die manier word de mapping aangepast terwijl de motor op de dyno blijft lopen. Dit is dan net zoals het bij een Powercommander gaat. Het enige wat dan overblijft wat beter is bij de Powercommander is de quickshifter of mogelijk de kosten. Verder geeft mappen in de ECU meer voordelen dan via een Powercommander.
 
Ik weet dat hij met afstellen met TuneBoy op de motor zit op de dyno. Dan op een scherm met toetsenbord de mapping aanpast en dan gas geeft. Daarna kan ie gelijk weer aanpassing maken om vervolgens weer gas te geven. Op die manier word de mapping aangepast terwijl de motor op de dyno blijft lopen. Dit is dan net zoals het bij een Powercommander gaat. Het enige wat dan overblijft wat beter is bij de Powercommander is de quickshifter of mogelijk de kosten. Verder geeft mappen in de ECU meer voordelen dan via een Powercommander.

En dat is de reden waarom ik ben gegaan voor een Bazzaz systeem.
Deze heeft ook de QS en de TCS ingebouwd. Het mappen is tevens ook mogelijk.
Ik heb deze setup op mijn 2009 R.
Bazzaz Z-Fi TC Traction Control System KTM RC8/RC8R | 15% ($129.00) Off! - RevZilla
 
Laatst bewerkt:
Guys,

Past de Akrapovic Evo1 ook op de RC8R 2012? Of moet echt een Evo4 hebben voor de RC8R?
Wat zijn de verschillen tussen die 2 systemen?

Evo1 en evo4 passen allebij op de rc8 en rc8r modellen.
- Verschil 1, evo4 heeft dikkere pijpen dan de evo1.
- Verschil 2, de lengtes van de pijpen (vanuit de voorste en achterste cilinder) totdat ze bij elkaar komen is voor de evo4 (bijna) gelijk. Dit geld niet voor de evo1, hier zijn ze ongelijk.
- Verschil 3, cash, ping-ping, evo4 is duurder.

Voor de rc8r is een evo4 de betere optie, maar voor straatgebruik zal een evo1 ook wel voldoen.
Hier links voor foto's van de uitlaten te referentie,
Evo1- https://www.motor-forum.nl/media/1257011/full
Evo4- http://photos.imageevent.com/tlsdou...dition/akrapovicevo4exhaust/huge/IMG_0740.JPG
Evo6- http://www.ktmforums.com/forums/att...d1369924235-2012-rc8r-exhaust-img_0402-1-.jpg
 
Laatst bewerkt:
Evo1 en evo4 passen allebij op de rc8 en rc8r modellen.
- Verschil 1, evo4 heeft dikkere pijpen dan de evo1.
- Verschil 2, de lengtes van de pijpen (vanuit de voorste en achterste cilinder) totdat ze bij elkaar komen is voor de evo4 (bijna) gelijk. Dit geld niet voor de evo1, hier zijn ze ongelijk.
- Verschil 3, cash, ping-ping, evo4 is duurder.

Voor de rc8r is een evo4 de betere optie, maar voor straatgebruik zal een evo1 ook wel voldoen.
Hier links voor foto's van de uitlaten te referentie,
Evo1- https://www.motor-forum.nl/media/1257011/full
Evo4- http://photos.imageevent.com/tlsdou...dition/akrapovicevo4exhaust/huge/IMG_0740.JPG
Evo6- http://www.ktmforums.com/forums/att...d1369924235-2012-rc8r-exhaust-img_0402-1-.jpg

Bedankt voor je toelichting. Is er qua performace en geluid nog een verschil. Het is voor straatgebruik bedoeld.
 
Interessant, even wat vragen:

Bij wie heb jij dit laten doen?
En met welke methode, TuneECU of TuneBoy of Powercommander?
Beide cilinders apart?
Wat kostte het?

Alvast dank!

Mijn V155 map is deels samengesteld met tuneecu en tuneboy, tuneboy heeft gewoon veel meer mogelijkheden, heb toen 250€ betaald voor 3 dagen werk en een stuk of 20-30 runs, wou krachtiger middengebied en zuiniger verloop, met vooral woon-werk verkeer in gedacht, kwam bij normale rijstijl uit op een 6l/100. Op circuit laadde ik dan gewoon even de akra2031 map via tuneecu, ging het verbruik vlotjes richting 10-11l/100 in droge omstandigheden, voor uitgeregende trackdays greep ik vaak terug naar mijn straatmapping.
2min werk met tuneecu en de maps in een folder binnen handbereik.
 
Volgens mij kan dit met TuneBoy dan weer wel. Dat was ook waarom Ritzen met TuneBoy aan de slag wou gaan in plaats van TuneECU. Omdat het met TuneBoy veel makkelijker er sneller gaat.

Nadeel van TuneBoy is dan weer dat je een key voor je ECU moet kopen. Alleen omdat het daarmee veel sneller ging om goed te mappen was het qua uren weer goedkoper.

Tuneboy kan meer dan tuneecu, maar tuneboy kan niet alles. De tuner klaagde erover dat sommige zaken gewoon ingebakken zitten in de ecu, waar je zonder factory pc niet aankan.
Voor hem was het een compleet raadsel waarom bijvb. de injectie armer wordt gezet bij temperaturen van +105°C, op een moment waar je juist een rijker mengsel dient in te spuiten om de cylinders te koelen. Dat probleem is nadien verholpen door de fan op 95°C(thermostat van de nieuwere RC8R) zijn werk te laten doen. Op de oude RC8's durfde deze wel eens op te lopen tot 108°C voordat fan aansloeg, goed om de boel compleet kapot te draaien. Iemand in Mattinghofen had teveel schnaps gezopen de avond voordien, toen hij de oude RC8 ecu moest programmeren. Verklaard ook de on-off reactie bij stad verkeer.
 
Vandaag weer even heerlijk gereden,ik was even vergeten dat iets meer druk op de stepjes zoveel meer controle geeft! In zijn 3 kan ik blijkbaar ook prima 40 rijden nu het ging over laag in toeren...
 
Bedankt voor je toelichting. Is er qua performace en geluid nog een verschil. Het is voor straatgebruik bedoeld.

Qua geluid zijn ze practisch hetzelfde. Ik denk wel dat je met vermogen ietsjes meer uit de evo4 zult halen dan de evo1 omdat de bebuizing dikker is en dus de tegendruk minder zal zijn. Standaart mappen voor de tuneECU zijn ook alleen maar voor de evo4 verkrijgbaar, voor de evo1 kan je ook wel op die map rijden maar dat zal minder ideaal zijn.

Maar eerlijk gezegt heb ik hier niet zoveel ervaring mee, misschien dat iemand anders even kan helpen :)
 
Qua geluid zijn ze practisch hetzelfde. Ik denk wel dat je met vermogen ietsjes meer uit de evo4 zult halen dan de evo1 omdat de bebuizing dikker is en dus de tegendruk minder zal zijn. Standaart mappen voor de tuneECU zijn ook alleen maar voor de evo4 verkrijgbaar, voor de evo1 kan je ook wel op die map rijden maar dat zal minder ideaal zijn.

Maar eerlijk gezegt heb ik hier niet zoveel ervaring mee, misschien dat iemand anders even kan helpen :)
Qua geluid zit er wel degelijk verschil in, de Evo4 is echt voor performance gezien de bijna equal length manifold en onderdeel is van de clubkit. Het geluid is een mooi stuk harder t.o.v. de Evo1. Ook heeft de Evo4 geen standaard opname voor een db-killer. Heb mijn eigen en die van een kennis aangepast voor het gebruik van een Evo1 killer, deze past er 1 op 1 in. Verder moeten er 2 kuipdelen aangepast worden om ruimte te maken voor de grotere bochten, bij de red bull en akra editions werd dit meegeleverd als de clubkit gemonteerd werd. Verder moet je van sleutelen houden, je fikt in 5000km het wol eruit, vooral als je veel met de db-killer rijdt gaat het nog harder. Heb vorige week die van m'n kennis weer opnieuw gevuld. Wat opvalt is dat de Evo4 het wol er eerder uitfikt dan de Evo1, zal iets met flow te doen hebben gok ik...
 
Gezien mijn eigen ervaringen met ander wol niet echt positief zijn, wil mijn kennis alleen het origineel van Akra erin hebben. Grote voordeel is dat dit een pasklare set is (KTM art.nr 69005283140) met precies genoeg wol, nieuwe banden, gasdichte popnagels en frisse stickers. Gelukkig zijn de prijzen iets gezakt, koste vorig jaar nog 104 Euro, moest nu 77 Euro aftikken. Ik had voor hem de reparatie kit willen bestellen, daar zit dan ook een nieuwe Titanium huls bij, maar die kit is al niet meer leverbaar..
 
Zo, dat was een mooi Eifelweekend met een wat minder leuk einde... schuiver in een linker haarspeldbocht.

Rens heeft nog wat spul liggen maar niet alles.

Heeft iemand tips voor de kuipdelen links, het middelste paneel (waar 1190 R op staat) en het deel erachter (compleet oranje) en het deel erboven (waar RC op staat). Alles links dus.

Verder de linker clip-on origineel, linkerspiegel en koppelingshendel origineel.

Vast bedankt voor de tips.
full
 
Dat is kut zeg..
Hoe kwam het?

Je kunt ebay.co.uk en ebay-kleinanzeigen.de ff in de gaten houden.
 
Tnx, zal eens kijken.

Was prima asfalt, droge weg, alleen een stuk
frisser dan normaal (10°C) en sinds kort Diablo Rosso Corsa's i.p.v. Supercorsa's, wat minder plakkerig rubber. Gebrek aan grip onder een niet al te extreme hoek. Lag zonder waarschuwing ineens plat halverwege de bocht. Het ging ook bergaf, dus nog wat meer druk op de voorkant.

Teveel gevraagd van een te koele en niet al te plakkerige band. Jammer maar eigen schuld dus :(

Dat is kut zeg..
Hoe kwam het?

Je kunt ebay.co.uk en ebay-kleinanzeigen.de ff in de gaten houden.
 
Klote van die crash zeg.

Ik heb hier zowel de rem als koppelingshendel origineel liggen. Ook heb ik het deel wat op de kont om het subframe zit alleen is deze volledig zwart met alleen 1190 er op. Weet niet of dat oranje met zwart een sticker is of dat er een sticker voor te krijgen is ? Is wel het linkerdeel wat ik heb liggen.
 
Laatst bewerkt:
Wegens aanhoudende gezondsheidsproblemen te koop in topstaat verkerende RC8R van 2009. De echte R met de gesmede marchicini wielen en diverse powerparts, korte kentekenplaathouder en zo goed als nieuwe banden. Machine heeft 15000 kilometer gelopen en onlangs de 15000 kilometer beurt gehad met klepspelingcontrole. Motor is voorzien van een originele uitlaat waar de katalysators uit zijn verwijderd. Mapping is aangepast en SAS afgedekt en second files open. Orginele uitlaat met katalysators en originele kentekenplaathouder aanwezig. Machine is schadevrij en voor deze prijs nog niet eerder in Nederland aangeboden.
Belangstelling stuur een PB.
 
Wie maakt me los van de laatste onderdelen..

Zwarte track/2009 model voorvorkpoten €550
Ohlins ttx36 GP achterschokbreker. €925
Rc8r frame track2011 €850
Blok met superbike kit....€ bieden
Radiator €150
Dynojet quickshifter pull €150
Race kappenset met powerpart zitje en powerpart kuipruit

Verder is alles al verkocht.

30jslrl.jpg

5ybwqg.jpg

2cfb3bs.jpg

2vkx4s5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan