KTM RC8 topic deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een 2011 model (bij 2012), die is van nature al minder nukkig dan de 2008 o.a. door het zwaardere vliegwiel. Met de originele Akra EVO 4 map op een EVO 4 replica van Rob (RVF750 hier) loopt hij nog wat soepeler onderin. Dat komt vermoedelijk door de wat rijkere afstelling, dus zal een standaard uitlaat met een iets rijkere map waarschijnlijk ook helpen. Het verbruik is gewoon netjes met deze combinatie, merkbaar zuiniger zelfs dan een custom map + JCE waar ik eerst mee reed. Op trips naar Duitsland waarbij er kwistig aan de gashendel wordt gelurkt zo'n 1:14. Rob had op zijn fiets ook de ervaring dat hij zuiniger liep met deze setup als ik het me goed herinner.

De soepeler schakelende versnellingsbak van het 2011 model kan ook een extra argument zijn om toch voor 2011+ te kiezen. En wat meer pk's natuurlijk.
 
En welke mods hebben we het dan over en waar moet je dan aan denken qua financieel plaatje? Ben zelf nog aan het kijken naar een 2011 model, heeft veen haast dis ik wacht gewoon tot er iets moois voorbij komt. Maar mocht dit echt lang duren dan is een < 2011 model ook een optie en dan ben ik benieuwd wat dan de moda zijn die aangeraden worden.

Er zijn een aantal terugroep acties geweest omdat er wat problemen waren. Bij een 2008 fiets wil je weten dat dit gedaan is.

Wat betreft het mappen heeft mijn fiets dus een custom map. Inderdaad hij lust nu flink wat meer, maar hij rijd er enorm veel beter door. Het bokken was eerst tot ongeveer 4.5000 toeren en nu is dat 3.500 toeren. Dat scheelt met langzaam rijden enorm. Nou is het nog geen feest om onder de 30km/u te rijden, maar rijden met 40 of 50km/u is nu ook een stuk beter. Ook in de rest van de toeren loopt ie veel beter en ook het surging effect wat mijn SV ook had is weg. Vooral dat surging effect vind ik enorm irritant als de motor bij een constante snelheid niet mooi loopt.

Een map downloaden of een custom map laten maken vind ik toch wel sterk aan te raden. Geen idee wat precies het verschil tussen de Vortex map of custom map is. Hoe dan ook is een andere map dan de standaard map zeker aan te raden.
 
Ik heb ook een uitlaatsysteem van Rob icm de Akra mapping maar toen ik hem wou afstellen (powercommander 5) zagen we toch duidelijk dat de achterste cilinder toch nog te arm liep.

Je krijgt het er niet volledig uit maar met afstellen kan je al een eind komen. Belangerijkste mods zijn een open uitlaatsysteem en een sportluchtfilter (BMC, K&N of als je het helemaal goed wilt doen een Rottweiler of Hooliganbox. Je verbruik gaat hoe dan ook omhoog. Ik rij gemiddeld 7 liter op 100KM. K&N filter, openuitlaat systeem.

Het is en blijft een VTwin... dus bokken hoort erbij.
 
De mijne is per cilinder afgestelt. Dus de achterste zou nu ook niet meer arm moeten lopen.
 
Laatst bewerkt:
Iets anders, wat zijn de verschillen tussen merken quickshifters? Ik zie wel grote prijsverschillen tussen verschillende merken namelijk. Healtech is bijv. de helft van KLS.
 
Allebei bij Ritzen?
Met Tuneboy?

De mijne is bij Ritzen geweest.

Iets anders, wat zijn de verschillen tussen merken quickshifters? Ik zie wel grote prijsverschillen tussen verschillende merken namelijk. Healtech is bijv. de helft van KLS.

Ik heb de KLS, maar die zou ik alleen kopen als je hem goedkoop kan krijgen. Wat er soms nieuw voor gevraagd word is het geld echt niet waard. Heb zelf een 2e hands model gekocht voor weinig en dan vind ik het wel een goede deal. Meer dan 300 euro zou ik niet voor willen betalen.

Het nadeel van de KLS is dat deze werkt op de positie van het schakelpookje en dus voor iedere versnelling dezelfde killtime heeft. Dit maakt het afstellen erg lastig en als je de rearsets omhoog of omlaag zet is de positie anders en moet je de boel weer opnieuw afstellen.

De KLS heeft bij afstellen gewoon last van false neutraals en het is een aardige klus de boel goed te krijgen. Wil je het echt goed doen moet je een QS kopen die per versnelling in te stellen is. Dus bijvoorbeeld een module die via een Powercommander werkt. Als je niet al te veel wil uitgeven en je kan een KLS kopen voor 200 euro dan is het een goede keuze. Als je het echt goed wil hebben en het mag meer kosten dan zou ik de KLS afraden.
 
Het beste werkt de qs van translogic.
Stand alone, berekent zelf de beste killtijd per versnelling, en doordat de sensor in de druk/trek stang zit net als de dynojet hoef je hem hem ook niet per slag af te stellen. Die KLS zou ik echt links laten liggen.
 
Laatst bewerkt:
Het beste werkt de qs van translogic.
Stand alone, berekent zelf de beste killtijd per versnelling, en doordat de sensor in de druk/trek stang zit net als de dynojet hoef je hem hem ook niet per slag af te stellen. Die KLS zou ik echt links laten liggen.

Toch bijzonder, die Translogic kost minder dan de helft van die KLS maar werkt volgens de omschrijving veel slimmer!
 
Bedankt voor jullie reacties! Dat importmotoren qua historie ook uit te lezen zijn wist ik niet.
Dat zou dan via de importeur gaan of via KTM zelf? We gaan de betreffende RC8 eens aan de tand voelen!
 
Wat betreft die kls.
Als powerparts optie zit deze volgens mij rond de €1000, belachelijk veel natuurlijk.
Als je deze toch wilt hebben kun je ook gewoon naar de Duitse website van kls gaan en hem rechtstreeks via hun kopen, het enige wat je dan nog nodig hebt is een mounting kitje voor de rc8. Volgens mij kwam het dan rond de €400 uit. Ik zat hier over te twijfelen totdat ik een kls kon kopen die zo goed als nieuw was voor iets meer dan €300.

Afstellen is inderdaad lastig en het is kut dat je dit niet voor iedere versnelling kunt doen aangezien ze niet allemaal exact hetzelfde schakelmoment hebben. Ik heb nu een powerparts rearset gemonteerd en ik merk dat ik nu vaak een versnelling mis. Begint dat gekloot met afstellen weer opnieuw.

Voordeel is wel dat de kls redelijk plug and play is Zonder dat je een powercommander of iets dergelijks aan moet schaffen. Toch zou ik er zoals hier boven ook al is aangegeven niet meer dan rond de €300 voor neertellen.
 
@Timo660.

Heb jij nog tips voor het afstellen ? 1 tot 4 is bij mij nooit een probleem. De 5 en 6 helaas wel. Heb het nu zo dat de 5 vrijwel altijd goed gaat, maar de 6 geeft toch soms nog een false neutraal. Nou ben ik natuurlijk zelf ook flink bezig geweest, maar die 6 blijft lastig.
 
Dit zal waarschijnlijk komen omdat het systeem weer wat verder doorontwikkeld (samen met de bike van Rens)(dikkere buizen nu naar 60 mm ipv 56mm) en een iets groter verzamelstuk. zal eens vragen og Goedhart ook de tune ecu kan aanpassen.

Wat ik mijn ervaringen zijn op het gebied van bokken etc, vanaf type 2011 met een open uitlaat en aangepaste mapping is het zogoed als verholpen :Y


Ik heb ook een uitlaatsysteem van Rob icm de Akra mapping maar toen ik hem wou afstellen (powercommander 5) zagen we toch duidelijk dat de achterste cilinder toch nog te arm liep.

Je krijgt het er niet volledig uit maar met afstellen kan je al een eind komen. Belangerijkste mods zijn een open uitlaatsysteem en een sportluchtfilter (BMC, K&N of als je het helemaal goed wilt doen een Rottweiler of Hooliganbox. Je verbruik gaat hoe dan ook omhoog. Ik rij gemiddeld 7 liter op 100KM. K&N filter, openuitlaat systeem.

Het is en blijft een VTwin... dus bokken hoort erbij.
 
@Timo660.

Heb jij nog tips voor het afstellen ? 1 tot 4 is bij mij nooit een probleem. De 5 en 6 helaas wel. Heb het nu zo dat de 5 vrijwel altijd goed gaat, maar de 6 geeft toch soms nog een false neutraal. Nou ben ik natuurlijk zelf ook flink bezig geweest, maar die 6 blijft lastig.

Ik heb exact dezelfde ervaring, als ik misschakel is het tussen zijn 5 en 6 of tussen de 1 en 2.
Ik had het na een tijdje wel zo dat dit bijna nooit gebeurd en het scheelt ook wel als je snel en hard drukt met schakelen.

Als je naast de motor staat en de versnellingen met de hand uitprobeert en naar het lampje op de kls kijkt lijkt het alsof de 6e versnelling gewoon net iets anders zit dan de rest
 
Dit zal waarschijnlijk komen omdat het systeem weer wat verder doorontwikkeld (samen met de bike van Rens)(dikkere buizen nu naar 60 mm ipv 56mm) en een iets groter verzamelstuk. zal eens vragen og Goedhart ook de tune ecu kan aanpassen.

Wat ik mijn ervaringen zijn op het gebied van bokken etc, vanaf type 2011 met een open uitlaat en aangepaste mapping is het zogoed als verholpen :Y

Tunen op Ecu doet Goedhart niet volgens mij. Alleen op Powercommander. Ik ben er komende week weer dan zal ik t even vragen voor de zekerheid.

Vandaag weer stukje gereden en merk echt een groot verschil met het oppakken. Motor bokt echt stukken minder in lage toeren. De motor is ook stuk feller in het begin.
 
Ik heb exact dezelfde ervaring, als ik misschakel is het tussen zijn 5 en 6 of tussen de 1 en 2.
Ik had het na een tijdje wel zo dat dit bijna nooit gebeurd en het scheelt ook wel als je snel en hard drukt met schakelen.

Als je naast de motor staat en de versnellingen met de hand uitprobeert en naar het lampje op de kls kijkt lijkt het alsof de 6e versnelling gewoon net iets anders zit dan de rest

Het blijft moeilijk dus. Als ik heel vroeg ga zitten verlies ik de 2 en als ik heel laat ga zitten verlies ik de 6. Het lijkt er bij mij op alsof het gewoon niet mogelijk is ze allemaal altijd goed te krijgen. Ben er wel achter dat zo snel mogelijk zijn met je voet een hoop helpt. Had gehoopt dat jij nog een goede tip had :)

Wat mogelijk wel nog wat uit kan maken is de Sato Shift Spindle. Weet alleen niet of die past met een KLS.
 
Het blijft moeilijk dus. Als ik heel vroeg ga zitten verlies ik de 2 en als ik heel laat ga zitten verlies ik de 6. Het lijkt er bij mij op alsof het gewoon niet mogelijk is ze allemaal altijd goed te krijgen. Ben er wel achter dat zo snel mogelijk zijn met je voet een hoop helpt. Had gehoopt dat jij nog een goede tip had :)

Wat mogelijk wel nog wat uit kan maken is de Sato Shift Spindle. Weet alleen niet of die past met een KLS.

Volgens mij heeft ut_leeuwke die pas gekocht maar nog niet gemonteerd. Ik heb even vlug gekeken maar het leek erop dat niet past met de kls. Kan het over een paar weken wel eens nakijken
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft ut_leeuwke die pas gekocht maar nog niet gemonteerd. Ik heb even vlug gekeken maar het leek erop dat niet past met de klant. Kan het over een paar weken wel eens nakijken

Als het past wil ik die erbij kopen. Als ik naar plaatjes kijk is het net wel of net niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan