Voelbare tik in koppling r1 2004

R-uno86

Rookie
11 jun 2015
2
0
Beste heren en dames,

Ik wou graag weten of iemand mij hierbij kan helpen. Sinds kort hoor ik een ratelende geluid uit mijn koppeling als ik de motor start en stationaire laat lopen. Als ik de kopplingshendel intrek dan gaat het geluid weg.

Nu is het nog erger geworden. Als ik mijn koppeling intrek dan gaat het ratelende geluid weg, maar merk ik nu dat de toerenteller stationaire ook nog onregelmatig loopt met daarbij bij elke daling onder 1000 toeren ik ook nog een harde tik voel. Alsof de motor wilt bijstellen, maar dan met geweld.

Tijdens het rijden merk ik ook nog dat tijdens het rollen in de eerste versnelling de motor soms ook nog uitvalt.

Schakelen ging in het begin nog goed en ik merk dat het nu ook wat stroever is geworden.

Voordat ik naar een garage ga zou ik graag willen weten of iemand hier dit al heeft meegemaakt en/of kan weten wat het is. De motor heeft al 60k op de teller en er zit nieuwe olie in en nieuwe kopplingsplaten. (dat had mijn vorige monteur gezegd, dus ja ook daarom dat ik hier kom, anders ga ik weer iets vervangen wat niet hoeft).

Ik heb er naar gezocht en bij wat ik gevonden had kan het dus het kopplingshuis(korf) zijn, maar ik weet niet of dat ook voor de voelbare tik geldt.

In ieder geval dank u hierbij alvast voor uw antwoord.

Mvg,

R-Uno86
 
Uhm, onder de 1000 toeren? Lijkt me ook wat aan de lage kant om stationair te lopen?
Of lees ik verkeerd?

Als hij echt onder de 1000 stationair loopt zou ik hem met de stationairschroef bijstellen tot 1200-1400 toeren bij een warme motor. Denk dat je dan een hoop problemen kwijt bent. Al blijft hij wel meer geluid maken met je koppeling los in z'n vrij dan met ingetrokken koppeling uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Uhm, onder de 1000 toeren? Lijkt me ook wat aan de lage kant om stationair te lopen?
Of lees ik verkeerd?

Als hij echt onder de 1000 stationair loopt zou ik hem met de stationairschroef bijstellen tot 1200-1400 toeren bij een warme motor. Denk dat je dan een hoop problemen kwijt bent. Al blijft hij wel meer geluid maken met je koppeling los in z'n vrij dan met ingetrokken koppeling uiteraard.

Oh sorry misschien was ik niet helemaal helder, maar normal als de motor goed draait dan staat ze inderdaad op 1200 toeren. Het is dat ze telkens daalt naar onder 1000 en ik dus een harde tik in de koppeling voel. Het gebeurd alleen als ik stil sta. Maakt niet uit in welke versnelling. Koppeling in of neutraal dan voel ik het nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan