Luister en geef je mening

Delcasa

Die hard MF'er
12 jul 2011
642
2
Amsterdam
Ik zou jullie willen vragen om te luisteren naar hoe mijn motor draait op dit moment en te zeggen wat je ervan denkt.


Denk je dat er wat mis is, wat dan? Ik heb een vermoedde maar ik heb heel weinig ervaring en nooit een andere motor gehad dus erg weinig referentie om bepalen of mijn idee klopt. Ben daarom erg benieuwd wat jullie eerste indruk is

Blok was koud overigens
 
Laatst bewerkt:
Open uitlaat :?

Klinkt toch goed voor een parallel twin?(koud zal je altijd meer kleppen "ruis" horen,m.a.w loopt iedere motor iets rauwer)

Misschien dat mensen met een soortgelijk blok iets vreemds horen :)
 
Laatst bewerkt:
In mijn ogen kinkt het ook wel erg hard...
zou er even naar kijken als ik jou was..

Vooral bij 0.14 - 0.17.. maar het is ook wel lastig te bepalen omdat je uitlaat nogal overstemt..
 
Laatst bewerkt:
Het zou je nokasketting spanner kunnen zijn.. Kleppen verdenk ik niet..
Moet je dit maar eens horen;

Soortgelijk tikje als je het mij vraagt..
 
Laatst bewerkt:
@DisasterMaster: thnx voor het meedenken. Het zou zomaar kunnen ja; hoewel ik in dat filmpje meer schrapend/ratelend geluid dan de luid tikken die ik heb (maargoed, slechte mic op telefoons, compressie van YoutUbe erover en dan pas afspelen op een crappy oude laptop geeft niet echt een natuurgetrouw geluid natuurlijk..)

Het is natuurlijk erg lastig te zeggen als je niet weet waar het probleem ligt, maar denken jullie dat ik veilig een stukje kan rijden vandaag? (50-100km), ook om te zien of een warm blok anders klinkt?
 
Het probleem is zich gaan voordoen nadat ik, voor het eerst, de kleppen had gesteld. Ik heb het 32 keer nagemeten en alles volgens WPHB ook weer op moment aangedraaid. Ik weet niet wat ik fout zou kunnen hebben gedaan en dus zou een tweede keer controleren waarschijnlijk op het zelfde uitkomen...

Daarnaast is de motor nu de box uit, evt onderhoud moet dus buiten en met een open blok vindd ik dat echt niet fijn...

Wordt dan toch naar een garage ben ik bang... Alsnog een paar honderd euro lichter :(
 
Het kunnen wel de kleppen zijn, alles kan eigenlijk wel, maar ik vermoed eerder de ketting of de spanner. Hij start immers wel goed zo te zien op het filmpje. Als de kleppen echt buiten de toleranties zouden staan dan zou er compressie verlies kunnen zijn en dan wil ie niet lekker starten..

@ TS;
is de tik aan 1 kant van het blok harder dan aan de andere kant ?
de camchain zit namelijk in het midden van het blok.
 
Klinkt als iets te veel mechanisch geluid. Beginnen met kleppen stellen, olie wissel (waarbij je goed let op deeltjes in de olie), dan nokkenasketting controleren (spannen??) en als dat het niet is, controleren op uitgeslagen koppelingskorf. Is dat het ook al niet, dan zal er wellicht een small-end of bigend op zijn eind lopen en is het afgelopen.

Ik denk vooralsnog dat het geen groot mechanisch fiasco zal zijn, want hij loopt verder best goed.
 
De motor had de hele winter in de box gestaan voor het onderhoud; toen ik 'm eenmaal buiten had (accu ook niet aan lader gehad) startte het blok echt binnen 2 omwentelingen en liep (op het geluid na) eigenlijk echt super soepeltjes. Voorheen moest ik ook vrijwel altijd choke gebruiken; nu lukt ook zonder.

Ik ga nog ff luisteren of ik verschil tussen links/rechts kan vinden of meer precieze herkomt van het geluid.

Mocht het in de korf zitten zoals Mechanic een 'uitgeslagen korf' noemt; wat houd dat in? Dat een van de 'vinger' krom/verbogen is?
 
Min of meer ja, ik heb geen enkele directe ervaring met dit motortype, maar het is een probleem dat voor een irritant rammel-achtig geluid kan zorgen op lage toerentallen (stationair en iets daar boven).

Aan de andere kant, als hij een tijd stil gestaan heeft zit er nauwelijks olie in de kop waardoor er hoe dan ook meer mechanisch geluid kan zijn. Wellicht wordt het al minder als je hem helemaal op bedrijfstemperatuur laat komen?
 
Als het komt nadat je de kleppen hebt gesteld dan heb je misschien wel iets niet goed gedaan. Voor wat betreft hoe het klinkt...

Doet me denken aan mijn XS400 op het laatst. Toen had ik een gebroken nokken as en metaalslijpsel door het gehele blok heen en 1 cilinder deed dus niks meer. (Ik neem aan dat dit niet het geval is bij die van jou)

Als je 32 keer hebt gecontroleerd of je de kleppen goed hebt gesteld, heb je dan ook gecontroleerd of je voelermaatjes inch of metrisch zijn?

Het getikker doet me denken aan of een veel te grote klep speling waardoor de nok een "te grote snelheid heeft" zodra hij contact maakt.
of een uitlaat die lek is zeer dicht bij de cillinderkop. Dat laatste kun je testen met zaagsel of anders stof.

db
 
Er is al twee keer 10km mee gereden, op dag 1 naar werk en twee dagen later van werk weer terug naar huis (alleen binnenwegen, door Amsterdam). Dus het lijkt me dat de olie al een goed rondje heeft gemaakt. De olie zit tussen de lijntje, redelijk op de max (niet er over).

Net weer even geluisterd; als ik links of rechts van de motor m'n oor in de buurt van het blok houd lijkt het even hard te zijn met een (kleine) verdenking dat links iets 'scheller' is.

Het geluid blijft overigens even duidelijk aanwezig bij 4k+ RPM, niet alleen op lage/stationair toeren.
 
@Dirtbag; het zijn metrische voelertjes. Het zou uiteraard best kunnen dat ik het fout heb gedaan; het was per slot m'n eerste keer.

Vervelende daarmee is dat ik niet zou weten wat ik dit keer anders moet doen en dus waarschijnlijk weer dezelfde fout maak als ik het zelf probeer te herstellen.

Ik ga nog ff die uitlaten checken; just to be sure.

Nee, lijkt er niet op dat het probleem bij een lekke uitlaat ligt. Dun WC papiertje gebruikt bij gebrek aan zaagsel maar dat bleef doodstil.

Houden we momenteel twee hoofdverdachten over lijkt mij; kleppen en ketting(spanner).

Kleppen heb ik zelf aangezeten dus zou heel goed kunnen dat ik daar een booboo heb gemaakt. Ketting en spanner ben ik volledig van af gebleven.
 
Laatst bewerkt:
Ah.
Dus je hebt de kleppen onlangs gesteld ?

Dat had je wellicht even in de openingspost kunnen vermelden.
Als het na het stellen dit geluid produceert dan zou ik het daarin zoeken ja.

En anders er maar mee naar de garage als je het niet weet :Y
 
Ja, het lijkt er dan toch op dat ik een booboo heb gemaakt met de kleppen.... Had wellicht even in de OP gemoeten ja B|

Denk dat ik 'm dan toch maar naar een garage ga brengen, geen zin om een tweede keer het weer fout te doen... bah; gaat m'n vakantiegeld |( '(

Wat is een schappelijke prijs voor het stellen van zo'n twin z'n kleppen bij een garage? 300-400?
 
Laatst bewerkt:
Ik gok op zoiets ja. Het zijn maar 2 cilinders en volgens mij kunnen ze er redelijk makkelijk bij.
Maar dan moet je geen kleppen hebben die de zuiger geraakt hebben ;)
 
Ja, het lijkt er dan toch op dat ik een booboo heb gemaakt met de kleppen.... Had wellicht even in de OP gemoeten ja B|

Denk dat ik 'm dan toch maar naar een garage ga brengen, geen zin om een tweede keer het weer fout te doen... bah; gaat m'n vakantiegeld |( '(

Wat is een schappelijke prijs voor het stellen van zo'n twin z'n kleppen bij een garage? 300-400?
Voor dit model kan dat best een stuk goedkoper, mits er niks raars is.
 
Ik lees redelijhk positieve verhalen over Reivilio motoren in Amsterdam, denk dat ik m daar drop. Zij gaven ook voor het vervangen van voorvork keeringen me de beste prijs opgave (50-80 euro, los aangeleverd tegenover 250 van bv motoport/motorcity).

Met 60eu p/uur werkplaatstarief lijkt het me echt niet meer dan 300 kan worden (en dat is al heel ruim lijkt me). Pakking is gloedje nieuw dus die kunnen ze wat mij betreft gewoon weer hergebruiken.
 
misschien een gekke tip - zo op de vrijdag - maar als je een schroevendraaier tegen het blok houdt en aan het handvat luistert kan je beter horen waar het vandaan komt.
(Andersom kan ook, maar dan kan je maar 2 keer luisteren :+ )
 
Kleppen wel gesteld met de zuiger op BDP in de compressieslag bij elke cilinder apart? Of heb je 1 zuiger bovenin gezet en toen allemaal gesteld?
 
misschien een gekke tip - zo op de vrijdag - maar als je een schroevendraaier tegen het blok houdt en aan het handvat luistert kan je beter horen waar het vandaan komt.
(Andersom kan ook, maar dan kan je maar 2 keer luisteren :+ )

Een nog gekkere tip - ook zo op de vrijdag - is dat je de motor in de praktijkkamer van je huisarts parkeert en even zijn stethoscoop leent ;)
Schroevendraaiers in je oor is een beetje de houtje touwtje methode :+ *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan