hoe krijg ik de meedraaiende dempergroep los? (voorvork)

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.729
2.475
hoi forumleden,

hopelijk heeft iemand van jullie een oplossing voor mijn probleem, ik ben zelf door mijn creativiteit heen. Ik wil de keerringen van mijn vorkpoten vervangen (gewoon right side up).
Als je de voorwielas hebt kun je volgens de werkplaatsmanual een inbusbout los draaien waarmee je de dempergroep los schroeft van de onderpoot en daardoor de binnenpoot (met de dempergroep daar dan los in zittend) eruit zou moeten kunnen trekken.
Bij 1 poot is het gelukt, maar bij de andere draait de dempergroep mee in de vorkpoot, waardoor de bout wel draait, maar deze gewoon in de meedraaiende dempergroep blijft zitten. ik heb geprobeerd om een ingezaagde koperen pijp (12 mm) in de binnenbuis van de dempergroep te slaan (11 mm inwendig), dat lukte , zat er best strak in, maar niet genoeg om voldoende grip te hebben om de dempergroep tegen te houden. heeft iemand een tip? er zit niets aan het toegangelijke gedeelte van de dempergroep waar ik wat mee kan. Gewoon helamaal glad en rond.

alvast dank
 
Luchtsleutel gebruiken. Normaal gesproken prrrt en los.

Je mag rustig langskomen, maar je profiel verteld niet, waar je huis woont en dus geen idee, of het ver rijden voor je is.
 
dank voor het aanbod. ik woon in Ede, waar jij?
zal het ook even in mijn profiel zetten. Is die luchtsleutel de enige mogelijkheid?
 
Met een sjorband de poot in de veren trekken wil wel eens werken.
Met een hamer op de inbussleutel slaan verkleint ook de kans op meedraaien.
 
OK, dan met die sjorband en een klap met de hamer is iets dat ik vandaag nog kan proberen. indien geen succes ga ik iemand met een persluchtsleutel zoeken :-)
Fijn weekend verder..
 
Je hebt die andere al uit elkaar.

Alternatieven zijn
Een bezemsteel erin meppen die zet zich ws wel vast
Of een draadeind met 2 moeren (maar dan moet je even bij die andere kijken welke moeren erin passen.)
 
Kijk even in het werkplaatshandboek welke 'speciaal gereedschap' er aanbevolen wordt om de demper te blokkeren.
Bij mijn motor zag ik dat het vierkante koker is, en geen zeskant bijvoorbeeld. Even naar de bouwmarkt en iets vergelijkbaars kopen.
 
Nou, vorige week bij mijn V-Max een keerring vervangen. Zelfde probleem.
Kreeg bout ook niet los en met een krik vork in elkaar geduwd tot ie niet meer verder kon. Nog niet los gekregen. Dan maar met een Dremel de keerring zo bewerkt dat ik er met een schroevendraaier hem er uit kon wippen.
 
Hoi mannen,

Ik heb het een beetje onorthodox aangepakt.
Al jullie dingen geprobeerd, bezemsteel dusdanig gesneden dat ie er over een lengte van 5 cm strak ingepeerd kom worden; de boel met nota bene een extra bus op de veer in elkaar gezet en opgespannen met een sjorband; iets met twee moeren op een draadeind, maar de boel kwam niet los. Het zaakje bleef meedraaien. Ik werd er helemaal misselijk van.

Aangezien de gewraakte bout een normale M8 inbusbout (wel 8.8, maar da's nou ook weer niet zo bijzonder) is heb ik inmiddels groen van frustratie met steeds een mimimeter oplopend boortje de kop van de bout afgeboord. Daarna kon de boel uiteraard uit elkaar. Griptang op de stomp van het uitstekende draadeind en het restant uit de dempergroep gedraaid.

Beetje de rigoreuze aanpak, maar als niets anders lukt . . . :-)

Het vervangen van de oliekeerringen, de stofhoezen en vorkolie is normaal gesproken 1,5 uur werk of zo (als je ook nog alles netjes schoon wilt maken etc), maar nu heeft het me het hele weekend van de straat gehouden (Arrrggggghhhhhh!!!)

Maar goed, hij doet het weer lekvrij , dus nu gaan met die Gilera!!

Ondanks dat het mij allemaal niet heeft geholpen bedankt voor jullie tips, zal ze onthouden voor als het bij een van mijn andere fietsen eens een keer niet wilt . . .
 
Koop een compressor met luchtsleutel, of een elektrische slagmoersleutel, die doet de truuk ook. Je hebt dit weekend zoveel geld uitgespaard, door niet te rijden (benzine, bandenslijtage, bekeuringen en eten en drinken onderweg) dat er wel een goed stuk gereedschap af kan. Kost het de volgende keer veel minder tijd.
 
Ja, dat was ik toch al een keer van plan, compressor heb ik al en zo'n slagmoersleutel staat zeker op mijn wensenlijstje.
Aangezien Ede geen koopzondag heeft (en deze er getuige het afgelopen week gehouden referendum ook niet zal komen) zat dat er voor vandaag niet in :-)
Inderdaad een hele hoop geld niet uit kunnen geven (al lijkt me een snelheidsovertreding met een Gilera DNA niet echt een heel voor de hand liggende mogelijkheid, tenzij je het in een woonerf doet :-) ), dus binnenkort maar even zo'n dingetje halen. . . . .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan