voorvork dichtingen

kristofd13

Rookie
21 apr 2013
15
0
Mol
Beste leden,

Ik heb beide vorkkeerringen vervangen en dustcaps door nieuwe van louis.de.

Deze zijn echter meteen gaan zweten na installatie.

Nadat ik de dustcaps even losgemaakt heb en naar boven geschoven is dit het resultaat van enkele keren de vering stevig induwen, bij beide poten gelijke olieresten die achterblijven:

full


Tijdens het rijden moet ik elke pakweg 10 km een keer stoppen om de gevormde oliedruppel af te vegen voor deze naar beneden gaat lopen.

Alles is netjes gebeurd volgens het handboek met de juiste tools.
De vorken zijn nergens beschadigd, de interne delen zijn allemaal nog in zeer goede staat, nergens krassen of ingesleten onderdelen ed.
Alle interne delen zijn gereinigd en weer in mekaar gezet met nieuwe olie.

De nieuwe seals zijn geïnstalleerd met de afgeschuinde rand naar onder, het lijkt mij dat ze dan ook niet verkeerd om erin kunnen zitten?

Wat is er anders:

- er is nu vol synthetische olie gebruikt

- in het boek staat 440 ml olie gebruiken, hierbij hoort een luchtkolom van 160 mm. Dit kwam bij mij echter niet overeen, hier zat enkel cm verschil op zelfs???
Ik heb er een 480 ml per poot ingedaan en zo kwam ik op een 16,8 cm ongeveer.
Volgens hoeveelheid zou er dus teveel olie opzitten, volgens luchtkolom is dit dan weer te weinig. De motor veert wel merkbaar stugger in (verbeterd rijgedrag)

Wat kan de oorzaak zijn?
Wel een goede bezigheidstherapie zoiets, alles in mekaar--> dan maar weer terug uit mekaar.
 
Beste leden,

Ik heb beide vorkkeerringen vervangen en dustcaps door nieuwe van louis.de.

Deze zijn echter meteen gaan zweten na installatie.

Nadat ik de dustcaps even losgemaakt heb en naar boven geschoven is dit het resultaat van enkele keren de vering stevig induwen, bij beide poten gelijke olieresten die achterblijven:

[afbeelding]

Tijdens het rijden moet ik elke pakweg 10 km een keer stoppen om de gevormde oliedruppel af te vegen voor deze naar beneden gaat lopen.

Alles is netjes gebeurd volgens het handboek met de juiste tools.
De vorken zijn nergens beschadigd, de interne delen zijn allemaal nog in zeer goede staat, nergens krassen of ingesleten onderdelen ed.
Alle interne delen zijn gereinigd en weer in mekaar gezet met nieuwe olie.

De nieuwe seals zijn geïnstalleerd met de afgeschuinde rand naar onder, het lijkt mij dat ze dan ook niet verkeerd om erin kunnen zitten?

Wat is er anders:

- er is nu vol synthetische olie gebruikt

- in het boek staat 440 ml olie gebruiken, hierbij hoort een luchtkolom van 160 mm. Dit kwam bij mij echter niet overeen, hier zat enkel cm verschil op zelfs???
Ik heb er een 480 ml per poot ingedaan en zo kwam ik op een 16,8 cm ongeveer.
Volgens hoeveelheid zou er dus teveel olie opzitten, volgens luchtkolom is dit dan weer te weinig. De motor veert wel merkbaar stugger in (verbeterd rijgedrag)

Wat kan de oorzaak zijn?
Wel een goede bezigheidstherapie zoiets, alles in mekaar--> dan maar weer terug uit mekaar.


Zitten de stalen veren van de keerring naar beneden? dus de dichte kant boven?
 
Heb je de luchtkamer gemeten met de binnenpoot compleet in de vork geschoven, zonder veer en eventuele bussen die op de veer liggen erin?

Keerring in de juiste richting gemonteerd?

Keerring met geschikt gereedschap gemonteerd en dus niet beschadigd bij montage?

Binnenpoot schoongemaakt/gepolijst voor het monteren?

Het wordt in ieder geval weer uit elkaar halen en nieuwe keerringen erin. Ik denk dat ze beschadigd zijn of verkeerd om zitten, en in beide gevallen kan je de keerring niet hergebruiken.
 
De luchtkamer is gemeten zoals beschreven in het boek dwz met de poot maximaal ingedrukt, zonder de veer en nadat enkele keren gepompt is om eventuele lucht eruit te krijgen.
De dichtingen hadden een rechte en een ietwat afgeschuinde zijde. De afgeschuinde zijde is naar onder geplaatst. Als de dichtingen verkeerd zitten zou het dan niet zijn dat de olie er zowat uitspuit bij inveren?
Alle onderdelen zijn inderdaad schoongemaakt en geïnspecteerd vooraleer terug in mekaar te zetten.
De dichtingen zijn gemonteerd met zo'n tool wat over de binnenpoot past om zodoende recht erin te tikken.
 
Laatst bewerkt:
Als je die keerring van Saito hebt gebruikt denk ik het antwoord te weten, dit is niet de dubbele keerring die men normaal gebruikt/kent. Deze heeft nl maar een echte keerring( met dat veertje erin) en dan nog een soort van opstaande schuine rand , en deze moet naar boven wijzen.
Mss herken je dit.
 
Ik weet niet meer zeker of het exact die (enkelzijdige) dichtingen van de foto zijn die ik heb ontvangen maar als ik er nu boven in de poot kijk zie ik wel een spanveer zitten.
Als het diezelfde dichtingen zijn zit het dus verkeerd.
Ik zal het weer terug uit mekaar halen, dan weet ik het met zekerheid.
 
Leuk om eens een topic te zien waar alles duidelijk gevraagd en beantwoord word :)

kan niks toevoegen behalve dat bovenstaande aannemelijk is en de voorvorkkeerringen op de kop zitten.
succes !
 
Gisteren heb ik de poten weer uit mekaar gehaald. Er zaten andere dichtingen in dan hierboven beschreven.
Ik heb aan beide kanten een metalen veer.
full

full


Ik zie echter wel dat 1 kant een dubbele 'lip' heeft aan de binnenkant, net de kant die naar boven zat.
Waarschijnlijk gaat het dus verkeerd erin gezeten hebben.
Nu nog wachten voor een proefrit, het achterwiel is namelijk gedemonteerd in afwachting van nieuwe lagers.
Ik heb de oude andersom terug gemonteerd, dankzij de grote ring die eronder zit zijn ze onbeschadigd gebleven zoals op de foto's te zien.
 
Op de bovenste foto staat de onderkant van de keerring (oliekant) , op de onderste foto staat de bovenkant.

Ik hoop dat de keerringen dicht blijven. Het zijn gevoelige onderdelen, maar ik ben vreemd genoeg ook eens weggekomen met simpelweg "schoonmaken en inspuiten met WD40" , heeft nog bijna een jaar probleemloos gewerkt.
 
Gisteren heb ik de poten weer uit mekaar gehaald. Er zaten andere dichtingen in dan hierboven beschreven.
Ik heb aan beide kanten een metalen veer.
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik zie echter wel dat 1 kant een dubbele 'lip' heeft aan de binnenkant, net de kant die naar boven zat.
Waarschijnlijk gaat het dus verkeerd erin gezeten hebben.
Nu nog wachten voor een proefrit, het achterwiel is namelijk gedemonteerd in afwachting van nieuwe lagers.
Ik heb de oude andersom terug gemonteerd, dankzij de grote ring die eronder zit zijn ze onbeschadigd gebleven zoals op de foto's te zien.

Kerel....
Je weet dus niet zeker of ze er goed inzaten maar gaat nu gokken dat ze andersom moeten en het opnieuw proberen. Ook ga je gokken deze keerringen weer te gebruiken. Hou je zoveel van 1 klus steeds opnieuw doen? :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan