Maximum temperatuur van honda xr600

v1ncemt

Rookie
14 jun 2015
1
0
Amsterdam
Ik heb een xr 600 met tussen tank en balhoofd een temperatuurmetertje.
Weet iemand misschien wat de maximale temperatuur is die de motor aan kan.
ik heb het idee dat de motor erg warm word.
Waar kan ik het oliepeil controleren en hoeveel en wat voor olie gaat er in totaal in ?
De motor heeft een onderhoudsbeurt gehad en sindsdien 2 keer gereden en geen olie gelekt.
Ik verwacht dus niet dat dit de oorzaak zal zijn.
Tijdens een kort ritje vanmiddag liep te temperatuur op tot boven de 90 graden.
Volgens het metertje zou de temperatuur vanaf 120 graden in het rood staan.
Maar ik heb in het verleden ook weleens een xr gehad en volgens mij zat het metertje er niet standaard op.
Mocht dit een universeel metertje zijn dan weet ik niet of deze 120 graden ook voor mijn xr geld.
 
een iets andere motor, maar bij mijn sp1 slaat de koelvin met een oem sensor pas aan bij 104 graden.

ik zie dat de xr een luchtgekoelde motor heeft, wat meet ie dan ?
de olietemperatuur?
dan is 90 graden helemaal niet zo hoog.
 
Metertje afplakken. Je weet niet wat hij meet, en weet niet wat een normale waarde is. Wat zegt je "gevoel"?

XR is wet sump, de olie zit in het frame. Dat achteraf metertje vervangt de vuldop. Het zit dus ook in de heetste olie, hoog, en rechtstreeks uit de motor.

XR250_temp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedrijfstemperatuur olie is doorgaans minimaal 100 en maximaal 150 graden.

Kan aan mij liggen, maar dat is wel erg warm ?

Op mijn XT zit ook zo'n metertje, komt eigenlijk nooit boven de 90 graden uit, alleen als ik veel snelweg kilometers maak wil die soms wel wat warmer worden, maar zoiezo nooit boven de 100graden.

Met normaal rijden is hij 70graden.

En volgens mij is dat PERFECT voor een motor, tussen de 70 en 90 graden.

Nu moet ik ook zeggen dat ik als een oma rij, dus met iets sneller rijden zal hij 80graden worden.
 
Kan aan mij liggen, maar dat is wel erg warm ?

Op mijn XT zit ook zo'n metertje, komt eigenlijk nooit boven de 90 graden uit, alleen als ik veel snelweg kilometers maak wil die soms wel wat warmer worden, maar zoiezo nooit boven de 100graden.

Met normaal rijden is hij 70graden.

En volgens mij is dat PERFECT voor een motor, tussen de 70 en 90 graden.

Nu moet ik ook zeggen dat ik als een oma rij, dus met iets sneller rijden zal hij 80graden worden.

Het is geen koelvloeistof. Bekijk bovendien eens de specsheet van een bepaalde soort olie op de site van de fabrikant.
 
Ja 150gr is dan ook een uiterste punt. Mijn punt is meer, olie doet pas goed zijn werk vanaf 100gr. Moderne multigrade dan.

VANAF ? 100graden ?

Ik ben totaal geen olie expert (eigenlijk helemaal niet, met wat dan ook :+ :+ ) maar vanaf 100graden lijkt me wel een beetje onzin.

Ooit is een verslag gelezen over ATF olie in versnellingsbakken (is wel een totaal ander soort olie, maar toch) , die olie werkte uit me hoofd het beste op 70graden, iedere 10graden die erbij kwam ging de houdbaarheid in het kwadraat achteruit (verbranding).

Overigens blijft mijn kleine Honda'tje met 80cc , en echt flink opgevoerd, ook hangen op 75graden. Dat ding krijg je eigenlijk niet warmer zonder heel erg debiel te moeten doen (en met dat ding kan je eigenlijk alleen maar debiel rijden, in iedere versnelling moet je hem boven de 8000k drukken, want anders val je stil bij wijze van :+ ) , en die meet de olie tempratuur in het carter.
Dus dat lijkt me best wel kloppen, overigens gaat dat oliemetertje ook maar tot 120graden uit me hoofd, en dat is een digitaal metertje van een gerespecteerde Japanse makelij die voornamelijk voorziet in race spulletjes.

Olie wordt natuurlijk tijdelijk heter in de kop, maar dat is ook de bedoeling, want olie doet naast smeren ook warmte afvoeren (duh :+ ). Olie kan best 120graden worden, maar daarna moet het weer snel afgekoeld worden.

Olie van 120graden in je carter lijkt me niet gezond.

Maargoed, ik kan er ook naast zitten.

Misschien dat iemand wat meer weet ?
 
Laatst bewerkt:
1 ATF is geen olie. de enige overeenkomst is dat het beide een redelijk viscose vloeistof is.
2 bij een drysump zit er haast geen olie in het carter dat wordt afgepompt naar een voorraadtank.(in dit geval zit het in de framebuis) dus ook dat is een beetje een onzin vergelijking. in een carter vind veel meer menging plaats (zeker als er ook nog eens tandwielen van de versnellingsbak door heen draaien) waardoor je daar een veel constantere temperatuur hebt.
3 ja olie wordt tijdens het rijden makkelijk over de 100 graden en de heeste olie wordt bij een drysump afgepompt om af te kunnen koelen in een opslagtank. als je dus meet bij de instroom opening van de opslagtank heb je dus een veel hogere temperatuur als bij de uitstroom naar de drukpomp. dat verschil tussen in en uitstroom van de voorraad tank kan zomaar 20 graden zijn. dus meet je bij de instroom 130 graden gaat de olie nog met hele normale temperaturen het blok in voor een lucht koeler.
 
Laatst bewerkt:
v1ncemt: welk bouwjaar XR? (mogelijk dat er wat verschil zit in de hoeveelheid olie)
Volgens boekje bij olie + filter wissel gaat er 1.95 liter in.

Originele vuldop heeft peilstok waarmee je vrijwel direkt na 5-10minuten lopen moet peilen (dry-sump)
Dit doe je om te voorkomen dat de olie weer terugloopt je carter in (wanneer de klep in de aanvoerslang niet goed meer afsluit).
Beetje verschil met wet-sump waar je eerst moet wachten tot zo'n beetje alle olie weer teruggelopen is naar het carter.

Motorspecifieke 10W40 zou moeten voldoen.
 
1 ATF is geen olie. de enige overeenkomst is dat het beide een redelijk viscose vloeistof is.
2 bij een drysump zit er haast geen olie in het carter dat wordt afgepompt naar een voorraadtank.(in dit geval zit het in de framebuis) dus ook dat is een beetje een onzin vergelijking. in een carter vind veel meer menging plaats (zeker als er ook nog eens tandwielen van de versnellingsbak door heen draaien) waardoor je daar een veel constantere temperatuur hebt.
3 ja olie wordt tijdens het rijden makkelijk over de 100 graden en de heeste olie wordt bij een drysump afgepompt om af te kunnen koelen in een opslagtank. als je dus meet bij de instroom opening van de opslagtank heb je dus een veel hogere temperatuur als bij de uitstroom naar de drukpomp.
De olie die teruggepompt wordt is dezelfde olie (temperatuur) die gebruikt wordt om de versnbak te smeren. ;)
dat verschil tussen in en uitstroom van de voorraad tank kan zomaar 20 graden zijn. dus meet je bij de instroom 130 graden gaat de olie nog met hele normale temperaturen het blok in voor een lucht koeler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan