Maximum temperatuur van honda xr600

v1ncemt

Rookie
14 jun 2015
1
0
Amsterdam
Ik heb een xr 600 met tussen tank en balhoofd een temperatuurmetertje.
Weet iemand misschien wat de maximale temperatuur is die de motor aan kan.
ik heb het idee dat de motor erg warm word.
Waar kan ik het oliepeil controleren en hoeveel en wat voor olie gaat er in totaal in ?
De motor heeft een onderhoudsbeurt gehad en sindsdien 2 keer gereden en geen olie gelekt.
Ik verwacht dus niet dat dit de oorzaak zal zijn.
Tijdens een kort ritje vanmiddag liep te temperatuur op tot boven de 90 graden.
Volgens het metertje zou de temperatuur vanaf 120 graden in het rood staan.
Maar ik heb in het verleden ook weleens een xr gehad en volgens mij zat het metertje er niet standaard op.
Mocht dit een universeel metertje zijn dan weet ik niet of deze 120 graden ook voor mijn xr geld.
 
De olie die teruggepompt wordt is dezelfde olie (temperatuur) die gebruikt wordt om de versnbak te smeren. ;)
maar de versnellingsbak krijgt niet de mogelijkheid om een grote bak olie te mengen en de temperatuur te egaliseren en constant te houden zo als bij een wetsump constructie. je houdt dus hete olie die uit het blok wordt gepompt en minder hete olie die wordt terug gepompt waardoor je dus ook een hogere temperatuur kan meten als bij een wetsump terwijl de gemiddelde temperatuur van olie en blok het zelfde is. de kans dat je bij een wetsump de hete olie gaat meten voordat hij gemengd is met de voorraad is behoorlijk klein terwijl die kans bij een drysump erg groot is.
 
Laatst bewerkt:
lol

dus van wat is ATF dan wel gemaakt ?
en als olie smerende eigenschappen heeft en die overeenkomst er niet is met ATF, waarom lopen al die automatische bakken dan niet vast :?
dus alles wat smeert is olie volgens jou?
ik ken zat draaiende lageringen die gesmeerd worden door bij voorbeeld water en die echt niet vast lopen zolang er maar water doorheen gepompt wordt. dus dan is water ook plotseling olie geworden omdat het gebruikt wordt om te smeren?
en brons is dus ook olie want ook dat heeft een smerende werking?
en lagervet is dus ook olie volgens jou want smeert ook nog al goed?
en zo zijn er ook kunststof glijlagers (en dat is dan vaak van olie gemaakt maar om kunststof nu olie te noemen gaat me toch wat ver).
 
Laatst bewerkt:
3 ja olie wordt tijdens het rijden makkelijk over de 100 graden en de heeste olie wordt bij een drysump afgepompt om af te kunnen koelen in een opslagtank. als je dus meet bij de instroom opening van de opslagtank heb je dus een veel hogere temperatuur als bij de uitstroom naar de drukpomp. dat verschil tussen in en uitstroom van de voorraad tank kan zomaar 20 graden zijn. dus meet je bij de instroom 130 graden gaat de olie nog met hele normale temperaturen het blok in voor een lucht koeler.

Kan ik me prima in vinden, het moment dat de olie rondgaat in het blok en zijn werk doet loopt de tempratuur op, tot inderdaad, boven de 100graden. In de cilinderkop zoiezo dus dat is de discussie niet.
Maar het lijkt me toch wel essentieel dat die olie ook weer afgekoeld wordt (zo niet wordt de olie 600graden, dus dat lijkt me ook evident) , maar het gaat om het (meet)punt waar de olie op zijn koelst is, doorgaans vind je daar ook de tempratuur sensor/meter , en daar wordt de bedrijfstempratuur afgelezen, dat is het punt waar je meet, en waar je dus bepaald of de motor te warm loopt, of zelfs niet op tempratuur komt.

Als je motor op dat punt niet onder de 100graden komt (dus de olie wordt niet koeler dan 100graden) , lijkt me dat niet helemaal gezond.
Uiteraard zal dit best per motor verschillen, ik kan me wel voorstellen dat oude motoren een lagere olie tempratuur nodig hebben dan moderne omdat oude motoren meer wrijving zullen hebben, dus om overhitting te voorkomen zal de olietempratuur na bedrijf gewoon sterker afgekoeld moeten worden.
Moderne motoren lopen natuurlijk veel beter en efficienter, en vooral met minder wrijving waardoor de tempratuur minder hoog oploopt, waardoor de olietempratuur ook hoger mag liggen.

De vraag is meer of de XR een moderne (high tech) motor is, of dat het er 1 is met technieken uit het jaar kruik.

Ik zeg 2 : Tempratuur tussen de 70 en 90 graden.

Beste raad vind je natuurlijk in het werkplaatshandboek.
 
Ik heb een olietemperatuurmeter in mijn auto, en die gaat naar de 100 graden als ie warm wordt. Stilstaand regelt ie dmv thermostaat af op 100 graden, bij 130 wordt ie ongeveer 115 graden, en bij topsnelheid ongeveer 128-130 graden. Als ie op bedrijfstemperatuur is komt de olietemperatuur nooit onder de 99 graden.
 
het gaat om het (meet)punt waar de olie op zijn koelst is, doorgaans vind je daar ook de tempratuur sensor/meter

neen, hoe koel de motorolie (ook je koelwater trouwens) is interesseert niemand. het enige wat je wil weten is :
a/ wanneer is ze/het warm genoeg
b/ wanneer worden ze te warm, want dan heb je een probleem.

de meting wordt dus gedaan op het warmste punt !
hoe kom je anders te weten dat je olie TE warm wordt ? niet.
 
Laatst bewerkt:
neen, hoe koel de motorolie (ook je koelwater trouwens) is interesseert niemand. het enige wat je wil weten is :
a/ wanneer is ze/het warm genoeg
b/ wanneer worden ze te warm, want dan heb je een probleem.

de meting wordt dus gedaan op het warmste punt !
hoe kom je anders te weten dat je olie TE warm wordt ? niet.

Dat zou betekenen dat je de sensor ergens bij de uitlaatklep vind, of tussen de koppelings platen, of aan de onderkant van de zuiger ? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan