Kawasaki ZX9R 1994, te hoge laadspanning

Prut_Potje

MF veteraan
6 mrt 2011
3.240
156
Stadskanaal
Dames, Heren en Techneuten,

Ik heb een probleem met mijn motor (ZX9R ninja '94)
De laadspanning wanneer de motor draait is op de accu 15 volt wanneer deze STATIONAIR draait en geen lampen aan hebt.
Wanneer de lampen wel aan zijn, gaat het voltage zelfs omhoog, naar ongeveer 15,5 Volt.

Dit is wat ik allemaal gemeten heb:
12,8 volt met motor uit.
15 volt met stationair draaiende motor, zonder licht.
15,5 volt met stationair draaiende motor, met licht.
Geen verandering qua voltage met toeren maken.
Spanningsregelaar op kortsluiting gemeten op deze manier, en was nog goed.

Wie oh wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is, want zo langzamerhand wordt ik er gek van, want ik kan niks vinden.

Extra info.
De spanningsregelaar zit in de dynamo gebouwd, achter het zwarte kapje bij de kabel.
full
 
Idd, niets is wat het lijkt. Probleem lijkt toch in de spannings regelaar te zitten.
Een nieuwe plaatsen en nog eens meten wat hij laad.

En wat als het niet in de spanningsregelaar zit? Dan heb je al veel geld uitgegeven voor iets dat nog niets heeft opgelost.

Eerst alles meten en daarna pas conclusies trekken en onderdelen vervangen :)
Zoals in de link van Blade4Fun.
 
Laatst bewerkt:
Spanningsregelaar is ook gemeten, en kon ik geen fout bij vinden.
En bij meer toeren veranderd het voltage niet.

Misschien dat er een thermoswitch tussen zit, dat hij eerst de verloren spanning van starten wil compenseren, en bij warme motor wel goede laadspanning aangeeft?
 
Spanningsregelaar is ook gemeten, en kon ik geen fout bij vinden.

statisch, in "stilstand" dus en onbelast. zegt iets maar niet alles



Klopt, de waardes van de dynamo moeten nog gemeten worden :Y

neen klopt niet.

de dynamo geeft sowieso veel meer volt dan 14.5, als er na de regelaar teveel is komt dat enkel omdat de regelaar teveel doorlaat.
 
Je hebt goede kans dat dit het zelfde probleem is waar de 90'er jaren Suzuki's meezitten. Bij deze maakt het laadcircuit deel uit van het totale circuit. Dat betekent dat je spanningsregelaar ook alle (door de loop der jaren) toegenomen weerstanden van de diverse stekkers en verbinders meeneemt om de laadspanning te reguleren. Later heeft men de schema's anders gemaakt waardoor het laadcircuit zelfstandig is geworden. Je kunt dit probleem oplossen door alle stekker en overige verbindingen te reinigen en te voorzien van contactspray. Bij Suzuki zijn het vooral de verbindingen van het contactslot die last van deze ouderdomsverschijnselen hebben.

grtz,

Cees

PS: Voor de Suzuki's bestaat er een zgn Laadstroommodificatie waarbij via een extra relais de rest van de bedrading omzeild wordt. Indien belangstelling hiervoor even per PM contact opnemen (We hebben dezelfde woonplaats.)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt goede kans dat dit het zelfde probleem is waar de 90'er jaren Suzuki's meezitten. Bij deze maakt het laadcircuit deel uit van het totale circuit. Dat betekent dat je spanningsregelaar ook alle (door de loop der jaren) toegenomen weerstanden van de diverse stekkers en verbinders meeneemt om de laadspanning te reguleren. Later heeft men de schema's anders gemaakt waardoor het laadcircuit zelfstandig is geworden. Je kunt dit probleem oplossen door alle stekker en overige verbindingen te reinigen en te voorzien van contactspray. Bij Suzuki zijn het vooral de verbindingen van het contactslot die last van deze ouderdomsverschijnselen hebben.

grtz,

Cees

PS: Voor de Suzuki's bestaat er een zgn Laadstroommodificatie waarbij via een extra relais de rest van de bedrading omzeild wordt. Indien belangstelling hiervoor even per PM contact opnemen (We hebben dezelfde woonplaats.)

Contractspray tussen alle verbindingen had ik al gedaan :P
Motor had paar jaar stil gestaan, en hem zo gekocht met een kapot blok.
Dus alles aangepakt, alles schoongemaakt, en ook alle verbindingen losgemaakt, schoongemaakt, en contactspray gebruikt :)

Nu dus nieuw blok erin, en loopt helemaal fantastisch.

Enige wat nu nog mis is, is de hoge laadspanning

Volgens mij kan het alleen maar de spanningsregelaar zijn.
Gelukkig is 15V nog niet zo heel erg veel te hoog, dus geen schade aan componenten e.d.

Klopt, zodra het blok liep (dus koud) hebben we de laadspanning gemeten, zou het door een koud blok kunnen komen?

de accu heeft niet langer dan 2 minuten de 15 volt gekregen, want langer dan dat hebben we de motor niet laten draaien
 
Laatst bewerkt:
Heb nu blijkbaar de rectifier gemeten ipv de regulator
23m2a7d.jpg

Plaatje uit het WPHB, waarbij te zien is dat alles in de alternator zit.

Ook staat erin hoe je de regulator moet testen :Y
e9aqmc.jpg


Dat vanavond maar even doen :)
 
Laatst bewerkt:
Klopt, zodra het blok liep (dus koud) hebben we de laadspanning gemeten, zou het door een koud blok kunnen komen?

de accu heeft niet langer dan 2 minuten de 15 volt gekregen, want langer dan dat hebben we de motor niet laten draaien

Nee, daar moet een koud blok geen invloed op hebben.
Wel kan een spanningsregelaar raar beginnen te doen zodra die (erg) warm wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan