xtz 750 stopt er steeds mee achter 200 km

rushroom

MF'er
22 feb 2012
93
1
Gent, België
Hoi,

Ik post in naam van mijn broer.
Binnen 2 weken vertrekken we met de motor naar Roemenië,
maar er zijn problemen met zijn super tenere. ( 3LD )

Even ter info, blok is geheel standaard, afstelling standaard, arrow demper.

De bougies slaan volledig zwart, en na een 100 tal km begint hij wat vreemd te draaien
stationair, en achter een 200tal km geeft hij het op.

Na wat opzoeken en lezen kwamen we uit bij de naaldbuizen enz,
dus een gehele revisiekit besteld en beide carbu's voorzien van alles nieuw,
in originele afstelling.

Na vandaag te testen is het exact hetzelfde, onze hoop zit er bijna door..
De tijd begint te dringen, tijd voor een andere motor is er al niet meer,
en hij is volledig klaargezet voor de reis, maar de xtz heeft andere plannen precies..

Iemand die ons wat kan helpen? Bougies slaan volledig zwart, maar de carbu's zijn geheel nieuw vanbinnen.. Luchtfilter enz is ook als nieuw.. Met nieuwe bougies
rijd hij heerlijk, mooi draaien en goed rijden, maar na een tijdje begint het dan..



Alvast bedankt!
 
moet hij dan geen zwarte rook geven als een gek? Dan ben je toch olie aan het stoken?

Het is een gekend probleem dat de bougies zwart slaan en dat hij slecht begint te draaien,
maar iedereen steekt nieuwe naaldbuizen ( of complete revisiekit ) en is er van af ,
nou wij dus niet..
 
heb je nieuwe naalden en naaldbuizen? Choke plunjers vervangen? Die zijn namelijk ook aan slijtage onderhevig, en die zitten vaak niet in het revisie kitje. Kijk ook even hier voor wat tips. Ik heb zelf in deel 11 mijn chokeplunjers, gasnaalden en naaldbuizen vervangen. Het zijn typische suup dingen, al is het vaak meer het verbruik wat dramatisch achteruit gaat ipv uitvallen. Zorg ook dat je vlotternaald netjes afsluit en je vlotters nergens tegen vast blijven hangen.

Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12
 
Laatst bewerkt:
Jup, chokeplunjer revisiekit ook gestoken spijtig genoeg..

Hij had ook een hoog verbruik, lag rond de 9 liter.
Hij rijd dus eigelijk echt geweldig tot een 150km, dan begint hij stationair plots wat vreemd te draaien, alsof hij soms eens een ontsteking overslaat, en een 50 tal km daarna rijd hij voor geen meter meer..
 
Check je vonk eens voordat de problemen beginnen, en nadat de problemen beginnen? Bougie eruit draaien en aan massa leggen en kijken of je een goede vonk hebt..
Goede bougies erin? Als er een (veel) te koude bougie in zit kun je ook een dergelijk probleem krijgen..
En zoals hiervoor al werd gezegd, vlotters checken! Dus goede hoogte, maar ook controleren of ze vrij bewegen.
 
Vonk is goed.. het probleem is het zwart worden van de bougies,
alsof hij veel te rijk loopt, met originele afstelling?...

Vlotters zijn oké, van de hoogte weet ik niet, dat check ik eens!

Bougies zijn steeds de standaard bougies die voorgeschreven worden..
 
Jup, chokeplunjer revisiekit ook gestoken spijtig genoeg..

Hij had ook een hoog verbruik, lag rond de 9 liter.
Hij rijd dus eigelijk echt geweldig tot een 150km, dan begint hij stationair plots wat vreemd te draaien, alsof hij soms eens een ontsteking overslaat, en een 50 tal km daarna rijd hij voor geen meter meer..

Zoals Willemvu aangeeft, hoogst waarschijnlijk je gasnaaldbuizen. Deze slijten uit doordat de gasnaald trilt, het gat wordt ovaal. Dit is te zien als je ze demonteert.

KEDO - Artikel Details
 
Hoi,

de naaldbuizen zijn nieuw..
Dit dachten wij eerst ook, en dan hebben we maar voor het zekere een hele revisiekit gekocht,
elk O-ringetje, vijsje, naaldje, buisje, sproeiers, allemaal nieuw..
Chokeplunjer en dichtingen ook..
 
Zoals Willemvu aangeeft, hoogst waarschijnlijk je gasnaaldbuizen. Deze slijten uit doordat de gasnaald trilt, het gat wordt ovaal. Dit is te zien als je ze demonteert.

KEDO - Artikel Details

Die waren al vervangen door TS,

Ik heb helemaal geen ballen verstand van deze motor kwaaltjes zelf,
Maar mijn simpele gedachte :

Bougies vervangen?
Werkt deze motor met bobines ? Zo ja deze doormeten,
Is de bougie echt nat, zo ja blijft hij nat, en niet verkoold?

Mij lijkt het eerder een olie probleem (Just my 2 cents)
Heb je kans om compressie te testen?

Kijk ff hier in de link,
bougies plaatjes
 
Laatst bewerkt:
Ruik eens aan de olie, als er uitwisseling is tussen de benzine en de olie kan je olie niveau gelijk blijven maar wordt deze steeds meer benzine tot het eerste lager kapot gaat.

Als je olie verbrand met een tempo dat de bougie vet slaat dan zou je niveau merkbaar dalen denk ik zo of je krijgt ook benzine in de olie gezien je verbruik.

Anderzijds, kan het zijn dat je standaard afstelling niet goed meer is voor je motor en dat je nu veel te rijk draait.

db
 
Laatst bewerkt:
Bougies worden tegenwoordig om de 200 km vervangen, haha!
bougie staat niet echt super nat ofzo, hij komt er gewoon zwart uit..

heb wel gemerkt dat als je even echt flink gas geeft er een klein zwart pluimpje uit de uitlaat komt, de eerste second.

Bobijn kan 'k nog eens doormeten, maar het probleem duikt op achter een km of 150,
nieuwe bougies en hij loopt weer als een zonnetje, totdat..
 
Je kan inwendige hogere weerstand krijgen door slijtage en warmte, van.je kabels en/of bobine

Zou ook aan je bougie dopen kunnen liggen,
Doordat ze heet worden de weerstand groter wordt.

Kan je ook ff doormeten.
 
Laatst bewerkt:
oké dan probeer ik dat morgen eens!
Nu is het wel zo dat het niet 200km aan een stuk moet zijn.
Bv gisteren 100km gereden zonder problemen, en nu achter een km of 30
begint hij stationair alweer onregelmatig te draaien, en morgen is het wrs weer slechter..

Al een hele hoop dingen dat 'k morgen kan testen, thanksss!
 
Terug
Bovenaan Onderaan