Wat doet dit ??

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo.

Ik ben met mijn shadow vt1100 '95 aan het knutselen. Onder de radiator hangt/hing een zwarte cilinder ter grootte van een halve liter.. Aan de linker kant word de vacuum slang aangesloten, die over de hele motor loopt, klein slangetje tankontluchting. Aan de rechterkant steekt er een slang omhoog, in snorkelvorm, die los in de radiator cover zit. En dus nergens aangesloten. En weer een klein gaatje aan de onderzijde.

Iemand enig idee wat de functie is ? Het lijkt me helemaal hol/leeg aan de binnenkant of er zit een filter in voor zover ik kan zien. Ik heb hem er al onderuit maar het is een afgesloten cilinder.

Het is een redelijk lelijk onderdeel en ik wil hem gaan vervangen voor wat leuks. Een halve liter of zoiets..

 
Die loopt met vertakkingen door de hele motor.. Ik ben motortechnisch wat minder onderlegd en dat hele vacuum gebeuren snap ik niet. Het nut ervan. Gaat naar kleppendeksel, carbs, een vreemd doorzichtig bakje, luchtfilter. Wat doet het ?
 
Is het een import (USA) motorfiets?
In de VS gelden andere (strengere) milieu-eisen.

Als het koolstof filter op zijn eind is (verzadigd) kan dit een motormanagement indicatie op je dashboard geven.
Mogelijk dat het "motormanagementlampje" óók gaat branden als je het filter verwijdert.

Misschien kun je ergens "electronica" vinden in dit filter en slangen systeem.
(of iets over dit onderwerp terugvinden in de handleiding)
 
omdat de motor er minder goed mee loopt.
er komt verontreiniging in de luchtfilterkast en dat is niet goed voor een mooi rond lopende motor.
en deze zooi kan probleemloos verwijderd worden.
een motormanagement zit er niet op, de motor is nog van voor het computertijdperk.
 
Als de airbox het vacuüm creëert, worden dan niet alle dampen de motor ingezogen? En dat koolstoffilter lijkt mij het eindstation.. Mijn airbox gaat de verbouwing niet overleven, ik weet het, hoop problemen, bladiebla
Maar dat komt goed. Zit alleen met die vacuüm of onluchting overal. Kan ik die zooi er niet aftrekken en daar waar nodig zo'n klein filtertje deraan hangen ?
 
Vacuum slang gewoon afsluiten, geen verdere nuttige functie. Slangetje van de tankontluchting dat van de benzinetank naar deze koolfilter loopt (en benzine overloop als het echt warm is), naar beneden leiden zodat het samenvalt met bijvoorbeeld de carterontluchting. De rest gewoon weggooien, hier in fraaie uitleg over het zelfde onderwerp voor een R1150R.
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die nu gaan miepen over het milieu, dat ding werkt na 20 jaar toch niet meer. Is nu alleen nog ballast, dus minder gewicht is minder verbruik is beter voor het milieu ;)
 
Verstopte milieu meuk is veel slechter voor het milieu dan géén milieu meuk. EGR (exhaust gas recirculation) is zo'n systeem dat op papier geweldig werkt maar ik de praktijk (zeker bij oudere voertuigen) gewoon averechts werkt omdat het hele inlaattraject vervuild raakt of zelfs dicht slibt met oliedrab. Dan zijn er ook nog de rand onderdelen die na een tijdje niks meer doen (zoals in dit geval het koolstoffilter), dat is inmiddels niets meer dan een grote oliespons die het vacuüm traject in de weg zit.
 
JE kan deze benzine damp absorptie moeilijk vergelijken met een EGR. Echt appels met peren vergelijken.

Er is geen enkele reden om aan te geven waarom dit ding na 20 jaar niet meer werkt. Het enige wat het doet is benzinedamp die tijdens het uitzetten van de lucht in de tank wordt afgegeven absorberen in het koolstofvat en daarna weer vrijgeven aan de luchtinlaat, zodat het verbrand wordt ipv dat het direct in de atmosfeer komt. De motor gaat echt niet slechter lopen van dat beetje benzinedamp dat uit het koolstoffilter gezogen wordt.

Als het vat geen valse lucht lekkage veroorzaakt gewoon lekker laten zitten. Wil je er wel vanaf omdat het om duidelijke redenen kapot is, dan moet je er voor zorgen dat je evt. vaccuumleidingen goed afdopt.
 
I stand corrected!

Ik was in de veronderstelling dat dit systeem carter dampen recyclet zoals vrijwel alle vacuüm gestuurde systemen die op het luchtfilterhuis van oudere motoren zit.
 
I stand corrected!

Ik was in de veronderstelling dat dit systeem carter dampen recyclet zoals vrijwel alle vacuüm gestuurde systemen die op het luchtfilterhuis van oudere motoren zit.
De motoren voor de USA moeten voorzien zijn van een systeem dat onverbrande koolwaterstoffen en CO moet naverbranden. Dat gebeurt door lucht uit het luchtfilter op een bepaald moment in het uitlaattraject aan te zuigen (Bij BMW heet dat Pulse Air System). Voor Californië zijn de eisen nog strenger, daar moet alle benzinedamp terug de motor in, zoals hier met dat koolstoffilter. Dit alles wordt geregeld door het vacuum in het aanzuigtraject van de carburateurs of injectie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan