Wat doet dit ??

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo.

Ik ben met mijn shadow vt1100 '95 aan het knutselen. Onder de radiator hangt/hing een zwarte cilinder ter grootte van een halve liter.. Aan de linker kant word de vacuum slang aangesloten, die over de hele motor loopt, klein slangetje tankontluchting. Aan de rechterkant steekt er een slang omhoog, in snorkelvorm, die los in de radiator cover zit. En dus nergens aangesloten. En weer een klein gaatje aan de onderzijde.

Iemand enig idee wat de functie is ? Het lijkt me helemaal hol/leeg aan de binnenkant of er zit een filter in voor zover ik kan zien. Ik heb hem er al onderuit maar het is een afgesloten cilinder.

Het is een redelijk lelijk onderdeel en ik wil hem gaan vervangen voor wat leuks. Een halve liter of zoiets..

 
Verstopte milieu meuk is veel slechter voor het milieu dan géén milieu meuk. EGR (exhaust gas recirculation) is zo'n systeem dat op papier geweldig werkt maar ik de praktijk (zeker bij oudere voertuigen) gewoon averechts werkt omdat het hele inlaattraject vervuild raakt of zelfs dicht slibt met oliedrab. Dan zijn er ook nog de rand onderdelen die na een tijdje niks meer doen (zoals in dit geval het koolstoffilter), dat is inmiddels niets meer dan een grote oliespons die het vacuüm traject in de weg zit.

Ok, dus eigenlijk zou het hem moeten vervangen maar beter voor het milieu is om dit geld in zonnepanelen te investeren.
 
Dat gezeik over het milieu telkens, gek wordt je ervan.

Ik had vroeger een motor waarvan de uitlaatgassen een bepaald PERCENTAGE aan schadelijke stoffen mochten bevatten voor het milieu.

Dus werd er verse lucht bij de uitlaat gepompt zodat het percentage onder de norm viel.

Qua massa schadelijke uitstoot veranderde er natuurlijk niks maar dat maakt niet uit, ook onzinnige redenen zijn voor de milieumaffia genoeg om hun evangelie door te voeren.


Pleur eraf die overbodige zooi zou ik zeggen. :X
 
Laatst bewerkt:
Er is geen enkele reden om aan te geven waarom dit ding na 20 jaar niet meer werkt. Het enige wat het doet is benzinedamp die tijdens het uitzetten van de lucht in de tank wordt afgegeven absorberen in het koolstofvat en daarna weer vrijgeven aan de luchtinlaat, zodat het verbrand wordt ipv dat het direct in de atmosfeer komt.

Aan de rechterkant, de uitgang, zit een soort snorkel dia achter de radiator cover verdwijnt. En gewoon in de lucht hangt en dus gewoon de atmosfeer in verdwijnt.

Maar het potje gaat verdwijnen, vandaag begonnen met een radiator cover te fabrikeren.. Dat plastieke ding kan echt not..

DSC_0048_zpsvqcgzp0g.jpg
 
Dat gezeik over het milieu telkens, gek wordt je ervan.

Ik had vroeger een motor waarvan de uitlaatgassen een bepaald PERCENTAGE aan schadelijke stoffen mochten bevatten voor het milieu.

Dus werd er verse lucht bij de uitlaat gepompt zodat het percentage onder de norm viel.

Qua massa schadelijke uitstoot veranderde er natuurlijk niks maar dat maakt niet uit, ook onzinnige redenen zijn voor de milieumaffia genoeg om hun evangelie door te voeren.


Pleur eraf die overbodige zooi zou ik zeggen. :X


Denk aan de kinderen jij bruut!!
 
het milieu is heus wel belangrijk maar wat er zogenaamd aan gedaan word zet nou niet echt zoden aan de dijk.
dat koolstof kannetje wat jij hebt is een pro hippie ding uit californie, maakt niet uit, mag je gerust weghalen, gaat niemand aan dood ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan