Dragstar 650 met Vance and Hines Cruzers. Opnieuw afstellen?

Bonerhead

MF'er
11 apr 2015
48
0
Aanstaande maandag wordt ik de eigenaar van een Dragstar 650 uit 2001. Eerste wat ik wil gaan doen is het monteren van nieuwe uitlaten. De Vance and Hines Cruzers.

Heb al wat rondgekeken op internet en montage schijnt erg eenvoudig te zijn. Echter zie ik verdeelde meningen over het feit of dat je moet ''rejetten'' (?) na het monteren.

De een zegt dat het niet nodig is, de ander wel.. Geen idee wat ik hier mee aan moet.

Hoop dat er op dit forum wat mensen zijn die hier meer over kunnen vertellen!
 
Als de fabrikant zegt dat het niet hoeft, dan hoeft het meestal ook niet, als je motor verder standaard is, niet versleten is en goed loopt. Het kan echter zijn dat je motor toch iets beter gaat lopen als je het toch doet.

Meestal zeggen ze iets als:
No rejetting or remapping is required after fitment however we always recommend a dyno test after fitting replacement parts to your motorcycle.
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk op voorhand in te schatten.
Ik heb op mijn dragstar de cobra slashcut slip-ons gemonteerd.
Omdat ik enkel het eindstuk moest vervangen was ik vrij zeker dat ik niet opnieuw moest laten afstellen.. En dat was/is ook zo. Geluid was veel dieper maar de motor liep nogsteeds hetzelfde als daarvoor.

De V&H cruzer is een volledig nieuwe uitlaat, correct?(geen slip-on model)
Ik meen deze te herinneren in mijn zoektocht toen..
De kans dat je opnieuw moet afstellen is bij een volledig uitlaatsysteem iets groter dan bv de de slip-on uitlaten. Dit omdat je niet meer de originele uitlaatbochten hebt, het mengsel brandstof/lucht kan daardoor veranderen en de motor loopt dan te arm of te rijk.
Slip on is enkel de einddemper, al de rest blijft gewoon origineel..

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat als je de V&H eronder legt je ook helemaal niet moet afstellen, dat kan ook.. Ik zou de gok wagen.. Laten afstellen kan sowieso geen kwaad.
 
Bedankt voor de reacties. De V&H Cruzer is inderdaad een volledig nieuwe uitlaat. Ik denk dat ik em voor de zekerheid even laat afstellen. Heb echter geen idee waar ik dit kan laten doen. Kan geen dealer o.i.d. vinden in de omgeving met zo'n Dynojet bank.

Mochten jullie nog een goed adresje weten..
 
NVM, heb al een adresje gevonden.

Iets anders.. Ben je goedkoper uit als je uitlaten zelf koopt en mee neemt naar de dealer om te laten monteren of is het goedkoper om het via de dealer te laten bestellen en daar te laten monteren?
 
Moeilijk op voorhand in te schatten.
Ik heb op mijn dragstar de cobra slashcut slip-ons gemonteerd.
Omdat ik enkel het eindstuk moest vervangen was ik vrij zeker dat ik niet opnieuw moest laten afstellen.. En dat was/is ook zo. Geluid was veel dieper maar de motor liep nogsteeds hetzelfde als daarvoor.

De V&H cruzer is een volledig nieuwe uitlaat, correct?(geen slip-on model)
Ik meen deze te herinneren in mijn zoektocht toen..
De kans dat je opnieuw moet afstellen is bij een volledig uitlaatsysteem iets groter dan bv de de slip-on uitlaten. Dit omdat je niet meer de originele uitlaatbochten hebt, het mengsel brandstof/lucht kan daardoor veranderen en de motor loopt dan te arm of te rijk.
Slip on is enkel de einddemper, al de rest blijft gewoon origineel..

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat als je de V&H eronder legt je ook helemaal niet moet afstellen, dat kan ook.. Ik zou de gok wagen.. Laten afstellen kan sowieso geen kwaad.

Je was vrij zeker? :?

Er is maar 1 goede manier om er achter te komen of ie goed loopt, en dat is op een Dyno bank; meten is weten!
Iedere modificatie aan een uitlaat systeem geeft een verbeterde flow. Dat resulteerd in een beter ademende motor en dus, om optimale verbranding te blijven houden, meer brandstof moet krijgen. Blijf je bij de standaard sproeiers, kan die iets grotere hoeveelheid lucht er toch in maar word het mengsel te schraal.
 
Je was vrij zeker? :?

Er is maar 1 goede manier om er achter te komen of ie goed loopt, en dat is op een Dyno bank; meten is weten!
Iedere modificatie aan een uitlaat systeem geeft een verbeterde flow. Dat resulteerd in een beter ademende motor en dus, om optimale verbranding te blijven houden, meer brandstof moet krijgen. Blijf je bij de standaard sproeiers, kan die iets grotere hoeveelheid lucht er toch in maar word het mengsel te schraal.
Dat gebeurt bij een ander luchtfilter, niet bij een ander uitlaatsysteem.
Normaal, tenzij je een circuitfiets op de honderdste van een seconde aan het tunen bent, hoef je bij het monteren van een andere uitlaat verder niets te veranderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gebeurt bij een ander luchtfilter, niet bij een ander uitlaatsysteem.
Normaal, tenzij je een circuitfiets op de honderdste van een seconde aan het tunen bent, hoef je bij het monteren van een andere uitlaat verder niets te veranderen.


Dat is dus onzin wat jij hier uitkraamt. Als door montage van een open uitlaatsysteem de tegendruk minder wordt, stromen de gassen sneller weg, dit zorgt via de balanspijpen voor een hogere onderdruk in het inlaattraject. Er wordt meer lucht aangezogen en dan zal er ook meer brandstof bij moeten. In combinatie met een meer open luchtfilter komt er nog meer lucht in en wordt het mengsel alleen maar armer. Injectiefietsen met een lambda sonde kunnen tot in zekere mate het mengsel aanpassen, maar vaak niet genoeg. Ik heb carb fietsen van 4% co naar 0,5% co zien gaan. die liepen dus veel te arm. Belangrijkste veroorzaker was de open uitlaat.
 
Voor de zoveelste keer; een luchtfilter doet niets.

Ben ik niet met je eens. Als het luchtfilter een belemmering in het inlaat traject vormt, kan een meer open filter wel degelijk helpen. Ik heb momenteel podfilters op m'cb zitten, omdat carbs op en af halen een crime is in verband met het luchtfilter. Ik zall het verschil in co eens meten. Het originele filter is zo klein, dat het wel een restrictie moet vormen.
 
Haha, dit bedoelde ik dus met de tegenstrijdige berichten over dit onderwerp. Meningen zijn duidelijk verdeeld. Ik hou dit topic ff in de gaten ;)
Ik lees wat anders.
Met andere uitlaten is afstelling niet keihard nodig, blijft binnen de marge. Er is echter een beter resultaat te halen met een goede afstelling, maar dat geldt ook vaak voor een motorfiets met de std uitlaten.
 
NVM, heb al een adresje gevonden.

Iets anders.. Ben je goedkoper uit als je uitlaten zelf koopt en mee neemt naar de dealer om te laten monteren of is het goedkoper om het via de dealer te laten bestellen en daar te laten monteren?
Ze zien je niet graag komen met elders gekochte uitlaten.

Waarom zet je ze er niet zelf op? Tijd, ruimte, gereedschap, kennis, zin?
 
Heb ze nu binnen gekregen. Ben wel van plan om ze er zelf op te zetten, maar heb hier nog totaal geen ervaring mee. Gebruiksaanwijzing die er bij zit heb ik geen ruk aan dus het wordt veel op youtube kijken denk ik.

Staat overigens wel in de handleiding van Vance&Hines dat je, als je optimaal resultaat wilt met de nieuwe uitlaten, wel opnieuw moet afstellen.

Ga dus een poging doen om ze er zelf onder te leggen en laat het dan ergens anders wel afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan